Gå til innhold

Hvor streng kan man være når noen skylder penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville bedt om 1000kr trekk i måneden, bare snakk om prioritering. Hun bør føle på det siden det er dine penger. Virker som en unnskyldning siden hun ikke betaler noe. Hun klarer 500-1000kr i mnd. Da viser du at du er rimelig og det bør hun også være ved å betale. Du trenger også penger og de er tross alt dine penger. 

Minne føl på å komme med et slikt forslag, det er hun som bør føle på det at hun sitter på dine penger. 

Anonymkode: d0b2e...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt til henne at du har dratt på ferie på min regning. Jeg har ikke råd til å spandere 10 000 kr i ferie på deg. Jeg trenger pengene mine. Du får prioritere andre ting når ferien din er betalt. 

 

Anonymkode: fba4e...971

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags venninne er det som bare låner så mye penger uten å betale tilbake? Har hun bare brukt dere og brukt fpr mye eller hva? De pengene burde hun jo hatt på konto uansett, hvis hun ikke brukte over evne på ferien. 

Da får hun ta opp kredittlån og betale deg med. 

Anonymkode: fba4e...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blondie65 said:

Da er det på tide å bli formell.

Send et brev der det står at hun har betalingsfrist 5. mars 2019 hvis hun vil unngå renter og gebyrer som følge av inkassoinnkreving. 

Altså:

Dato brevet er skrevet.

Beløp hun skylder.

Betalingsfrist minst 14 dager frem i tid.

Konsekvens av å ikke betale (renter, gebyrer som følge av inkassoinnkreving).

Dersom hun lånte penger av flere er det jo smart om alle skriver likelydende brev.

Alternativt kan du invitere hespetreet hjem til deg sammen med et vitne og fortelle henne at hun har å betale ellers blir hun anmeldt for svindel.

Dessverre er det ikke slik det fungerer. Man kan ikke anmelde folk fordi de skylder en penger.

Dette er fremgangsmåten for pengekrav:

 

Prosessen for inndrivelse av utestående penger

  • Send et påkrav
    Etter at pengekravet har oppstått må du starte med å sende et påkrav. Et påkrav er et dokument som dokumenterer og spesifiserer betalingssted og forfall for et pengekrav. Påkravet er særlig viktig fordi det gir myndighetene skriftlig bevis for at du har krevd betaling. Påkravet er altså helt nødvendig, selv om du uansett vet at motparten ikke vil betale.
  • Purring
    Betaler ikke skyldneren etter at du har sendt påkrav, er det vanlige å sende en purring. En purring kan sendes noen dager etter forfall, og denne utgjør siste betalingsoppfordring før rettslige skritt eller tvangsinndrivelse iverksettes.
  • Tvangsgrunnlag
    For å få tvangsfullbyrdet et krav må saksøkeren ha et tvangsgrunnlag. Et tvangsgrunnlag er først og fremst dommer, kjennelser, avgjørelser av forbrukertvistutvalget, rettsforlik og visse andre avgjørelser som har samme virkning som en dom, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-1. Tvangsgrunnlaget må ikke være foreldet.

Det vanligste tvangsgrunnlaget er dom. Forliksrådet kan behandle saken din dersom det er tale om et vanlig pengekrav under 125 000 kroner. Forliksrådet vil således gi deg dom for kravet, og du har dermed et tvangsgrunnlag. Er det derimot et bestridt krav over 125 000 kroner, vil bare tingretten kunne avsi bindende dom. Du må da starte med å skrive en forliksklage.

 

https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville bedt om 1000kr trekk i måneden, bare snakk om prioritering. Hun bør føle på det siden det er dine penger. Virker som en unnskyldning siden hun ikke betaler noe. Hun klarer 500-1000kr i mnd. Da viser du at du er rimelig og det bør hun også være ved å betale. Du trenger også penger og de er tross alt dine penger. 

Minne føl på å komme med et slikt forslag, det er hun som bør føle på det at hun sitter på dine penger. 

Anonymkode: d0b2e...f19

 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde sagt til henne at du har dratt på ferie på min regning. Jeg har ikke råd til å spandere 10 000 kr i ferie på deg. Jeg trenger pengene mine. Du får prioritere andre ting når ferien din er betalt. 

 

Anonymkode: fba4e...971

 

Inegnting av dette vil hjelpe. TS har blitt lurt på det groveste. 

Historien hun forteller viser jo at TS virker ekstremt naiv og lett å lure. Man kan alltids få overført penger fra egen konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, inkasso30 skrev:

Dessverre er det ikke slik det fungerer. Man kan ikke anmelde folk fordi de skylder en penger.

