Gå til innhold

Hvordan slippe å betale barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan de, hvis han har en livsførsel eller atferd som ikke akkurat er forenlig med å ha barn i hus. Narkotikamisbruk, ingen jobb og festing døgnet rundt hele uka hjemme, ingen seng til barnet i boligen, lager ikke mat til barnet osv.

En venninne av meg har barn med en mann som en periode av livet misbrukte hasj en del. Røyket hele tiden, og satt og røyket hasj med et lite barn (typ 3 år) i hus, som han var alene om å ha ansvaret for når barnet var hos han. Da barnets mor fikk vite at han ruset seg når han hadde barnet alene, ble advokat koblet inn, og det ble slutt på at han fikk ha barnet på samvær alene. 

Etter diverse avtaler og forhandlinger, ble det bestemt at barnet skulle være hos farens mor (altså barnets bestemor) og far skulle komme dit og ha samvær med barnet under tilsyn. Han fikk ikke ha barnet alene på flere år etter dette, før han hadde bevist at han hadde kuttet ut rusbruken.

Anonymkode: 92817...80a

Nei det kan de ikke. De kan råde mor å ikke sende barnet på samvær. BV kan ta fra mor omsorgen. Men bv kan ikke røre samværet. 

Les litt om det før du uttaler deg. Den historien du fortalte har heller ikke bv nektet far samvær. Da må man i rettsak vis ikke far sier seg enig. 

Anonymkode: eed0e...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernets vedtak trumfer barnelova.... 

Han er ikke opptatt av samvær, han er opptatt av penger. 

Anonymkode: 24545...ff5

Eller Barneloven har hjemler for å ivareta barnet fremfor samvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg kan se har han ikke fortalt hvorfor barnevernet er inne i bildet. Det hadde vært en nyttig opplysning å få.

Anonymkode: 92323...4cb

Hvis det er vedtak om at samvær ikke kan finne sted gjelder nå det. Eller samvær under visse forutsetninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompisen min har ikke sett barna sine på 5 år. Barnemor saboterer alle forsøk på samvær helt uten konsekvenser. I fjor sa bv at de gikk imot samvær med far da barna begynte å ta skade av konflikten.

Anonymkode: e1d5c...5fc

Det må foreligge et rettslig vedtak mot samvær hvis det skal nektes. Morsom utsagn og barnevernets muntlige utsagn er selvfølgelig ikke god nok grunn til å nekte samvær. 

Hvis det ikke foreligger noe bør far gå videre med saken. Kontakt advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 7.52, AnonymBruker skrev:

Hei!

barnemoren nekter meg å ha samvær med barnet, er det da riktig at jeg skal betale fullt barnebidrag? Hadde det vært meg som ikke ønsket kontakt så er det klart at jeg burde betale, men å straffe meg dobbelt er bare idiotisk system. I tillegg får hun ekstra barnetrygd. Så mor lever godt på andre. 

Anonymkode: b78f3...ce0

Ja det er rart det der... du skal gjerne ikke ha noen kontakt eller glede av det, men betale penger skal du. Å betale er aldri feil 😛 

Anonymkode: b637e...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor handler innlegget ditt om penger og ikke samværet du angivelig savner?

Bv kan ikke beslutte noe her, det er regulert av lov om barn og foreldre

Anonymkode: d426b...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 7.58, AnonymBruker skrev:

hun nekter å følge rettsforlik

Anonymkode: b78f3...ce0

Om det er rettsforlik så har dere jo vært i retten. Og da bitt enige om samvær og da skal hun følge dette. Da kan du kontakte advokat og gå videre med at hun bryter rettsfoliket deres . BV kan ikke gjøre noe da om ikke situasjonen mellom deg/mor/barn har endret seg siden dere var i retten . Rettsfolik betyr jo at dog og mor var enige om fordeling av samvær uten at retten tok bestemmelsene på deres vegne. Mye som skurrer her i svarene dine . på hvilket grunnlag  nekter de deg samvær og hvor lenge siden er det dere var i retten ?

Anonymkode: 6e398...72b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter007 skrev:

Det må foreligge et rettslig vedtak mot samvær hvis det skal nektes. Morsom utsagn og barnevernets muntlige utsagn er selvfølgelig ikke god nok grunn til å nekte samvær. 

Hvis det ikke foreligger noe bør far gå videre med saken. Kontakt advokat.

