Gå til innhold

Hvor lenge gå i bånd på nytt sted? katt


Gjest tranedatter

Anbefalte innlegg

Gjest tranedatter

Vi har fått to kastrerte katter på 3 år. De har vært innekatter med tilgang til balkong før. Nå har de bodd her i 1,5 måneder og de er veeeldig sugen på å gå ut! (huskatt og norsk skogkatt blanding)

De slo seg fort til ro her hjemme, har rutiner og vaner, spiser, leker og gjør normale katteting. Vi har god plass inn, men vår balkong er en terrasse og vanskelig å sikre for at kattene ikke ramler ned eller hopper ut. (ca 1,8-2,3 meter høyde, de hopper jo glatt ned fra klesskapet fra samme høyde). Vi har vinterhage med vinduer fra golv til tak, som de kan se ut i naturen/hagen og de forstår dørene kan åpnes...Sitter der og mjauer...

 

Vi går tur med de i hagen og de er ikke redde et dugg. De vil bare ut å utforske. Den ene klarte vri seg ut av kattesela, jeg fikk helt panikk og løp og hentet kattegodter. Det brydde den seg ikke om ett dugg, men satt ved gjerde på en vedstabel og så veldig fornøyd ut! Og jeg kunne plukke opp katten og bære inn.

 

Har stor hage med naturtomt på deler av området, skog på sidene. Men er en endevei også. Kattene har selvfølgelig sikkerhetshalsebånd med navnelapp og refleks, samt chip og alle vaksiner.

 

Spørsmålet er altså, hvor mange ganger/lenge skal vi gå tur med de i hagen, før jeg slipper de fri selv, med døren åpen i begynnelsen? Tenkte også la transportburet stå ved døren så det lukter "hjem". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal ikke gå i bånd.

Anonymkode: 92a61...879

Har fått rådet om dette for at innekattene skal lære seg utelivet og bli kjent. :) Gis også som råd av veterinærer til de som har innekatter, men behøver ekstra stimuli, men bor i områder med mye trafikk eller leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal ikke gå i bånd.

Anonymkode: 92a61...879

For et fantastisk råd. Du har virkelig peiling skjønner jeg :sarkasme:

 

 

ts; jeg ville begynt å la de gå løst etter en ukes tid med bånd om dere har vært ute hver dag. Når de har vært såppas lenge inne så er det ikke noe problem :) 

Anonymkode: 278bc...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et fantastisk råd. Du har virkelig peiling skjønner jeg :sarkasme:

 

 

ts; jeg ville begynt å la de gå løst etter en ukes tid med bånd om dere har vært ute hver dag. Når de har vært såppas lenge inne så er det ikke noe problem :) 

Anonymkode: 278bc...7da

Vi har gått ujevnt (ca annen hver dag til hver dag) i par-tre uker. Og de har vært på veranda med meg som passer på. For å "lukte inn" området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tranedatter skrev:

Vi har gått ujevnt (ca annen hver dag til hver dag) i par-tre uker. Og de har vært på veranda med meg som passer på. For å "lukte inn" området.

Ville bare sluppet dem ut jeg :) de første par gangene de er ute alene er man jo litt redd for om de skal komme inn igjen, men plutselig står de på døra å skal ha mat 😛 

Anonymkode: 278bc...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare sluppet dem ut jeg :) de første par gangene de er ute alene er man jo litt redd for om de skal komme inn igjen, men plutselig står de på døra å skal ha mat 😛 

Anonymkode: 278bc...7da

De var ute! Jeg med hjertet i halsen hele tiden, hehe!

Den ene var bare i nærheten og gikk inn etter 20 minutter (døren sto oppe). Den andre gikk jeg for å lete etter da det hadde gått 1 time, men da var den rett ved gjerdet og så på meg som om jeg var helt rar. "hvorfor er du her??"

De var sååå glade, hoppet rundt i hagen, opp i trær og ned. Man så virkelig skogskatt genene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tranedatter skrev:

De var ute! Jeg med hjertet i halsen hele tiden, hehe!

Den ene var bare i nærheten og gikk inn etter 20 minutter (døren sto oppe). Den andre gikk jeg for å lete etter da det hadde gått 1 time, men da var den rett ved gjerdet og så på meg som om jeg var helt rar. "hvorfor er du her??"

De var sååå glade, hoppet rundt i hagen, opp i trær og ned. Man så virkelig skogskatt genene!

Jeg kjenner den følelsen 😂 har den hver eneste gang vi har en pus som skal ut for første gang alene.

veldig morsomt å se at de trives så godt 😍 

Anonymkode: 278bc...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke gå i bånd. På grensen til dyremishandling.

Anonymkode: 4ee66...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal ikke gå i bånd. På grensen til dyremishandling.

Anonymkode: 4ee66...b85

Nå får du gi deg 🙄:murvegg:

Anonymkode: 278bc...7da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå får du gi deg 🙄:murvegg:

Anonymkode: 278bc...7da

Det er jo det.

Anonymkode: 4ee66...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det.

Anonymkode: 4ee66...b85

Nei det er ikke det. Hadde du hatt peiling hadde du ikke bare slengt ut sånne påstander uten å ha fakta å støtte deg på. 

Det å lære katten til å gå i bånd er positivt i flere settinger. 

- man er på en lengre biltur med katt i bur, kjekt å kunne lufte den uten at den stikker av 

-man flytter til et nytt sted, kjekt å gjøre dem kjent i området før man lar dem gå alene, det sørger for at færre blir borte 

- en kattunge kan ha god nytte av å få litt andre sanseinntrykk enn bare det som er innendørs, frem til den er gammel nok til å gå ut 

-det er veldig greit å ha sele til katten hvis den skal være med et sted hvor den ikke bør være løs, slik som venterommet hos dyrlegen (min går i bånd der inne, og på dyrebutikk) 

Kom med fakta til hvorfor det er mishandling er du snill, å da snakker jeg ikke om hva du mener, men hva som faktisk er fornuftig og vettugt. 

Anonymkode: 278bc...7da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å lære katten til å gå i bånd er positivt i flere settinger. 

- man er på en lengre biltur med katt i bur, kjekt å kunne lufte den uten at den stikker av 

-man flytter til et nytt sted, kjekt å gjøre dem kjent i området før man lar dem gå alene, det sørger for at færre blir borte 

- en kattunge kan ha god nytte av å få litt andre sanseinntrykk enn bare det som er innendørs, frem til den er gammel nok til å gå ut 

-det er veldig greit å ha sele til katten hvis den skal være med et sted hvor den ikke bør være løs, slik som venterommet hos dyrlegen (min går i bånd der inne, og på dyrebutikk) 

Altså, ingen av disse er gode argumenter for at katter skal gå i bånd, kun argumentasjoner som gjør det lettere for DEG at katten er i bånd. 

Aldri sett (som i å se) katter i bånd. 

Anonymkode: bcea4...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, ingen av disse er gode argumenter for at katter skal gå i bånd, kun argumentasjoner som gjør det lettere for DEG at katten er i bånd. 

Aldri sett (som i å se) katter i bånd. 

Anonymkode: bcea4...cee

Nei det gjør det sikrere for katten. Bare fordi du ikke har sett en katt i bånd så betyr ikke det at det er mishandling å lære dem å gå i bånd. 

Anonymkode: 278bc...7da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...