Gå til innhold

Hvis mor er syk, kan far få sykemelding fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.2.2019 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Det er ikke behov for legeerklæring. Dette går på sykt barn-dager

Anonymkode: d80ed...ad4

Hvis Mor er syk? Da trodde jeg far måtte ta sånn omsorgspermisjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Albbas skrev:

Denne er ikke avhengig av mors rett lenger, men det er aktivitetskrav til mor. Sykdom som gjør mor ute av stand til å ta vare på barnet oppfyller dette. 

Det er en god regelendring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Duff skrev:

Hvis mor ikke har permisjon kan han det. 

Jeg fikk ikke sykemelding når min mann fikk kreft, måtte ha masse hjelp i hverdagen, kjøres til behandling osv og barnet vårt ikke hadde barnehageplass enda..  så det er ikke sikkert han får det, men vet leger har forskjellig praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Duff skrev:

Hvis mor ikke har permisjon kan han det. 

Nei, man får kun sykemelding ved egen sykdom. Han må søke om pleiepenger.

Anonymkode: 2cfb5...97c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rotemor said:

Det er en god regelendring!

Jepp, men fortsatt ikke optimal, ettersom det er aktivitetskrav til mor hvis far vil ta ut all permisjon når mor ikke har rett. Motsatt er det ikke aktivitetskrav. Norge blir derfor dratt for retten av ESA pga denne systematiske diskrimineringen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykmeldt fra jobb og da ble far også sykmeldt pga jeg ikke kunne ta vare på barna i min sykdom. Her var det ingen permisjon å flytte på. Ungene var fra 18 mnd og oppover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Duff skrev:

Jeg ble sykmeldt fra jobb og da ble far også sykmeldt pga jeg ikke kunne ta vare på barna i min sykdom. Her var det ingen permisjon å flytte på. Ungene var fra 18 mnd og oppover. 

Far ble da urettmessig sykemeldt eller løy på seg en diagnose.Man blir ikke sykemeldt for annet enn egen sykdom. Det hjelper ikke at du insisterer på dette. Det er feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Duff skrev:

Jeg ble sykmeldt fra jobb og da ble far også sykmeldt pga jeg ikke kunne ta vare på barna i min sykdom. Her var det ingen permisjon å flytte på. Ungene var fra 18 mnd og oppover. 

Jeg vil for øvrig legge til at jeg synes det er forkastelig å snylte og jukse når man Har et velferdssystem som er så ivaretagende som vårt er. Det er nettopp slike dårlige holdninger som du demonstrerer som setter oss i fare for å miste fellesgodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Duff said:

Jeg ble sykmeldt fra jobb og da ble far også sykmeldt pga jeg ikke kunne ta vare på barna i min sykdom. Her var det ingen permisjon å flytte på. Ungene var fra 18 mnd og oppover. 

Igjen - dette kunne endt opp dyrt for dere. Ikke råde andre til å gjøre det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, men hvordan gjør man det etter permisjon og hvis mor er så syk at hun ikke klarer noe som helst (omgangssyke og feber) og hun vanligvis er hjemme med barnet? 

Anonymkode: cac4d...c64

Samme. Hetersykt barn eller barnepassers sykdom. 

Anonymkode: 657ac...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Albbas skrev:

Man kan sykemeldes fra foreldrepermisjon. 

Man må også skille på sykemelding i form av at legen erklærer at en er syk, og sykemelding som utløser sykepenger. 

Poenget her er at mor må ha en legeerklæring på at hun ikke kan ta vare på barnet. Da har far rett på permisjon, gitt at han har tjent seg opp rett på permisjon da. 

Hvordan vet han om han har tjent seg opp rett på permisjon? (Beklager mulig dumt spørsmål)

Anonymkode: c461b...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Svigerinnen min fikk alvorlig fødselsdepresjon rett etter fødselen, og broren min ble sykemeldt i 8 uker pga det. Han måtte jo ta seg av den lille når mor ikke kunne. Så jo, man kan få sykemelding pga sykdom hos mor. 

Anonymkode: 2156f...459

Det som har skjedd er at far har tatt over permisjonen fordi mor ikke har kunne tatt vare på barnet og mor har vært sykmeldt. Å sykmelde en som ikke er syk er svindel og ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Duff skrev:

Jeg ble sykmeldt fra jobb og da ble far også sykmeldt pga jeg ikke kunne ta vare på barna i min sykdom. Her var det ingen permisjon å flytte på. Ungene var fra 18 mnd og oppover. 

Om dere hadde blitt oppdaget så måtte dere tilbakebetale alt og i tillegg så snakker vi om minimum anmeldelse for svindel - potensielt fengselsstraff. Ikke et godt råd å gi andre mennesker selv om dere slapp unna med ulovlighetene deres. 

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet han om han har tjent seg opp rett på permisjon? (Beklager mulig dumt spørsmål)

Anonymkode: c461b...b02

Han kan jo for eksempel lese betingelsene på NAV.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...