De har jo tydeligvis vært i retten siden mor bryter rettsfolik som han skriver tidligere. Så da bryter mor dette om det stemmer hva far sier. Hvilket grunnlag hindrer de samvær på. Hva har endret seg siden de inngikk forlik

Anonymkode: 6e398...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en avtale om bidrag? Du skal betale det dere har blitt enige om ihht samværsprosent/evt NAV har regnet ut. Ikke mer, før det er inngått en skriftlig avtale om hvor mye samvær hver forelder skal ha.

Forøvrig så har mor rett til å holde tilbake barnet, dersom det er mistanke om at barnet tar fysisk eller psykisk skade av samvær med far. Er i en slik situasjon selv, dessverre, og holder nå barnet tilbake for andre gang, etter et rettsforlik. Barnet er livredd far og nekter å være der. Er i gang med ny meklingsprosess nå, for å forhåpentligvis komme til en løsning som er gunstig for alle parter. 

Anonymkode: e2477...29c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, O.G. skrev:

Virker til å være en grunn til at du ikke får se ungen din.

Og hvilken er den??

Anonymkode: b78f3...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan slippe å betale barnebidrag hvis mor får en ny mann og han velger å adoptere barnet. 

Anonymkode: fb751...772

Ikke faen! ER Mitt barn!

Anonymkode: b78f3...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desverre er det lite forståelse for din situasjon TS her inne på forumet. De fleste her er mødre og mange er selv skyld i at far ikke får se barna. Jeg tror det er bedre om du oppsøker forum/grupper der andre sitter med lignende erfaring. 

Min mann har vært igjennom det sammne som deg. Han er godt egnet som far og er en kjærlig og god mann. Jeg må også tilføye at selv om du anser deg selv som en god omsorgsperson så kan det være ting du ikke klarer å se selv. Derfor anbefaler jeg deg til å gå på foreldre kurs blant annet. 

Du må rett og slett kjempe for barnet ditt å gå til rettsak. Har du snakket med bv selv? Mannen min fikk vite av mor at det var bv som anbefalte at det ikke skulle være samvær. Når vi ringte å snakket med de hadde de aldri på noen som helst tidspunkt snakket med mor, så det var en løgn. 

Det er utrolig frustrerende og urettferdig i mange tilfeller, men desverre må du betale bidrag uansett. Mannen min betaler 5000 hver måned for et barn han ikke får se. Det er drit urettferdig å ikke få se barnet i tillegg til å måtte betale. Men desverre er det ikke alle mødre som tenker så langt. 

Kjemp med nebb og klør, hold deg saklig og vær den voksne. Hold deg unna konflikter med mor og svar henne saklig selv om du har lyst til noe helt annet. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: eed0e...245

Tusen takk for seriøst svar og ikke dømmende. Jeg skal ut av dette forumet og heller søke råd der du anbefalte. Mye bedre. 

Anonymkode: b78f3...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere en avtale om bidrag? Du skal betale det dere har blitt enige om ihht samværsprosent/evt NAV har regnet ut. Ikke mer, før det er inngått en skriftlig avtale om hvor mye samvær hver forelder skal ha.

Forøvrig så har mor rett til å holde tilbake barnet, dersom det er mistanke om at barnet tar fysisk eller psykisk skade av samvær med far. Er i en slik situasjon selv, dessverre, og holder nå barnet tilbake for andre gang, etter et rettsforlik. Barnet er livredd far og nekter å være der. Er i gang med ny meklingsprosess nå, for å forhåpentligvis komme til en løsning som er gunstig for alle parter. 

Anonymkode: e2477...29c

Uten å tenke på din sak men overførbar til TS. 

Det må foreligge beviser skal en vinne frem. Ikke bare påstander fra den ene parten. Hva en selv mener uten faglig undersøkelse blir feil når en nekter samvær. En bør ha beviser. Anmelde det hele.En kan ikke nekte samvær uten det er gjort noe ulovlig mot barnet, eller noe det tar beviselig skade av. 

Det er også nevnt eksempel på der mor påstår er skadelig for barn å være hos far pga. egne intresser.

Til slutt er det ikke mor som avgjør. Hun et inhabil naturligvis. 

Hva nøyaktig som er i saken til TS.vet vi ikke. Det kan være reelt at det ble sak den gangen. Eller oppspinn og egeninteresse fra mor. Hva som er innholdet I rettsforliket vet vi ikke. 

