Gå til innhold

Lammeskinn i senga


mwl

Anbefalte innlegg

Dere som har (korthåret) lammeskinn i senga til babyen deres, bruker dere laken over eller under skinnet? Har en nyfødt og er redd for bæsjeksplosjoner som evt ødelegger skinnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som bruker skinn i senga? En ting å ha det i vogna, tilbringer ikke like mye tid der, men å ha det i senga som ungen tilbringer så mye tid i stiller jeg meg kritisk til med tanke på allergi eller utviklingen av allergi. Men kanskje jeg tar feil og det spiller ingen rolle uansett 😊 

Hadde jeg hatt skinn I senga ville jeg hatt laken over 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri hatt det i senga. Helt unødvendig. Ha heller på den nyfødte en god ull pysj. 

Anonymkode: 15ade...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Ville heller ikke brukt skinn i senga. Minst mulig, og en ullpysj dersom ungen er kald. Vi har vinduet oppe hele året, så her brukes ullpysj og ei god dundyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt det i senga...kan fort bli for varmt. Det er dessuten anbefalt å ligge på hard madrass for babyer.

Anonymkode: 07091...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Er det noen som bruker skinn i senga? En ting å ha det i vogna, tilbringer ikke like mye tid der, men å ha det i senga som ungen tilbringer så mye tid i stiller jeg meg kritisk til med tanke på allergi eller utviklingen av allergi. Men kanskje jeg tar feil og det spiller ingen rolle uansett 😊 

Hadde jeg hatt skinn I senga ville jeg hatt laken over 👍

Har lest studier som viser at å sove på lammeskinn gir mindre allergier 😊 de trodde det var pga eksponeringen fra ullen rett og slett, sikkert på samme måte som at barn som vokser opp med dyr er mindre allergiske. I tillegg skal det visstnok gi bedre søvn og at babyen legger bedre på seg blant annet :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ruthven skrev:

Vi bruker skinn i senga. Har laken under.

Takk for svar 😊 satser på ingen bleieeksplosjoner da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ungen rett på skinnet. Endte opp med å måtte vaske det én gang, det gikk heldigvis helt fint, ble godt som nytt.

Anonymkode: e618a...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ungen rett på skinnet. Endte opp med å måtte vaske det én gang, det gikk heldigvis helt fint, ble godt som nytt.

Anonymkode: e618a...15b

Ja, de er jo vaskbare såklart, selv om det er litt mer styr enn å bare vaske vanlige klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forskning.no/mikrobiologi-forebyggende-helse-immunforsvaret/babyer-som-ligger-pa-skinnfell-far-sjeldnere-astma/544272

her var link til det jeg hadde lest ang astma/allergi forresten, dersom noen lurte. 

Men er tydeligvis ikke så vanlig å bruke skinn lenger? Er det blitt utdatert?

LUB fraråder jo ikke å bruke skinn så lenge det er korthåret, da det ikke er nok forskning som sier at det gir økt fare for krybbedød. Men det er kanskje ikke nok forskning på sammenhengen mellom skinn og krybbedød generelt...

 

Synes det virker som hun sover mye bedre med skinnet i senga og tenkte derfor det var fint å bruke, men hun er jo riktignok veldig fersk i denne verden og det kan være tilfeldigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, mwl skrev:

Ja, de er jo vaskbare såklart, selv om det er litt mer styr enn å bare vaske vanlige klær :)

Ikke på over 65 grader, hvilket er hva du trenger for å ta knekken på e.coli.

Anonymkode: 2ec80...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2019 den 23.17, mwl skrev:

Dere som har (korthåret) lammeskinn i senga til babyen deres, bruker dere laken over eller under skinnet? Har en nyfødt og er redd for bæsjeksplosjoner som evt ødelegger skinnet

Skinn i senga til babyer og småbarn er høyst omstridt. Jeg ville aldri utsatt barnet for farene akinnet representerer ifølge enkelte forskere på området, men temaet er omstridt. En periode advarte Helsedirektoratet mot skinn i seng og vogn. Om den advarselen fortsatt ligger ute vet jeg ikke. Men her er rikelig med tråder med linker på området.

Lammeskinn kan du vaske på ullvask i vaskemaskin med Milo. Etter noen vask trenger baksiden å settes inn med fett, enten med spenol eller annen krem uten lukt. 

Anonymkode: 86149...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, mwl skrev:

https://forskning.no/mikrobiologi-forebyggende-helse-immunforsvaret/babyer-som-ligger-pa-skinnfell-far-sjeldnere-astma/544272

her var link til det jeg hadde lest ang astma/allergi forresten, dersom noen lurte. 

