Gå til innhold

Hvis mor er syk, kan far få sykemelding fra jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis mor til en baby er for syk og svak (og har legeerklæring) kan far få sykemelding fra sin jobb for å ta vare på baby?

Anonymkode: c461b...b02

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han kan ta egenmelding (barnepassers sykdom).

Anonymkode: 094a5...f9f

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duff

Han kan bruke egenmelding og hvis mor er syk utover den perioden kan han få sykemelding. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvis det er langvarig kan far overta foreldrepermisjon når mor er sykemeldt. Hvis det kun er snakk om dager har far rett på fri med grunnlag i barnepassers sykdom

Anonymkode: 8f43c...c6a

• Liker 15
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, Duff skrev:

Han kan bruke egenmelding og hvis mor er syk utover den perioden kan han få sykemelding. 

Han kan ikke få sykemelding fordi en annen er syk. 

Anonymkode: bba92...4ac

• Liker 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Far kan overta permisjonen, hvis mor er sykemeldt. Det måtte vi gjøre i våres permisjon en periode. Var ikke noe problem. 

Anonymkode: 1b37d...cee

• Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duff
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke få sykemelding fordi en annen er syk. 

Hvis mor ikke har permisjon kan han det. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
4 timer siden, Duff skrev:

Kilde på dette? Jeg tviler ikke på at noen leger gjør det altså, men ser ikke at det er riktig bruk av sykemeldinger. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Sykmelding får man om man er syk. Pleiepenger, er det ikke det det heter?

Anonymkode: 6d293...b42

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sjøgrønn
5 timer siden, Duff skrev:

Nei, det stemmer ikke. Sykemelding gjelder kun egen sykdom, i sykemeldingsskjemaet fra legen må man skrive inn pasientens diagnose for sykemeldingen. 

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Duff skrev:

Nei! Sykemelding gjelder egen sykdom. 

Anonymkode: 13934...682

• Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ikke ts, men hvordan gjør man det etter permisjon og hvis mor er så syk at hun ikke klarer noe som helst (omgangssyke og feber) og hun vanligvis er hjemme med barnet? 

Anonymkode: cac4d...c64

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Svigerinnen min fikk alvorlig fødselsdepresjon rett etter fødselen, og broren min ble sykemeldt i 8 uker pga det. Han måtte jo ta seg av den lille når mor ikke kunne. Så jo, man kan få sykemelding pga sykdom hos mor. 

Anonymkode: 2156f...459

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albbas
6 hours ago, Duff said:

Nei. Noen leger er "snille" og sykemelder likevel, men blir det oppdaget er det far som blir den skadelidende, fordi det er han som må betale tilbake urettmessige sykepenger. Så den sjansen bør man ikke ta. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svigerinnen min fikk alvorlig fødselsdepresjon rett etter fødselen, og broren min ble sykemeldt i 8 uker pga det. Han måtte jo ta seg av den lille når mor ikke kunne. Så jo, man kan få sykemelding pga sykdom hos mor. 

Da må legen ha skrevet ut sykemelding på litt feil grunnlag. Ved å skrive inn en sykdom på personen som ikke er syk. Dette vet jeg nemlig, fordi jeg selv ble syk og legen sa han ikke kunne sykemelde mannen min når jeg var syk. Det er ikke lov sa han.

Men legen kan selvfølgelig skrive ut en sykemelding som sier at far har en depresjon, har vondt i ryggen osv. Hvor moralsk riktig dette er, er en annen diskusjon. 

Men nei, far kan ikke bli sykemeldt  når det er mor som er syk.

Anonymkode: eefc5...1c1

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, men hvordan gjør man det etter permisjon og hvis mor er så syk at hun ikke klarer noe som helst (omgangssyke og feber) og hun vanligvis er hjemme med barnet? 

Anonymkode: cac4d...c64

Barnepassers sykdom. Det går av sykt barn dagene. 

Anonymkode: 13244...251

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvis arbeidsgiver hadde forsøkt å bestride denne sykemeldinga hadde broren din hatt en enormt problem, for legen hadde ikke kunnet dokumentere at din bror hadde en diagnose som ga rett på sykemelding. Det har nylig vært en sak i høyesterett der en kvinne tapte fordi legen ga sykemelding på feil grunnlag, og arbeidsgiver visste dette. Da var det kvinnens sønn som var syk. 

I din brors tilfelle skulle din svigerinne blitt sykemeldt, og på det grunnlaget hadde din bror fått hennes permisjon. Litt mer papirarbeid, men uten risiko. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...