Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og noen andre kvinner i nabolaget har en slags «syklubb», hvor vi møtes en kveld hver 2. uke og spiser, drikker vin, og skravler. Vi fikk for noen måneder siden en ny nabo, og vi så henne gå tur med hunden og barnevognen hver gang vi har disse møtene. Vi invitere henne på noen møter, og hun er hyggelig, imøtekommende, og passer godt inn i vår gruppe gjennom mange år. 

Problemet er at hun krever særbehandling. Møtene skal ikke være hjemme hos henne, vi rullerer hver uke.. og hun tar aldri med noe, selvom hun fint kan komme samtidig som andre som har med en kake/fruktfat/ost og kjeks... vi i gruppen har de siste 12 årene hjulpet hverandre med store rengjøringer, til jul og vår osv. Dette likte hun ikke! Hun mente det var idiotisk å hjelpe hverandre med det, hvorfor ta 6 hus, når man kan ta 1?

Vi hjelper hverandre fordi det er koselig. Da kan man være sosial, og vaske! Det er ikke snakk om å gå i skuffer og skap, men vindusvask, spyling av oppkjørsel, raking av løv, osv. Ute ting rett og slett. Og litt tak og vegger inne da. 

Vi damene er veldig vandt til dette, og vi tar det som en dugnad, med grillmat, øl og vin på kvelden om våren. Men hun føler ikke at vi invaderer privatlivet hennes, hun bare gidder ikke... vi har alle små barn, så det er ingen unnskyldning at hun har barn. Mennene våre er jo sammen med barna sine når vi har disse kveldene, og det er hennes barn også. 

Noen som har forslag? Å kutte henne fra møtene våre er vanskelig, siden hun bor i nabolaget. Men hun lager utrolig negativ stemning. Hun bare møter opp, drikker og spiser, og går. Vi andre har med noe, hjelper med rydding og oppvask, og er vertinner...

hva kan vi gjøre for å bedre stemningen? Hun er så hyggelig og god, men holdningen hennes er utrolig slitsom 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes det er rart at du kaller henne "hyggelig og god" når hun lager slik stemning.

Jeg tenker at det høres ut som det virkelig har et hyggelig opplegg i utgangspunktet, og hvis hun ikke vil eller gidder å bidra får dere la være å invitere henne.

Det vil si; dere bør ta det opp med henne først, at her bidrar alle litt, f.eks med en flaske vin eller en pakke kjeks. Dere er voksne damer, såpass må dere tørre å si i fra om. Og hvis hun ikke vil rengjøre får hun jo bare la være å komme.

Hvis det ikke er en åpenbar grunn for at hun ikke kan bidra (dårlig råd eller lignende), ville jeg rett og slett kuttet ut å invitere henne. Hun skaper jo åpenbart litt dårlig stemning, men da bør dere jo si i fra at det er greit hun er uenig hvis hun skal fortsette å være med, men da får hun holde det for seg selv, og heller bli med på det hun har lyst til å bli med på.

Endret av SPOCA
  • Liker 24
Skrevet

Har dere sagt fra? "På møtene må alle ta med seg noe å spise eller drikke. Du kan f eks ta med en flaske vin. Vi pleier ikke komme tomhendt."

Ikle bare gå ut fra at hun skjønner det....

Anonymkode: 69725...71c

• Liker 42
Skrevet

For meg virker det som at dere sier: "Velkommen som du er, men du må bli slik som oss". Er hun ikke slik, så kan ikke tvang hjelpe noe på dette. Kanskje hun har problemer med deres måte å være på også, har du tenkt på det, ts? Dere er inkluderende, men kun på deres egne vilkår. Dere lager reglene og de skal følges. Den som ikke gjør det er "merkelig" og må lages frustrert tråd om på KG. Jeg tror jeg hadde sagt neitakk til et slikt lite raust "fellesskap". Sorry. 

Anonymkode: 50b5c...414

• Liker 22
Skrevet

Så møtene skal ikke være hos henne, hun har ikke med noe og vil ikke være med på dugnad. Men er trivelig ellers. 

Jeg tenker at enten er det noe som trykker hos henne, at noe er vanskelig. Eller så utnytter hun dere. Kan være ubevisst. Syns uansett det er rart å motta inkludering med så lite raushet. 

Enig i at dere må sjekke om hun vet at det forventes at hun tar med noe. Ville sjekket ut også hva som gjør at hun ikke vil invitere dere. På en klok og god måte selvsagt. 

Dugnadene tenker jeg må være frivillig. Ikke sikkert dette passer for henne. Kan jo også hende hun ombestemmer seg etterhvert. 

Jeg ville altså sjekket litt ut. 

