Gå til innhold

Samenes nasjonaldag eller samefolkets dag?


sofieboller

Anbefalte innlegg

Begrepet «sámi álbmotbeaivi» på nordsamisk blir sett på som et samlende begrep. Direkte oversatt til norsk blir samefolkets dag eller samenes folkedag. Men det har vært utrolig mye debatt om vi skal kalle denne dagen nasjonaldag eller bare samefolkets dag. hva syns dere er rett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes begge deler er rett. Jeg er mest vant med samefolkets dag, men min far, som var politisk aktiv i de periodene både sami albmotbeaivi og sametinget ble etablert, og hvor man var veldig opptatte av samiske spørsmål, retter alltid på meg. Han mener intensjonen alltid var at det skulle hete samisk nasjonaldag, og at det samiske navnet like gjerne kan direkte oversettes til nasjonaldag, fordi nasjon er synonym for folk. 

https://morgenbladet.no/aktuelt/2019/02/gratulerer-med-nasjonaldagen

Hvis man forstår begrepet nasjon er jo dette ingenting å bli provosert over eller egentlig diskutere. De som lar seg hisse opp er jo de som tror at nasjon=nasjonalstat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær så snill, kall det enten samefolkets dag, samenes nasjonaldag eller en av de samiske begrepene (sami albmotbeaivi på nordsamisk) - ikke samenes dag! Eller samedagen... Ble gratulert mer med samedagen eller samenes dag enn et av de riktige begrepene. 🙄 Barnehagen vår sier konsekvent samenes dag - argh! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Albbas skrev:

Men vær så snill, kall det enten samefolkets dag, samenes nasjonaldag eller en av de samiske begrepene (sami albmotbeaivi på nordsamisk) - ikke samenes dag! Eller samedagen... Ble gratulert mer med samedagen eller samenes dag enn et av de riktige begrepene. 🙄 Barnehagen vår sier konsekvent samenes dag - argh! 

 

Haha jeg kjenner nok til det problemet også😂 Folk her i sør gratulerte meg heller med samedagen enn faktisk nasjonaldagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Albbas said:

Men vær så snill, kall det enten samefolkets dag, samenes nasjonaldag eller en av de samiske begrepene (sami albmotbeaivi på nordsamisk) - ikke samenes dag! Eller samedagen... Ble gratulert mer med samedagen eller samenes dag enn et av de riktige begrepene. 🙄 Barnehagen vår sier konsekvent samenes dag - argh! 

 

Herregud, enda en ting folk skal bli krenket av?

Folk prøver da bare å være hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, sofieboller skrev:

Begrepet «sámi álbmotbeaivi» på nordsamisk blir sett på som et samlende begrep. Direkte oversatt til norsk blir samefolkets dag eller samenes folkedag. Men det har vært utrolig mye debatt om vi skal kalle denne dagen nasjonaldag eller bare samefolkets dag. hva syns dere er rett? 

Vanskelig. Samene er jo en egen etnisk og kulturell folkegruppe, og derfor utgjør de en egen nasjon. Nasjonene samer og nordmenn deler samme stat, altså er Norge både samenes og nordmennenes land. Spørsmålet er om man kan tilhøre to nasjoner på en og samme tid? Jeg vil mene man kan det, under en rekke forutsetninger. Samer og nordmenn har dessuten levd så tett på hverandre over så lang tid, og deler en lang historie med hyppig interaksjon og kulturell idéutveksling, at vi godt kan si samer også kan identifisere seg med nordmenn som nasjon og samtidig feire sin egen nasjonaldag. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deres nasjonaldag så det blir riktig å kalle det for det, men samefolkets dag er også riktig. 

Anonymkode: a186c...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, inkasso30 said:

Herregud, enda en ting folk skal bli krenket av?

Folk prøver da bare å være hyggelige.

Hvor leser du at jeg er krenket? Men vi feirer jo ikke akkurat norskedagen på 17. mai heller. Jeg syns at barnehager som prøver seg på et pedagogisk opplegg (de feila riktignok big time der også) i det minste bør bruke det offisielle navnet på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Albbas said:

Hvor leser du at jeg er krenket? Men vi feirer jo ikke akkurat norskedagen på 17. mai heller. Jeg syns at barnehager som prøver seg på et pedagogisk opplegg (de feila riktignok big time der også) i det minste bør bruke det offisielle navnet på dagen. 

Folk prøver bare å være hyggelige. Merkelig sak å henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, inkasso30 said:

Folk prøver bare å være hyggelige. Merkelig sak å henge seg opp i.

Ja men så gratulerer med norskedagen om 3 måneder da! #detholderåværehyggelig 

Hadde sikkert vært superpopulært blant nordmenn om internasjonale barnehager - eller omså samiske barnehager - markerte norskedagen i stedetfor nasjonaldagen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Albbas said:

Ja men så gratulerer med norskedagen om 3 måneder da! #detholderåværehyggelig 

Hadde sikkert vært superpopulært blant nordmenn om internasjonale barnehager - eller omså samiske barnehager - markerte norskedagen i stedetfor nasjonaldagen. :ler:

Ja, jeg opplever ofte at utlendinger sier lignende til meg ifbm med syttende mai.