Dette er fremgangsmåten for pengekrav:

 

Prosessen for inndrivelse av utestående penger

  • Send et påkrav
    Etter at pengekravet har oppstått må du starte med å sende et påkrav. Et påkrav er et dokument som dokumenterer og spesifiserer betalingssted og forfall for et pengekrav. Påkravet er særlig viktig fordi det gir myndighetene skriftlig bevis for at du har krevd betaling. Påkravet er altså helt nødvendig, selv om du uansett vet at motparten ikke vil betale.
  • Purring
    Betaler ikke skyldneren etter at du har sendt påkrav, er det vanlige å sende en purring. En purring kan sendes noen dager etter forfall, og denne utgjør siste betalingsoppfordring før rettslige skritt eller tvangsinndrivelse iverksettes.
  • Tvangsgrunnlag
    For å få tvangsfullbyrdet et krav må saksøkeren ha et tvangsgrunnlag. Et tvangsgrunnlag er først og fremst dommer, kjennelser, avgjørelser av forbrukertvistutvalget, rettsforlik og visse andre avgjørelser som har samme virkning som en dom, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-1. Tvangsgrunnlaget må ikke være foreldet.

Det vanligste tvangsgrunnlaget er dom. Forliksrådet kan behandle saken din dersom det er tale om et vanlig pengekrav under 125 000 kroner. Forliksrådet vil således gi deg dom for kravet, og du har dermed et tvangsgrunnlag. Er det derimot et bestridt krav over 125 000 kroner, vil bare tingretten kunne avsi bindende dom. Du må da starte med å skrive en forliksklage.

 

https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/

Man kan anmelde svindel. Hvis hun har løyet om at hun mistet lommeboken så er det svindel hun driver med.

Ellers er jeg enig med deg om påkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Blondie65 said:

Man kan anmelde svindel. Hvis hun har løyet om at hun mistet lommeboken så er det svindel hun driver med.

Ellers er jeg enig med deg om påkrav.

Nei, TS kan ikke anmelde venninnen sin i dette tilfellet. 

Hvis du ikke vet hva du snakker om burde du ikke gi råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært klar på at du trenger pengene og at hun får skaffe disse. Høres ut som at hun vrir seg unna og ikke bryr seg. Høres ut som ei dårlig venn om hun ikke betaler deg tilbake. 

Anonymkode: d0b2e...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, inkasso30 skrev:

Nei, TS kan ikke anmelde venninnen sin i dette tilfellet. 

Hvis du ikke vet hva du snakker om burde du ikke gi råd.

Stemmer, problemet her er jo at det ikke finnes noen bevis for at det er lånt penger. Men du kan forsøke å kreve inn pengene så det blir betalt pga hun innrømmer kravet. Få henne til å innrømme kravet pr sms/e-post eller skriftlig så det er bevist.

- Jurist.

Anonymkode: 270c5...223

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Stemmer, problemet her er jo at det ikke finnes noen bevis for at det er lånt penger. Men du kan forsøke å kreve inn pengene så det blir betalt pga hun innrømmer kravet. Få henne til å innrømme kravet pr sms/e-post eller skriftlig så det er bevist.

- Jurist.

Anonymkode: 270c5...223

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du be henne om å ta opp et lån. Folk er fader så frekke når det kommer til å betale tilbake altså, kommer med så mange unnskyldninger bare for å slippe. Det skal ikke gå ut over deg at hun ikke eier økonomisk sans 

Anonymkode: 55654...f05

HELT enig! Man blir selv plutselig den "slemme", som må gå rundt å grue seg for å spør om å få pengene sine igjen. Det er så frekt at det er til å spy av.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

En venninde eller mer bekjent av meg siden jeg ikke liker hun lenger skylder meg penger fra en ferie hun var med på i fjor sommer. Hun mistet lommeboken sin på flyplassen så det ble til at hun lånte penger av flere av oss andre men mest av meg både til ferien og noen tusenlapper når vi kom hjem igjen så hun hadde til mat de første ukene før hun fikk nytt kort i posten. 

Totalt over 10.000 kroner og avtalen var at hun skulle sette opp faste trekk fra sin konto til min konto og nedbetale over fire trekk. Siden i fjor sommer så har jeg bare fått det første trekket på 2500 kroner og hver gang jeg spør om pengene så kommer hun med en trist historie for å få sympati. Pengene hun hadde spart til ferien måtte gå til reparasjon av bilen til typen og enten er det hunden som kanskje må opereres og det må hun ha penger til, eller så er det hun og kjæresten som har kranglet igjen så hun er på utkikk etter egen leilighet og det blir dyrt. Hun og kjæresten har slått opp mange ganger og det er ikke bra for noen å være i et ustabilt forhold, men er det egentlig mitt problem at de krangler og hun vil flytte ut? Er det lov å si at det er ikke mitt problem at hun ikke får råd til det hvis hun skal nedbetale meg samtidig og at da må hun bare holde ut å bo med kjæresten til hun har råd til å betale egen husleie ETTER å ha gjort opp gjelden sin til meg? 
Kan ikke vente lengere på de pengene jeg men har forståelse for at hun trenger de selv men det er vel strengt talt ikke mitt problem vel?! 
Hva kan man si som er innafor? 

