Gå til innhold

Hvor streng kan man være når noen skylder penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninde eller mer bekjent av meg siden jeg ikke liker hun lenger skylder meg penger fra en ferie hun var med på i fjor sommer. Hun mistet lommeboken sin på flyplassen så det ble til at hun lånte penger av flere av oss andre men mest av meg både til ferien og noen tusenlapper når vi kom hjem igjen så hun hadde til mat de første ukene før hun fikk nytt kort i posten. 

Totalt over 10.000 kroner og avtalen var at hun skulle sette opp faste trekk fra sin konto til min konto og nedbetale over fire trekk. Siden i fjor sommer så har jeg bare fått det første trekket på 2500 kroner og hver gang jeg spør om pengene så kommer hun med en trist historie for å få sympati. Pengene hun hadde spart til ferien måtte gå til reparasjon av bilen til typen og enten er det hunden som kanskje må opereres og det må hun ha penger til, eller så er det hun og kjæresten som har kranglet igjen så hun er på utkikk etter egen leilighet og det blir dyrt. Hun og kjæresten har slått opp mange ganger og det er ikke bra for noen å være i et ustabilt forhold, men er det egentlig mitt problem at de krangler og hun vil flytte ut? Er det lov å si at det er ikke mitt problem at hun ikke får råd til det hvis hun skal nedbetale meg samtidig og at da må hun bare holde ut å bo med kjæresten til hun har råd til å betale egen husleie ETTER å ha gjort opp gjelden sin til meg? 
Kan ikke vente lengere på de pengene jeg men har forståelse for at hun trenger de selv men det er vel strengt talt ikke mitt problem vel?! 
Hva kan man si som er innafor? 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan jo si ja men da kan du minst trekke 200kr pr måned.

Anonymkode: 13b5f...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du be henne om å ta opp et lån. Folk er fader så frekke når det kommer til å betale tilbake altså, kommer med så mange unnskyldninger bare for å slippe. Det skal ikke gå ut over deg at hun ikke eier økonomisk sans 

Anonymkode: 55654...f05

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du be henne om å ta opp et lån. Folk er fader så frekke når det kommer til å betale tilbake altså, kommer med så mange unnskyldninger bare for å slippe. Det skal ikke gå ut over deg at hun ikke eier økonomisk sans 

Anonymkode: 55654...f05

Jeg sa det før jul at hun måtte ta opp lån om hun ikke kunne betale meg. For min husleie økte fra 1 januar også så jeg trenger pengene like mye som henne. Men hun sa at hun får ikke forbrukslån pga anmerkninger, er ikke overrasket.... 

Blir så sur for nye bortforklaringer hver gang men jeg skjønner at hun har det vanskelig så jeg sliter litt med å kreve pengene på en streng måte.

Anonymkode: 7ee85...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg du kan begynne å presse på litt mer. Det er snakk om mye penger tross alt. Hadde det vært et par hundrelapper så hadde det vært noe annet. Om du har noe form for dokumentasjon på at hun skylder deg penger, så kan du faktisk sende hun varsel om inkasso som privatperson også. Dokumentasjon kan være alt fra en kontrakt dere har satt opp, en sms eller mail hun har sendt deg hvor det kommer frem at hun skylder penger osv. Det blir nok dårlig stemning hvis du gjør det, men med sånne folk så er det eneste måten du får pengene dine igjen på.

Anonymkode: 929ce...3a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå er i akkurat samme situasjon.

Et familiemedlem skylder meg 10.000kr!! Alltid unnskyldninger..  Er veldig ubehagelig å skulle ta opp dette hele tiden da det bare er unnskyldninger, bortforklaringer og tomme løfter. Er gått 5år. 

Hva gjør man?? har ingen beviser for at hen skylder meg. Men begge to vet det, har snakket muntlig om dette flere ganger.

Ser ikke til pengene ?

Anonymkode: 51baa...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avskriv vennskapet og gå videre. Ta det som en lærepenge. Lån ikke penger til venner eller familie på den måten der.

