Gå til innhold

Hvor streng kan man være når noen skylder penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har postet mange ganger, TS kan ta dette vie forliksrådet om hun vil.

7500,- er ingenting. Bedre å ta det som en dyr lærepenge.

Anonymkode: b946d...6b8

For noen så er faktisk 7500 en del penger. Kanskje ikke for deg, men tenk deg litt om. 

Anonymkode: 55654...f05

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

7500 kr er litt penger. Og TS bør jo si fra skikkelig til henne? Hvorfor skal ikke TS gjøre det? Går an å gjøre begge deler? Jeg personlig hadde valgt å konfrontere før jeg hadde tatt det via noen i det hele tatt. Dronningen av konfliktsky eller? 

Anonymkode: fba4e...971

Eh. Misforsto du noe?

Anonymkode: b946d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For noen så er faktisk 7500 en del penger. Kanskje ikke for deg, men tenk deg litt om. 

Anonymkode: 55654...f05

Men da er det jo bare å gå videre med saken da.

Anonymkode: b946d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Misforsto du noe?

Anonymkode: b946d...6b8

Du skriver jo at det ikke er vits i å bli strengere. Jeg forklarer at det er vits i. Uansett hvor naiv (du mener) TS har vært. 

 

Anonymkode: fba4e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du skriver jo at det ikke er vits i å bli strengere. Jeg forklarer at det er vits i. Uansett hvor naiv (du mener) TS har vært. 

 

Anonymkode: fba4e...971

Det virker ikke som om TS er interessert i å gjøre noe med saken?

Anonymkode: b946d...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får ta noen med deg og ta et lite innkreving. ;)

Anonymkode: 62c29...235

Ja, bedre å bli anmeldt for trusler.

Anonymkode: b946d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å be om å få de pengene når du har spurt så mange ganger tidligere. Men som du sier så er hun jo ikke noen nær venninne lengre, så får hun heller bare bli sur og begynne å grine da. Det er ikke du som er vanskelig her, men hun som er en drittsekk! Her har folk ramsa opp forslag til deg i hele kveld, men det virker jo ikke som du gidder å gjøre noe særlig. Nei, du får "gro noen baller" og ikke være så tafatt, ellers ser du neppe de penga igjen. 

Anonymkode: 929ce...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror ikke hun har hatt intensjon om å lure eller bruke noen, hun bare virker uinteressert i å prioritere på en måte som gjør at hun får betalt tilbake. Det er ikke en med god råd så det går akuratt rundt for hun, men med innstramminger som å selge bilen, spise billigere, eller bo billigere kan hun fint klare å betale tilbake. Jeg føler bare dette er så slemme ting å kreve at hun gjør, tør ikke å si at da får hun selge bilen og ta buss til jobb eller si at hun må bli boenes med den dårlige kjæresten og vente med å flytte for seg selv til hun får råd til husleien uten at det skal gå utover de pengene hun kunne hatt til overs og betalt til meg! 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Da må du jo bare være uten pengene, ingenting vi kan gjøre med det.

Anonymkode: 637cb...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker ikke som om TS er interessert i å gjøre noe med saken?

Anonymkode: b946d...6b8

Bare interessert i å kaste bort tiden vår tror jeg.

Anonymkode: 637cb...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

TS: Du må - som flere har påpekt og vist hvordan - formalisere kravet. Kosepuse, søte snille på SMS er forbi.

Ta på deg boksehanskene og krev på den formelle måten. Eller avskriv pengene som tap.

Og til dere som mener 7.500 er mye penger: ja det er det. Men det er folk som har blitt fralurt langt mer enn det i god tro som heller ikke har det formelle i orden og derfor må ta dette som en dyr lærepenge - meg selv inkludert.

At TS heller ikke forstår at hun blir lurt og manipulert og vegrer seg for å være streng med en som allerede har funnet hvilke knapper hun skal trykke på for å få TS mo i viljestyrken sier sitt. 

Du skal heller ikke foreslå hvordan hun skal betale. Om hun år ut og år inn velger å bo med typen som ikke er bra for henne: ikke ditt problem. Om hun må GÅ til jobb fordi hun må selge bilen - so what? Det er ikke din business hvordan hun skaffer pengene hun skylder - bare at hun betaler. Selvsagt skal du ikke oppfordre til kriminelle handlinger, men at hun må stå til ansvar for det hun har lovet og løse det, uten at du skal få dårlig samvittighet - det er opplagt.

Siden hun faktisk har lånt penger av flere av dere ville jeg konfrontert henne ved å invitere de som var med på turen hjem til deg der dere ber henne signere på hva hun skylder hver enkelt av dere og hvordan det skal betales tilbake. Det er vanskeligere å manipulere flere på en gang.

