Gå til innhold

Samboer nekter å bli med på fødselsforberedende kurs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen trenger å være forberedt på det som skal skje, og finner ro i forkant med å ha mest mulig oversikt, mens andre goes with the flow, og tar ting som de kommer. Kanskje er dere veldig forskjellig på det området? 

Uansett blir jeg igjen og igjen helt matt av folk på forumet som ikke skjønner at folk er forskjellig. Bare fordi du ikke trenger et kurs, betyr det ikke at ingen andre har behovet for det.

På min helsestasjon var det bare kvinner på dette kurset, da de ikke hadde lokaler til at begge to kom. Jeg synes det var nyttig å ha med meg for jeg liker å være mentalt forberedt, selv om fødselen på ingen måte forløp som "planlagt". Der og da måtte vi bare ta ting som det kom, men i de mange månedene fra kurset til fødselen følte jeg meg forberedt nok.

Om det er viktig for deg at din samboer er med på kurset synes jeg du skal forklare for han hvorfor det er viktig for deg. Om du bare forventer at han skal være med fordi "alle gjør det slik", så synes jeg du skal la han slippe, men uansett burde du dra på kurset alene om du skulle føle behov for det. 

Lykke til med kurs, føding og alt som kommer etterpå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, MollyJones skrev:

Uansett blir jeg igjen og igjen helt matt av folk på forumet som ikke skjønner at folk er forskjellig. Bare fordi du ikke trenger et kurs, betyr det ikke at ingen andre har behovet for det.

Vi reagerer ikke på at han ikke er med på kurset.

Vi reagerer på påstander om at det "...bare er å presse ungen ut". 

Med slike uttalelser trenger man et kurs. Minst. 

Anonymkode: 351c7...c1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi reagerer ikke på at han ikke er med på kurset.

Vi reagerer på påstander om at det "...bare er å presse ungen ut". 

Med slike uttalelser trenger man et kurs. Minst. 

Anonymkode: 351c7...c1e

Jeg reagerer på de som skriver "Jeg trengte ikke kurs, så jeg kan ikke forstå hvorfor andre skulle trenge et kurs" og tilsvarende.

At samboeren her uttrykker seg på en måte som vitner om lite innsikt er jeg ikke uenig i - men det var heller ikke det jeg ble matt av :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune er fødselsforberedende kurs kun for mor. Min samboer er blitt "invitert" av jordmor til å gå igjennom fødsel under en av kontrollene mot slutten. Min samboer syntes også slike kurs virker unødvendig, men jeg som førstegangsfødende vil gjerne at han får litt innsikt i hva som vil foregå og hva som er hans rolle under fødsel. 

Anonymkode: cf531...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig med slike kurs? Ikke mye mannen kan gjøre annet enn å være tilstede.

Eller skal dere ha hjemmefødsel og mannen skal ta imot? ;)

Anonymkode: fdb53...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig med slike kurs? Ikke mye mannen kan gjøre annet enn å være tilstede.

Eller skal dere ha hjemmefødsel og mannen skal ta imot? ;)

Anonymkode: fdb53...d96

Handler ikke om å gjøre noe, men å ha forståelse for hva som skjer. Føle seg mer delaktig. Og være en støtte i valg som må tas underveis. 

Ikke kjempegøy å være fullstendig uvitende når du står midt i skriking, blod, urin, avføring, og kanskje til og med hastekeisersnitt. 

Du kan jo forsåvidt si det samme om kvinnen - null vits i at hun deltar på kurs, hun skal jo bare presse ut en unge og gjøre som jordmødrene og legene sier. 

Poenget er vel at ingen bør gå inn i en slik situasjon uten å ha en viss formening om hva som skal skje. 

Anonymkode: 351c7...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det blir feil å «tvinge» mannen til å bli med på noe slikt. Man klarer helt fint å gå gjennom en fødsel uten ett kurs i forkant - både mann og kvinne. Hvis du ønsker å være med på noe slikt, så gjør du det, men la mannen din velge selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det for deg å dra på dette kurset da? Dra alene? 

Jeg var førstegang nylig og dro ikke på noen kurs. Hadde en voldsom styrtfødsel der jeg ikke rakk noe som helst smertelindring, Og ungen kom da ut hel og fin. Jeg tenkte sånn: vi går på kurs, lærer masse. Fødsel er i gang og ting går skeis. Da blir jeg stresset mer fordi jeg forventer noe annet pga kurs. 

Jeg gikk inn i det i blinde, leste omtrent ikke noe heller. Hadde to fantastiske jordmødre og en barnepleier som tok godt vare på meg og fortalte meg og mannen hva som skulle skje. Det var mer enn betryggende nok :) jeg er veldig for å forberede seg godt på ting, men ingen fødsel er like. Kvinner har gjort dette lenge uten noen kurs, og vi er da blitt noen milliarder mennesker på jorda ;) 

mannen min var en superhelt under fødselen! Trengte da ingen kurs, han! 

 

Anonymkode: eb431...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...