AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Følger litt med på kaloriinnhold og næringsinnhold bare for å ha peiling på hva jeg putter i meg. Kjøpte meg en Krone-is Nonstop på butikken nå og sjekket innholdet på nettsiden. Jo lengre ned på listen man kommer, jo rarere blir den jo, her har man både selleri og svoveldioksid liksom. Men så står det skalldyr, og til sist BLØTDYR. Jeg er litt usikker på hva det er, googler det, og får opp bilde av snegle. Nice Mistet nesten lysten på isen, selv om jeg jo antar at det ikke er noe snegler i den, men åpenbart en eller annen form for bløtdyr. Jeg er en nysgjerrig person, jeg må vite hva disse bløtdyrene tilfører produktet. Er det noen av dere kloke hoder som vet i hvilken del av en krone-is man bruker skalldyr og bløtdyr som ingrediens, og hvorfor? Antar kanskje det må være i kjeksen et sted eller? Da jeg googlet (riktignok litt raskt, synes det er morsommere å lage tråd her) så fikk jeg bare opp at matvarer med det måtte merkes, virker som det er en liten skjult ingrediens i masse greier. Anonymkode: 8bf37...73a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Følger litt med på kaloriinnhold og næringsinnhold bare for å ha peiling på hva jeg putter i meg. Kjøpte meg en Krone-is Nonstop på butikken nå og sjekket innholdet på nettsiden. Jo lengre ned på listen man kommer, jo rarere blir den jo, her har man både selleri og svoveldioksid liksom. Men så står det skalldyr, og til sist BLØTDYR. Jeg er litt usikker på hva det er, googler det, og får opp bilde av snegle. Nice Mistet nesten lysten på isen, selv om jeg jo antar at det ikke er noe snegler i den, men åpenbart en eller annen form for bløtdyr. Jeg er en nysgjerrig person, jeg må vite hva disse bløtdyrene tilfører produktet. Er det noen av dere kloke hoder som vet i hvilken del av en krone-is man bruker skalldyr og bløtdyr som ingrediens, og hvorfor? Antar kanskje det må være i kjeksen et sted eller? Da jeg googlet (riktignok litt raskt, synes det er morsommere å lage tråd her) så fikk jeg bare opp at matvarer med det måtte merkes, virker som det er en liten skjult ingrediens i masse greier. Anonymkode: 8bf37...73a Hvaaaa Kan du poste link til produktinformasjon som forteller om bløtdyr i kroneis med nonstop? Anonymkode: fd8ec...bc1 3
Cata Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 (endret) Den lurer jeg også på for jeg ble så nysgjerrig at jeg googlet. Finner ingenting sånt. Fant riktignok ikke noe om akkurat den isen, bare den med sjokolade og den med karamell. Endret 23. februar 2019 av Cata 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Denne? Hvor er bløtdyrene? Skummetmelk, sukker, kremfløte (16%), hvetemel, kokosolje, skummetmelkpulver, glukose, kakaomasse, kakaosmør, laktose, kakao, helmelkpulver, emulgator (E471, solsikkelecitin, soyalecitin, E476), rapsolje, melkeproteiner, overflatebehandlingsmiddel (akasiegummi, karnaubavoks, bivoks), fargestoff (E150d, E100, E120, E133, E160a, E160b), aromaer, stabilisator (E466, E412, E407), salt, glukosesirup. Kan inneholde nøtter og peanøtter. Advarsel: Inneholder store biter, ikke egnet til barn under tre år https://www.hennig-olsen.no/produkter/krone-is-nonstop/ Anonymkode: fd8ec...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 Akkurat nå, Cata skrev: Den lurer jeg også på for jeg ble så nysgjerrig at jeg googlet. Finner ingenting sånt. Sikkert noen som bare vil prøve å få oss til å slutte å spise is Anonymkode: fd8ec...bc1 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, Cata skrev: Den lurer jeg også på for jeg ble så nysgjerrig at jeg googlet. Finner ingenting sånt. Aha. Ts har sett på Allergener https://www.hennig-olsen.no/produkter/krone-is-nonstop/ men det er IKKE merket av for bløtdyr i dette produktet Anonymkode: fd8ec...bc1 4
applestories Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Mistenker at nonstopen er den "skyldige" her. Ulike insekter brukes for å gi farge til godteri. E120 er listet opp, der er det kochenille - tørkede lus som brukes til å farge mat og tekstiler rødt. 10
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Følger litt med på kaloriinnhold og næringsinnhold bare for å ha peiling på hva jeg putter i meg. Kjøpte meg en Krone-is Nonstop på butikken nå og sjekket innholdet på nettsiden. Jo lengre ned på listen man kommer, jo rarere blir den jo, her har man både selleri og svoveldioksid liksom. Men så står det skalldyr, og til sist BLØTDYR. Jeg er litt usikker på hva det er, googler det, og får opp bilde av snegle. Nice Mistet nesten lysten på isen, selv om jeg jo antar at det ikke er noe snegler i den, men åpenbart en eller annen form for bløtdyr. Jeg er en nysgjerrig person, jeg må vite hva disse bløtdyrene tilfører produktet. Er det noen av dere kloke hoder som vet i hvilken del av en krone-is man bruker skalldyr og bløtdyr som ingrediens, og hvorfor? Antar kanskje det må være i kjeksen et sted eller? Da jeg googlet (riktignok litt raskt, synes det er morsommere å lage tråd her) så fikk jeg bare opp at matvarer med det måtte merkes, virker som det er en liten skjult ingrediens i masse greier. Anonymkode: 8bf37...73a Hva røyka du i går? Anonymkode: 26347...676 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Det har nok noe med det å sette farge på ting. Nonstop har masse farger vet du. De bruker lus for farge vet jeg. Kjente en som jobbet med is produksjon. Anonymkode: 93ba6...6d7 3
