Gå til innhold

Hadde du turt å kjøpa ting til baby frå f.eks Wish og Ebay?


mammahjarte

Anbefalte innlegg

Tørr du kjøpa ting frå f.eks Wish og Ebay til baby? Grunnen til at eg lurer er fordi eg er usikker på om tollen stoppe giftige leiker? Kva garanti har man for at det trygt og ikkje inneholder BPA o.s.v? Eg kjenner diverre mange folk som importerer plast dritt frå Wish til barna sine og huset forøvrig. Er eigentlig ikkje SÅ interessert fordi at mesteparten av det som er på Wish får eg uansett tak i her i landet. Kva tenkje du om detta? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, til ting som ikke skal i munnen. Vi har kjøpt oppbevaring til badeleker, myggnett til vogna etc. Ikke leker og slikt som dyttes på...

Anonymkode: 4a7df...fe7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt. Leker, tøybleier, litt forskjellige. Ting som kan vaskes i vaskemaskinen må jo gå an å kjøpe. Har aldri kjøpt noe fra wish da. Men ebay er jo ikke bare fra Kina. Man kan kjøpe fra uk, eller europa, eller australia.

f.eks skinnetøfler (ikke ekte skinn) - https://www.ebay.co.uk/itm/MINIFEET-SOFT-LEATHER-BABY-SHOES-SLIPPERS-0-6-6-12-12-18-18-24-MTHS-2-3-YRS/253598627374?var=552816232808

Intelex Warmies - https://www.ebay.co.uk/itm/Intelex-Warmies-Cozy-Plush-Microwavable-Soft-Toy-Lavender-Scented-Heatable-Toys/151421976980?epid=1304317972&hash=item2341740194:m:mXtQaAUNDhGiCEnMo7tUJHQ

BPA er forresten i hard plast, så sillicone eller tpu er tryggere å kjøpe. Myk plast.

Type smekke https://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-Silicone-Baby-Bib-Washable-Roll-Up-Crumb-Catcher-Feeding-Eating-Baby/163356107812?hash=item2608c86424:m:mvyi4RQOOGLJOieKGRoODuA

 

Anonymkode: 24494...792

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler masse fra ebay, men ikke ting som skal i munnen. 

Anonymkode: 87c69...440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke inneholder bpa inneholder det nok heller bps. Ikke bra.

Anonymkode: 2d616...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte denne se bildet... og det er en av de beste kjøpene vi har gjort hittil! Tåler 60 graders vask og er bare helt gull, ungen elsker den der. Har også kjøpt smokkholdere som er blitt borte nå dessverre. Og noen nuk produkter.

Tenker at noe kan man tillate seg selv å kjøpe. Barn får i seg noe uansett, vi har dessuten masse fra Sophia the giraffe merket og andre naturprodukter som rett og slett aldri ble lekt med... 

Man sparer tross alt mye, flasker kjøpte vi i Kiel (ferja) hos rossmann. Grisebillig i forhold til Norge. Og nå skal smekker bestilles via eBay, får samme vare for 40kr isteden for 200kr

8BCBE8F4-696D-4722-B2E3-631A47FA3611.jpeg

Anonymkode: ac29e...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte denne se bildet... og det er en av de beste kjøpene vi har gjort hittil! Tåler 60 graders vask og er bare helt gull, ungen elsker den der. Har også kjøpt smokkholdere som er blitt borte nå dessverre. Og noen nuk produkter.

Tenker at noe kan man tillate seg selv å kjøpe. Barn får i seg noe uansett, vi har dessuten masse fra Sophia the giraffe merket og andre naturprodukter som rett og slett aldri ble lekt med... 

Man sparer tross alt mye, flasker kjøpte vi i Kiel (ferja) hos rossmann. Grisebillig i forhold til Norge. Og nå skal smekker bestilles via eBay, får samme vare for 40kr isteden for 200kr

8BCBE8F4-696D-4722-B2E3-631A47FA3611.jpeg

Anonymkode: ac29e...dfa

Hvis man ikke har råd til å gå i butikken i Norge å kjøpe en smekke så burde man vel kanskje ikke ha fått barn i utgangspunktet. "Barn får i seg noe uansett" hva slags tankegang er det?

