Gå til innhold

Død tvilling - hva med den andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på ultralyd i dag og det ble oppdaget at jeg har vært gravid med tvilllinger, men den ene døde i uke 4-5. Har noen andre opplevd dette, og vet noe om det er noen økt risiko for at det er noe galt med det gjenlevende fosteret? De sa ingenting om det på sykehuset i dag, men har snakket med en lege jeg kjenner som mener dette kan kvalifisere til fosterdiagnostikk.

Anonymkode: f6786...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke så uvanlig at den ene tvillingen dør tidlig. I de aller fleste tilfeller så er den andre tvillingen helt frisk. Hvilken uke er du i nå?

Anonymkode: 482d1...5f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke så uvanlig at den ene tvillingen dør tidlig. I de aller fleste tilfeller så er den andre tvillingen helt frisk. Hvilken uke er du i nå?

Anonymkode: 482d1...5f8

Er 9+0 i dag.

Anonymkode: f6786...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig vanlig. Også veldig vanlig at man ikke ser det på oul fordi kroppen har rydder opp. Ville ikke bekymret meg i det hele tatt. 

Slik info som dette uten oppfølging/nødvendig info er grunnen til at man fraråder tidlig ultralyd privat. Men ser du sier du tok på sykehuset så da får du vel allerede oppfølging?

Gratulerer med graviditeten.

Anonymkode: f2b57...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig vanlig. Også veldig vanlig at man ikke ser det på oul fordi kroppen har rydder opp. Ville ikke bekymret meg i det hele tatt. 

Slik info som dette uten oppfølging/nødvendig info er grunnen til at man fraråder tidlig ultralyd privat. Men ser du sier du tok på sykehuset så da får du vel allerede oppfølging?

Gratulerer med graviditeten.

Anonymkode: f2b57...ce5

Takk for det.

Tok den på sykehuset ja, og skulle ikke ha noen oppfølging. Hvilken oppfølging mener du jeg skulle hatt?

Anonymkode: f6786...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde her. Tvilling sluttet å utvikle seg i uke 9. Gikk helt fint og barnet mitt er 7 år nå.

Anonymkode: e2697...86e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldi vanlig. Både min søster og venninne har hatt det. Og sikkert mange som ikke vet om det da den døde er absorbert før ul. Skal ikke ha noe å si når det skjer så tidlig. 

Anonymkode: 55c69...41d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst veldig vanlig. Svigerinna mi opplevde en litt stor blødning da den døde tvillingen skulle ut, men alt gikk bra med den andre, helt frisk og rask 👍

Anonymkode: d8437...72c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

har snakket med en lege jeg kjenner som mener dette kan kvalifisere til fosterdiagnostikk.

 

Det hørtes ut som en fryktelig inkompetent lege, må jeg si.

Anonymkode: f44fd...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte inn to egg på ivf, et av embroyene ble målt til 5+4 på ultralyd i uke 7, det andre er en gutt på to år. Hadde ingen blødning, men fikk en time til Ul på fostermedisinsk i uke 10. Da var tvillingen absorbert. Men fødte en eksta minimorkake! 

Anonymkode: 91b5b...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for det.

Tok den på sykehuset ja, og skulle ikke ha noen oppfølging. Hvilken oppfølging mener du jeg skulle hatt?

Anonymkode: f6786...aab

Siden du tok på sykehuset må det jo være en grunn til at du tok tul så da antok jeg du skulle ha oppfølging. Er ikke vanlig med tul på norske sykehus uten grunn.

Anonymkode: f2b57...ce5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde her og. Har en flott frisk 12 år gammel gutt. Og vet om 2 andre gutter i klassen hans, som og skulle hatt en tvilling, som aborterte tidlig. Og alle er jo friske fine gutter. 

Anonymkode: 04ae5...2c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes ut som en fryktelig inkompetent lege, må jeg si.

Anonymkode: f44fd...21c

Hva er grunnen til at du mener dette er feilinformasjon?

Anonymkode: f6786...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er grunnen til at du mener dette er feilinformasjon?

Anonymkode: f6786...aab

Ikke meg, men.fordi det er utrolig vanlig?

Anonymkode: f2b57...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...