• Liker 14
Skrevet

Noen av oss trenger litt klarere beskjeder enn andre. Jeg hadde ikke tenkt på å ta med noe hvis ingen hadde sagt til meg direkte at jeg skulle gjøre det, f.eks «Kan du ta med ei flaske hvitvin neste gang?». Jeg hadde nok lagt merke til at andre hadde med mat eller vin, men tenkt at dere sikkert sa fra når det var min tur til å ha med noe.

At hun ikke vil at dere skal komme til henne tror jeg kan skyldes at hun av en eller annen grunn er flau over boligen sin. Kanskje hun sammenligner med deres boliger og synes at hun ikke har det fint nok? Kanskje hun er helt håpløs på kjøkkenet (etter egen mening)? Eller kanskje mannen er som min mann, og ikke vil ha «fremmede» inn i huset? Det kan være mange grunner.

Anonymkode: 5ace6...d0c

• Liker 30
Skrevet

Helt seriøst? Mener enkelte her at det ikke sier seg selv at man har med noe? Er da helt normal folkeskikk å ta med noe på "felleskvelder", og i hvertfall om du ikke gidder stille som vertinne selv. En spør jo alltid i slike situasjoner om en kan ta med noe? Hadde dere bare kommet og spist og drukket og tenkt det er helt innafor? Blir helt matt av hva folk tar som en selvfølge og de som lar folkeskikken ligge igjen hjemme. 

Ts: si det som det er. Det er spleiselag, hun er hjertelig velkommen, men alle bidrar. Liker du ikke å bake eller lage mat? Ta med ost, kjeks, vin, frukt, grønnsaker, snop, chips osv. Osv. ALLE klarer såpass! 

Anonymkode: bae86...be8

• Liker 30
Skrevet

Angående å ta med noe, så får dere bare si fra om hun neste gang kan ta med noe, vin el. Det kan være at hun rett og slett føler at hun er invitert som gjest, ikke som en del av gruppa? Kanskje hun ikke er vant med slike sammenkomster, det er ikke alle som gjør det sånn.

At hun ikke vil ha det hjemme hos seg er kanskje greit enn så lenge? Hun er relativt nyinnflyttet og kjenner dere ikke så godt, det er ikke sikkert alt er i orden enda og med baby i hus er det jo ikke alltid så lett å finne roen for syklubb. 

Den vaskedugnaden høres bare stress ut. Jeg hadde ikke orket det jeg heller, å bruke 6 ettermiddager på husvask i stedet for 1. Jeg vasker fortløpende etterhvert som det trengs, jeg driver ikke med sesongbetont storrengjøringer. Vegger og tak vasker jeg aldri, men jeg bruker heller aldri stearinlys og har ikke peis. 

Synes det virker som skikkelig kjerrigklubb fra 1950, jeg håper dere er hyggeligere enn dere fremstår...

Anonymkode: 196c7...e73

• Liker 29
Skrevet

Jeg skjønner godt at det er irriterende hvis hun aldri tar med noe når aldri andre gjør det, og skjønner at det er dumt hvis hun ikke vil invitere andre til sitt hus, men at hun ikke vil vaske huset ditt syns jeg høres helt rimelig ut. Greit nok at dere har en tradisjon å gjøre det, men jeg mener nå at det må gå an å slippe unna med den tradisjonen. Hun kan jo vaske sitt hus selv, og så kan dere ta å vaske alle de andre husene. Jeg hadde personlig ikke villet vaske noen andre sitt hus, og jeg er ikke komfortabel med at venner vasker mitt hus heller. Hva med mennene deres? Vasker de også hus?

Kan det være at det er en grunn til at hun ikke vil ha dere hjem til seg selv? 

• Liker 22
Skrevet

Hun må få beskjed om at det er spleiselag når dere skal treffes, gi henne en konkret beskjed om hva hun skal ha med seg slik som andre sier (neste gang tar du med en flaske vin). Når det gjelder å ha møter hos henne så synes jeg hun kan få litt tid på seg til å bli bedre kjent, men etter hvert så kan dere spesifikt be henne om det også. 

Men den dugnaden synes jeg er altfor mye forlangt at hun skal være med på. Hvis hun bare vil ta sitt eget hus, så er det ikke slik at hun snylter på dere andre i den sammenheng. Det er ikke slik at alle har like stort behov for å være sosiale, jeg er for eksempel en person som liker kjempegodt å prate med naboene av og til, og er opptatt av godt naboforhold, men noe slikt hadde gått over grensa mi når det gjelder mengde av sosialisering. Jeg er ikke så sosial, og det ville bare blitt et stressmoment i mitt liv. Akkurat den dugnaden synes jeg ikke er noe man skal forvente bare fordi hun får være med på andre sosiale sammenkomster. 

