Gå til innhold

Noen som har peiling på D-vitaminmangel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har følt meg totalt energiløs og har vondt i kroppen i hele vinter, og gikk til legen og tok blodprøver. Fikk vite at D-vitaminnivået var lavt. 19 stod det i brevet. Er ikke det rart når jeg spiser fet fisk og fikk masse sol i fjor sommer? Det stod at jeg måtte begynne å bruke rent D3 som jeg kunne kjøpe på apoteket. Men det er ulike styrker, ser jeg, og er det nok å ta en multivitaminpille som også inneholder D-vitamin? 

Noen som vet? 

Anonymkode: 2b0f6...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 er veldig lavt. Ville ikke satset på multivitamin, men D-vitamin med minst 40 mg.

Anonymkode: 611e6...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde symptomer på ledd-betennelser i hele kroppen og lavt energinivå, jeg hadde like lavt vitaminlager som deg. Iflg fastlegen er det ikke nødvendigvis nok med sol for oss nordmenn. Jeg fikk Divisun på resept, den med høyest nivå av D-vit for det er ikke høy nok dose i de reseptfrie ☺️ 

Anonymkode: 007a3...14d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 er veldig lavt!! Begynn på sterke d vitamintilskudd nå!! Du bør ligge over 50!! Helst mer!! 

Anonymkode: c9fc2...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Du burde ta tilskudd med en gang! Selv om at du har et godt kosthold og får sol på kroppen, så er det ikke sikkert du får nok. 

Min søster har hund og er ute tre ganger om dagen, hver eneste dag. I sommer levde hun halvnaken ute, men lave D-vitamin verdier. Hun lå på 25. 

Hun fikk mindre energi og var veldig depressiv. Alt var bare vondt i kroppen, og hun sov mye. Men nå har hun brukt ren D-vitamin tilskudd fra apoteket siden oktober, og nå er verdiene normale, og hun føler seg generelt bedre og humøret er helt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Så rett og slett det sterkeste tilskuddet de selger på apoteket? Hver dag fram til sommeren?

Jeg kjenner meg kjempedårlig, og har ikke orket trening på en måned, så håper jo å få opp nivåene raskt.

Anonymkode: 2b0f6...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

D-vitamin endret omtrent livet mitt, etter at jeg hadde gått konstant nærmest fyllesyk hele vinteren. Jeg kjøpte den sterkeste på apoteket, 80mg, og tar to stk om dagen. Fikk livet tilbake på kort tid, helt sprøtt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent med tilskudd til etter du får legetime og resept, dette kan jo ta flere dager (og det er fredag i morgen). Du har jo VELDIG lavt nivå! 50 er minimumsnivået av referanseverdien, og det bør helst ligge på ikke mindre enn 75, og gjerne over 100.

Jeg har tatt de med 80 i styrke (reseptfritt) siden oktober. Jeg hadde 51 på måling den måneden, og det etter en solrik sommer, sydentur m.m. Tidligere har jeg i dårlige perioder vært nede på rundt 30 i nivå, selv om jeg tok tran. Jeg har irritabel tarm, som kan være noe av grunnen til at jeg ikke klarer å ta opp nok D-vit gjennom mat/drikke.  Nå skal jeg ta 80 i styrke frem til mai/juni, så tar jeg 20 frem til september, før jeg øker dosen igjen.  

Anonymkode: 213d3...188

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for medisintips og diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...