Gå til innhold

Hvordan respondere på ekle blikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever det til stadig og begynner å tenke at man må gjøre noe. Så hvordan hadde andre reagert? 

Situasjon som følger;

Du er ute og handler, på senter el på gata. eldre innvandrermenn med pakistansk utseende sitter og glaner på deg med et blikk som om du gikk naken i butikken. En blanding av forakt og sånn «kle av deg med øynene». Måler deg. På en særdeles ekkel og ubehagelig måte. Du stirrer tilbake. Setter blikket rett på. De viker ikke en tomme. Trekker ikke blikket vekk. Blir ikke flaue. Stirrer bare mer intenst. Som om du har gjort noe veldig galt. Setter du deg i nærheten for å ta en kaffe el likn, fortsetter de bare. Glaner til øynene ramler ut. 

Jeg blir snart paranoid av det. Føler snart jeg bør ta igjen. Si noe. Er en helt vanlig Norsk kvinne. Helt normalt vinterkledd og har ingen greier som skulle gjøre at folk stirret mer på meg enn andre. Jeg føler de ser på meg som om jeg var en prostituert. 

hva gjør jeg neste gang. Hva sier jeg. Jeg opplever det som ekstremt ubehagelig. Jeg kommer ikke til å akseptere disse blikkene mer. 

Råd mottas med takk! 

Anonymkode: 78fa3...6a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd det fra norske menn og jeg, jeg setter blikket i dem og hermer etter blikket deres. Da hender det de drar det til seg. Har også sagt: Kan du slutte stirre? Funker ikke det, setter jeg meg godt til rette med blikket i mobilen. Det er jo ikke alle som gjør det der.

Anonymkode: a7e2b...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også dette med innvandrere dessverre, en periode var det hele tiden. Det jeg gjorde var å begynne å gå veldig rakrygget, og late som om de ikke eksisterer. Er det på bussen flytter jeg meg. Ser du også tar igjen med å stirre tilbake, men siden det ikke hjelper er det nesten mer som et unødvendig ubehag for deg.. 

Anonymkode: 1df23...d33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i scenarioet for utenlandske menn syns jo det er haram å se på kvinner på den måten. Men det skjer hele tida med norske menn og selvom jeg får lyst til å be dem om å dra til seg øya og få litt mer respekt for jenter så later jeg som regel som ingenting og ser ned i bakken.... Har erfaring med at norske menn blir veldig sinte og fornærma om man prøver å irettesette dem 

Anonymkode: 50ddf...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Opplever det til stadig og begynner å tenke at man må gjøre noe. Så hvordan hadde andre reagert? 

Situasjon som følger;

Du er ute og handler, på senter el på gata. eldre innvandrermenn med pakistansk utseende sitter og glaner på deg med et blikk som om du gikk naken i butikken. En blanding av forakt og sånn «kle av deg med øynene». Måler deg. På en særdeles ekkel og ubehagelig måte. Du stirrer tilbake. Setter blikket rett på. De viker ikke en tomme. Trekker ikke blikket vekk. Blir ikke flaue. Stirrer bare mer intenst. Som om du har gjort noe veldig galt. Setter du deg i nærheten for å ta en kaffe el likn, fortsetter de bare. Glaner til øynene ramler ut. 

Jeg blir snart paranoid av det. Føler snart jeg bør ta igjen. Si noe. Er en helt vanlig Norsk kvinne. Helt normalt vinterkledd og har ingen greier som skulle gjøre at folk stirret mer på meg enn andre. Jeg føler de ser på meg som om jeg var en prostituert. 

hva gjør jeg neste gang. Hva sier jeg. Jeg opplever det som ekstremt ubehagelig. Jeg kommer ikke til å akseptere disse blikkene mer. 

Råd mottas med takk! 

Anonymkode: 78fa3...6a3

Du stirrer oppgitt tilbake, rister på hodet og så sier du tilslutt oppgitt ; Haram. Ikke bra! 

🙂👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i scenarioet for utenlandske menn syns jo det er haram å se på kvinner på den måten. Men det skjer hele tida med norske menn og selvom jeg får lyst til å be dem om å dra til seg øya og få litt mer respekt for jenter så later jeg som regel som ingenting og ser ned i bakken.... Har erfaring med at norske menn blir veldig sinte og fornærma om man prøver å irettesette dem 

Anonymkode: 50ddf...4d1

Du er muslimsk kvinne..?

