Gå til innhold

Kollega som er «etter meg» hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde dere håndtert en slik kollega som uten grunn er etter deg, følger med på hvordan du gjør jobben din og kommanderer deg til å gjøre ting slik hun vil det? 

Anonymkode: 434ac...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det slik nå. Og søkte meg andre jobber. Fikk gladmelding i dag og gleder meg til å si opp jobben i morgen. Skal informere godt om hvorfor jeg sier opp. For i utgangspunktet stortrives jeg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette grenser med en gang og si at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Gi en sjanse, og si det rett til vedkommende først, slik at han/hun får en sjanse til å endre oppførsel. Hvis det ikke skjer noe tar du det i neste samtale med leder. 

Anonymkode: c0b28...0ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra direkte til personen. Viss deg gjerne opp hvis personen gjør det samme.

Hadde en sånn som drev på slik du beskriver. Endte i en krangel med henne to ganger og hun har ikke vært et problem (for meg) på flere år.

Anonymkode: 4fb3b...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si ifra direkte til personen. Viss deg gjerne opp hvis personen gjør det samme.

Hadde en sånn som drev på slik du beskriver. Endte i en krangel med henne to ganger og hun har ikke vært et problem (for meg) på flere år.

Anonymkode: 4fb3b...492

Jeg er desverre veldig unnlatende og sjenert, og har veldig vanskelig for å være direkte. Hva bør man si?

Hun hisser seg aldri opp,har bare en slik rolig nedlatende og overformynderisk tone, lik den man har ovenfor barn som skal irettesettes. Skjønner meg ikke på sånne folk. Hun har heller ingen grunn til det, for jeg gjør jobben min meget bra. Det sier alle, inkludert sjefen vår.

Anonymkode: 434ac...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde dere håndtert en slik kollega som uten grunn er etter deg, følger med på hvordan du gjør jobben din og kommanderer deg til å gjøre ting slik hun vil det?  

Har denne kollegaen samme nivå på stillingen? Rapporterer du til henne? Har dere ulike sjefer?

Hvis ikke --> Gå til sjefen din (deres), ta med HR og spør hvorfor i all verden du skal raportere til og følges opp av vedkommende på daglig basis? Er det noe du har misforstått med stillingen etc.?

Hadde en sånn situasjon en gang...Det var ei dame på 32 år som trodde at jeg burde raportere til henne fordi hun var ansatt i stillingen 1 år lenger og var dermed mer "senior"... Ellers hadde vi samme tittler, oppgaver etc.

Dumme meg har kun sagt nei til henne og at det ikke skulle skje og at hun kan glemme det........tro det eller ei det endte opp med at hun involverte kjæresten sin og han begynte å sende  meldinger til meg på whatsapp av type "du må respektere og høre på ___....blabla"

Viste meldingen til vår felles sjef og HR. Hun ble dog ikke sagt opp med en gang, men ble overført til et annet geografisk sted, og så forsvant hun helt for hun klarte å skaffe seg uvenner der også.

Anonymkode: f4cc2...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har denne kollegaen samme nivå på stillingen? Rapporterer du til henne? Har dere ulike sjefer?

Hvis ikke --> Gå til sjefen din (deres), ta med HR og spør hvorfor i all verden du skal raportere til og følges opp av vedkommende på daglig basis? Er det noe du har misforstått med stillingen etc.?

Hadde en sånn situasjon en gang...Det var ei dame på 32 år som trodde at jeg burde raportere til henne fordi hun var ansatt i stillingen 1 år lenger og var dermed mer "senior"... Ellers hadde vi samme tittler, oppgaver etc.

Dumme meg har kun sagt nei til henne og at det ikke skulle skje og at hun kan glemme det........tro det eller ei det endte opp med at hun involverte kjæresten sin og han begynte å sende  meldinger til meg på whatsapp av type "du må respektere og høre på ___....blabla"

Viste meldingen til vår felles sjef og HR. Hun ble dog ikke sagt opp med en gang, men ble overført til et annet geografisk sted, og så forsvant hun helt for hun klarte å skaffe seg uvenner der også.

Anonymkode: f4cc2...159

Hun ingen overordnet,bare vanlig ansatt og vikar slik som meg. Men hun har jobbet noen måneder lengre. Hun kan også være etter andre ansatte som har jobbet der fast i et tosifret antall år. Samtidig som hun er etter andre lager hun ofte egne regler for seg selv, f.eks ved å bevilge seg selv ekstra matpauser når det passer henne. Mens jeg aller nådigst får ta en rask tur på wc. Hun er også litt snuskete med sjefen,men tror sjefen har sett hva som skjer.

Vi har f.eks free seating, men hun er veldig kjapt ute med å kommandere hvor jeg bør sitte når jeg kommer på jobb. Det er noen plasser som er mer populære/upopulære enn andre, og hun sørger alltid for å argumentere seg til en av disse,selv om vi skal plassere oss på ulike sitteplasser hver dag. Hvis jeg en dag har funnet en populær plass, er hun kjapt ute med å si at jeg av praktiske grunner bør sitte et annet sted. Dette har sjefen sett og kommentert at slik kan vi ikke ha det. Men hun tok det ikke opp med henne såvidt jeg vet.

