Gå til innhold

Får ikke ut menskopp


Klokketårn

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er jeg godt stresset her etter å ha prøvd å få utav menskoppen i over tre timer. Jeg klarer ikke å få tak i "stammen" og hvertfall ikke selve koppen for å presse og dra. Det er som om den har gått så langt opp som mulig. Jeg har prøvd alt nå, til og med samboeren har rotet oppi der for å prøve å for tak, men ingenting hjelper. Har hatt mange pauser og prøver å slappe av, men det er lettere sagt enn gjort. 

Håper noen har noen tips jeg kan prøve, har selvsagt googlet med gul og grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte til legen pga en tampong. Legen sa at jeg aldri hadde klart å fått den ut selv. Jeg hadde ringt legen og spurt :)

 

Anonymkode: d4f45...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der jeg også, bare jeg var så smart at jeg hadde fått et tips om å klippe av stammen. Det gikk til slutt, men jeg fikk helt panikk og gråt og gråt. Aldri mer menskopp! 

Anonymkode: 87c77...4da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med noen venniner om de kan hjelpe deg. De har mindre hender enn din samboer.

Anonymkode: f2202...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert legevakten hvis du fortsatt ikke har fått den ut. Men det er jo ikke slik at den kan forsvinne så langt oppi der, så mulig den har kilt seg fast på ene siden og står skjevt. Det skjedde med meg. Da må du nesten bare kjenne etter med hele hånden inni:( Veldig stressende opplevelse men jeg klarte å «klore» fast neglene i koppen (haddde også fulgt det dumme rådet om å klippe av stilken) og på den måten klarte jeg å dra den ut samtidig som jeg trykket alt jeg kunne. Skikkelig ubehagelig opplevelse men heldigvis ikke farlig.

Anonymkode: 29cfe...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du ikke tak i den om du sitter på huk feks i dusjen? Da kommer ting litt lenger ned gjerne. Du må også bryte vakuumet, så prøv å klem den litt sammen samtidig som du forsøker å vri den, men ikke gjør noe som er veldig vondt. 

Anonymkode: 3f923...6c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som hadde lyst til å prøve menskopp... Grøss! Det er dette jeg er så redd for:P Har du klippet av stilken? Hvis ikke tror jeg at jeg ville prøvd å bruke en (ren!)tang(sånn vanlig verktøytang), og prøvd å ta tak i stilken og dra forsiktig ut. Men mulig det ikke går, og gjør det vondt må man jo bare stoppe. Bare å dra på legevakta først som sist, de har sikkert sett det før, og det som verre er:)

Anonymkode: 64e84...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, ønsker deg bare lykke til og håper du får den ut fort!

Anonymkode: 7d0c6...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe av stilken?! Da blir det vel verre å få tak i den? Jeg var redd for det samme og jeg opplever jo at den gjerne går lenger opp og i tillegg blir den veldig glatt. Men får alltid tak i den. Men lønner seg å sitte mens man gjør det.

Anonymkode: 2b6fa...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt på do, gjerne med beina på en liten krakk. Slapp godt av, og press sakte og rolig med musklene inni skjeden. Så snart du får tak klemmer du koppen litt sammen så du bryter vakuumet. Dette går bra :) 

Anonymkode: 0c76b...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg på huk, og bruk musklene dine til å presse koppen nedover. 

Anonymkode: 6af96...a7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da! Så ekkelt. Husk at du må få ut vakuumet, så i stedet for å dra i den, prøv å klem den sammen om du får inn to fingre. Har du engangshansker? Det kan kanskje gjøre at du får litt bedre tak om koppen er glatt. Vent litt før du prøver igjen og prøv så godt du kan å slappe av, sikkert vanskelig å slappe av når du ikke får den ut. Eventuelt sett deg på huk og press en stund før du prøver igjen å klemme den sammen. Eventuelt knebøy stilling. Snilt av samboeren din å prøve også. 

Anonymkode: f8aff...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må klemme, ikke dra. Det er vakuumet som er problemet. 

Anonymkode: 42ef7...599

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri dratt etter stilken (bortsett fra første gang!) det er jo vondt pga vakuum! Sett deg på huk i dusjen, og prøv å få en finger opp på siden av koppen for å bryte vakuumet. Og prøv så godt det lar seg gjøre å slappe av.. Fordelen med kopp foran tamponger som "forsvinner" er at koppen ikke er tørr og kjip, du må bare få brutt vakuumet. 

Og hvis det fremdeles ikke går, ring legevakta. Jeg håper dette ikke ødelegger for videre bruk av koppen, den er fantastisk når man får tak på det 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig klart å få den ut! Jeg hadde allerede prøvd alt dere har tipset om, men det gikk ikke. Var helt umulig å få tak i den med to fingre, så løsningen var til slutt å få en finger helt opp og rett og slett snu hele kroppen og dra den ned. Jeg har en mistanke om at hullene er for små slik at det ikke gikk an å bryte vakuumet skikkelig. Kan det stemme?

Merker at vakuumet ikke forsvant før koppen nesten var helt snudd rundt. Vet ikke om jeg tør å prøve det igjen, er ikke giret på å bruke fire timer på å få den ut igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Klokketårn skrev:

Jeg har endelig klart å få den ut! Jeg hadde allerede prøvd alt dere har tipset om, men det gikk ikke. Var helt umulig å få tak i den med to fingre, så løsningen var til slutt å få en finger helt opp og rett og slett snu hele kroppen og dra den ned. Jeg har en mistanke om at hullene er for små slik at det ikke gikk an å bryte vakuumet skikkelig. Kan det stemme?

Merker at vakuumet ikke forsvant før koppen nesten var helt snudd rundt. Vet ikke om jeg tør å prøve det igjen, er ikke giret på å bruke fire timer på å få den ut igjen.

Om du ikke ønsker å prøve igjen resten av menstruasjonen så kan du heller øve på å ta den inn og ut når du ikke har mensen :) da slipper du å tenke på blodet oppi det hele. Hullene er nok ikke for små, du må bare finne en teknikk som passer deg 😅

Anonymkode: 3f923...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå over til bind. Det er bedre og tryggere

Anonymkode: b7574...569

Tryggere? På hvilken måte? Det skal veldig godt gjøres å skade seg med Menskopp, tett er det også. Bedre er det ikke, hvertfall ikke for kloden som oversvømmes av plast, for ikke å snakke om alle stoffer som er i bind og tamponger, ikke er det økonomisk heller, en Menskopp tjener man inn igjen på noen få mnd avhengig av hvor mye bind/tamponger man normalt sett kjøper. 

Anonymkode: 3f923...6c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke var det? Om hullene er for små kanskje andre kan ha fått samme problem? Eller kanskje formen er feil for deg? Jeg bruker menskopp men har ikke fått det problemet selv om jeg kavet litt første gangen jeg skulle ta den ut. Trenger bare presse den litt nedover nå så får jeg tak i den, har heller ikke stilk på den. Jeg har Fleurcup og veldig fornøyd med den.

Anonymkode: ffb53...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...