Anonymkode: 6ecc0...0a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er muslimsk kvinne..?

Anonymkode: 6ecc0...0a8

Jeg er en etnisk norsk kvinne med blå øyne og langt blondt hår. 

Anonymkode: 78fa3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Forundret.. said:

Du stirrer oppgitt tilbake, rister på hodet og så sier du tilslutt oppgitt ; Haram. Ikke bra! 

🙂👍

Hvorfor i alle dager skulle jeg si noe sånt??? 

Jeg er norsk. Ikke muslimsk. Jeg driter i hva religionen deres sier at de skal gjøre eller ikke gjøre. Jeg forventer normal folkeskikk. Religion hører ille hjemme i det puslespillet. 

Anonymkode: 78fa3...6a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en etnisk norsk kvinne med blå øyne og langt blondt hår. 

Anonymkode: 78fa3...6a3

Flaks at du ikke har opplevd stirring fra innvandrere da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Kan jeg hjelpe deg/dere med noe, siden du/dere stirrer så jævlig?'

Edit: Jeg innser at jeg kanskje ikke bør komme med slike råd da jeg er en to meter høy nordlending og ikke utsatt for samme trusler som en gjennomsnittlig norsk kvinne.

Endret av Katten.2.0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, SupaWoman said:

Flaks at du ikke har opplevd stirring fra innvandrere da.  

Sorry, ble en misforståelse. Jeg er Ts. 

Anonymkode: 78fa3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle jeg si noe sånt??? 

Jeg er norsk. Ikke muslimsk. Jeg driter i hva religionen deres sier at de skal gjøre eller ikke gjøre. Jeg forventer normal folkeskikk. Religion hører ille hjemme i det puslespillet. 

Anonymkode: 78fa3...6a3

Fordi du har et snev av humor..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever stadig det samme, kun innvandrere som stirrer på den måten (nei, har ingenting i mot de, bare så det er sagt). Jeg har så dårlig selvtillit at jeg liker oppmerksomheten, tar det som et kompliment 😂

Anonymkode: 424e6...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen på stirrende nordmenn og stirrende innvandrere er at det i nordmenns blikk alltid finnes respekt, det mangler ofte i innvandreres blikk.  Ikke så rart, når man vet hvordan mange av de er oppdratt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplever stadig det samme, kun innvandrere som stirrer på den måten (nei, har ingenting i mot de, bare så det er sagt). Jeg har så dårlig selvtillit at jeg liker oppmerksomheten, tar det som et kompliment 😂

Anonymkode: 424e6...ba2

Hadde du visst hva de tenker om deg hadde du ikke tatt det som et kompliment dessverre. De stirrer ikke på oss fordi vi er pene.

Anonymkode: 1df23...d33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du visst hva de tenker om deg hadde du ikke tatt det som et kompliment dessverre. De stirrer ikke på oss fordi vi er pene.

Anonymkode: 1df23...d33

Hvordan vet du hva de tenker da? 

Anonymkode: de0c1...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Forundret.. said:

Fordi du har et snev av humor..??

Jeg ser ingenting humoristisk med denne situasjonen! Du er helt på viddene jo 😳

Anonymkode: 78fa3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Opplever også dette med innvandrere dessverre, en periode var det hele tiden. Det jeg gjorde var å begynne å gå veldig rakrygget, og late som om de ikke eksisterer. Er det på bussen flytter jeg meg. Ser du også tar igjen med å stirre tilbake, men siden det ikke hjelper er det nesten mer som et unødvendig ubehag for deg.. 

Anonymkode: 1df23...d33

Poenget mitt er litt det st man skal ikke være nødt til å gjøre noe annet enn det man hadde tenkt, gå et annet sted, gjemme seg bort for å unngå osv. For å unngå slik dritt. Hvis jeg vil gå på Narvesen for å kjøpe en kaffe, så skal jeg kunne gjøre det uten å myte møte slike hæslige blikk som disse mannfolkene sender. Hvis jeg vil sitte på en kafé med mitt barn på en vanlig tirsdag, så skal jeg kunne gjøre det uten å føle ubehaget disse blikkene gir. 

Skjønner du? 

Anonymkode: 78fa3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...