Gå til innhold

Folk som liggger langt under fartsgrensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Senest de siste par dagene har jeg vært borti flere slike tilfeller. Når man ligger i 50-55 km/t på en rett, fin og tørr strekning hvor fartsgrensen er 80 km/t, det er mye trafikk og man i tillegg gir totalt faen i å vike til siden, blir det grenseløst irriterende. Når man også nærmest stopper opp i en helt vanlig sving, typisk 25-30 km/t, blir det ekstra slitsomt. Forstår at man tar det pent i områder hvor det er mye slaps og dritt, eller hvor veien er dårlig, det gjør jeg også, men ellers er det ingen åpenbar grunn til å kjøre så sakte utenfor boligstrøk og bykjerner.

Typiske biler er VW Polo, Toyota Yaris, Nissan Micra osv. Synes folk burde følge bedre med i trafikken og vise hensyn.

Flere som har vært borti mye av dette den siste tiden?

Anonymkode: 1f526...518

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vert borti det, nei. Dersom noen har kjørt merkbart under fartsgrensa (traktorer på rett vei og traktorer og biler på svingete) viker de slik at det er mulig å kjøre forbi. 

Eneste som plager meg er når biler kjører i f.eks 45k/t i 50-sona, men dette er forsåvidt urimelig å plages over. 

Jeg bor i Vestfold. 

 

Anonymkode: 08182...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, jeg bor på bygda, og her er det mange lusekjørere, skal jeg si deg! Skjønner liksom ikke greia med å kjøre så sakte når føret er bra. Men når jeg tar en nærmere kikk på hva slags vesen det er som sitter bak rattet, så ser jeg at det påfallende ofte er snakk om personer med grått hår og/eller hatt. Altså eldre mennesker.😣 Og påfallende mange av disse kjører Skoda, Toyota Yaris, Opel eller liknende.

Anonymkode: e3ad3...2b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det stadig vekk. Greit nok at en vei kan være dårlig (smal, svingete) og at det føles utrygt å skulle følge fartsgrensa, men ha nå vettet i behold og kjør inn til sida! Kjørte fv 102 i Østfold. Der er det 80-sone. Men jeg kjørte ikke i 80, gitt! 😛 Der var jeg forberedt på å kjøre inn til sida hvis det kom noen bak

Min observasjon er også at dette er typisk småbiler. Leaf, Yaris, Corsa, Polo, Golf, up!. Ikke alle er typisk "mann med hatt" (så en i går, herregud, jeg blir redd), men mange unge kvinner og.

Likevel venter jeg ikke mye støtte her på KG, for om du kjører i 55 i 50-sona er du ei fartsbølle som fortjener å miste førerkortet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vert borti det, nei. Dersom noen har kjørt merkbart under fartsgrensa (traktorer på rett vei og traktorer og biler på svingete) viker de slik at det er mulig å kjøre forbi. 

Eneste som plager meg er når biler kjører i f.eks 45k/t i 50-sona, men dette er forsåvidt urimelig å plages over. 

Jeg bor i Vestfold. 

 

Anonymkode: 08182...064

Etter min erfaring er traktorførere ganske flinke til å slippe folk forbi. Mens moped og typisk *mann med hatt sjåfører* nærmest eier veien der de putrer av gårde i såvidt over 50. Resten av verden ser ikke ut til å eksistere for dem.

Anonymkode: 9587f...82f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massevis av 50+ damer ute på veiene. Og snart kommer turistene tilbake. Uendelig med vettskremte folk som synes fartsgrensen likner på en rakett som letter...og så kommer en tunnel. Eller mottrafikk. Eller en sving. Best å bremse! 🤪

Anonymkode: 5e55e...e05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov å kjøre i 50 i 80 sone. Like lite som det er lov å kjøre i 110.

Det er bare å notere skilt og ringe politiet neste gang.

Anonymkode: dde37...2cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å kjøre i 50 i 80 sone. Like lite som det er lov å kjøre i 110.

Det er bare å notere skilt og ringe politiet neste gang.

Anonymkode: dde37...2cb

Hvilken lov hindrer dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem sier at fart dreper, men har sett utrolig mange nesten-ulykker pga. folk har for lav fart. Et akselerasjonsfelt er ment for akkurat det; akselerasjon! Man kan ikke flette når bilene på motorveien holder minst 80-90 og man selv kommer putrende i 40.

Anonymkode: ce439...b4c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ligger bak noen som kjører mer enn 5 km/t under fartsgrensa i 60+ soner og nekter å slippe andre forbi (f.eks ved å stoppe i en busslomme e.l.), så blinker jeg på dem med langlysene. Gjentar det hver gang de kjører forbi et mulig stoppested helt til de forstår tegninga. Utrolig hvor lite hensynsløse folk kan være.

