Gå til innhold

Blir vi dummere og dummere ?


etnavn

Anbefalte innlegg

Som avsporing fra en annen tråd, starter jeg denne. Jeg synes det begynner å se litt skummelt ut, jeg, det begynner å spøke litt for vanlig sunt vett blant folk. Se bare på alle trådene her inne. Alle som synes det er helt greit å bruke barnehagene som fellestoalett for bikkja si. Alle som synes det er helt greit å melde venninna si til barnevernet istedenfor å ta en prat med henne direkte. Hvor er dette samfunnet på vei? Har vi sett vår topp når det kommer til gammeldags fornuft?

Ifølge forskning har vi sett toppen. Ihvertfall når det gjelder det vi måler som IQ. Folk i dette landet ble stadig smartere fra rundt 50-tallet, og fram til 1995. Da snudde trenden. IQ-en har falt med 0,21 poeng i året, noe som tilsvarer hele 6,5 poeng fra en generasjon til den neste. Vi blir altså dummere og dummere. https://www.dagsavisen.no/vi-blir-dummere-1.1076641

Hva syns du? Er vi på vei mot en dummere fremtid? Eller syns du det begynner å ta seg opp?

Endret av etnavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, etnavn said:

Hva syns du? Er vi på vei mot en dummere fremtid?

Ja, når noen mener det er fritt frem å bruke narkotiske stoffer så er vi det.

Anonymkode: e8d92...e42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden midten av 90 tallet har det gått nedover med gjennomsnittlig IQ i Norge.

Anbefaler deg å se filmen "Idiocracy" fra 2006.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, når noen mener det er fritt frem å bruke narkotiske stoffer så er vi det.

Anonymkode: e8d92...e42

Sikter du til meg? Da har du misforstått grundig. Jeg er ikke for bruk av narkotiske stoffer, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavt inntak av jod kan påvirke intelligensen, og jodden vi får som er tilsatt hos kuer for å gi mer jod i meiereprodukter og jod tilsatt i salt er ikke nok. 

Ellers så er fornuft en subjektiv greie der det er ulike oppfatninger av hva som er fornuftig. I noen kutlurer for noen århundre tilbake, var det for eksempel fornuftig at man straffet familiemedlemmer for hva familien gjorde om man ikke fikk tak i den skyldige. Man mente at familien hadde et sosialt ansvar fopr å oppdra og passe på andre i familien, og derfor var det riktig å straffe et annet familiemedlem like hardt om man ikke fikk tak i den skyldige. Det var fornuftig. 

Hva man mener er riktig og fornuftig handler ikke bare om intelligens heller. Mange rasister som har høy intelligens, men deres emosjonelle liv er gjerne herpa.

At noen har meninger du mener er dumme, betyr ikke at meningene er det eller at personene som mener det er det. De fleste mente selvsagt at mennesker som var for stemmerett for kvinner var dumme tilbake for en stund siden. Betyr det at de var det? nei, de hadde bare uvanlige ideer

Anonymkode: aeffc...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen stor bombe.

IQ er arvelig og de med lav IQ lager gjerne veldig mange flere barn enn de med høy IQ.

Anonymkode: ef3cb...688

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk blir dummere. Blir helt matt av å lese på internet mange ganger. Selv irl kommer folk med vilt mye dumt. 

Anonymkode: cec17...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, folk blir dummere. Blir helt matt av å lese på internet mange ganger. Selv irl kommer folk med vilt mye dumt. 

Anonymkode: cec17...b87

Hvordan skiller du de som sier noe smart fra de som sier noe dumt? La meg gjette, de smarte har gjerne de samme meningene som deg selv

Anonymkode: aeffc...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom du med noen rare eksemplet men spørsmålet står. Nei, jeg tror ikke at vi blir dummere. Jeg tror bare at vi ofte blir latere, eller mer opptatt og hektiske i hverdagen. Hvor mye tid har vi til å tenke? Jeg spør seriøst. 

Vi kan jo bare Google opp. Vi blir mildt sagt bombardert med inntrykk, nyheter og informasjon. Hele tiden. Hvor mye klarer vi å fordøye ? Hvor mye har vi tid til å sette oss inn i? Sånn helt ærlig? Jeg bruker mye tid på nettet. Jeg leser og hører nyheter mest fra Norge, England og USA. Det tar meg seriøst minst to timer og dag å gå igjennom det. Så må en søke andre kilder, for en må ha et nyansert syn på ting. Jeg er singel og jeg har tid! Hvilke småbarnsfamilier har det egentlig? 