Men er tydeligvis ikke så vanlig å bruke skinn lenger? Er det blitt utdatert?

LUB fraråder jo ikke å bruke skinn så lenge det er korthåret, da det ikke er nok forskning som sier at det gir økt fare for krybbedød. Men det er kanskje ikke nok forskning på sammenhengen mellom skinn og krybbedød generelt...

 

Synes det virker som hun sover mye bedre med skinnet i senga og tenkte derfor det var fint å bruke, men hun er jo riktignok veldig fersk i denne verden og det kan være tilfeldigheter. 

Husk på en ting. Forskning har ulik seriøsitet. Forskning spisses også mot det resultatet forskeren ønsker./håper på. For å kunne lese bak forskning og ikke bare lese forskningsresultateten så må man forstå hva forskning er. 

Anonymkode: 86149...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på over 65 grader, hvilket er hva du trenger for å ta knekken på e.coli.

Anonymkode: 2ec80...093

Det er sant :) Men ettersom det er babyens egen bæsj som evt må vaskes bort er hun jo i så fall allerede smittet med e-coli, og sånn sett utgjør det jo ingen smitterisiko ;) evt re-smitte da? Har hun ikke smittsom e-coli fra før av får hun det jo heller ikke av at skinnet ikke blir vasket på kokvask :)

men ja, enig i at det er litt upraktisk generelt med ullklær som blir sølete med både det ene og det andre, de kan jo ikke vaskes på høy temp 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på en ting. Forskning har ulik seriøsitet. Forskning spisses også mot det resultatet forskeren ønsker./håper på. For å kunne lese bak forskning og ikke bare lese forskningsresultateten så må man forstå hva forskning er. 

Anonymkode: 86149...b44

Jepp, det er jeg fullt klar over, har lest mange forskningsartikler i studiet mitt og har god oversikt over hvordan de forskjellige forskningsmetoder fungerer :) Denne som henvises til her er vel kvalitativ med bare med et titalls deltakere om jeg husker riktig, som selvsagt kan være en ulempe. En randomisert kontrollert studie hadde kanskje vært det beste her også som det ofte er i annen medisinsk forskning. Har riktignok ikke gått så i dybden på dette temaet at jeg selv har lest alle de forskjellige studiene jeg kan finne altså! Men skjønner det er motstridende forskning, ja. Er vel også alt for få studier på bruk av skinn mtp krybbedød da dette ikke er enkelt å forske på pga forekomsten. Lettere er det nok å forske på sammenhengen mellom skinn og astma/allergier. 

At forskning spisses mot ønsket resultat vil jo alltid være problematisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri utsatt barnet for farene akinnet representerer ifølge enkelte forskere på området, men temaet er omstridt. En periode advarte Helsedirektoratet mot skinn i seng og vogn. Om den advarselen fortsatt ligger ute vet jeg ikke.

Tar forresten gjerne mot link til de forskerne du henviser til her som er grunnen til at du mener det er å utsette barnet for fare, hvis du skulle ha det tilgjengelig 😊

Så vidt meg bekjent trooor jeg ikke den advarselen gjelder lenger, men det skal jeg ikke si for sikkert altså 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ungen rett på skinnet. Endte opp med å måtte vaske det én gang, det gikk heldigvis helt fint, ble godt som nytt.

Anonymkode: e618a...15b

 

1 time siden, Ruthven skrev:

Vi bruker skinn i senga. Har laken under.

Hadde dere forresten noe under hodet, type gulpeklut eller lignende? Hvordan løste dere i så fall det mtp at man skal unngå unødvendige ting i sengen pga faren for krybbedød? Har en baby som sover urolig og gulpeklut under hodet «baller» seg fort, selv om jeg fester den under madrassen så godt/stramt jeg kan, og det vil jo kunne utgjøre en risiko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mwl skrev:

Tar forresten gjerne mot link til de forskerne du henviser til her som er grunnen til at du mener det er å utsette barnet for fare, hvis du skulle ha det tilgjengelig 😊

Så vidt meg bekjent trooor jeg ikke den advarselen gjelder lenger, men det skal jeg ikke si for sikkert altså 😊

De linkene får du søke opp selv. De ligger der, og du kunne også søkt selv før du opprettet egen tråd. Jeg er ikke "servicearbeider" eller sekretær her inne slik at man bare ber om å få alt tima og tilrettelagt for seg selv. Min tid er like dyrebar som din tid. 

Anonymkode: 86149...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...