Gå til innhold

Folk som liggger langt under fartsgrensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

31 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg vet det. Og for at ikke jeg skal *poof!* så slapper jeg av på fart og legger meg litt bak. Da lever jeg lenger

Javel. Så når du skrev "jeg kjører heller forbi om det snegles", så var det altså løgn. Da vet man hva du er for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vox_populi skrev:

Javel. Så når du skrev "jeg kjører heller forbi om det snegles", så var det altså løgn. Da vet man hva du er for en.

Fascinerende at du vet hva jeg er for en ut fra to setninger... :3 

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvilken type kjøretøy og hvordan vei 😌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Eller de som ligger i/under fastgrensen i venstrefeltet på motorveien. GÆD!

Ja, det skjer jo av og til om en politibil (sivil eller vanlig) ligger i høyrefilen :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Eller de som ligger i/under fastgrensen i venstrefeltet på motorveien. GÆD!

Er venstrefeltet på motorveien laget for at man skal bryte fartsgrensen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Senest de siste par dagene har jeg vært borti flere slike tilfeller. Når man ligger i 50-55 km/t på en rett, fin og tørr strekning hvor fartsgrensen er 80 km/t, det er mye trafikk og man i tillegg gir totalt faen i å vike til siden, blir det grenseløst irriterende. Når man også nærmest stopper opp i en helt vanlig sving, typisk 25-30 km/t, blir det ekstra slitsomt. Forstår at man tar det pent i områder hvor det er mye slaps og dritt, eller hvor veien er dårlig, det gjør jeg også, men ellers er det ingen åpenbar grunn til å kjøre så sakte utenfor boligstrøk og bykjerner.

Typiske biler er VW Polo, Toyota Yaris, Nissan Micra osv. Synes folk burde følge bedre med i trafikken og vise hensyn.

Flere som har vært borti mye av dette den siste tiden?

Anonymkode: 1f526...518

Bilmerker har ingen markant sammenheng med disse lisekjørerne. 

Men når noen ikke forstår at de ikke takler å ferdes bak et ratt i trafikken så må pårørende og andre ta den vanskelige praten med dem og få dem til å gå til nærmeste politihus og levere fra seg førerkortet. 

Å drive lusekjøring er minst like farlig som å råkjøre. Biler/sjåfører bak mister fokus og foretar farlige forbikjøringer. Så disse lusekjørerne må lukes ut av trafikken.

Anonymkode: 8c08c...eeb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at det ikke er noe som heter dårlig føre har du ingenting på norske veier å gjøre. Uansett hvor moderne bil du har. Selg den fantastiske bilen din og sett deg på bussen før du dreper noen.

Anonymkode: ce19b...ee3

Det er faktisk himmelvid forskjell på hvordan man kan kjøre på vinterføre med eksempelvis en ti år gammel Toyota Yaris og en ett år gammel Volvo XC90.

Det vet jeg fordi jeg har, og bruker begge begge bilene.

Jeg synes folk skal få kjøre i den farten de mener å være mest komfortabel med, men om din komforthastighet ligger under høyeste tillatte hastighet MÅ!!!! Du svinge ut og slippe forbi de som har en høyere komforthastighet.

Det er to årsaker til det, 

Du har ikke rett til å legge beslag på andres tid på den måten, og det viktigste av alt er at da unngår du å skape sinne og frustrasjon og dermed senker du risikoen for farlige forbikjøringer.

Anonymkode: 8ab12...3b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk himmelvid forskjell på hvordan man kan kjøre på vinterføre med eksempelvis en ti år gammel Toyota Yaris og en ett år gammel Volvo XC90.

Det vet jeg fordi jeg har, og bruker begge begge bilene.

Jeg synes folk skal få kjøre i den farten de mener å være mest komfortabel med, men om din komforthastighet ligger under høyeste tillatte hastighet MÅ!!!! Du svinge ut og slippe forbi de som har en høyere komforthastighet.

Det er to årsaker til det, 

Du har ikke rett til å legge beslag på andres tid på den måten, og det viktigste av alt er at da unngår du å skape sinne og frustrasjon og dermed senker du risikoen for farlige forbikjøringer.

Anonymkode: 8ab12...3b3

+1, supert innlegg. Man skulle tro at dette var sunn fornuft også, men erfaringer fra veien motbeviser jo egentlig dette. 

Anonymkode: 5e55e...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Whistler said:

Er venstrefeltet på motorveien laget for at man skal bryte fartsgrensen?

Venstrefeltet er med flyt i mente. Kommer det noen kjørende hurtigere skal man legge seg inn til høyre.

Jeg kjører stort sett under fartsgrensen pga forbruk og komfort (bikkja hater alt over 100), men ser at alt for mange som ikke kan dette, og overraskende mye farlige situasjoner som skapes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Whistler skrev:

Er venstrefeltet på motorveien laget for at man skal bryte fartsgrensen?

Ja. Det gir jo ikke noe mening med et venstrefelt om det skal kjøres i samme hastighet der som i høyrefeltet. Da kunne jo alle bare ligget i høyre felt.

Anonymkode: 9824e...ab4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Venstrefeltet er med flyt i mente. Kommer det noen kjørende hurtigere skal man legge seg inn til høyre.

..............

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Det gir jo ikke noe mening med et venstrefelt om det skal kjøres i samme hastighet der som i høyrefeltet. Da kunne jo alle bare ligget i høyre felt.

Anonymkode: 9824e...ab4

I utgangspunktet skal alle ligge i høyre felt.  Venstrefeltet er der for at man skal kunnekjøre forbi - altså kjører man feil om man ligger der.