Anonymkode: 29156...5ac

• Liker 17
Gjest dittogdatt
Skrevet

Hjelpes.

Jeg hadde fått helt hetta hvis jeg var den nye naboen deres. Jeg hadde ansett det som koselig å bli invitert, men å kjenne på et sånt «press» om å bidra i øst og vest..? Nei takk. Jeg er av den typen som verdsetter et «stille naboskap», som gjerne slår av en prat, men jeg vil ikke ha noen forpliktelser ovenfor naboene mine, jeg skal jo bo der i ro og mak å føle meg hjemme. Alle er ikke som dere, og det er helt greit. Man er ikke slitsom av den grunn. 

Skrevet

Jeg tenker at hun er ny og dere burde ikke forvente at hun skal bli hoppende glad over tanken på å vaske ned hus hos andre. Hun tenker nok ikke vin og kos, hun tenker våte filler, vonde knær og gulv. Noen misliekr sterkt å vaske også, og det er jo en grei sak. Kan ikke se for meg at du hadde fått med en vennegjeng med menn med på noe sånt, for å si det sånn.. det må være innafor for damer å si nei også

Når det gjelder å ha møter hjemme hos seg selv, så kan det være fordi hun ikke tenker hun klarer være vertinne, har noe hjemme hun må skjule (rot, full mann, problemer i forholdet, fattigdom osv)

Enig med de andre som sier at dere kan be henne ta med noe. En gang var jeg invitert i en gjeng og spurte om jeg skulle ta med noe (hadde bare møtt en av de før). Svaret jeg fikk var nei, men da jeg møtte opp viste det seg at det var en bursdag og jeg var den eneste som ikke hadde tatt med gave 😂

Anonymkode: 7eecd...a15

• Liker 7
Skrevet

Dere høres litt slitsomme ut dere også. Jeg hadde tenkt, guri så stress, hvis jeg hadde blitt invitert med i en gjeng for så å få vite at «her vasker vi alles hus» osv. Greit nok med å ta med ting, det er jo bare om å be henne om å ta med vin feks. Men vær forsiktige med å anta at hun er som hun er fordi hun ikke gidder. Hjemme kan det skjule seg mye rart, dritings mann feks, da hadde ikke jeg ville invitert til meg heller. 

Anonymkode: 369f1...68c

• Liker 9
Skrevet

Det med å ta med noe syntes jeg hun burde om det er ett spleiselag. Det å forvente at hun skal ha hjelp av dere til rengjøring eller hjelpe dere syntes jeg ikke dere har grunn til å reagere på. Jeg liker best å vaske og styre alene, med musikk og kun meg selv. Kunne ikke tenke meg å vasket hos andre heller som en «sosial greie» 

Anonymkode: d783a...17a

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med å ta med noe syntes jeg hun burde om det er ett spleiselag. Det å forvente at hun skal ha hjelp av dere til rengjøring eller hjelpe dere syntes jeg ikke dere har grunn til å reagere på. Jeg liker best å vaske og styre alene, med musikk og kun meg selv. Kunne ikke tenke meg å vasket hos andre heller som en «sosial greie» 

Anonymkode: d783a...17a

Enig. Jeg vil ikke vaske hos andre ut av «plikt». 

Anonymkode: 369f1...68c

• Liker 5
Skrevet

Tror jeg ville spurt henne om hva hun synes selv. Greit nok at hun tar med noe å spise/drikke selv.

Dere stiller også litt høye krav her, forventer at hun skal være som dere. Delta i klubben deres slik som dere ønsker.

Hva med at hun deltar som hun ønsker selv? er ikke det greit da? Alle må jo ikke gjøre ting likt.

Vi norske er litt ekstreme på likehetsprinsippet og saueflokkmentalitet. Lurt å slippe litt opp på dette, se til andre land der man deltar når man ønsker selv.

Anonymkode: 28fc1...34b

• Liker 2
Skrevet

Det høres nesten litt ut som dere bor i Wisteria Lane 😄

• Liker 22
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss trenger litt klarere beskjeder enn andre. Jeg hadde ikke tenkt på å ta med noe hvis ingen hadde sagt til meg direkte at jeg skulle gjøre det, f.eks «Kan du ta med ei flaske hvitvin neste gang?». Jeg hadde nok lagt merke til at andre hadde med mat eller vin, men tenkt at dere sikkert sa fra når det var min tur til å ha med noe.

