Gå til innhold

Snakke om overvekt med overvektig bekjent til stede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en overvektig bekjent. God tone oss i mellom, selv om vi ikke er venner. 

Hun er veldig stor, 120 kg+. Ser ikke ned på henne i det hele tatt pga vekta, personlighet er det viktigste tross alt. Hun er ikke dum, og jeg vil derfor anta at hun er klar over utseendet sitt. 

Så, til deg som er overvektig, med mange, mange kilo for mye, hvordan reagerer du når de rundt deg prater om vekt, av type "har dere sett Anne i det siste, hun har gått ned mange kilo nå!" eller "June har virkelig lagt på seg". Det er ikke eksempler på "skjult mobbing" eller latterligjøring, bare prat om andre mennesker. 

Er det nødvendig å moderere vektprat rundt en overvektig person, er vel spørsmålet jeg prøver å komme fram til

Anonymkode: b8b36...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hadde ikke tenkt to ganger om man hadde kommet over prat om Anne, og hun f.eks. hadde gått ned mye i vekt. Men generelt ser jeg vel ikke poeng i å prate om andre folks vekt akkurat :)

Anonymkode: df852...31e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall følt jeg tråkket i baret og fornærmet noen, dersom jeg kom inn på de temaene i påhør av en så overvektig person.

Anonymkode: 775ba...bb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødvendig å moderere seg selv hvis man snakker om andres vekt i det store og hele.

Anonymkode: 564ec...7ea

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man snakke om andres vekt i det hele tatt? Fryktelig uoppdragent.

Ellers, som overvektig, blir jeg mer lei meg når det står en berte med nydelig kropp og klager over en kilo for mye. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke for vane å snakke om folk sin vekt, men vi gjør oss observasjoner. Hvis jeg ikke hadde sett Anne på 5 år og hun hadde enten gått opp eller ned, ville jeg lagt merke til det og nevnt det for dem som også kjenner Anne. Det samme om hun for 5 år siden hadde brunt hår ned til rumpa, mens hun nå kjører rosa piggsveis. Å nevne en endring er - fra min side - aldri slemt ment, men heller at jeg bemerker en forandring i utseende

Jeg har egentlig ikke tatt opp noe vektrelatert rundt henne. Det var en annen person som nevnte så vidt det var noe om vekt hos mennekser vi ikke hadde sett på lenge (mange år, faktisk). Kjenner henne ikke godt nok til å vite hva hun tenker om temaet vekt. Igjen, hun er ikke dum og vet nok hvordan hun ser ut. Jeg har aldri kommentert utseendet hennes til henne eller kommer bevisst med små stikk angående vekta, kommer heller aldri til å gjøre det. Hun er voksen og får styre selv

Men må jeg kjøre full sensur rundt alt som har med vekt å gjøre? Kan jeg ikke nevne at jeg liker My 600 lb Life, hvis samtaleemnet skulle være serier vi liker?

Anonymkode: b8b36...250

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overvektig, jeg reagerer ikke noe på det om folk snakker om overvekt. Men når jeg hører kommenterer som " sett hvor feit Olaug er blitt".. De fleste som sliter med fedme er veldig klar over det selv og er realistisk til det.

Anonymkode: aa984...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer alltid når noen snakker om andres vekt. Datteren min på seks år vet at man ikke snakker negativt om andres utseende... Snakk om noe annet eller les en bok.... 

Anonymkode: 13b5f...a35

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en overvektig veninne, og jeg ser ikke noe poeng i å tilpasse samtaleemnet bare fordi hun er der. Hvis hun ikke liker tema så får hun prøve å styre samtalen dit hun vil. Vi snakker ikke så mye om vekt i vennegjengen, men har aldri opplevd at hun har syntes at det har vært ukomfortabelt hvis temaet har kommet opp. Men dette er nok noe som uansett varierer veldig fra person til person som med alt annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke om andres kropp og utseendet er overhodet ikke normalt i min vennegjeng. Jeg hadde tenkt; "for en sladrekjærring, nå vet jeg hvordan hun snakker om meg når jeg ikke er tilstede". 

