Gå til innhold

Hadde du turt å kjøpa ting til baby frå f.eks Wish og Ebay?


mammahjarte

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper de smekkene nettopp fordi jeg ønsker de smekkene, at jeg har kjøpt en leke som kan vaskes på høy temperatur og samtidig tålt mer enn de dyre lekene som er blitt kjøpt i Norge så kan du jo ikke forvente at jeg bryr meg om galskapen din? 

Du virker veldig ustabil, du bør virkelig oppsøke hjelp. Misunner ikke noen som er i nærheten av deg. 

Du kommer med drittslenging i hver eneste setning nettopp fordi noen ikke er enige med deg.  Altså skaff deg hjelp kvinne, det er tross alt mulig å innse at andre har en helt annen mening enn deg uten å vise at du er psykisk ustabil.

 

Anonymkode: ac29e...dfa

Jeg kommer med kritikk eller "drittslenging" som du kaller det fordi jeg blir forbannet når jeg hører hvor uansvarlige noen foreldre er som bevisst kjøper skadelige produkter til sine barn. Og i tillegg støtter barnearbeid som nevnt av flere over her. Hvis det gjør meg psykisk ustabil vet jeg ikke hva du er. 

Anonymkode: 44764...c4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kjøpt ting som baby ikke skal i direkte kontakt med, som uro, vognleke, solskjerm til bilvinduene, bilder til barnerommet osv. Fornøyd med alt jeg har kjøpt 

Anonymkode: 0e572...e83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MollyJones skrev:

Kunne ikke ramla meg inn. Liker hverken slaveri eller barnearbeid. 

Og det innbiller du deg at du er sikret mot ved å kjøpe varer i Norge? 

Anonymkode: 4a7df...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det innbiller du deg at du er sikret mot ved å kjøpe varer i Norge? 

Anonymkode: 4a7df...fe7

Nei, dessverre. Men, å kjøpe fra Wish så har du tilnærma en garanti for at det er shady.

Jeg kjøper 80% brukt. Prøver å gjøre så godt jeg kan. Å kjøpe fra Wish er å lukke øynene og drite i alt. 

Men jeg har sikkert mine synder jeg også.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.2.2019 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Når jeg skal ha minst 5 stykk av den type smekke jeg snakker om så betaler jeg 200kr isteden for 1000kr da har jeg spart 800kr som jeg setter av til andre trivelige aktiviteter. 

Om du velger å betale det tredobbelte for en vare så får du gjøre det, jeg bruker heller de pengene på noe annet med mitt eget barn ;)   

og lever du i en boble og tror at alt barnet ditt for i seg er giftfritt så har du er stort problem. For å svare ditt «spørsmål» det er en sunn tankegang! Alt med måte kjære deg. 

Hjelper absolutt ikke å være hysterisk på hver minste lille ting, viktig å bruke hodet innimellom også. 

 

Anonymkode: ac29e...dfa

Jepp det er lov å bruke hodet! Har du forsøkt selv?

Burde vel, som mor, heller bekymre deg over hvordan det er mulig å få ting tilnærmet gratis fra Kina, men det ofrer du kanskje ikke så mye tid på? Eller er det ikke ditt problem, kjøper ikke du varene så kjøper noen andre, ikke sant? Du sparer jo tross alt 800 kroner til å gjøre noe hyggelig med de polstrede ungene dine, mens fattige barn i Asia jobber 14 timer dagen under elendige forhold for å lage billige smekker til deg. Og tror du de får en fet lønn for disse timene? Neppe. 

Eller kanskje det er noen stakkars damer med barn så gamle som dine, som slett ikke har lønnet permisjon i ett år, som slaver på fabrikken fra morgen til kveld mens noen søsken eller bestemødre ser etter ungene hennes. 

Eller det er migranter fra Afrika som har blitt lokket med lovnader om jobb, som blir fratatt pass når de kommer og tvunget til å arbeide. Tvangsarbeid heter det. Men alt dette er selvsagt greit å støtte, siden du sparer 800 kroner slik at du kan gjøre noe hyggelig med dine små. (Som jeg antar du aldri ville latt jobbe i 14 timer på en helseskadelig fabrikk??? )

Det er stusselig å se hvordan hvite rike mødre er så blottet for hjerne og så ubekymret støtter barnearbeid, elendige arbeidsforhold, luselønn og slaveri. 

Blir bare kvalm! 

