Gå til innhold

Fortjener jeg kritikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei dame som jeg elsker. Jeg falt pladask for henne for tre år siden og vi har vært et par siden. 

Vår start var litt ubalansert. Jeg ble superforelsket mens hun holdt igjen. Hun er ikke en mester på kommunikasjon akkurat, men jeg merket at jeg ble for mye for henne da hun plutselig begynte å kritisere meg for alt mulig. Hun ble direkte slem mot meg, noe som gikk utover selvtilliten min. Heldigvis fikk vi ordnet opp i det ganske fort og har siden da hatt et jevnt over rolig, fint og stabilt forhold med likevekt sånn følelsesmessig.

Likevel kritiserer hun meg innimellom. Her om dagen skulle hun dra på jobb. Jeg jobber skift så hadde ikke stått opp enda. Bilnøkkelen lå i bukselomma ved senga så hun spør om jeg kan komme med nøkkelen til henne. Jeg står opp fra senga og gir nøklene, men alt jeg får tilbake er "æsj, kom deg vekk fra meg, ånden din lager en eim i hele huset og jeg spyr om du ikke bare går bort fra meg". Hun fyker ut av døren og jeg går på badet. Jeg hadde ikke stått opp enda og føler meg samtidig utrolig ekkel. Jeg har heller ingen utpreget dårlig ånde men har jo morgenånde akkurat som alle andre. 

Om vi ser folk på tv som sier noe dumt eller som åpenbart har rollen som idiot, så sier hun nesten uten unntak at han/ho er akkurat som meg. 

Om jeg tar på meg en skjorte som hun ikke liker, så holder det ikke for henne å si at hun ikke liker skjorten. I tillegg sier hun at hun blir kvalm av å se på meg og vet ikke om hun klarer å gå ved siden av meg. 

Ellers kritiserer hun for alle småting. Har jeg lagd mat så er det alltid noe som kan være bedre. Jeg lagde løksaus her om dagen som vi var enige om begge to var god. Likevel sier hun "den var veldig god men den smaker som om du har valgt dårlig eller gammel løk i butikken. Kanskje du bør følge litt mer med når du handler". Uansett hva jeg gjør så gjør jeg et eller annet feil. Alt fra å sette ting i oppvaskmaskinen til måten jeg bretter poser på. 

Om jeg reagerer på det hun sier så kaller hun meg dramatisk, hun sier at jeg er en svak mann, eller så sier hun at jeg ikke har humor. Dermed ender det ofte opp med at det er min skyld, til syvende og sist. Om jeg protesterer begynner vi å krangle, og å krangle med henne gjør jeg alt for å unngå. Det er rett og slett helt forferdelig når det pågår. 

Så hva skal jeg gjøre? Dette kan da umulig være greit? Samtidig elsker jeg henne så mye at jeg ikke er villig til å gi slipp. Jeg tenker at jeg kanskje fortsatt mangler selvtillit, men jeg er både fornøyd og glad når hun ikke kritiserer. Jeg tenker også at jeg kanskje fortjener hennes kritikk, men samtidig tror jeg ikke at jeg er så håpløs. Jeg er bare en helt ordinær fyr som er verken for mye eller for lite. Jeg var jo alt for mye i begynnelsen av forholdet, men jeg backet fort unna da jeg skjønte at det ble for mye for henne. 

Anonymkode: 9f1f6...7b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow. Ser ut til at hun ikke har respekt for deg. Og at det kan komme av at du ikke er den maskuline i den relasjonen dere har. Virker som at desto mer du finner deg i, desto mindre respekt har hun for deg. Tror at hun innerst inne vil at du skal reagere og si henne imot. 

Men jeg reagerer på måten hun snakker til deg på. Hun virker ikke bra for deg i det hele tatt. 

Finn deg ei dame som er snill mot deg.

Anonymkode: 10793...d15

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et forhold som kan ødelegge deg over tid. Hvis hun ikkeer villig til å se hva hun gjør og endre det, så vil jeg på det sterkeste anbefale at du kommer deg bort.

Anonymkode: 178c9...b47

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist å lese. Ingen fortjener å få slik kritikk. Dette må du ikke finne deg i! Stå opp for deg selv og finn deg en kjæreste som behandler deg godt. En som står opp hver dag og tenker på hva hun kan si eller gjøre for å gjøre deg glad og lykkelig. 

Anonymkode: a123f...22c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke jeg heller ikke funnet meg i. Det er sikkert noen som synes det er greit, og at såpass får en tåle. Men det er DU som bestemmer hvor DIN grense går! Si ifra at du ikke tolererer denne kritikken, og at det er langt over din grense! Sier hun at du er hårsår, så får hun bare synes det. Det er ikke hun som bestemmer hva som er greit for deg. Hvis hun nekter å slutte, så er det DITT ansvar å avgjøre om du vil bryte ut av forholdet, prøve mer å få henne til å slutte, eller rett og slett leve med dette.