Anonymkode: ce19b...ee3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ligger bak noen som kjører mer enn 5 km/t under fartsgrensa i 60+ soner og nekter å slippe andre forbi (f.eks ved å stoppe i en busslomme e.l.), så blinker jeg på dem med langlysene. Gjentar det hver gang de kjører forbi et mulig stoppested helt til de forstår tegninga. Utrolig hvor lite hensynsløse folk kan være.

Anonymkode: ce19b...ee3

Dette er ved normalt tørt føre, er det dårlig føre senker jeg farta sjøl.

Anonymkode: ce19b...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ved normalt tørt føre, er det dårlig føre senker jeg farta sjøl.

Anonymkode: ce19b...ee3

"Dårlig føre" er relativt. Hvis du ikke klarer å holde fartsgrensen med din 20 år toyota corolla, med rustne bremser og ti år gamle sommerdekk så skal du kjøre inn til siden. Vi andre har ferdigheter og moderne biler som gjør at det ikke er noe som heter "dårlig føre".

Anonymkode: dde37...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Dårlig føre" er relativt. Hvis du ikke klarer å holde fartsgrensen med din 20 år toyota corolla, med rustne bremser og ti år gamle sommerdekk så skal du kjøre inn til siden. Vi andre har ferdigheter og moderne biler som gjør at det ikke er noe som heter "dårlig føre".

Anonymkode: dde37...2cb

Hvis du tror at det ikke er noe som heter dårlig føre har du ingenting på norske veier å gjøre. Uansett hvor moderne bil du har. Selg den fantastiske bilen din og sett deg på bussen før du dreper noen.

Anonymkode: ce19b...ee3

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ligger bak noen som kjører mer enn 5 km/t under fartsgrensa i 60+ soner og nekter å slippe andre forbi (f.eks ved å stoppe i en busslomme e.l.), så blinker jeg på dem med langlysene. Gjentar det hver gang de kjører forbi et mulig stoppested helt til de forstår tegninga. Utrolig hvor lite hensynsløse folk kan være.

Anonymkode: ce19b...ee3

Bare husk på å ikke være en av dem som ligger tettere opptil den trege bilen for å gjøre et poeng ut av det. Ofte når vi har vært på langtur, og har holdt fartsgrensa (pluss litt til), har det kommet noen tullinger med dårlig tid som legger seg helt oppi rumpa på oss. Ja, vi kjører raskt inn til siden vi, men på svingete landeveier kommer ofte busslommer og rasteplasser ganske brått på, og da er det ikke like enkelt å bråbremse for å stoppe når man har noen i støtfangeren bak.

Anonymkode: 84cd9...f9d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hvilken lov hindrer dette?

Påstanden er feilaktig, det er lov å kjøre i 50 i 80-sone. Hvordan skulle ellers tilårskomne traktorer kunne komme seg fra A til B?
Men en saktekjørende trafikant må være flink til å slippe andre forbi. Det framgår av "grunnloven", §3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vox_populi skrev:

Påstanden er feilaktig, det er lov å kjøre i 50 i 80-sone. Hvordan skulle ellers tilårskomne traktorer kunne komme seg fra A til B?
Men en saktekjørende trafikant må være flink til å slippe andre forbi. Det framgår av "grunnloven", §3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Nettopp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg har de en tendens til å gi på når det faktisk blir mulig å kjøre forbi.

Anonymkode: f9414...169

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ligger bak noen som kjører mer enn 5 km/t under fartsgrensa i 60+ soner og nekter å slippe andre forbi (f.eks ved å stoppe i en busslomme e.l.), så blinker jeg på dem med langlysene. Gjentar det hver gang de kjører forbi et mulig stoppested helt til de forstår tegninga. Utrolig hvor lite hensynsløse folk kan være.

Anonymkode: ce19b...ee3

Jeg skjønner ikke problemet- jeg kjører heller forbi om det snegles  :3  

(Kjører man med tilhenger uten bremser, kan man ikke kjøre over 60km, og tilhenger med bremser kan ikke overstige 80km. Fascinerende hvor hensynsløse folk som kommer bak er- får fingern og stygge blikk til tider når det kjøres forbi på vei eller jeg har kjørt inn i lomme :blink:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg skjønner ikke problemet- jeg kjører heller forbi om det snegles

Problemet er at på mange strekninger KAN en ikke kjøre forbi om ikke den saktekjørende foran hjelper til ved å svinge inn på møteplass, busslomme, rasteplass el. lign.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vox_populi skrev:

Problemet er at på mange strekninger KAN en ikke kjøre forbi om ikke den saktekjørende foran hjelper til ved å svinge inn på møteplass, busslomme, rasteplass el. lign.

Jeg vet det. Og for at ikke jeg skal 🤯 *poof!* så slapper jeg av på fart og legger meg litt bak. Da lever jeg lenger 😌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...