De aller fleste butikker kan tilby noen bærekraftige varer. Hvis ikke; spør etter det. Har de ikke, gå videre til neste. Kjøp bærekraftig på nett hvis du ikke bor et sted der utvalget er stort nok. Hvis mange nok gjorde dette så ville utvalget bærekraftig bli større. 

 

Anonymkode: 64211...a8f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere vet at ebay ikke er en nettbutikk sant? De fleste her får det til å høres ut som om det er en kinabutikk med kun giftige stoffer. Jeg har kjøpt ting fra selgere i USA, Storbritannia og andre land i Europa både til meg selv og barna. Dette er selgere meg mange gode tilbakemeldinger, så da stoler jeg på at det jeg kjøper er trygt. 

Hadde aldri kjøpt ting som skal i nærkontakt med baby fra Kina f.eks, men fra en forhandler i England har jeg ingen problemer med å gjøre det. Har handlet en del engelsk godteri til meg selv på ebay f.eks. Bruker ebay mest for å få tak i ting man ikke får kjøpt i Norge. 

Wish er jeg mer utrygg på da det er mye vanskeligere å finne ut hvor ting kommer fra. 

Anonymkode: 26e39...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke tankegangen enkelte har her. Tror dere at så lenge man ikke putter det i munnen så får man ikke i seg giftstoffene? Man får også i seg giftige stoffer gjennom huden og ved å puste inn små partikler man ikke ser med det blotte øyet. Det er for eksempel en grunn til at sminke med bly er forbudt nå. Babyer og små barn tåler også mye mindre av tungmetaller og andre giftige stoffer enn voksne gjør. 

Anonymkode: 67990...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Og du er sikker på at du får ekte vare når du bestiller smekkene så billig da? 😉 Det handler vel mer om å få det man betaler for. Finnes mange billige kopier der ute vet du. Det handler ikke om å tro at alt er giftfritt, det handler om å styre unna det man faktisk vet inneholder farlige/giftige stoffer, slik som mange av lekene på wish. Les artikkelen jeg postet over her. Det er ikke forsvarlig å handle leker derfra og gi til små barn. Er vel strengt tatt jeg som bruker hodet her. 

Anonymkode: 44764...c4a

Billige merkevarer er fake merkevarer.

Anonymkode: 732bb...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2019 den 13.22, MollyJones skrev:

Nei, dessverre. Men, å kjøpe fra Wish så har du tilnærma en garanti for at det er shady.

Jeg kjøper 80% brukt. Prøver å gjøre så godt jeg kan. Å kjøpe fra Wish er å lukke øynene og drite i alt. 

Men jeg har sikkert mine synder jeg også.  

 

Jeg kjøper også masse masse brukt, men føler absolutt ikke det er å drite i slaveri å kjøpe dra eBay og Wish.

Det å unngå å kjøpe fra asiatiske  leverandørene og heller velge Norske selgere er jo på ingen måte med på å løfte dem ut av fattigdom. 

Anonymkode: 4a7df...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 11.11, AnonymBruker skrev:

Dere vet at ebay ikke er en nettbutikk sant? De fleste her får det til å høres ut som om det er en kinabutikk med kun giftige stoffer. Jeg har kjøpt ting fra selgere i USA, Storbritannia og andre land i Europa både til meg selv og barna. Dette er selgere meg mange gode tilbakemeldinger, så da stoler jeg på at det jeg kjøper er trygt. 

Hadde aldri kjøpt ting som skal i nærkontakt med baby fra Kina f.eks, men fra en forhandler i England har jeg ingen problemer med å gjøre det. Har handlet en del engelsk godteri til meg selv på ebay f.eks. Bruker ebay mest for å få tak i ting man ikke får kjøpt i Norge. 

Wish er jeg mer utrygg på da det er mye vanskeligere å finne ut hvor ting kommer fra. 

Anonymkode: 26e39...cfb

Selvsagt vet folk at på eBay er det selgere fra hele verden, men kjøper du ting tilnærmet gratis så er det neppe fra Tyskland eller USA.... Når du handler på eBay så er det jo ikke vanskelig å se hvilket land du handler med. 

Og Wish feks, holder ikke på med veldedighet, det burde jo oppegående folk forstå. De selger ikke masse dritt tilnærmet gratis uten å tjene penger på det. Så hvordan tjener de penger da, når de knapt tar seg betalt? Jo, det drittet de selger koster nada å lage fordi de utnytter mennesker i nød. 

Men shit samme det, vi får jo masse billig junk som vi bare kan kaste når det faller fra hverandre. 

Anonymkode: 64211...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper også masse masse brukt, men føler absolutt ikke det er å drite i slaveri å kjøpe dra eBay og Wish.