Neste steg er å fradømt foreldeansvar hvis samvær ikke skal forefinnes. Hvis dette gjøres er det helt klart at far ikke har krav og plikt til samvær. 

Manglende foreldreansvar gir ikke fritak for barnebidrag. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke en gang klarer å ha ansvarsfølelse nok til å ønske å være med på.å forsørge ditt eget barn, viser en grunnholdning som tyder på lite omsorgsevne, og umodenhet i forhold til farsrollen.

Anonymkode: 77d4e...b9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 7.57, AnonymBruker skrev:

Hun nekter uansett med god hjelp av barnevernstjensesten

Anonymkode: b78f3...ce0

Dersom barnevernstjenesten mener at du ikke skal ha samvær så er det kanskje en grunn til det? 🤔 Rus? 

Anonymkode: 12bea...4ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er rart det der... du skal gjerne ikke ha noen kontakt eller glede av det, men betale penger skal du. Å betale er aldri feil 😛 

Anonymkode: b637e...a5d

Han skal forsørge barnet sitt på lik linje med mor, det må alle foreldre, om de har «glede» av barnet eller ei 😀 hvis ikke han gjør det må «vi» forsørge det, og det er i alle fall ikke riktig! 

Hvis man er redd for å måtte forsørge et barn anbefaler jeg kondom. Alltid.

Bidrag er altså ikke en «leie» man betaler for samvær med barn, det er kostnaden ved at et barn eksisterer. Underlig for meg dersom mor «lever det gode liv» på grunnlag av dette bidraget 🤪

Anonymkode: 12bea...4ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke faen! ER Mitt barn!

Anonymkode: b78f3...ce0

Men å bidra med å gi ungen mat tak over hodet, helsehjelp og klær vil du ikke.

Da er det best han blir adoptert bort.

Anonymkode: f2549...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han skal forsørge barnet sitt på lik linje med mor, det må alle foreldre, om de har «glede» av barnet eller ei 😀 hvis ikke han gjør det må «vi» forsørge det, og det er i alle fall ikke riktig! 

Hvis man er redd for å måtte forsørge et barn anbefaler jeg kondom. Alltid.

Bidrag er altså ikke en «leie» man betaler for samvær med barn, det er kostnaden ved at et barn eksisterer. Underlig for meg dersom mor «lever det gode liv» på grunnlag av dette bidraget 🤪

Anonymkode: 12bea...4ea

Så for enkelte mennesker så skal de bare få lov å forsørge barnet sitt med penger og ikke kjærlighet? Og hvor er barnets behov hen? Er ikke så farlig så lenge mor får bidrag? 

Hva om de planla barn sammen og fyren ble lurt eller mor ønsker hevn? Skal virkelig fedre (og noen få tilfeller mødre) være redd for å ikke se barnet sitt fordi enkelte mødre ikke klarer å sette barnas behov først? Dette kan skje uansett hvor gammelt barnet er og uavhengig av hvor lenge de har vært gift/samboere etc.  

Jeg vet vi ikke har hørt hele historien her, men den holdningen din bare ufyselig. 

 

Anonymkode: eed0e...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så for enkelte mennesker så skal de bare få lov å forsørge barnet sitt med penger og ikke kjærlighet? Og hvor er barnets behov hen? Er ikke så farlig så lenge mor får bidrag? 

Hva om de planla barn sammen og fyren ble lurt eller mor ønsker hevn? Skal virkelig fedre (og noen få tilfeller mødre) være redd for å ikke se barnet sitt fordi enkelte mødre ikke klarer å sette barnas behov først? Dette kan skje uansett hvor gammelt barnet er og uavhengig av hvor lenge de har vært gift/samboere etc.  

Jeg vet vi ikke har hørt hele historien her, men den holdningen din bare ufyselig. 

 

Anonymkode: eed0e...245

Hvor i min tekst leser du det du skriver over her? 🤔 

Min «ufyselige» holdning er kort og godt at både mødre og fedre må forsørge barnet sitt. Ingen foreldre bør holdes utenfor av den andre. Men det er ikke fellesskapet som skal betale for de barna der foreldrene ikke blir enige. 

Som far kan man gå rettens vei i dag og stå mye sterkere enn for bare få år siden, heldigvis.

Det som er ufyselig er at Ts sitt hovedspørsmål er hvordan han kan slippe å betale bidrag. 

Anonymkode: 12bea...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...