 

§ 5.1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av veien. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

§ 12.3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Whistler said:

 

I utgangspunktet skal alle ligge i høyre felt.  Venstrefeltet er der for at man skal kunnekjøre forbi - altså kjører man feil om man ligger der.

 

§ 5.1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av veien. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

§ 12.3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Så hva er det du kverulerer på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger møter jeg BMW sjåfører som kjører under fartsgrensen (ja, det er ingen fleip).

Men hver gang jeg kjører forbi så pleier de å gasse opp. Særlig hvor det er to felts vei som nærmer seg en sving.

Dette har vært godt voksne menn.. I ghettoene i Oslo så er BMW sjåførene de som beriker oss med innvandring som ønsker å vise kebab-trallene sine.

Jeg kan bare spekulere at mange har en egen agenda på norske veier, og at denne ikke er samarbeid eller å vise hensyn, men derimot alt annet.

Anonymkode: 8aebb...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Så hva er det du kverulerer på?

De klønene som ligger i venstrefeltet og kjører over fartsgrensa som tror at det er deres soleklare rett å fortsette å ligge der etter at de er ferdige med forbikjøringen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en "ruslerne" på veiene. Slipper alltid forbi. Men på snirklete veier der busslommer kommer brått på og hvor bilen bak ligger klistret på min, så blir det vanskelig å bremse uten å kollidere. Så det blir litt sånn: "Oi, der kunne jeg ha kjørt inn til siden, og der kunne jeg kjørte inn til siden, og der kunne...." Kjekt om bilen bak holder LITT mere avstand så det faktisk er mulig å slippe bilen forbi. Men for alle del, om bilen bak absolutt skal være kjip så er det bare å bli liggende der :)

Anonymkode: fd988...fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Senest de siste par dagene har jeg vært borti flere slike tilfeller. Når man ligger i 50-55 km/t på en rett, fin og tørr strekning hvor fartsgrensen er 80 km/t, det er mye trafikk og man i tillegg gir totalt faen i å vike til siden, blir det grenseløst irriterende. Når man også nærmest stopper opp i en helt vanlig sving, typisk 25-30 km/t, blir det ekstra slitsomt. Forstår at man tar det pent i områder hvor det er mye slaps og dritt, eller hvor veien er dårlig, det gjør jeg også, men ellers er det ingen åpenbar grunn til å kjøre så sakte utenfor boligstrøk og bykjerner.

Typiske biler er VW Polo, Toyota Yaris, Nissan Micra osv. Synes folk burde følge bedre med i trafikken og vise hensyn.

Flere som har vært borti mye av dette den siste tiden?

Anonymkode: 1f526...518

Hva slags bil kjører du da? 

Anonymkode: fd988...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke vert borti det, nei. Dersom noen har kjørt merkbart under fartsgrensa (traktorer på rett vei og traktorer og biler på svingete) viker de slik at det er mulig å kjøre forbi. 

Eneste som plager meg er når biler kjører i f.eks 45k/t i 50-sona, men dette er forsåvidt urimelig å plages over. 

Jeg bor i Vestfold. 

 

Anonymkode: 08182...064

Synes det er ganske urimelig, jeg. Man skal kjøre så speedometeret viser ca 5 km/t over fartsgrensen, for da er reell hastighet ca. på fartsgrensen. Folk som kjører tror de kjører i 45 km/t, kjører egentlig nærmere 40, og det er jævlig irriterende.

Anonymkode: 23a3f...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene at stressede sjåfører dreper like mye (om ikke mer) enn en og annen "lusekjører med grått håd og hatt".

Selv stresser jeg meg ikke opp om jeg tar igjen en sånn en. Må bare passe på å ha god luke fem til nevnte bil, og foreta en sikker forbikjøring når anledningen byr seg.

- jeg har tenkt å fylle år neste år også ;) 

Anonymkode: 05759...0dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Senest de siste par dagene har jeg vært borti flere slike tilfeller. Når man ligger i 50-55 km/t på en rett, fin og tørr strekning hvor fartsgrensen er 80 km/t, det er mye trafikk og man i tillegg gir totalt faen i å vike til siden, blir det grenseløst irriterende. Når man også nærmest stopper opp i en helt vanlig sving, typisk 25-30 km/t, blir det ekstra slitsomt. Forstår at man tar det pent i områder hvor det er mye slaps og dritt, eller hvor veien er dårlig, det gjør jeg også, men ellers er det ingen åpenbar grunn til å kjøre så sakte utenfor boligstrøk og bykjerner.

Typiske biler er VW Polo, Toyota Yaris, Nissan Micra osv. Synes folk burde følge bedre med i trafikken og vise hensyn.

Flere som har vært borti mye av dette den siste tiden?

Anonymkode: 1f526...518

Nesten alle gangene jeg har holdt på å dø i trafikken, har en jævla Yaris sjåfør vært innvolvert. Også høy sannsynlighet for fotball-mamma i SUV. Desidert de to farligste gruppene i trafikken.

Anonymkode: 23a3f...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle gangene jeg har holdt på å dø i trafikken, har en jævla Yaris sjåfør vært innvolvert. Også høy sannsynlighet for fotball-mamma i SUV. Desidert de to farligste gruppene i trafikken.

Anonymkode: 23a3f...754

Høres slitsomt ut med så mange nær døden opplevelser... Har du prøvd å senke farten? 

Anonymkode: fd988...fa5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...