Gå til innhold

NAV krever at jeg søker på ALLE jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner problemstillingen din. Lurer også på hvordan man skal klare å selge seg selv på et intervju for butikkmedarbeider når man egentlig er utdannet innen noe heeeelt annet. Alle skjønner jo at du ikke har tenkt å bli. 

Anonymkode: 3820c...104

Har vært på flere intervju der jeg ikke er interessert, er bare å svare på det de spør om. Sjansene for å få jobben er jo liten uansett. Så ta det med ro, len deg tilbake. Se på det som et fint tidsfordriv den dagen.

Anonymkode: 87560...7ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på flere intervju der jeg ikke er interessert, er bare å svare på det de spør om. Sjansene for å få jobben er jo liten uansett. Så ta det med ro, len deg tilbake. Se på det som et fint tidsfordriv den dagen.

Anonymkode: 87560...7ad

De sier at jeg ikke kan si nei til et tilbud, så jeg er redd jeg får tilbud 😅 

 

ts 

Anonymkode: e8228...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man så må man. Jeg søker på alt som jeg tenker jeg har mulighet å få. Ser jeg det er en stilling jeg ikke har sjans på så søker jeg ikke, orker ikke bruke tid på det. 

Anonymkode: cf31e...f17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk en rettighet vi som jobber betaler mye for. Jeg jobber svært hardt (60 timer uken++), og vil ikke ha dårlig samvittighet for å benytte meg av noe jeg har bidratt til solid gjennom skatt hvis jeg en dag skulle trenge det. 

Anonymkode: 6f918...5a7

Så hva er løsningen da? Hva skal du gjøre om du sitter 6 mnd fra nå uten jobb? 

Dagpenger er for øvrig en av de ytelsene det svindles mest av

Anonymkode: ecd69...33d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier at jeg ikke kan si nei til et tilbud, så jeg er redd jeg får tilbud 😅 

 

ts 

Anonymkode: e8228...20f

Det stemmer, men hvordan kan du få tilbud på en jobb du ikke er interessert i? Sjansen er mikroskopisk.

Ikke vær interessert på intervjuet, bare svar på det som spørres om.

Anonymkode: 87560...7ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips, og du har nok rett. 

Jeg har barn på skole som har samvær med sin far i kommunen, så jeg har dessverre ikke mulighet til å flytte. 

 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Har far miulighet til å ta over omsorgen 100% en periode, til du får jobb i nærheten? Barna kan besøke deg i ferier.

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt på absolutt alle jobber, inkludert i Finnmark!

Anonymkode: c1d8d...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har far miulighet til å ta over omsorgen 100% en periode, til du får jobb i nærheten? Barna kan besøke deg i ferier.

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt på absolutt alle jobber, inkludert i Finnmark!

Anonymkode: c1d8d...add

Er du ironisk? Har du barn? 

Jeg gir selvsagt ikke fra meg omsorgen for egne barn. Og jeg flytter selvsagt ikke fra barna mine... Da vasker jeg heller toalettene på Oslo City eller hva det nå skulle være.. 

ts 

 

Anonymkode: e8228...20f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips, og du har nok rett. 

Jeg har barn på skole som har samvær med sin far i kommunen, så jeg har dessverre ikke mulighet til å flytte. 

 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Det er mange barn som har en forelder som bor langt unna, og det går i de fleste tilfellene ganske bra det også så lenge forholdet mellom foreldrene er bra.

Du kan flytte, men du har ikke lyst.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier at jeg ikke kan si nei til et tilbud, så jeg er redd jeg får tilbud 😅 

 

ts 

Anonymkode: e8228...20f

Noe som gjør at det blir enda viktigere å finne en jobb som du vil trives med. 

To år er max tiden på dagpenger, og 2 år kan gå fryktelig fort. Det smaker ikke godt av å sitte stille og vente på at det skal ringe på døren og drømmejobben skal tilbys. Den må du finne selv, og den trenger ikke være i samme kommune som dere bor i nå.

Her skjønner jeg faktisk saksbehandler på NAV. 

Alternativene dine er veldig greie:

Søke interessant jobb. Da kan du selv velge ut distriktene sånne jobber skal være i. Vil du ikke til Finnmark eller Østerdalen så søker du på de interessante jobbene i de andre fylkene/kommunene/distriktene, men du kan faktisk ikke velge bort alle kommuner utenom den du bor i nå.

Alternativet er å legge seg i selene og søke på alle ledige jobber i nåværende bostedskommune (fordi du ikke vil/kan/ønsker å flytte, og da må ha en jobb i hjemkommunen). Og du skal være glad om/når du får en jobb, - fordi dagpengene tar slutt etter 2 år.