Så vi blir ikke dummere. Vi blir manipulert til å bli enklere. Mener ikke å høres paranoid ut 😄 men det er sant! Vi har ikke TID til å tenke så mye lengre.

Samtidig så et det mange her i landet som tar ganske så krevende utdannelser. Flere og flere. De klarer det bra. Men da blir de ofte faglig intelligente. Ikke at det er å undervurdere altså. Det er bra!

Men ja.. Det er dette jeg tenker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Innvandring - større andel av befolkningen er fra områder med betydelig lavere gjennomsnittsIQ enn det norske snittet. Vanskelig å si om det er justert for dette?

2. Underholdning og elektronikkvaner - vi fyller dagene med internett og underholdning overalt, hjelpende snarveier gjør at vi ikke lengre trenger å bruke hjernen like ofte på en konstruktiv måte (internett til å søke opp alt, kalkulatorer og enkel underholdning som ikke tester hjernen) Vi leser mindre, ser mer, husker dårligere etc. 

3. Kost og ernæring? Ren spekulering fra min side, vi har det så godt at vi ikke trenger å lage sunn og god mat fra bunnen av. 

 

Jeg tipper at de smarteste i samfunnet fremdeles blir smartere, men at medianen/gjennomsnittet blant massene litt ned. En mindre andel mennesker er de som virkelig drar verden videre fremover i utviklingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lavt inntak av jod kan påvirke intelligensen, og jodden vi får som er tilsatt hos kuer for å gi mer jod i meiereprodukter og jod tilsatt i salt er ikke nok. 

Ellers så er fornuft en subjektiv greie der det er ulike oppfatninger av hva som er fornuftig. I noen kutlurer for noen århundre tilbake, var det for eksempel fornuftig at man straffet familiemedlemmer for hva familien gjorde om man ikke fikk tak i den skyldige. Man mente at familien hadde et sosialt ansvar fopr å oppdra og passe på andre i familien, og derfor var det riktig å straffe et annet familiemedlem like hardt om man ikke fikk tak i den skyldige. Det var fornuftig. 

Hva man mener er riktig og fornuftig handler ikke bare om intelligens heller. Mange rasister som har høy intelligens, men deres emosjonelle liv er gjerne herpa.

At noen har meninger du mener er dumme, betyr ikke at meningene er det eller at personene som mener det er det. De fleste mente selvsagt at mennesker som var for stemmerett for kvinner var dumme tilbake for en stund siden. Betyr det at de var det? nei, de hadde bare uvanlige ideer

Anonymkode: aeffc...304

Fornuft er ikke nødvendigvis avhengig av normene i samfunnet en lever i til enhver tid. Fornuft er den ekeltes evne til å reflektere og ta avgjørelser basert på indre kompass. Den ytre påvirkningen kan være variabel. Det handler om å tenke logisk og trekke slutninger basert på intelligens istedenfor følelser.

I enkelte samfunn praktiserer de dette enda, det at familien har et kollektivt ansvar for hva en måtte gjøre. Jeg syns ikke dette er noen dum ide, tenker at det hadde vært et mye bedre samfunn om vi tok litt lærdom av dem. Jeg lever ikke i det samfunnet - lilevel kan jeg synes det er en fornuftig tanke. Familien skulle gjerne tatt mer ansvar for hverandree slik jeg ser det, istedenfor å lempe ansvaret over på myndigheter og samfunnet forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nå kom du med noen rare eksemplet men spørsmålet står. Nei, jeg tror ikke at vi blir dummere. Jeg tror bare at vi ofte blir latere, eller mer opptatt og hektiske i hverdagen. Hvor mye tid har vi til å tenke? Jeg spør seriøst. 

 

Legg fra deg mobilen, nettbrettet og skru av tven i 1 måned, så ser du hvor mye tid du faktisk har til nettopp å tenke. 
Jeg gjorde noe liknende en gang i fjor. Endte opp med å lese flere bøker i den perioden enn jeg hadde gjort på flere år. 

