Gå til innhold

Hvis du hadde hatt gård/småbruk. Hvilke dyr og annet ville du holdt på med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ville dyrket grønnsaker, og reddet dyr fra landbruksindustrien og laget et sanctuary ❤️ 

Anonymkode: 22970...b59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle forsøkt å være litt mer selvforsynt enn jeg er i dag hvor jeg kanskje har en tomatplante om sommeren 😂 

så høner  

kanskje et par tre kuer, men da skulle jeg fokusert på å bevare de gamle norske rasene som holder på å bli borte og ikke NRF. Skulle lært meg å lage ost osv

Et par griser som skulle fått gå i innhegning ute fremfor å stå inne hele tiden, to griser gir masse kjøtt i fryseren. 

I tilleg skulle jeg hatt drivhus og kjøkkenhage, med poteter, tomat, gulrot osv. 

Anonymkode: 001fa...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og eier et småbruk, men dyrker ikke noe og har ingen andre dyr en hund og katt. Har tidligere hatt to hester, men det å ha slike dyr er tidskrevende og mye arbeid med. 

Anonymkode: d6a42...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever drømmen akkurat nå med småbruk og maaaaange dyr ❤️

Kan spesielt anbefale kashmirgeit. Og alpakka! 

Er ekstremt mye jobb med dyr, men det blir en livsstil man ikke kunne levd foruten 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, Tanuki skrev:

Høner, alpakka, jakokser, kameler, hester og griser.

Alpakkaer er så søte 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville prøvd med på så god selvberging som mulig: ville dyrket grønnsaker, bær, poteter, frukt, hatt høns, et par kuer og kanskje kaniner for morro skyld (men kan spise dem også).

Anonymkode: 66837...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt med utleiegeiter, til landskapspleie. 

Nå bor jeg på et småbruk og venter bare på at de yngste ungene skal bli litt større, sånn at jeg får tid til overs til å fikse fjøset og ta vare på flere dyr,  slik at jeg kan ha et par hester og noen få høns der. ..men det er ikke akkurat å drive et bruk.  Har jo jobb, jeg må ta meg av i tillegg. 

Men det jeg faktisk gjør: Har en begynnende urtehage, litt potet, har hatt et enkelt veksthus med agurk, squash, basillikum og tomater + sommerblomster.  Graver frem steinbelegning og annet som sikkert ble lagt her for langt over  100 år siden - kanskje 300 år siden.  Fikser og ordner og monterer. 

Henter tang i fjæra, til gjødsel. 

Har laget et stort bed av grunnmuren til gamlehuset som sto her, har jordbær, svartsurbær, bringebær, rips, stikkelsbær. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har bodd på egen gård og hun drev med høner, hester, egne grønnsaker, hund.

Anonymkode: 1dc04...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som har bodd på egen gård og hun drev med høner, hester, egne grønnsaker, hund.

Anonymkode: 1dc04...da8

What....? Fytti! :popcorn:

Anonymkode: cea9c...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

What....? Fytti! :popcorn:

Anonymkode: cea9c...527

?

Anonymkode: a22b9...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt høner for både egg og kjøtt, urtehage og grønnsakshage. I tillegg ville jeg hatt et par griser om sommeren som hadde blitt slaktet om høsten. Og kanskje kaniner både for kos og mat. Og det viktigste dyret hadde vært katt for kos og som musefanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke hatt dyr for da kan du aldri ta en dag fri uten å skaffe avløser (og hvor lett er det å finne?) 

Dessuten kan du ikke leve av et småbruk så da må du jobbe ved siden av, så nei. 

Bare nei. 

Anonymkode: 1f5ad...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esel og muldyr! Og noen høner, de svære og noen av de som ser ut som de har parykk og fjær på beina. 

Så ville jeg bygget voliere og tatt i mot ensomme undulater og andre stuefugler. 

Anonymkode: 838be...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest, kanskje hatt en liten rideskole for barn! Også kanskje kuer, huff.. Alltid villet hatt et småbruk, men jeg er ikke så glad i å stå opp kl 4 hver morgen 😂

Anonymkode: 73a36...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt et småbruk med mye skog, litt dyrkbar jord til egen dyrking av grønnsaker og katter. 

Jeg er veldig glad i å reise. Ville derfor ikke hatt andre dyr enn katter, som kan passes av familie uten for mye dilldall rundt stell, mating og kos. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...