Anonymkode: c225f...3cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde lånt penger av meg fordi de hadde mistet bankkortet hadde jeg forventet at de hadde overført til kontoen min fortløpende før de fikk låne mer, altså i deres tilfelle på kvelden hver dag i ferien. Pengene hun hadde på kontoen for å bruke på ferien opphørte jo ikke å eksistere da hun mistet lommeboka.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, asterix skrev:

Om noen hadde lånt penger av meg fordi de hadde mistet bankkortet hadde jeg forventet at de hadde overført til kontoen min fortløpende før de fikk låne mer, altså i deres tilfelle på kvelden hver dag i ferien. Pengene hun hadde på kontoen for å bruke på ferien opphørte jo ikke å eksistere da hun mistet lommeboka.


Ja det var det som var avtalen, men bankbrikken hadde hun ikke med på turen og da hun kom hjem var det nye "kriser" som hun måtte betale først så pengene som skulle til ferien gikk i følge hun til reparasjon av bilen til typen hennes som tilfeldigvis hadde blitt ødelagt i samme tidsrom,  for ingen kom seg visst på jobb uten. 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

noen tusenlapper når vi kom hjem igjen så hun hadde til mat de første ukene før hun fikk nytt kort i posten

Hvorfor fortsatte du å låne henne penger etter at dere kom hjem? Da kunne hun jo overført penger til deg eller noen andre.

For noe tull. Du har blitt brukt og utnyttet.

Anonymkode: c225f...3cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Ja det var det som var avtalen, men bankbrikken hadde hun ikke med på turen og da hun kom hjem var det nye "kriser" som hun måtte betale først så pengene som skulle til ferien gikk i følge hun til reparasjon av bilen til typen hennes som tilfeldigvis hadde blitt ødelagt i samme tidsrom,  for ingen kom seg visst på jobb uten. 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Da hadde hun kun fått låne maks en tusenlapp slik at hun hadde kunnet greid seg med det mest nødvendige av mat på ferien og ingenting etterpå. Jeg forventer faktisk at voksne mennesker har en backupordning når de drar på ferie. Hva skulle hun ha gjort om du ikke hadde vært med på turen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fortsatte du å låne henne penger etter at dere kom hjem? Da kunne hun jo overført penger til deg eller noen andre.

For noe tull. Du har blitt brukt og utnyttet.

Anonymkode: c225f...3cf

Hun fikk noen tusenlapper fra mastercardet mitt på flyplassen når vi var hjemme igjen sånn at hun hadde til mat til hun fikk bestilt nytt kort. Avtalen var at hun skulle overføre til meg, men det skjedde bare en gang og ikke igjen fordi det hele tiden kom andre krisesituasjoner i veien og jeg synts jo synd på henne og hadde ikke hjerte til å si fuck bilen da får du gå til jobb, eller hunden må vente med å opereres for jeg skal ha pengene mine først osv..... 

Nå har jeg ventet lenge nok og har etterspurt de igjen og hun sier at hun skal betale tilbake men så ble hun helt på gråten og sa at men nå må hun flytte og komme seg ut av forholdet for hun har det ikke noe bra og hun vet ikke hvordan hun skal gjøre det med depositum og leie hvis hun må betale meg nå osvosvosvosv...... Men det er ikke mitt problem faktisk selvom jeg skjønner det er kjipt for henne! Hva kan jeg si til henne? Hvor streng kan jeg være? 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk noen tusenlapper fra mastercardet mitt på flyplassen når vi var hjemme igjen sånn at hun hadde til mat til hun fikk bestilt nytt kort. Avtalen var at hun skulle overføre til meg, men det skjedde bare en gang og ikke igjen fordi det hele tiden kom andre krisesituasjoner i veien og jeg synts jo synd på henne og hadde ikke hjerte til å si fuck bilen da får du gå til jobb, eller hunden må vente med å opereres for jeg skal ha pengene mine først osv..... 

Nå har jeg ventet lenge nok og har etterspurt de igjen og hun sier at hun skal betale tilbake men så ble hun helt på gråten og sa at men nå må hun flytte og komme seg ut av forholdet for hun har det ikke noe bra og hun vet ikke hvordan hun skal gjøre det med depositum og leie hvis hun må betale meg nå osvosvosvosv...... Men det er ikke mitt problem faktisk selvom jeg skjønner det er kjipt for henne! Hva kan jeg si til henne? Hvor streng kan jeg være? 

Anonymkode: 7ee85...7ca

Du kan være så streng som bare f. Nå har du ventet på pengene dine i over et halvt år og du driter faktisk ikke penger du heller. 