Anonymkode: 3a0a5...7a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjæreste pleide også å behandle meg sånn. Jeg elsket ham så mye så jeg pleide å "skjerpe" meg... Så da var det et spørsmål om tid før han stakk til ei annen jente. Vil anbefale deg å komme deg vekk når hun oppfører seg slik mot deg, og kom deg vekk før hun gjør noe som sårer deg enda mer. Du kommer til å finne noen som behandler deg mye bedre, for det der er ikke normalt. Toksisk ...

Anonymkode: f74a5...e6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE greit. Alle kan komme med et skeivt ord eller en morsomhet/frekkhet som slår feil, evt ha en dårlig dag, men mønsteret du forteller om her er ikke akseptabelt. Dere bør snakke med en tredjepart om dette, og blir det ikke bedre så bør du finne deg en annen kjæreste som er snill med deg og har respekt for deg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror beklageligvis ikke på at den dama noensinne fikk riktige følelser for deg. Det der er sterotypisk oppførsel fra en person som mangler følelser. Da blir alle "greiene" til den andre bare irriterende og ekle, mens en gjerne hadde humret litt eller faktisk sett det som sjarmerende om man elsket vedkommende. Hun har sikkert noen ekle greier hun gjør hun og, der forskjellen er at du ser henne gjennom andre briller enn det hun gjør..tror ikke du skal være så altfor overrasket om du blir dumpet. Men om det skjer handler det neppe om ånden din, løksuppen din eller det er noe galt med deg. 

Anonymkode: 545be...31d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er psykisk vold. Tipper hun sliter selv. Om man ikke kan kontrollere det som er på innsiden er det fort gjort å prøve å kontrollere sine omgivelser. Du er sikkert genuint irriterende i hennes øyne, men det handler ikke om deg, det handler om henne. Ved å bryte deg ned så får hun i alle fall til å styre noe. Eller så er hun bare samvittighetsløs og ikke bryr seg om deg. Dritt lei, rett og slett.

Hvis du ikke vil gå fra henne (noe som er typisk for folk som blir mishandlet) så får du kreve terapi. Jeg tror du lurer deg selv når du sier at du er så innmari glad i henne at du ikke kan leve uten henne. 

Anonymkode: f1ebd...c6b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje ofte eg seier det men ; kom deg vekk! Slik personlegheit er berre ødeleggande for deg, det bryter ned din tro på deg sjølv. Som oftast meiner eg at problem i forhold kan jobbast med men ikkje slike ting. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fortjener du ikke!!! Så grusomt hun oppfører seg. Klem til deg. Håper du finner ut av det. 

Anonymkode: c2ef1...452

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kommer aldri til å forandre seg. Hun har ikke et sunt følelsesliv og hakker på deg og sier så stygge ting for å holde deg nede og på avstand. Hun takler ikke nærhet eller intimitet.

Eksen min var akkurat sånn, det er ekstremt ødeleggende. Du må komme deg bort, og så må du finne ut hvorfor du ikke har satt en grense mye tidligere og bedt henne til helvete skjerpe seg!

Anonymkode: 4e3b2...e7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men du. Det at du elsker henne fortsatt er beundringsverdig og viser at du har et godt hjerte - jeg er imponert ❤️ Men jeg tror nok ikke hun er den rette for deg, beklageligvis. Det er MANGE jenter der ute som hadde vært meget takknemlig for den kjærligheten du har. Ingen fortjener kritikk på den måten hun gir det på, for hun gjør det av et kaldt hjerte. Det er ikke for å gjøre deg lei deg, men jeg vet ikke om hun elsker deg tilbake. Når man elsker noen behandler man dem ikke slik..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er emosjonell mishandling og du MÅ komme deg vekk så fort som mulig! 

Ellers risikerer du å ødelegge deg selv. 

Jeg hadde en dame som holdt på sånn. Jeg trodde også at jeg ikke kom til å gi slipp. Men da jeg endelig kom meg vekk, var jeg så nedpsyket at jeg nesten ikke klarte å stole på meg selv igjen. Så jeg angrer på at jeg ikke gikk MYE før!

Anonymkode: 95d68...09f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt psykopatiske trekk på den dama.

Du kan elske henne så mye du vil, men kommer du deg ikke unna så har du et eskalerende problem for det mennesket jobber for å trykke deg lengre og lengre ned.

Kom deg unna! 

Anonymkode: 45d3e...a8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Men du. Det at du elsker henne fortsatt er beundringsverdig og viser at du har et godt hjerte - jeg er imponert ❤️ Men jeg tror nok ikke hun er den rette for deg, beklageligvis. Det er MANGE jenter der ute som hadde vært meget takknemlig for den kjærligheten du har. Ingen fortjener kritikk på den måten hun gir det på, for hun gjør det av et kaldt hjerte. Det er ikke for å gjøre deg lei deg, men jeg vet ikke om hun elsker deg tilbake. Når man elsker noen behandler man dem ikke slik..

Nja, er ikke bare kjærlighet her. Ts er tydeligvis et lett offer for en psykopat og eier ikke helt egne grenser. Hadde han vært selvsikker og trygg på seg selv så hadde han aldri latt noen behandle ham sånn. Det tok meg lang tid i terapi for å forstå det, og det er veldig viktig å forstå det fordi ellers vil man treffe flere slike mennesker som får tak på en. 

Anonymkode: 4e3b2...e7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...