At hun ikke vil at dere skal komme til henne tror jeg kan skyldes at hun av en eller annen grunn er flau over boligen sin. Kanskje hun sammenligner med deres boliger og synes at hun ikke har det fint nok? Kanskje hun er helt håpløs på kjøkkenet (etter egen mening)? Eller kanskje mannen er som min mann, og ikke vil ha «fremmede» inn i huset? Det kan være mange grunner.

Anonymkode: 5ace6...d0c

Og du finner deg i å ikke ha besøk på det grunnlaget? Da hadde jeg sagt fravel til mannen for lengst. 

Ts dere må si fra at det er speliselag, selv om jeg syns det er merkelig å ikke tilby seg å ta med noe når man er invitert, og spesielt når man flere ganger ser at andre har med seg noe. Å vaske andres hus hadde ikke jeg heller giddet, det finnes ikke koselig på noen som helst måte uansett hvor mye vin som involveres, jeg har nok med å vaske mitt eget hus med min egen skit. 

Anonymkode: fe716...d58

• Liker 5
Skrevet (endret)

Her er det noe som ikke er som det skal hjemme hos henne, tenker jeg. Jeg skjønner at hun ikke vil bli med på dugnaden, det er jo ikke noe hjelp, siden det må gjøres 6 ganger, men en sosial greie. Veldig hyggelig opplegg, men skjønner likevel at hun ikke vil. Men siden hun heller ikke vil ha dere i sitt hus på besøk, så høres det ut som det er noe mer. 

Kanskje hun bare er flau over hvordan hun har det (dårlig selvtillitt og sammenligner seg med dere), eller kanskje hun har en mann som ikke er helt god, som også nekter henne å ta med noe. Det høres litt rart ut, men hvem vet?

Synes uansett ikke det er rart å si til henne at hun må bidra, det er jo normal folkeskikk, og rart hun ikke har tenkt på. Kanskje alternativet er å ikke komme? Be henne bidra, på en hyggelig måte!

Endret av Ella Ellefantella
  • Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Summ skrev:

Jeg og noen andre kvinner i nabolaget har en slags «syklubb», hvor vi møtes en kveld hver 2. uke og spiser, drikker vin, og skravler. Vi fikk for noen måneder siden en ny nabo, og vi så henne gå tur med hunden og barnevognen hver gang vi har disse møtene. Vi invitere henne på noen møter, og hun er hyggelig, imøtekommende, og passer godt inn i vår gruppe gjennom mange år. 

Problemet er at hun krever særbehandling. Møtene skal ikke være hjemme hos henne, vi rullerer hver uke.. og hun tar aldri med noe, selvom hun fint kan komme samtidig som andre som har med en kake/fruktfat/ost og kjeks... vi i gruppen har de siste 12 årene hjulpet hverandre med store rengjøringer, til jul og vår osv. Dette likte hun ikke! Hun mente det var idiotisk å hjelpe hverandre med det, hvorfor ta 6 hus, når man kan ta 1?

Vi hjelper hverandre fordi det er koselig. Da kan man være sosial, og vaske! Det er ikke snakk om å gå i skuffer og skap, men vindusvask, spyling av oppkjørsel, raking av løv, osv. Ute ting rett og slett. Og litt tak og vegger inne da. 

Vi damene er veldig vandt til dette, og vi tar det som en dugnad, med grillmat, øl og vin på kvelden om våren. Men hun føler ikke at vi invaderer privatlivet hennes, hun bare gidder ikke... vi har alle små barn, så det er ingen unnskyldning at hun har barn. Mennene våre er jo sammen med barna sine når vi har disse kveldene, og det er hennes barn også. 

Noen som har forslag? Å kutte henne fra møtene våre er vanskelig, siden hun bor i nabolaget. Men hun lager utrolig negativ stemning. Hun bare møter opp, drikker og spiser, og går. Vi andre har med noe, hjelper med rydding og oppvask, og er vertinner...

hva kan vi gjøre for å bedre stemningen? Hun er så hyggelig og god, men holdningen hennes er utrolig slitsom 

Hehehehe... holly shit! Altså, veldig fint at dere nabodamer møtes for hyggelige samkomster inimellom. Og den nye dama kunne vel sikkert tatt med noe av mat/drikke når dere møtes.

Men alt det andre som du skriver virker nesten sykt... har dere ett liv utenom? Vaske hverandres hus? Tror jeg hadde trukket meg helt tilbake fra den gjengen. Her er det dere som er unormale, for det er virkelig ikke vanlig at 6 stk vasker hverandres hus.

Slik dere frmestår virker det nesten som at dere ikke har noen liv utenom, og lever for de øyeblikkene dere er sammen... trur det beste hadde vørt om dere 6 kjøpte felles us og flyttet sammen :)

Anonymkode: 4a367...7b9

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...