Desverre ikke aktuelt for meg å leve sånn i lengden😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, King in the North skrev:

Legg fra deg mobilen, nettbrettet og skru av tven i 1 måned, så ser du hvor mye tid du faktisk har til nettopp å tenke. 
Jeg gjorde noe liknende en gang i fjor. Endte opp med å lese flere bøker i den perioden enn jeg hadde gjort på flere år. 

Desverre ikke aktuelt for meg å leve sånn i lengden😂😂

Hm. Nå har jeg ikke TV. Jeg leser bøker mye 🙂

Men det jeg skrev stemmer jo? En kan være født intelligent. Men hjernen må faktisk trimmes. Vi trimmer kroppen og pleier utseendet. Hjernen blir litt manipulert 🙂 til å ikke tenke. Er det ikke sant da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hm. Nå har jeg ikke TV. Jeg leser bøker mye 🙂

Men det jeg skrev stemmer jo? En kan være født intelligent. Men hjernen må faktisk trimmes. Vi trimmer kroppen og pleier utseendet. Hjernen blir litt manipulert 🙂 til å ikke tenke. Er det ikke sant da? 

Jeg er litt enig. Ting blir litt vel lett. I tillegg til at alt blir tilrettelagt for oss, vi blir nærmest fortalt hva vi skal tenke og mene om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@King in the North Jeg er enig i det du sier ang kosthold. Det var jo en tid hvor mødrene var hjemme og lagde sunn mat fra bunnen av, ikke noe ferdigposer og kjappe 1-2-3 retter. Med dagens tidsklemme er det ikke mange som driver med dette lenger. Brødet kjøper vi på butikken, med de skarve næringsstoffene, og alt sukkeret det måtte inneholde. Nå har det kommet en ny trend da, med trening og sunt kosthold. Kanskje det snur litt på utviklinga med tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, etnavn said:

Fornuft er ikke nødvendigvis avhengig av normene i samfunnet en lever i til enhver tid. Fornuft er den ekeltes evne til å reflektere og ta avgjørelser basert på indre kompass. Den ytre påvirkningen kan være variabel. Det handler om å tenke logisk og trekke slutninger basert på intelligens istedenfor følelser.

I enkelte samfunn praktiserer de dette enda, det at familien har et kollektivt ansvar for hva en måtte gjøre. Jeg syns ikke dette er noen dum ide, tenker at det hadde vært et mye bedre samfunn om vi tok litt lærdom av dem. Jeg lever ikke i det samfunnet - lilevel kan jeg synes det er en fornuftig tanke. Familien skulle gjerne tatt mer ansvar for hverandree slik jeg ser det, istedenfor å lempe ansvaret over på myndigheter og samfunnet forøvrig.

Hva enkeltmenneske tolker som fornuft er tungt veid opp mot kulturelle oppfatninger og normer. Om du var imot slaver i visse kulturer i en viss tid var du en idealistisk idiot som ikke forstod mennesker eller samfunn. 

At du kan se noe fornuft i at familier straffet familiemedlemmer er faktisk ganske uvanlig, haha, jeg hadde ikke forventet det. Det er faktisk en viss fornuft i det, men det kan også gå ganske galt om du føder en destruktiv psykopat som du aldri ahdde hatt sjans å oppdra bra, der du blir straffet for det. Eller der du har andre familiemedlemmer som maniupulerer denne oppfatningen for å gjøre deg til syndebukk for hva de selv gjør. Men det blir på siden.

At mennesker ikke ser fornuft eller ufornuft i den type greier handler ikke bare om intelligens, det handler som regel om følelser. Selv høyt intelligente mennesker er slaver av egne følelser og tolker virkeligheten og moral utifra hva de føler og hva de ønsker emosjonelt. Det inkluderer også deg og meg. Det at du syntes det du mener er fornuft har verdi, er fordi du tillegger det verdi og fordi du føler dette er noe som er viktig. Det er ingen endelig sannhet som sier vi burde leve etter logikk eller fornuft, at vi ønsker dette er våre emosjonelle behov, vårt ønske om at det skal være viktig

Anonymkode: aeffc...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, etnavn skrev:

Jeg er litt enig. Ting blir litt vel lett. I tillegg til at alt blir tilrettelagt for oss, vi blir nærmest fortalt hva vi skal tenke og mene om dagen.

Det er sant. Vi er liksom litt i dvale. Frivillig eller tvunget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...