 

 

Anonymkode: e6fa3...2f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke søke på alt, eller akseptere hvilken som helst jobb. Men da får du ikke dagpenger heller. Og på NAV-sidene skal du registrere hvilke jobber du har søkt på, når sendt søknad etc. Dagpenger krever at du er reell arbeidssøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem krever ikke at du bare søker i hele kommunen, dem krever at du søker over hele landet. I tillegg krever dem at du søker på minst 10 jobber i måneden. 

Anonymkode: c5c21...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har far miulighet til å ta over omsorgen 100% en periode, til du får jobb i nærheten? Barna kan besøke deg i ferier.

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt på absolutt alle jobber, inkludert i Finnmark!

Anonymkode: c1d8d...add

Det er noe alvorlig galt med deg når du greier å komme med et sånt forslag.

Anonymkode: 33987...8f7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med rekruttering og det ser bedre ut med en vaskejobb på CV’en fremfor hull. Det viser at du er hardtarbeidende, villig til å ta i et tak og ikke bare setter deg passivt ned når livet ikke går helt din vei.

Hvor lett det er å få en slik jobb når man er utdannet innen noe annet er en annen sak. Arbeidsgiver er vel ikke særlig interessert i å ansette noen som kommer til å forsvinne så raskt de får seg en relevant jobb.

Dersom du ikke har lyst til å utføre en jobb «på gulvet» så ville jeg ikke vært så veldig redd for å få tilbud om en slik stilling. Det er vel bare å si på intervjuet at du er på utkikk etter en stilling som passer din utdannelse og at arbeidsgiver må forvente at du kommer til å behøve regelmessig fri på kort varsel for å delta på intervju ;) 

 

Anonymkode: 36473...3db

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke interessert i å forsørge deg fordi du har for høye tanker om deg selv til å forsørge deg selv. Det er det det koker ned til.

Anonymkode: 3fa85...bf8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier at jeg ikke kan si nei til et tilbud, så jeg er redd jeg får tilbud 😅 

 

ts 

Anonymkode: e8228...20f

Skaff deg en referanse som du kun bruker til jobber du ikke vil ha. Jeg har en sånn. Han vet at hvis en arbeidsgiver ringer er det fordi jeg har blitt tvunget til å søke på jobben. Da legger han ut om at jeg er dronninga av trøbbel, flisespikker av rang, kan arbeidsmiljøloven utenat, aktiv i fagforening osv (noe av det er faktisk sant...). For enkelte arbeidsgivere er det at jeg har denne personen som referanse nok til at de ikke vil ansette meg, han er nemlig kjent for å gjøre som han vil.

Anonymkode: 53cc0...d2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke for å «tilfredsstile» nav. Du blir antagelig ikke kalt inn til intervju engang på en jobb du er overkvalifisert til.

Anonymkode: 42d3e...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier at jeg ikke kan si nei til et tilbud, så jeg er redd jeg får tilbud 😅 

 

ts 

Anonymkode: e8228...20f

Du kan jo være ærlig hvis du kalles inn på intervju, si at dette er kun midlertidlig til du finner en jobb der du kan bruke utdannelsen din. De fleste gidder ikke bruke tid på å gi deg opplæring osv hvis de vet det er snakk om en kort periode og at du er demotivert for jobben. 

Anonymkode: 42d3e...be9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver er jeg mer skeptisk til hull i cv (uansett hvor små) enn om de har hatt en vaskejobb noen mnd. Det viser stå på vilje, selv når ting ikke går helt ens vei. 

Anonymkode: 3303f...d0d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet da (som det virker som at mange ikke skjønner) er at hvorfor skulle noen ansette deg i renhold, butikk, barnehage ol, når de ser cv’en din og skjønner at du bytter yrke så fort du får en mulighet som er innen ditt fagfelt? Det tar tid og penger å lære opp ny arbeidstaker og de ønsker selvfølgelig folk som blir i jobben lenge.

Det er ikke «bare å ta en vaskejobb» liksom. Man må jo bli ansatt, og  arbeidsgiver må ønske å ansette akkurat deg. Og det gjør de ikke når de kan ansette folk som blir der i årevis.

Anonymkode: 15268...c82

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er løsningen da? Hva skal du gjøre om du sitter 6 mnd fra nå uten jobb? 

Dagpenger er for øvrig en av de ytelsene det svindles mest av

Anonymkode: ecd69...33d

Ikke snakk om å svindle, men legge frem saken og argumentere hardt for det, samt vise til eksempler. Det hadde jo til syvende og sist i lengden også vært NAV selv som hadde tapt på å pense meg inn i en usikker, midlertidig jobb i f .eks. en butikk. De fleste som får denne typen jobber via NAV, går gjerne inn og ut av NAV i årevis, det er en grunn til at det kalles svingdørspolitikk, altså ovenfor folk som har løs tilknytning til arbeidslivet. 

Anonymkode: 6f918...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...