Ring henne opp og si du har det stramt økonomisk (hvis det hjelper deg) og at dersom hun ikke har tilbakebetalt hele beløpet innen 15. mars kommer du til å sende fakturaen til privat inkasso. Tekstmeldinger hvor hun bekrefter avtalen dere i mellom bruker du som underbilag. 

Hvis du fortsatt syntes du må «begrunne» at du er streng så kan du si at du lånte hele eller deler av beløpet fra Mastercardet ditt og at rentene nå har blitt så store at du selv har fått problemer med å tilbakebetale. 

Anonymkode: e0629...8d1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Ring henne opp og si du har det stramt økonomisk (hvis det hjelper deg) og at dersom hun ikke har tilbakebetalt hele beløpet innen 15. mars kommer du til å sende fakturaen til privat inkasso. Tekstmeldinger hvor hun bekrefter avtalen dere i mellom bruker du som underbilag. 

TS må sende inkassovarsel så mye hun vil, hun må allikevel betale gebyr osv for å få i gang en prosess for å få tilbake pengene.

Anonymkode: c225f...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun fikk noen tusenlapper fra mastercardet mitt på flyplassen når vi var hjemme igjen sånn at hun hadde til mat til hun fikk bestilt nytt kort.

Som sagt, hun kunne ha overført penger til deg før du ga henne dem.

Hun har lurt deg. 

Anonymkode: c225f...3cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg ventet lenge nok og har etterspurt de igjen og hun sier at hun skal betale tilbake men så ble hun helt på gråten og sa at men nå må hun flytte og komme seg ut av forholdet for hun har det ikke noe bra og hun vet ikke hvordan hun skal gjøre det med depositum og leie hvis hun må betale meg nå osvosvosvosv...... Men det er ikke mitt problem faktisk selvom jeg skjønner det er kjipt for henne! Hva kan jeg si til henne? Hvor streng kan jeg være? 

 

Det er ingenting å gjøre. Bare kutt henne ut og gå videre.

Anonymkode: c225f...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan være dritstreng nå. Send hun en melding hvor du skriver

"Har ikke mulighet til å være banken din lenger. Kan du vennligst betale meg tilbake innen 01.04.2018. Hvis pengene uteblir ser jeg meg nødt til å sende krav"

Også gjør du det! Sett fristen til 01.04, det over en måned til sånn at du vet hun har fått lønn før det.

Her er det viktig at du faktisk følger opp og sender et krav etter 01.04, dersom pengene ikke kommer inn. Hvis ikke blir du den som kommer med tomme trusler. Ikke ta det på telefon, men send melding, i sånne tilfeller er det viktig med dokumentasjon. 

Kjør på og lykke til! 

Anonymkode: 929ce...3a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt lurt. Hun «mista» lommeboka, lånte i stedet for å overføre til deg i nettbanken da dere var på ferie, og har ingen planer om å betale tilbake. 

Anonymkode: b8f7a...2b2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en grunn til at jeg aldri låner bort penger, hvertfall ikke til folk som man kjenner godt. Har lånt selv av arbeidskollega ved nød, 6000kr. Dette førte jeg over igjen dagen etterpå. Hater å ha slike ting uoppgjort selv.

Dessverre så har du jo ikke noe bevis på at hun har lånt deg penger, før du ga henne penger skulle du fått henne til å sende deg sms og e-post som gjeldsbrev. Der hun skriver hva som er lånt, når det skal betales tilbake med fullt navn som hilsen.

Uten bevis kan det dessverre ikke stilles noe krav, da må man se pengene som tapt.

Forstår man står i en vanskelig situasjon på reise, men ville lånt bort minimalt uansett pga problemene det kan skape.

Anonymkode: 270c5...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Da er det på tide å bli formell.

Send et brev der det står at hun har betalingsfrist 5. mars 2019 hvis hun vil unngå renter og gebyrer som følge av inkassoinnkreving. 

Altså:

Dato brevet er skrevet.

Beløp hun skylder.

Betalingsfrist minst 14 dager frem i tid.

Konsekvens av å ikke betale (renter, gebyrer som følge av inkassoinnkreving).

Dersom hun lånte penger av flere er det jo smart om alle skriver likelydende brev.

Alternativt kan du invitere hespetreet hjem til deg sammen med et vitne og fortelle henne at hun har å betale ellers blir hun anmeldt for svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...