Anonymkode: 44764...c4a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en fisher price på eBay. Den er like god nå som da, kjøpte for 8 år siden. Enda en favoritt 😊

Anonymkode: ee3d9...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har råd til å gå i butikken i Norge å kjøpe en smekke så burde man vel kanskje ikke ha fått barn i utgangspunktet. "Barn får i seg noe uansett" hva slags tankegang er det?

Anonymkode: 44764...c4a

Når jeg skal ha minst 5 stykk av den type smekke jeg snakker om så betaler jeg 200kr isteden for 1000kr da har jeg spart 800kr som jeg setter av til andre trivelige aktiviteter. 

Om du velger å betale det tredobbelte for en vare så får du gjøre det, jeg bruker heller de pengene på noe annet med mitt eget barn ;)   

og lever du i en boble og tror at alt barnet ditt for i seg er giftfritt så har du er stort problem. For å svare ditt «spørsmål» det er en sunn tankegang! Alt med måte kjære deg. 

Hjelper absolutt ikke å være hysterisk på hver minste lille ting, viktig å bruke hodet innimellom også. 

 

Anonymkode: ac29e...dfa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skal ha minst 5 stykk av den type smekke jeg snakker om så betaler jeg 200kr isteden for 1000kr da har jeg spart 800kr som jeg setter av til andre trivelige aktiviteter. 

Om du velger å betale det tredobbelte for en vare så får du gjøre det, jeg bruker heller de pengene på noe annet med mitt eget barn ;)   

og lever du i en boble og tror at alt barnet ditt for i seg er giftfritt så har du er stort problem. For å svare ditt «spørsmål» det er en sunn tankegang! Alt med måte kjære deg. 

Hjelper absolutt ikke å være hysterisk på hver minste lille ting, viktig å bruke hodet innimellom også. 

 

Anonymkode: ac29e...dfa

Og du er sikker på at du får ekte vare når du bestiller smekkene så billig da? 😉 Det handler vel mer om å få det man betaler for. Finnes mange billige kopier der ute vet du. Det handler ikke om å tro at alt er giftfritt, det handler om å styre unna det man faktisk vet inneholder farlige/giftige stoffer, slik som mange av lekene på wish. Les artikkelen jeg postet over her. Det er ikke forsvarlig å handle leker derfra og gi til små barn. Er vel strengt tatt jeg som bruker hodet her. 

Anonymkode: 44764...c4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er sikker på at du får ekte vare når du bestiller smekkene så billig da? 😉 Det handler vel mer om å få det man betaler for. Finnes mange billige kopier der ute vet du. Det handler ikke om å tro at alt er giftfritt, det handler om å styre unna det man faktisk vet inneholder farlige/giftige stoffer, slik som mange av lekene på wish. Les artikkelen jeg postet over her. Det er ikke forsvarlig å handle leker derfra og gi til små barn. Er vel strengt tatt jeg som bruker hodet her. 

Anonymkode: 44764...c4a

Er ganske så sikker på det da det er samme merket, men er den fake så får jeg håpe den duger :) ungen spiser heldigvis ikke smekker per dags dato ;) 

når jeg kjøpte leken så er det ingenting som tilsa at noe av det var giftig, dermed ble det et kjøp. Det er forsvarlig så lenge du bruker hodet jo. 

Fordi du har lest en avis artikkel om en ting så skal du rakke ned på andres erfaringer og meninger ? Spar meg for det og la nå trådstarter få andre erfaringer som de kan bygge en mening etter. 

Les deg opp litt mer i samme slengen da alt i Norge ikke er likte trygt :) 

 

Anonymkode: ac29e...dfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ganske så sikker på det da det er samme merket, men er den fake så får jeg håpe den duger :) ungen spiser heldigvis ikke smekker per dags dato ;) 

når jeg kjøpte leken så er det ingenting som tilsa at noe av det var giftig, dermed ble det et kjøp. Det er forsvarlig så lenge du bruker hodet jo. 

Fordi du har lest en avis artikkel om en ting så skal du rakke ned på andres erfaringer og meninger ? Spar meg for det og la nå trådstarter få andre erfaringer som de kan bygge en mening etter. 