Anonymkode: 7ee85...7ca

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sa det før jul at hun måtte ta opp lån om hun ikke kunne betale meg. For min husleie økte fra 1 januar også så jeg trenger pengene like mye som henne. Men hun sa at hun får ikke forbrukslån pga anmerkninger, er ikke overrasket.... 

Blir så sur for nye bortforklaringer hver gang men jeg skjønner at hun har det vanskelig så jeg sliter litt med å kreve pengene på en streng måte.

Anonymkode: 7ee85...7ca

Hva er vanskelig? Jeg kan ikke se at hunden er operert eller at hun har flyttet ut? Det hun sier er jo at hun må ha pengene i tilfelle hun får det vanskelig.

Anonymkode: 637cb...0bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har blitt lurt. Hun «mista» lommeboka, lånte i stedet for å overføre til deg i nettbanken da dere var på ferie, og har ingen planer om å betale tilbake. 

Anonymkode: b8f7a...2b2

Nei, hun mista den faktisk og det var en god venninde så jeg hadde ingen grunn til å tvile på hun. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva slags venninne er det som bare låner så mye penger uten å betale tilbake? Har hun bare brukt dere og brukt fpr mye eller hva? De pengene burde hun jo hatt på konto uansett, hvis hun ikke brukte over evne på ferien. 

Da får hun ta opp kredittlån og betale deg med. 

Anonymkode: fba4e...971

Tror ikke hun har hatt intensjon om å lure eller bruke noen, hun bare virker uinteressert i å prioritere på en måte som gjør at hun får betalt tilbake. Det er ikke en med god råd så det går akuratt rundt for hun, men med innstramminger som å selge bilen, spise billigere, eller bo billigere kan hun fint klare å betale tilbake. Jeg føler bare dette er så slemme ting å kreve at hun gjør, tør ikke å si at da får hun selge bilen og ta buss til jobb eller si at hun må bli boenes med den dårlige kjæresten og vente med å flytte for seg selv til hun får råd til husleien uten at det skal gå utover de pengene hun kunne hatt til overs og betalt til meg! 

55 minutter siden, inkasso30 skrev:

 

 

Inegnting av dette vil hjelpe. TS har blitt lurt på det groveste. 

Historien hun forteller viser jo at TS virker ekstremt naiv og lett å lure. 

Feil. Vi var forresten flere som spyttet i for at hun kunne delta på ferieaktivitetene som planlagt men jeg var den som hadde best råd på den tiden (råd og råd, hadde med mastercard) og meg det gikk mest utover desverre.. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, problemet her er jo at det ikke finnes noen bevis for at det er lånt penger. Men du kan forsøke å kreve inn pengene så det blir betalt pga hun innrømmer kravet. Få henne til å innrømme kravet pr sms/e-post eller skriftlig så det er bevist.

- Jurist.

Anonymkode: 270c5...223


Vil en sms hvor hun bekrefter avtalen om månedtlige trekk være bevis nok? Hva kan jeg eventuelt gjøre, anmelde, eller snakke med advokat som kan kreve inn pengene med faktura/inkasso eller gjeldsbrev? Føler jo det er en kjip rute å gå, skulle ønske hun bare holdt avtalen! Er dårlig når hun hver gang kommer med en historie om at hun har det så ille og nye grunner til at hun ikke får betalt denne måneden heller, jeg syntes oppriktig synd på hun men begynner å tro at disse historiene bare er for å få sympati istedet for kjeft og at hun ikke gidder å prioritere økonomien sin anderledes fordi det er en stor omlegging å for eksempel plutselig måtte selge bil eller kjøpe billigere mat. Hun er sånn som handler på butikken hver dag og gjerne mat på bensinstasjoner osv

Anonymkode: 7ee85...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Nei, hun mista den faktisk og det var en god venninde så jeg hadde ingen grunn til å tvile på hun. 

Hvorfor klarte hun ikke å overføre penger tl deg fortløpende? Det er ikke verre enn å ringe banken.

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror ikke hun har hatt intensjon om å lure eller bruke noen

Hadde hun ikke hatt det ville hun betalt deg tilbake.