SPOCA Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 (endret) Ja, det er listet opp blant annet "bløtdyr" i lista over allergener, men hvis ser litt mer nøye, vil du se at det ikke er krysset av for "bløtdyr". Ergo kan jeg ikke helt se hva du reagerer på. Denne lista finnes for alle deres iser, og det er nok for å forsikre seg om at alle forbrukere skal være sikre på hva de får i seg. Endret 23. februar 2019 av SPOCA 3
Cata Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Nå merker jeg at jeg ble veldig nysgjerrig på hvilke matvarer som faktisk inneholder bløtdyr. (Se bort fra snegler som serveres som egen rett da.) 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 Nei ikke lus. Her https://www.hennig-olsen.no/produkter/krone-is-nonstop/ Under allergener under produktinfo står bløtdyr: Allergener Allergenet inngår i produktet Kan inneholde spor av (Og kun de med Fet skrift inngår eller kan inneholde spor av Se linken) Gluten Havre Hvete Kamut Rug Spelt Bygg Nøtter Cashewnøtter Hasselnøtter Makadamianøtter Mandel Paranøtter Pekannøtter Pistasjnøtter Valnøtter Egg Fisk Melk Peanøtter Selleri Sennep Sesamfrø Skalldyr Soya Svoveldioksid eller sulfitter Bløtdyr Lupin Anonymkode: fd8ec...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 8 minutter siden, applestories skrev: Mistenker at nonstopen er den "skyldige" her. Ulike insekter brukes for å gi farge til godteri. E120 er listet opp, der er det kochenille - tørkede lus som brukes til å farge mat og tekstiler rødt. Aha. Men hvorfor kamuflerer de den lusa med et E-nummer? Anonymkode: fd8ec...bc1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 5 minutter siden, Cata skrev: Nå merker jeg at jeg ble veldig nysgjerrig på hvilke matvarer som faktisk inneholder bløtdyr. (Se bort fra snegler som serveres som egen rett da.) Sikkert mat som er relatert til sjømat https://www.op.no/nyheter/ma-merke-mat-med-blotdyr-og-lupin/s/1-85-3291582Snegler, skjell og blekksprut spises både ubearbeidet stand, men også som ingredienser i matretter. Anonymkode: fd8ec...bc1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva røyka du i går? Anonymkode: 26347...676 Hahaha, tok et par trekk av jointen til ei venninne går, men skal ikke skylde på det altså Jeg har bare lest ekstremt raskt! Ser at jeg tok helt feil og alle dere har helt rett, bløtdyr er bare listet opp fordi det er et av mange allergener og det er ikke merket av for det. Jeg bare så en liste med greier da jeg trykte på produktinfo og trodde i farten det var ting isen inneholdt Anonymkode: 8bf37...73a 4
applestories Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke lus. Her https://www.hennig-olsen.no/produkter/krone-is-nonstop/ Under allergener under produktinfo står bløtdyr: Allergener Allergenet inngår i produktet Kan inneholde spor av (Og kun de med Fet skrift inngår eller kan inneholde spor av Se linken) Gluten Anonymkode: fd8ec...bc1 Det du selv limte inn med fet skrift sier vel alt. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha. Men hvorfor kamuflerer de den lusa med et E-nummer? Anonymkode: fd8ec...bc1 Hva som gjør at noen stoffer har E-nummer og andre ikke, det vet jeg ikke. 1
skrue Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Aha. Men hvorfor kamuflerer de den lusa med et E-nummer? Anonymkode: fd8ec...bc1 Fordi det er en presis måte å beskrive hva maten inneholder. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 Østerssaus feks inneholder bløtdyr @Cata Anonymkode: fd8ec...bc1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, applestories skrev: 1) Det du selv limte inn med fet skrift sier vel alt. 2) Hva som gjør at noen stoffer har E-nummer og andre ikke, det vet jeg ikke. 1) Tja, men i linken kan man se om Allergenet inngår i produktet eller om produktet Kan inneholde spor av. 2) Takk for svar Anonymkode: fd8ec...bc1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #20 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, skrue skrev: Fordi det er en presis måte å beskrive hva maten inneholder. Takk! Anonymkode: fd8ec...bc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå