Gå til innhold

Er det noe poeng i fødselsforberedende kurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk dere noe ut av det? Ser at jeg er påmeldt i morgen, og vet ikke helt om jeg har lyst å gå. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: f9ba1...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye kan man finne ut på nett selvfølgelig, så mange synes det er bortkastet..

Men jeg og samboer synes det var greit å være med på i første svangerskapet. Vi visste lite om fødsel og fikk en grei introduksjon av hva som ventet oss i de ulike fødselsfasene, forskjellig smertelindring osv. Pluss at vi fikk omvisning på sykehuset hvor jeg skulle føde. (Var med på et dagskurs som varte i noen timer)

Anonymkode: 2ab8d...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk meg til å slappe litt mer av i forhold til fødselen. Fikk forklart hvordan kroppen, livmoren og underlivet gikk igjennomen en transformasjon for å føde og at ikke bare alt 'eksploderer' ut når tiden er inne. 

For og mye informasjon om siste tiden før og ikke minst etter, fjerde trimester f. eks. Litt greit å få info direkte fra helsesøster enn å lett opp mye rart frå internet. 

 

Syns det var nyttig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke tenke meg, det er jo en naturlig prosess. Noe som er verdt å vite for føde-noobs er at etter babyen er født skal morkaken fødes ut. 😂

Anonymkode: 49cde...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke tenke meg, det er jo en naturlig prosess. Noe som er verdt å vite for føde-noobs er at etter babyen er født skal morkaken fødes ut. 😂

Anonymkode: 49cde...d56

Mye annet som og er verdt å vite.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere partneren med, eller gikk dere alene? 

 

Anonymkode: f9ba1...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde dere partneren med, eller gikk dere alene? 

 

Anonymkode: f9ba1...602

Hadde han med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått hvis jeg var deg! Vi var på et slikt kurs på sykehuset. Min mann synes det var ekstra lærerikt! Jeg slappet litt mer av, og det var mye bedre å gå på kurs enn å lese på forum og google nettet rundt 😊

Anonymkode: 05fa7...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått hvis jeg var deg! Vi var på et slikt kurs på sykehuset. Min mann synes det var ekstra lærerikt! Jeg slappet litt mer av, og det var mye bedre å gå på kurs enn å lese på forum og google nettet rundt 😊

Anonymkode: 05fa7...b0a

Enig. Google man finner man mye rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var helt sjokkert over at fødsel kunne vare i dagesvis. Han trodde det var de 1-3 timene med trykking som var fødsel. Greit å få litt mer detaljert forståelse på plass.

Anonymkode: 22b35...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fødsler er ulike og du kan aldri vær helt forberedt for så mye kan skje. Jeg sparte di tusen kronene og tok fødselen som den kom og leste mg opp på forhånd..

Ble satt igang og fikk en flott fødsel med epidural og nesten ingen smerter, kun ved utpressing.. men han ble tatt med sugekopp og jeg ble klippet og revnet.. tviler fødeelsforberedende kunne hjulpet meg gjennom det og tror ikke fødselsforberedende hadde hjulpet meg dersom det hadde oppstått komplikasjoner som ks eller annet. Der og da i fødsel er man i sin egen boble..

Det som hjalp var flotte jordmødre som forklarte alt og informerte underveis i prosessen om hva som kunne skje og hva som skjedde..

Anonymkode: 90648...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var nyttig, selv om jeg hadde lest om det meste på forhånd. Men kurset satt ting litt mer i sammenheng. Mannen min syntes det var veldig nyttig, for han visste tydeligvis veldig lite. Og det igjen gjorde at vi fikk pratet og forberedt oss sammen i etterkant av kurset. 

Anonymkode: 88e7e...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt overflødig for min del, i vår tid er det veldig enkelt å søke og lese/se denne informasjonen selv. Men for mannen var det nok nyttig. 

Anonymkode: 86ca8...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye finnes på nett, men da må du helt stå for kildekritikken selv. Jeg syntes det er bedre å få informasjon direkte fra eksperter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, minister-mio skrev:

Mye finnes på nett, men da må du helt stå for kildekritikken selv. Jeg syntes det er bedre å få informasjon direkte fra eksperter. 

Det er da ikke så vanskelig å være kildekritisk? Man finner jo informasjon rett fra eksperter der også. Mye teoretisk informasjon om fødsel. 

Anonymkode: 86ca8...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke så vanskelig å være kildekritisk? Man finner jo informasjon rett fra eksperter der også. Mye teoretisk informasjon om fødsel. 

Anonymkode: 86ca8...a52

Men på nettet finner man gjerne info som kan skremme mer enn å opplyse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke så vanskelig å være kildekritisk? Man finner jo informasjon rett fra eksperter der også. Mye teoretisk informasjon om fødsel. 

Anonymkode: 86ca8...a52

Jeg foretrekker alltid å snakke direkte med kilden når det gjelder helserelaterte spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk dere noe ut av det? Ser at jeg er påmeldt i morgen, og vet ikke helt om jeg har lyst å gå. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: f9ba1...602

For min del var det veldig betryggende og gjorde at vi visste hva tegn vi skulle se etter. Vi fikk vite om slimproppen, vannet, de ulike fasene og hva som skjer videre, valg man kan få under fødselen, ulike sorter smertestillende, ulike utfall fødselen kan ha, hva som skjer etter fødselen, renselsesperiode, babyen, ammingen og en omvisning på sykehusets fødeavdelinger. Det var skikkelig rørende og gjorde at vi følte oss veldig trygge på hva vi gikk gjennom under fødselen.

Anonymkode: 1b94f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...