Gå til innhold

Folk som liggger langt under fartsgrensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres slitsomt ut med så mange nær døden opplevelser... Har du prøvd å senke farten? 

Anonymkode: fd988...fa5

Når man kjører veldig mye, så er det etterhvert ikke dine egne feil som er problemet, man at andre i trafikken kjører farlig. Yariser som legger seg ut foran deg langt uten fartsgrensen, SUV-sjåfører som ikke ser seg for osv. Det er skummelt.

Anonymkode: 23a3f...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres slitsomt ut med så mange nær døden opplevelser... Har du prøvd å senke farten? 

Anonymkode: fd988...fa5

Å senke farten er like farlig. Særlig hvis det betyr at man kjører under fartsgrensen. Man skal ligge i fartsgrensen den reelle, ikke den speedlmeteret viser. Eneste unntak er hvis man ligget i venstre felt, da skal man over fartsgrensen.

Anonymkode: 9824e...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å senke farten er like farlig. Særlig hvis det betyr at man kjører under fartsgrensen. Man skal ligge i fartsgrensen den reelle, ikke den speedometeret viser. Eneste unntak er hvis man ligget i venstre felt, da skal man over fartsgrensen.

Dette kan du selvsagt dokumentere? Som du sikkert forstår, er det lover og regler som gjelder, ikke hjemmestrikkede godtkjøpsoppfatninger hos anonyme null på Internett.

Anonymkode: be3f0...974

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at "treigingene" ofte har med seg en god venn. En billist som ligger rett bak, og ikke tør å kjøre forbi selv om det er anledning. Så i praksis må de som kommer lenger bak kjøre forbi en hel trailerlengde.

Anonymkode: 9587f...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå bak en her for et par dager siden som lå i 55 (60 på speedometer) i 80-sonen i mange kilometer. Ikke mulig å kjøre forbi pga. konstant møtende trafikk.

Passerte sikkert 4-5 busslommer h*n kunne ha svingt inn på for å slippe forbi meg (og køen bak) men nei da. Blinket først én gang med fjernlysene. Ingenting skjedde. Deretter 2 blink, så 3 blink. Da senket farten seg ytterligere med 10 km/ t før det var opp til heftige 55 igjen.

Da lyshorn ikke så ut til å hjelpe kjørte jeg på med et lite tut etterfulgt av et blink. Heller ikke dette så ut til å hjelpe.

Da jeg omsider fikk foretatt forbikjøring ble jeg møtt med en finger og etterfølgende blinking med fjernlysene da jeg hadde kommet meg inn foran h*n.

Enkelte personer burde holde seg hjemme. Helt tørt og bart på veien, perfekte kjøreforhold...

Folk...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TMB skrev:

Lå bak en her for et par dager siden som lå i 55 (60 på speedometer) i 80-sonen i mange kilometer. Ikke mulig å kjøre forbi pga. konstant møtende trafikk.

Passerte sikkert 4-5 busslommer h*n kunne ha svingt inn på for å slippe forbi meg (og køen bak) men nei da. Blinket først én gang med fjernlysene. Ingenting skjedde. Deretter 2 blink, så 3 blink. Da senket farten seg ytterligere med 10 km/ t før det var opp til heftige 55 igjen.

Da lyshorn ikke så ut til å hjelpe kjørte jeg på med et lite tut etterfulgt av et blink. Heller ikke dette så ut til å hjelpe.

Da jeg omsider fikk foretatt forbikjøring ble jeg møtt med en finger og etterfølgende blinking med fjernlysene da jeg hadde kommet meg inn foran h*n.

Enkelte personer burde holde seg hjemme. Helt tørt og bart på veien, perfekte kjøreforhold...

Folk...

Haha, omtrent samme opplevelse for meg i dag. Tok igjen en Peugot på 80-sone like før veien blir veldig svingete og der jeg ikke kjører i 80 for å si det sånn. Uansett, veien blir rettere, men forsatt med få rette og oversiktelige strekker. Så kjører vi. Jeg ser på speedometeret, som viser 5 km/t over faktisk fart. 66. 72. 75. 67. 75 var det raskeste vi kjørte. Blinker en gang. Ingen ting skjer. Blinker for andre gang. Ingen reaksjon. Ser i speilet at en personbil og lastebil nærmer seg. Gir et lite tut. Helt dødt.

