Gå til innhold

Hva hjelper best mot din kvalme?


livmor

Anbefalte innlegg

Er i uke 9, og har vært intens kvalm siden uke 5. En sånn hul kvalme som kjennes ut som om jeg ikke har spist på evigheter. I tillegg er jeg helt tom for energi. Har ikke en fysisk krevende jobb, men stressende med mye frister, og to barn fra før - en treåring og en tenåring. Det er plent umulig å legge seg nedpå etter jobb, i alle fall før treåringen er i seng. Skulle derfor hatt noen magiske triks for å takle kvalmen! Hva funker best for deg? Kan legge til at jeg ikke kaster opp, så er heldig sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småspise ofte og prøve ikke bli for sliten, var det eneste som hjalp her :)

Anonymkode: c4272...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise ofte var det eneste som hjalp her og. 

Anonymkode: 392a0...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise ofte + få nok søvn/hvile. Lettere sagt en gjort, men kvalmen var utrolig mye verre når jeg var trøtt eller sulten. Og så slet jeg en del med økt spyttproduksjon (som heller ikke akkurat hjalp), da brukte jeg en del tyggegummi, pastiller og lignende.

Anonymkode: fab6d...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til legen og fikk postafen + afipram som jeg brukte ved behov i starten siden jeg var svært dårlig. Det var det eneste jeg opplevde å hjelpe, prøvde småspising, ingefær, reisesykearmbånd osv først.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd det meste gjennom tre graviditeter. Siste svangerskap fikk jeg Postafen på resept fra lege (det er dyrt å kjøpe uten resept. Funka bra mot kvalme, men ble veeeldig trøtt av de tablettene. Kunne fint sove 15t på et døgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg gravid da, men er kvalm likevel og det eneste som hjelper er kvalmestillende. Man kan ta afipran når man er gravid.

Anonymkode: 36b1a...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjalp 100% var fødsel :nigo:

Måtte bruke kvalmestillende tabletter hele svangerskapet, men tips utenom som lindret litt:

- søvn og hvile! Mye av dette også

-småspising hele tiden, sult forverret og jeg kastet opp det meste så derfor måtte jeg småspise meg gjennom døgnet. Kjeks (ritz, kaptein, nøytrale), knekkebrød, kalde biter av frukt og grønnsaker

-smådrikking også hele tiden

Anonymkode: 310f9...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gravid, men det som hjelper meg er nacho chips, rømme og salsa. 

Anonymkode: 4c4d3...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg slet med svangerskapskvalme (døgnet rundt) var det ei lang stund at jeg kun fikk i meg gulrot og salt popcorn. Popcorn roet kvalmen for en liten stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det med mindre og hyppigere måltider, ligge stille på sofaen/sengen og drikke vann med kullsyre. Er nå nesten i uke 11 og kvalmen er nesten helt borte :) For de fleste går det heldigvis over i andre trimester :)

Anonymkode: d0435...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som hjalp mest for meg var å ikke spise sukker/raske karbohydrater. Det ble jeg kvalm av umiddelbart. Deretter var det viktig å ikke bli for sliten og å spise små og regelmessige måltider. 

Anonymkode: 89c4c...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig hjelper er masse hvile. Kunne far til barna tatt mer ansvar, så du kan legge deg nedpå litt?  Kunne det vært aktuelt å be legen om litt sykmelding så du kan få roet ned litt på jobb?

 

Anonymkode: 84d6d...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som virkelig hjelper er masse hvile. Kunne far til barna tatt mer ansvar, så du kan legge deg nedpå litt?  Kunne det vært aktuelt å be legen om litt sykmelding så du kan få roet ned litt på jobb?

 

Anonymkode: 84d6d...4b7

Mannen er selvstendig næringsdrivende i anleggsbransjen, så ikke helt enkelt å styre arbeidstida. Men han gjør så godt han kan, absolutt! Prøver alle mulige triks for å roe kvalmen, og håper at den snart gir seg slik at jeg kan unngå sykmelding. Tullete å tenke sånn, men syns det er et skikkelig nederlag siden jeg «bare» er kvalm og tom for energi. Kaster ikke opp en gang, liksom. Men blir det ikke bedre snart så kan det nok hende jeg må høre med legen angående en gradert sykmelding i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 6 nå og kvalm til alle døgnets tider. Ingen oppkast her heller, men haaater den kvalmen:(

vet ikke hva som hjelper dessverre..

Anonymkode: 59b3c...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...