Det å unngå å kjøpe fra asiatiske  leverandørene og heller velge Norske selgere er jo på ingen måte med på å løfte dem ut av fattigdom. 

Anonymkode: 4a7df...fe7

Men hvis alle tenker som deg og fortsetter å kjøpe varene, så hvorfor i all verden skal de slutte å benytte barn i arbeid?

Først når folk protesterer og ikke vil ha varer som er produsert av barn, eller voksne på luselønn, eller i helseskadelige livsfarlige fabrikker, først da kommer leverandørene til å endre seg. Så lenge folk som deg trekker på skuldrene og tenker at det du gjør ikke spiller noen rolle likevel, da endrer jo ingenting seg! 

Ingen av oss kunne tenke seg å jobbe seksten timer om dagen (?) sove på gulvet på fabrikken i travle tider, og få betalt en skarve 1000-lapp i mnd. Så hvorfor synes vi det er greit at fattige asiater må gjøre det for at vi skal få noe 500 kroner billigere? 

Anonymkode: 64211...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis alle tenker som deg og fortsetter å kjøpe varene, så hvorfor i all verden skal de slutte å benytte barn i arbeid?

Først når folk protesterer og ikke vil ha varer som er produsert av barn, eller voksne på luselønn, eller i helseskadelige livsfarlige fabrikker, først da kommer leverandørene til å endre seg. Så lenge folk som deg trekker på skuldrene og tenker at det du gjør ikke spiller noen rolle likevel, da endrer jo ingenting seg! 

Ingen av oss kunne tenke seg å jobbe seksten timer om dagen (?) sove på gulvet på fabrikken i travle tider, og få betalt en skarve 1000-lapp i mnd. Så hvorfor synes vi det er greit at fattige asiater må gjøre det for at vi skal få noe 500 kroner billigere? 

Anonymkode: 64211...a8f

Hvordan i all verden sikrer det at dyre norske bedrifter skal ta et overskudd at folk får en bra behandling i Asia ? Ingen norske bedrifter gjør dette av sin hjertens godhet, de tar den største profitten selv. 

Det at du handler i en norsk butikk sikrer deg ikke mot noe som helst, snarere tvert i mot. 

Anonymkode: 4a7df...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden sikrer det at dyre norske bedrifter skal ta et overskudd at folk får en bra behandling i Asia ? Ingen norske bedrifter gjør dette av sin hjertens godhet, de tar den største profitten selv. 

Det at du handler i en norsk butikk sikrer deg ikke mot noe som helst, snarere tvert i mot. 

Anonymkode: 4a7df...fe

Hvorfor antar du at jeg ikke er en bevisst forbruker? Handler svært lite skrap ala Wish/eBay-produkter, både på nett og i fysisk butikk. De fleste klærne mine syr jeg selv og når jeg skal ha butikknytt har jeg begynt å velge det som heter bærekraftige klær, noe som heldigvis har blitt svært enkelt;) Møblene mine er stort sett bruktfunn, eller noe mannen min bygger etter mine tegninger.... 

Nesten uansett hva du skal ha i dag er det mulig å finne varer du vet hvor kommer fra. Det krever litt mer av forbruker, men hvis alle gjorde det... 

Hvorfor forsvarer du å handle fra det vi VET er uetiske produsenter med at du like gjerne kan gå i fella i den lokale butikken?  Jeg skjønner ikke logikken. Hvorfor ikke heller være interessert i å prøve å finne ut hva som er greit og ikke greit å kjøpe, istedenfor å trekke på skuldrene å si at det er bedre å kjøpe billig rett fra produsent. 

Du skriver:

"Hvordan i all verden sikrer det at dyre norske bedrifter skal ta et overskudd at folk får en bra behandling i Asia ?" 

Den setningen forstår jeg ikke. Hva mener du med det? 

Dersom forbrukeren krever etiske bærekraftige varer så klarer ikke den norske selgeren å jukse med dette, i alle fall ikke særlig lenge før han blir avslørt.

Vi som forbrukere må spørre og grave og kreve å få vite mer om varene vi kjøper. Og vet ikke selger noe så trekker vi på skuldrene og går til neste butikk.

Men vi kan også gjøre sånn: kjøpe billig rett fra barnehånd i Asia og anta at det som selges dyrt i butikken på hjørnet også er laget av barnehånd. Umulig å unngå, så kan like gjerne kjøpe der det er billigst. Pytt pytt.  

Anonymkode: 64211...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...