Endelig får jeg tatt mot til meg og kjører forbi. Ukomplisert, men man skal selvfølgelig være helt trygg og aldri, aldri nøle. Jeg vet ikke om noen finger ble vist, men skulle ønske jeg hadde med en passasjer som kunne berette om reaksjonen (hvis det var noen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2019 den 5.19, AnonymBruker skrev:

I tillegg har de en tendens til å gi på når det faktisk blir mulig å kjøre forbi.

Anonymkode: f9414...169

Dette opplevde jeg i dag😕 legger meg ut på rettstrekka for å kjøre forbi, og der! kom subaruen opp i 80 gitt. I tillegg kommer det en subaru i mot såvidt med lys i frontlysa i i værste morgenskumringen. Har jeg tøffa etter en i 50 og 60 sona og de ikke akselerer når skilta viser 80, så oppstår desverre sånne situasjoner, i hvertfall i rushtiden mellom 0730-0800. 

Anonymkode: bb7ba...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TMB skrev:

Lå bak en her for et par dager siden som lå i 55 (60 på speedometer) i 80-sonen i mange kilometer. Ikke mulig å kjøre forbi pga. konstant møtende trafikk.

Passerte sikkert 4-5 busslommer h*n kunne ha svingt inn på for å slippe forbi meg (og køen bak) men nei da. Blinket først én gang med fjernlysene. Ingenting skjedde. Deretter 2 blink, så 3 blink. Da senket farten seg ytterligere med 10 km/ t før det var opp til heftige 55 igjen.

Da lyshorn ikke så ut til å hjelpe kjørte jeg på med et lite tut etterfulgt av et blink. Heller ikke dette så ut til å hjelpe.

Da jeg omsider fikk foretatt forbikjøring ble jeg møtt med en finger og etterfølgende blinking med fjernlysene da jeg hadde kommet meg inn foran h*n.

Enkelte personer burde holde seg hjemme. Helt tørt og bart på veien, perfekte kjøreforhold...

Folk...

Slike folk pleier jeg å ta nummeret på, for så å google dem opp. Pleier som oftest være en eller annen gamling.

Facinerende individer åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lurt på lenge er "Hvor fort må man egentlig kjøre i femtisonen for å slippe å bli forbikjørt?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Whistler skrev:

En ting jeg har lurt på lenge er "Hvor fort må man egentlig kjøre i femtisonen for å slippe å bli forbikjørt?"

Tipper at om man kjører femti i femti-sonen så er mesteparten av forbikjøringene unngått. Og om noen vil forbi så er det ikke lenger ditt ansvar å legge tilrette for det, slik som det ville vært om du feks kjørte 40 i 50-sonen.

Anonymkode: 8ab12...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at om man kjører femti i femti-sonen så er mesteparten av forbikjøringene unngått. Og om noen vil forbi så er det ikke lenger ditt ansvar å legge tilrette for det, slik som det ville vært om du feks kjørte 40 i 50-sonen.

Anonymkode: 8ab12...3b3

Jo, en skal alltid hjelpe folk som vil kjøre forbi. For alt du vet, kan kjøringa være lovlig pga. nødrett. 
Du er ikke privatpraktiserende politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at om man kjører femti i femti-sonen så er mesteparten av forbikjøringene unngått. Og om noen vil forbi så er det ikke lenger ditt ansvar å legge tilrette for det, slik som det ville vært om du feks kjørte 40 i 50-sonen.

Anonymkode: 8ab12...3b3

Jeg kjører mye E16 på Vestlandet og her begynner de gjerne å jobbe på tunneler, går tom for penger, og stikker fra ugjort arbeid. Langhelletunnelen er en slik plass, det har vært arbeidslys og 50-sone der i 6-7 år. Normal fartsgrense er 70, så det er det folk pleier å kjøre. Men så har du de som kjører 90 i 70-sonen, og som holder samme fart i den tunnellen. Så da er man nesten opp i det dobbelte av lovlig fart. Jeg tenker at når alle holder på med sitt, da gjør jeg det samme...og holder meg til en fart som virket rimelig.