Skal jeg da bli sint på dem for at de bommer litt på termen eller sette pris på at de vil gratulere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, inkasso30 said:

Ja, jeg opplever ofte at utlendinger sier lignende til meg ifbm med syttende mai.

Skal jeg da bli sint på dem for at de bommer litt på termen eller sette pris på at de vil gratulere meg?

Du kan ikke sammenligne utlendinger med en hel institusjon.

Nei, og tror du jeg blir sint? Eller krenket? Jeg blir bare oppgitt, og tenker at det er flaut kunnskapsløst at voksne nordmenn ikke har fått med seg korrekt navn på dagen. Når en hel institusjon attpåtil ikke greier å bruke korrekt betegnelse, da blir jeg hvertfall oppgitt. Skal du markere en dag med et skikkelig opplegg, så finn i hvertfall ut hva dagen heter. Man feirer ikke "jesusdagene" i desember eller norskedagen i mai. 

Jeg har langt større forståelse for at en utlending ikke vet hva det heter, enn Ola Nordmann som har vokst opp i Norge. Jeg blir ikke sint, og ikke krenket, men jeg tenker jo at vedkommende må følge innmari dårlig med. Når en hel barnehage gjør det samme, da... Nei vettu hva. En barnehage forventes mer enn å bare ha intensjoner om å være "hyggelig". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Albbas said:

Du kan ikke sammenligne utlendinger med en hel institusjon.

 

Hva mener du egentlig?

Før jeg bodde flere år i Finnmark hadde jeg særdeles lite kunnskap om samene og deres kultur. Jeg fikk ingen undervisning om dette før ungdomsskole/videregående, og den undervisningen var ganske knapp.

Du får heller kritisere regjeringen enn mennesker som vil være hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Albbas skrev:

Men vær så snill, kall det enten samefolkets dag, samenes nasjonaldag eller en av de samiske begrepene (sami albmotbeaivi på nordsamisk) - ikke samenes dag! Eller samedagen... Ble gratulert mer med samedagen eller samenes dag enn et av de riktige begrepene. 🙄 Barnehagen vår sier konsekvent samenes dag - argh! 

 

Når det heter samisk uke skjønner jeg jo at noen vil si samisk dag også. Det er ikke korrekt, men det er ikke vondt ment. 

Anonymkode: 649d3...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, inkasso30 said:

Hva mener du egentlig?

Før jeg bodde flere år i Finnmark hadde jeg særdeles lite kunnskap om samene og deres kultur. Jeg fikk ingen undervisning om dette før ungdomsskole/videregående, og den undervisningen var ganske knapp.

Du får heller kritisere regjeringen enn mennesker som vil være hyggelige.

Hvis en barnehage skal markere dagen, så kan man selvfølgelig forvente at pedagogene som jobber der er i stand til å sette seg inn i hva det går ut på og hva de markerer. Hva dagen heter er jo det mest elementære de må sette seg inn i. Det er voksne mennesker med høyere utdanning som jobber der, det er faktisk ikke mye å forvente. 

I tillegg omtales denne dagen i media hvert eneste år, så om man virkelig ikke har fått med seg hva dagen heter, ja da tenker jeg mitt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Albbas said:

Hvis en barnehage skal markere dagen, så kan man selvfølgelig forvente at pedagogene som jobber der er i stand til å sette seg inn i hva det går ut på og hva de markerer. Hva dagen heter er jo det mest elementære de må sette seg inn i. Det er voksne mennesker med høyere utdanning som jobber der, det er faktisk ikke mye å forvente. 

I tillegg omtales denne dagen i media hvert eneste år, så om man virkelig ikke har fått med seg hva dagen heter, ja da tenker jeg mitt... 

Eller så er du bare ute etter å la deg krenke av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når det heter samisk uke skjønner jeg jo at noen vil si samisk dag også. Det er ikke korrekt, men det er ikke vondt ment. 

Anonymkode: 649d3...8cf

Nei jeg vet absolutt at det ikke er vondt ment. Men det blir vanskelig å arrangere en samisk uke hvis man ikke vet hva selve dagen man markerer kalles. Da har man et veldig dårlig utgangspunkt, og bør innhente mer kunnskap før man setter i gang arrangementet. Hvis ikke er man fort inne i en suppe basert på stereotyper - og barna fortjener mye mer enn det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Albbas skrev:

Nei jeg vet absolutt at det ikke er vondt ment. Men det blir vanskelig å arrangere en samisk uke hvis man ikke vet hva selve dagen man markerer kalles. Da har man et veldig dårlig utgangspunkt, og bør innhente mer kunnskap før man setter i gang arrangementet. Hvis ikke er man fort inne i en suppe basert på stereotyper - og barna fortjener mye mer enn det! 

Jeg tviler på at arrangørene av samisk uke (som forøvrig er samiske selv) ikke vet hva dagen heter. Det var ikke arrangørene jeg siktet til. 

Anonymkode: 649d3...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...