Hver gang hun prøver med en ny unnskyldning kan du bare svare: det driter jeg i, når kan du betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil en sms hvor hun bekrefter avtalen om månedtlige trekk være bevis nok? Hva kan jeg eventuelt gjøre, anmelde, eller snakke med advokat som kan kreve inn pengene med faktura/inkasso eller gjeldsbrev? Føler jo det er en kjip rute å gå, skulle ønske hun bare holdt avtalen! Er dårlig når hun hver gang kommer med en historie om at hun har det så ille og nye grunner til at hun ikke får betalt denne måneden heller, jeg syntes oppriktig synd på hun men begynner å tro at disse historiene bare er for å få sympati istedet for kjeft og at hun ikke gidder å prioritere økonomien sin anderledes fordi det er en stor omlegging å for eksempel plutselig måtte selge bil eller kjøpe billigere mat. Hun er sånn som handler på butikken hver dag og gjerne mat på bensinstasjoner osv

Anonymkode: 7ee85...7ca

Først må du få en innrømmelse der hun bekrefter kravet på sms/e-post/skriftlig.

Da kan dere lage en skriftlig avtale om nedbetaling, med faste datoer hver mnd. Eller du selv kan sette en dato der alt skal være betalt. Om ikke dette går kan du bruke som står her: https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/

Å snakke med foreldrene kan hjelpe noen ganger. Husk, det verste mennesker vet er når omgivelsene rundt de får vite at de skylder penger. Da kan pengene plutselig komme raskt på konto.

- Jurist

Anonymkode: 270c5...223

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Her er det bare å få formalisert kravet som flere er inne på. Jeg er dessverre redd for at du har blitt lurt. Som flere har inne på burde det være uproblematisk for henne å overføre pengene dersom problemstillingen var som den var. Et mer nærliggende alternativ er at hun hadde planer om å ta hele ferien på kreditt, og fant kanskje ut at det var lettere å ha kreditt hos vennene sine enn Bank Norwegian.

I verste fall, i motsetning til hva en del sier her, om du går rettens vei vil du i hvert fall få litt av pengene igjen. Det går litt i gebyrer og plunder og heft, men det er utrolig hva som plutselig kan trylles frem når de får et litt offisielt-klingende brev i posten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev:

En venninde eller mer bekjent av meg siden jeg ikke liker hun lenger skylder meg penger fra en ferie hun var med på i fjor sommer. Hun mistet lommeboken sin på flyplassen så det ble til at hun lånte penger av flere av oss andre men mest av meg både til ferien og noen tusenlapper når vi kom hjem igjen så hun hadde til mat de første ukene før hun fikk nytt kort i posten. 

Totalt over 10.000 kroner og avtalen var at hun skulle sette opp faste trekk fra sin konto til min konto og nedbetale over fire trekk. Siden i fjor sommer så har jeg bare fått det første trekket på 2500 kroner og hver gang jeg spør om pengene så kommer hun med en trist historie for å få sympati. Pengene hun hadde spart til ferien måtte gå til reparasjon av bilen til typen og enten er det hunden som kanskje må opereres og det må hun ha penger til, eller så er det hun og kjæresten som har kranglet igjen så hun er på utkikk etter egen leilighet og det blir dyrt. Hun og kjæresten har slått opp mange ganger og det er ikke bra for noen å være i et ustabilt forhold, men er det egentlig mitt problem at de krangler og hun vil flytte ut? Er det lov å si at det er ikke mitt problem at hun ikke får råd til det hvis hun skal nedbetale meg samtidig og at da må hun bare holde ut å bo med kjæresten til hun har råd til å betale egen husleie ETTER å ha gjort opp gjelden sin til meg? 
Kan ikke vente lengere på de pengene jeg men har forståelse for at hun trenger de selv men det er vel strengt talt ikke mitt problem vel?! 
Hva kan man si som er innafor? 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Skurrer litt for meg her nå. Er du på ferie, og sånt skjer, så er det ingen problem å få ført over fra banken hjemme, til der du er på ferie. Ingen velger å være på ferie, og måtte låne under hele oppholdet. Hun må jo ha vært i kontakt med banken når hun kom på ferie, for å sperre kort osv. Når det gjøres, så sendes nytt kort ut. Så da vil det ligge i posten når hun kommer hjem. Det tar ca en uke. 

Det er ikke ditt problem div problemer hun har nå. Alle penger hun har brukt på ferie, som hun lånte... Det er penger hun hadde på konto. Jeg tror viljen til å betale tilbake er 0. Lagde dere skriftlig avtale om tilbakebet? Hvis ikke kan du anse pengene som tapt. Hvorfor skulle det betales i avdrag? Dette var jo penger hun skulle bruke på ferie, som fortsatt sto på konto når hun kom hjem. 

Anonymkode: f0fa3...9d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett! Jeg ringte hun nå! for tredje gang i dag fordi hun hver gang jeg nevnte pengene så måtte hun plutselig legge på fordi et eller annet skjedde (var i butikken og mistet det hun bar på gulvet fordi hun klarte ikke holde telefonen samtidig, kjørte bil, kranglet med typen).