Tl;dr - ingen fasitsvar :)

Anonymkode: 5e55e...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører mye E16 på Vestlandet og her begynner de gjerne å jobbe på tunneler, går tom for penger, og stikker fra ugjort arbeid. Langhelletunnelen er en slik plass, det har vært arbeidslys og 50-sone der i 6-7 år. Normal fartsgrense er 70, så det er det folk pleier å kjøre. Men så har du de som kjører 90 i 70-sonen, og som holder samme fart i den tunnellen. Så da er man nesten opp i det dobbelte av lovlig fart. Jeg tenker at når alle holder på med sitt, da gjør jeg det samme...og holder meg til en fart som virket rimelig.

Tl;dr - ingen fasitsvar :)

Anonymkode: 5e55e...e05

Fartsgrense pga tilsynelatende arbeid kan være vanskelig. Hvis jeg kjører på en vei jeg ikke har kjørt før eller på veldig lenge blir jeg usikker. Joda, i teorien skal man følge den midlertidige fartsgrensa, men de lokale vet bedre enn meg hva som faktisk foregår 😛 Å ha elektroniske skilt kunne løst mye her, 50 i arbeidstida til veiarbeiderne, og vanlig fartsgrense når de går hjem.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg grenseløst er at på en svingete, sporete/glatt landevei i mørket hvor det ellers er 80 og i noen strekker 60 kmt at det ikke er lov å kjøre i 50, 60 km i timen uten at folk tuter og står i. Går ikke fortere likevel. 

Anonymkode: 81232...55f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere eldre i trafikken (80+),

og flere kvinner (30+), som tar lappen i voksen alder ..

tipper jeg ..

Anonymkode: dd193...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Slike folk pleier jeg å ta nummeret på, for så å google dem opp. Pleier som oftest være en eller annen gamling.

Facinerende individer åkkesom.

Og det er helt trygt å sitte å notere bilnummer  i traffikken? 

Anonymkode: d2ffe...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er helt trygt å sitte å notere bilnummer  i traffikken? 

Anonymkode: d2ffe...071

En passasjer noterer, eller brukeren er en passasjer som noterer? Eventuelt klarer den du siterer å huske hele bilnummeret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt komisk at folk lar seg hisse opp av slike bagateller. For hvor mye forskjell er det i tid på ei strekning når du kjører i 70 mot i 80 km/t ? Når alt kommer til alt kommer du fram på ganske lik tid, det er ikke mye å stresse og surmule for syns jeg. Seriøst! 

Anonymkode: d2ffe...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er litt komisk at folk lar seg hisse opp av slike bagateller. For hvor mye forskjell er det i tid på ei strekning når du kjører i 70 mot i 80 km/t ? Når alt kommer til alt kommer du fram på ganske lik tid, det er ikke mye å stresse og surmule for syns jeg. Seriøst! 

Anonymkode: d2ffe...071

Du kan pent regne det ut selv. Kjører du fra 2 mil og oppover i 10-15 kmt under fartsgrensen, merker du en forskjell. Det er også veldig vanskelig å kjøre bak folk som kjører uforutsigbart og ikke i tråd med ordinære trafikkregler.

Anonymkode: 5e55e...e05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For hvor mye forskjell er det i tid på ei strekning når du kjører i 70 mot i 80 km/t ? Når alt kommer til alt kommer du fram på ganske lik tid,

Sant nok. Om du kjører i 70 i stedet for i 80 km/t, taper du bare 1 minutt på ei knapp mil (9333 m). Og etter min erfaring er det ganske sjelden en trenger kjøre så langt som ei mil før en får høve til å smette forbi. Med mindre du treffer på andre som kjører like "seint", har du altså tapt kanskje ett minutt på turen, og det er lite å hisse seg opp over. Det har vi tid til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...