Anonymkode: 434ac...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun ingen overordnet,bare vanlig ansatt og vikar slik som meg. Men hun har jobbet noen måneder lengre. Hun kan også være etter andre ansatte som har jobbet der fast i et tosifret antall år. Samtidig som hun er etter andre lager hun ofte egne regler for seg selv, f.eks ved å bevilge seg selv ekstra matpauser når det passer henne. Mens jeg aller nådigst får ta en rask tur på wc. Hun er også litt snuskete med sjefen,men tror sjefen har sett hva som skjer.

Vi har f.eks free seating, men hun er veldig kjapt ute med å kommandere hvor jeg bør sitte når jeg kommer på jobb. Det er noen plasser som er mer populære/upopulære enn andre, og hun sørger alltid for å argumentere seg til en av disse,selv om vi skal plassere oss på ulike sitteplasser hver dag. Hvis jeg en dag har funnet en populær plass, er hun kjapt ute med å si at jeg av praktiske grunner bør sitte et annet sted. Dette har sjefen sett og kommentert at slik kan vi ikke ha det. Men hun tok det ikke opp med henne såvidt jeg vet.

Anonymkode: 434ac...4be

Mente SMISKETE med sjefen, ikke snuskete 😆

Anonymkode: 434ac...4be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er desverre veldig unnlatende og sjenert, og har veldig vanskelig for å være direkte. Hva bør man si?

Hun hisser seg aldri opp,har bare en slik rolig nedlatende og overformynderisk tone, lik den man har ovenfor barn som skal irettesettes. Skjønner meg ikke på sånne folk. Hun har heller ingen grunn til det, for jeg gjør jobben min meget bra. Det sier alle, inkludert sjefen vår.

Anonymkode: 434ac...4be

Tror egentlig du bare må lære deg å si fra når noen overkjører deg. Det vil alltid være personer som kjører over andre hvis de kan det og du er mer utsatt for det som unnvikende og sjenert. 

Anonymkode: f528d...f40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror egentlig du bare må lære deg å si fra når noen overkjører deg. Det vil alltid være personer som kjører over andre hvis de kan det og du er mer utsatt for det som unnvikende og sjenert. 

Anonymkode: f528d...f40

Dette. Hun gjør dette mot deg for du lar henne. 

 

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ingen overordnet,bare vanlig ansatt og vikar slik som meg. Men hun har jobbet noen måneder lengre. Hun kan også være etter andre ansatte som har jobbet der fast i et tosifret antall år. Samtidig som hun er etter andre lager hun ofte egne regler for seg selv, f.eks ved å bevilge seg selv ekstra matpauser når det passer henne. Mens jeg aller nådigst får ta en rask tur på wc. Hun er også litt snuskete med sjefen,men tror sjefen har sett hva som skjer.

Vi har f.eks free seating, men hun er veldig kjapt ute med å kommandere hvor jeg bør sitte når jeg kommer på jobb. Det er noen plasser som er mer populære/upopulære enn andre, og hun sørger alltid for å argumentere seg til en av disse,selv om vi skal plassere oss på ulike sitteplasser hver dag. Hvis jeg en dag har funnet en populær plass, er hun kjapt ute med å si at jeg av praktiske grunner bør sitte et annet sted. Dette har sjefen sett og kommentert at slik kan vi ikke ha det. Men hun tok det ikke opp med henne såvidt jeg vet.

Anonymkode: 434ac...4be

Du må rett og slett sette noen grenser og si i klartekst at det er fri plassering, og at hun må følge regler som alle andre der det er førstemann til mølla. Om hun mener hun skal sitte et visst sted ut fra strategiske hensyn, så be henne legge frem argumenter for hvorfor ovenfor deres felles leder. Det er nemlig ikke noe hun skal ta med deg, men med leder - så får hun vurdert det ut fra bedriftens behov, og ikke hennes eget egohensyn. 

Og du skal rett og slett ikke forholde deg til henne og hennes "regler" for når du tar pause og skal gå på dass, for det er nemlig sjefen din sin oppgave, ikke hennes. Sett grenser før hun overkjører deg helt. 

Anonymkode: c0b28...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Perle skrev:

Dette. Hun gjør dette mot deg for du lar henne. 

Ja, det er dessverre mye sant i det. Uttrykket "the strong prey on the weak" er der for en grunn...

Anonymkode: c0b28...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mye innsikt at jeg ser at om jeg hadde tatt opp med vedkommende kollega for 2 år siden at jeg ikke satte pris på hennes nedlatende tone, da hadde jeg ikke kommet dithen at jeg i dag sa opp jobben min.

Ikke end opp som meg, si ifra både til leder og til vedkommende kollega. Du trenger ikke lage en krangel eller kraftig konfrontasjon, bare enkelt si at du ikke liker måten hun opptrer på. (ja jeg vet det er lett og stå på sidelinja og si dette, men for at du skal ha en god arbeidshverdag bør du gjøre dette)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...