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Feil. Vi var forresten flere som spyttet i for at hun kunne delta på ferieaktivitetene som planlagt men jeg var den som hadde best råd på den tiden (råd og råd, hadde med mastercard) og meg det gikk mest utover desverre.. 

Ja, du ble lurt.

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva kan jeg eventuelt gjøre, anmelde, eller snakke med advokat som kan kreve inn pengene med faktura/inkasso eller gjeldsbrev?

Jeg ga deg oppskriften over her. Leser du ikke hva folk poster?

 

---

Prosessen for inndrivelse av utestående penger

  • Send et påkrav
    Etter at pengekravet har oppstått må du starte med å sende et påkrav. Et påkrav er et dokument som dokumenterer og spesifiserer betalingssted og forfall for et pengekrav. Påkravet er særlig viktig fordi det gir myndighetene skriftlig bevis for at du har krevd betaling. Påkravet er altså helt nødvendig, selv om du uansett vet at motparten ikke vil betale.
  • Purring
    Betaler ikke skyldneren etter at du har sendt påkrav, er det vanlige å sende en purring. En purring kan sendes noen dager etter forfall, og denne utgjør siste betalingsoppfordring før rettslige skritt eller tvangsinndrivelse iverksettes.
  • Tvangsgrunnlag
    For å få tvangsfullbyrdet et krav må saksøkeren ha et tvangsgrunnlag. Et tvangsgrunnlag er først og fremst dommer, kjennelser, avgjørelser av forbrukertvistutvalget, rettsforlik og visse andre avgjørelser som har samme virkning som en dom, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-1. Tvangsgrunnlaget må ikke være foreldet.

Det vanligste tvangsgrunnlaget er dom. Forliksrådet kan behandle saken din dersom det er tale om et vanlig pengekrav under 125 000 kroner. Forliksrådet vil således gi deg dom for kravet, og du har dermed et tvangsgrunnlag. Er det derimot et bestridt krav over 125 000 kroner, vil bare tingretten kunne avsi bindende dom. Du må da starte med å skrive en forliksklage.

 

https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, inkasso30 skrev:

 

 

Inegnting av dette vil hjelpe. TS har blitt lurt på det groveste. 

Historien hun forteller viser jo at TS virker ekstremt naiv og lett å lure. Man kan alltids få overført penger fra egen konto.

Ja, men jeg mener at jeg hadde ikke lagt noe i mellom. Jeg hadde sagt klart i fra om hvordan ståa er. TS spør jo etter om hun skal være strengere eller ikke. Og ja kjør på sier jeg. 

Anonymkode: fba4e...971

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, men jeg mener at jeg hadde ikke lagt noe i mellom. Jeg hadde sagt klart i fra om hvordan ståa er. TS spør jo etter om hun skal være strengere eller ikke. Og ja kjør på sier jeg. 

Anonymkode: fba4e...971

Det er veldig lite hun får gjort. Det er snakk om 7500,- bedre å bare gå videre i livet.

Anonymkode: b946d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lite hun får gjort. Det er snakk om 7500,- bedre å bare gå videre i livet.

Anonymkode: b946d...6b8

Ikke uten en kamp eller uten å si fra? Hvor passivt er ikke det? 7500 kr er litt penger det. 

Anonymkode: fba4e...971

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke uten en kamp eller uten å si fra? Hvor passivt er ikke det? 7500 kr er litt penger det. 

Anonymkode: fba4e...971

Som jeg har postet mange ganger, TS kan ta dette vie forliksrådet om hun vil.

7500,- er ingenting. Bedre å ta det som en dyr lærepenge.

Anonymkode: b946d...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dårlig når hun hver gang kommer med en historie om at hun har det så ille og nye grunner til at hun ikke får betalt denne måneden heller, jeg syntes oppriktig synd på hun men begynner å tro at disse historiene bare er for å få sympati istedet for kjeft og at hun ikke gidder å prioritere økonomien sin anderledes fordi det er en stor omlegging å for eksempel plutselig måtte selge bil eller kjøpe billigere mat. Hun er sånn som handler på butikken hver dag og gjerne mat på bensinstasjoner osv

Kjære deg TS, forstår du virkelig ikke at du blir lurt trill rundt? Du høres vanvittig naiv ut.

Anonymkode: b946d...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har postet mange ganger, TS kan ta dette vie forliksrådet om hun vil.

7500,- er ingenting. Bedre å ta det som en dyr lærepenge.

Anonymkode: b946d...6b8

7500 kr er litt penger. Og TS bør jo si fra skikkelig til henne? Hvorfor skal ikke TS gjøre det? Går an å gjøre begge deler? Jeg personlig hadde valgt å konfrontere før jeg hadde tatt det via noen i det hele tatt. Dronningen av konfliktsky eller? 

Anonymkode: fba4e...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...