Les deg opp litt mer i samme slengen da alt i Norge ikke er likte trygt :) 

 

Anonymkode: ac29e...dfa

Hører at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Ungen spiser ikke smekker, nemlig. Så hvorfor kjøper du ikke en billigere type i butikken da? Hvorfor må du absolutt ha de dyreste, slik at du ender opp med å måtte bestille billige kopier og deretter uansett vil ende opp med enda dårligere enn det du hadde fått billig i butikken? "Ingenting som tilsier at noen av lekene er giftige", tror du de skriver det på pakken? Du bruker jo ikke hodet, så du kan ikke argumentere med det. Det er forresten ikke bare EN avis artikkel - et raskt søk på google får opp en haug med sider. Det sier seg selv at når du får kjøpt en vare på wish til 10 kr hvor førprisen angivelig har vært 1000 kr så er det enten falsk vare eller laget med billige, muligens giftige stoffer/materialer. Ladere o.l. tar også fyr. Helt utrolig at folk faktisk faller for disse "tilbudene". Norge har regler og krav til hva som er lov til å importere og selge, om du leste artikkelen står det blant annet: "Kun en av de 32 lekene, barnestellproduktene, smykkene og elektriske installasjoner oppfylte de europeiske kravene". Det er du som må lese deg opp. Du høres ikke særlig oppegående ut. Er egentlig ingen vits i å diskutere med ignorante folk som deg. 

Anonymkode: 44764...c4a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syslet med farging av ull en periode. Hvis folk visste hva slike farger kan inneholde... hadde ALDRI kjøpt tøy som er farget med helt ukjente kjemikalier. Du vasker ikke vekk tungmetaller på 40 grader.. 

Og plast, en hver selger av falske produkter stempler på CE-merke

I tillegg er det etiske aspektet. Å kjøpe billige ting produsert ved sosial dumping eller barn er ikke aktuelt.

Ikke så herlig å tenke på miljøkostnaden heller..

Anonymkode: 8feb9...af0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.2.2019 den 21.21, mammahjarte skrev:

Tørr du kjøpa ting frå f.eks Wish og Ebay til baby? Grunnen til at eg lurer er fordi eg er usikker på om tollen stoppe giftige leiker? Kva garanti har man for at det trygt og ikkje inneholder BPA o.s.v? Eg kjenner diverre mange folk som importerer plast dritt frå Wish til barna sine og huset forøvrig. Er eigentlig ikkje SÅ interessert fordi at mesteparten av det som er på Wish får eg uansett tak i her i landet. Kva tenkje du om detta? 

 

Å kjøpe ting fra Ebay og Wish eller andre nettsider gir oss et ansvar for å ikke kjøpe plast dritt eller giftig plast. Bare på den måten stopper vi nemlig produksjon av plast vi ikke bør støtte opp om at blir produsert. Hvem trenger dritt til til kjøkkenet eller til sine barn? (Bruker her dine begrep, selv om jeg ikkes synes om ordbruken din, og synes du kunne funnet mer passende ord og begrep). 

Hva man kjøper på nett og at man kan finne samme produkt i butikk gjør ikke at vi ukritisk skal kjøpe fordi tingene er fine, morsomme eller andre impulsaktige og overilte grunner. Vi har et ansvar for hva vi drar i hus, uansett hvordan vi velger å handle. 

Men mange er overoppmerksomme på plast, uten å tenek over at nåde parfyme, sprayrengjøring og skyllemiddel kan være langt farligere enn både BPA og plastmaterialers mange kjemikalier. 

Anonymkode: aa414...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår meg ikke på folk som bestiller fra slike sider.

https://www.dinside.no/okonomi/advarer-mot-produkter-fra-nettbutikker-som-wish-aliexpress-og-ebay/70194107 

Anonymkode: 44764...c4a

«leker, pleieprodukter for barn og elektriske installasjoner» er jeg helt enig i at man ikke bør kjøpe. Et myggnett, tøfler eller oppbevaring til leker tenker jeg er helt innafor. 

Og til de andre i tråden er dom påstår at  det er mer tungmetaller og  uetisk preduksjon av varer kjøpt fra eBay, så er rimelig naivt å tro at det som selges i Norge er noe annet. Alt er produsert i Kina og Norge har 0 kontroll på underleverandører. 

Anonymkode: 4a7df...fe7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet på ebay for babyen, men ikke ting som skal i munnen. 

Handler ting fra merker som er vanskelig/umulig å få tak i i Norge fra ebay UK eller US. Handlet dåpspynt i papir fra Kina. 

Anonymkode: bd48d...936

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Styrer unna ebay og wish når det kommer til babyting. Kjøpte ballonger til dåpen der. Thats it..

Anonymkode: 869d5...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...