 

Jeg har blitt utnytta og alle unnskyldningene hennes er nok bare lureri...... og jeg som har vært så godtroende og snill og tolmodig fordi jeg har syntes synd på hun! Nå sa jeg fra at jeg ikke kunne være tolmodig mer og da begynte hun å gråte og fortelle at hun ikke hadde noe sted å bo, at typen var så slem osv. Så spurte jeg hva som hadde skjedd, og det var en historie hun underveis prøvde å finne opp en grunn til at de hadde kranglet og som ikke hang sammen i det hele tatt!  Jeg sa at samme hva slags unnskyldning så måtte hun betale tilbake nå, men da hadde hun plutselig glemt noe i bilen så hun måtte legge på å løpe ut å hente det. Skulle ringe meg opp, men ringer ikke opp, akuratt som de andre gangene tidligere i dag hun har avbrutt samtalen så fort jeg tar opp pengene! 

Men altså, hva gjør man? Engasjerer advokat? Reiser dit og tømmer boligen for verdisaker eller tar bilnøklene og bilen hennes i pant? Sender en streng melding? Hvordan gjøre det uten at det kan bli sett på som trussel og hun plutselig anmelde meg? Kjenner jeg stoler ikke døyt på den jenta lenger, har skjønt at alt er løgn og spill.. Takk for at dere hjalp meg å få opp øynene!
 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tøft gjort av deg! Kjempebra at du ringte hun. Heretter så burde du bare kommunisere med hun på meldinger, det kan brukes som bevis  seinere. Hun kommer nok til å prøve å vri seg unna flere ganger, og da er det kjekt å ha bevis. 

Anonymkode: 929ce...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Bravo TS, da er du sluttet å lure deg selv i tillegg til at hun har lurt deg.

Nå lurer jeg på hvordan du nok en gang kan spørre hva du skal gjøre siden det står I KLARTEKST i tråden?

Du skal SELVSAGT IKKE begynne med å stjele bilnøkler eller verdier i boligen. Hvis du er på den planeten at du enten tror alt folk sier til deg eller tar deg til rette med andres eiendeler så vær så god gjør det og bli anmeldt.

Du har ikke andre virkemidler enn å være formell og få bekreftet kravet. Det var i så måte aldeles sørgelig at du valgte å ringe - jeg håper jo inderlig at du har noe av denne kommunikasjonen med lignende unnskyldninger på SMS? For det hadde i så fall vært en bekreftelse.

Hvis du har lyst å være litt freidig kan du sende henne en SMS der du ber henne betale de 15.000 hun skylder innen 1. mars - kanskje du kan få henne til å bekrefte at det "bare er" 7.500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som en foreslo ovenfor, samle venninnegjengen som hun lånte penger av og få henne til å signere på at hun har lånt bort penger. Ring foreldrene og si ifra. I verste fall gå på Face++ og advar andre om venninnen din med fullt navn. Her må du ta deg sammen - du har fått mange gode råd men driver fremdeles og ringer.. du VET at det ikke får inn pengene, så grow some balls og samle sammen alle så ''venninnen'' blir skremt til å betale. Da jan du gå videre til forliksrådet. Hvis du ikke gjør dette er du tafatt, og da fortjener du ikke pengene dine heller. For i bunn og grunn er det du vært den dumsnille her, og hvis det ikke løser seg er det din egen skyld.

Anonymkode: 6ac44...d11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Skurrer litt for meg her nå. Er du på ferie, og sånt skjer, så er det ingen problem å få ført over fra banken hjemme, til der du er på ferie. Ingen velger å være på ferie, og måtte låne under hele oppholdet. Hun må jo ha vært i kontakt med banken når hun kom på ferie, for å sperre kort osv. Når det gjøres, så sendes nytt kort ut. Så da vil det ligge i posten når hun kommer hjem. Det tar ca en uke. 

Det er ikke ditt problem div problemer hun har nå. Alle penger hun har brukt på ferie, som hun lånte... Det er penger hun hadde på konto. Jeg tror viljen til å betale tilbake er 0. Lagde dere skriftlig avtale om tilbakebet? Hvis ikke kan du anse pengene som tapt. Hvorfor skulle det betales i avdrag? Dette var jo penger hun skulle bruke på ferie, som fortsatt sto på konto når hun kom hjem. 

Anonymkode: f0fa3...9d8

Det som også skurrer for meg er at alle venninnene hennes er så dumme at de godtar at hun ikke har penger.

Anonymkode: 637cb...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som også skurrer for meg er at alle venninnene hennes er så dumme at de godtar at hun ikke har penger.

Anonymkode: 637cb...0bb

Enkelte er så sleipe. Det kan være at det begynte som en glemt eller mistet lommebok, og så ble det plutselig fristene å bruke pengene når hun kom hjem. Eller det kan være at hun aldri hadde pengene på konto og "mistet" eller "glemte" lommeboken for å skjule dette faktumet.

Det skal litt til for å forstå at en blir lurt. Man vil vel helst tro det beste om ens venner, og så oppdager en at "vennen" egentlig er en igle. Da står man der med penger lånt ut til en person som ikke evner eller ikke har lyst til å betale tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...