Gå til innhold

Hvor mye alene? 3,5 mnd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke tenkt så mye over det, men nå kjenner jeg at det er på tide.

Gutten min ligger ikke så lenge i babynest, vippestol eller på babygymmen hvis jeg ikke er ved siden og pratet/styrer med han. Han er mye i armene mine. Han liker ikke bæresele så godt, så her sitter vi da.. I perioder trenger han jo ekstra nærhet, men hvor lenge er det greit å la han ligge alene på matte/babygym f.eks?

Jeg synes stort sett det er kos å ha han nært. Men det beste for begge er jo å løsrive seg litt. Nå kan han ligge i 10 min maks (stort sett kanskje 5) før han blir grinete. 

Anonymkode: a4cb7...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen

Følte at ungen min var på meg kontinuerlig helt fram til han begynte å kunne bevege seg rundt selv. Nå er det annerledes. Han trenger ikke å være på meg hele tiden, men jeg skal neimen ikke sitte mer enn ti cm unna ham likevel 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å være på babygymmen eller vippestolen til han ikke vil mer. Er ikke akkuratt farlig å la han ligge en liten stund eller la han sutre litt

Anonymkode: 95632...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Følte at ungen min var på meg kontinuerlig helt fram til han begynte å kunne bevege seg rundt selv. Nå er det annerledes. Han trenger ikke å være på meg hele tiden, men jeg skal neimen ikke sitte mer enn ti cm unna ham likevel 😄

Det er kanskje ikke så uvanlig. Kjenner ingen med små barn jeg. 😊

Snakket med ei i går, som har barn på 35-40 år. Tar alltid de damenes råd med en stor klype salt. Hun mente at jeg må venne han til å ligge alene, bare la han gråte litt, "man kan jo kke baare ha fokus på den lille".

Faren jobber ofte sent, så det er mest jeg og gutten alene her. Jeg sa til hun dama at jeg syntes det var godt en dag han lå på babygymmen i 10 min mens jeg hang opp klær, tok ut at oppvaskmaskina osv. Hun ble sjokka av at jeg syntes 10 min var mye. Hun fortalte om en kjenning av henne som hadde babyen sin på seg hele tiden i starten (prematur) og at ungen, som snart er 2 år fortsatt vil ligge mye på foreldrene.

Jeg tror ikke barn har godt av å ligge og gråte. Litt sutring er greit nok.. Vil ikke at han skal være masse alene hvis han etterhvert synes det er greit heller. Vil jo kose og ha samspill. Men kan jeg ikke forvente mer enn 5-10 min i vippestol eller gym?

Hva slags leker er gøy nå? Den første tida er foreldres ansikt og stemmer det morsomste. Men hva nå? Unntatt rangler og babygym.

Anonymkode: a4cb7...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går fint å være på babygymmen eller vippestolen til han ikke vil mer. Er ikke akkuratt farlig å la han ligge en liten stund eller la han sutre litt

Anonymkode: 95632...cd5

Han vil ikke mer etter 5-10 min. Jeg håper stunden kan økes litt.

Anonymkode: a4cb7...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg ville ikke latt et barn ligge og gråte alene. Det er jo deres måte å si ifra på. Det var ikke så mye barnet mitt synes var morsomt på den tiden, det var helst meg.. Men etter hvert likte han babygym og et lite speil fra Skip-hop som vi hadde.

jeg synes bæresele var supert, hadde en Angelpack. Brukte den når jeg hang opp klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ligger maks 1 minutt alene 😂 Kan ligge i vippestol og se på hvis det «skjer noe», feks vi støvsuger, tar ut av oppvaskmaskinen, bretter klær osv. Men da ser jeg jo på henne og prater med henne :) 

Hun ligger max et par minutt hvis hun ikke ser meg. Hun klarer jo foreløpig ikke å leke med noe selv, men om vi leker sammen med henne er det ting som lager lyd som er gøy! Ting som knitrer eller rangler.. Ellers er det mye sang med bevegelser, det fenger mest :) 

Anonymkode: 92bf4...a03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så individuelt hvor mye babyer vil ligge alene. Noen gjør det lenge og noen nesten ikke i det hele tatt før etter flere mnd. Jeg har hatt barn av begge typer. Men jeg har aldri latt babyer ligge og gråte, altså. Det er sånt en del godt voksne damer kan mene er bra, at babyen må oppdras, men ikke sånn fagfolk tenker i dag. 

Hvis han ikke liker bæresele, kan jeg anbefale enten å prøve en annen sele eller prøve sjal. Jeg syns små babyer ikke sitter så godt i bæresele, og har båret i elastisk sjal i starten. Og så enten gått over til ergonomisk bæresele etter hvert (har brukt Manduca og Tula) eller vevd sjal. Jeg elsker å bære i vevd sjal, syns det er både koselig, praktisk og behagelig. Det krever litt øving, men så sitter det og da er det kjempebra. Ved seks mnd kan man også bære dem på rygg i sjal eller sele, og da går virkelig husarbeidet som en lek. Men med alle mine har det blitt gradvis mindre behov for bæring etter hvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...