Anonymkode: d5e1a...b30

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig ikke for vane å snakke om folk sin vekt, men vi gjør oss observasjoner. Hvis jeg ikke hadde sett Anne på 5 år og hun hadde enten gått opp eller ned, ville jeg lagt merke til det og nevnt det for dem som også kjenner Anne. Det samme om hun for 5 år siden hadde brunt hår ned til rumpa, mens hun nå kjører rosa piggsveis. Å nevne en endring er - fra min side - aldri slemt ment, men heller at jeg bemerker en forandring i utseende

Jeg har egentlig ikke tatt opp noe vektrelatert rundt henne. Det var en annen person som nevnte så vidt det var noe om vekt hos mennekser vi ikke hadde sett på lenge (mange år, faktisk). Kjenner henne ikke godt nok til å vite hva hun tenker om temaet vekt. Igjen, hun er ikke dum og vet nok hvordan hun ser ut. Jeg har aldri kommentert utseendet hennes til henne eller kommer bevisst med små stikk angående vekta, kommer heller aldri til å gjøre det. Hun er voksen og får styre selv

Men må jeg kjøre full sensur rundt alt som har med vekt å gjøre? Kan jeg ikke nevne at jeg liker My 600 lb Life, hvis samtaleemnet skulle være serier vi liker?

Anonymkode: b8b36...250

Det er jo et litt følsomt tema, men det har også med hvordan man eventuelt snakker om vekt. Jeg pleier å prøve å være litt forsiktig når det gjelder sånne temaer.

Men jeg reagerte litt på en annen ting du sa, det med at hun ikke er dum, derfor vet hun hvordan hun ser ut osv. De aller, aller fleste mennesker vet hvordan de ser ut, enten de er store eller slanke. Det er nok ikke alle som er like opptatte av utseende, men det er vel sjelden det har noe med intelligens å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer alltid når noen snakker om andres vekt. Datteren min på seks år vet at man ikke snakker negativt om andres utseende... Snakk om noe annet eller les en bok.... 

Anonymkode: 13b5f...a35

Det var ikke negativt ment, mer enn nøytral observasjon. Personen som nevnte dette, hadde sett to mennesker vi ikke hadde sett på mange år, hvorav den ene for lenge siden hadde klaget over egen vekt

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å snakke om andres kropp og utseendet er overhodet ikke normalt i min vennegjeng. Jeg hadde tenkt; "for en sladrekjærring, nå vet jeg hvordan hun snakker om meg når jeg ikke er tilstede". 

Anonymkode: d5e1a...b30

Jeg har vokst opp med en mor som alltid har kommentert andre sitt utseende på en negativ måte. Jeg har aldri gjort dette selv. Det er vel en forskjell på "Så feit Anne har blitt! Æsj" og "Anne har gått opp noen kilo". Jeg presiserer igjen at dette var ikke noe jeg sa under dette møtet, men et annet menneske, hvilket fikk meg til å tenke på om det er akseptabelt å snakke om vekt med overvektige til stedet.

Anonymkode: b8b36...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ti10 skrev:

Det er jo et litt følsomt tema, men det har også med hvordan man eventuelt snakker om vekt. Jeg pleier å prøve å være litt forsiktig når det gjelder sånne temaer.

Men jeg reagerte litt på en annen ting du sa, det med at hun ikke er dum, derfor vet hun hvordan hun ser ut osv. De aller, aller fleste mennesker vet hvordan de ser ut, enten de er store eller slanke. Det er nok ikke alle som er like opptatte av utseende, men det er vel sjelden det har noe med intelligens å gjøre.

Nettopp, for det var ingen som sa noe om at "Anne" hadde blitt feit og stygg, ikke i nærheten. Bare et menneske som nevnte at hun hadde gått opp i vekt.

Når det gjelder det andre avsnittet, ser jeg ofte på KG i tråder om overvekt, at de overvektige nærmest umyndiggjøres og tillegges en manglende evne til å innse at de er store. At det må presses på, hele tiden, mens jeg har det oppfatningen av at de klar over egen størrelse. 

Anonymkode: b8b36...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du kommentere andres vekt? Det er noe helt annet enn håret, som du bruker som eksempel. Hårfarge og frisyre har dama valgt helt selv. Selv om man kan gjøre mye med vekt, er det likevel ikke like enkelt å endre på. Jeg ville aldri snakket om hvordan andre har lagt på seg, eller tatt av, selv om det gjøres på det du kaller en nøytral måte. Jeg ser ikke poenget med det. Jeg oppfatter det ikke som vanlig smalltalk,  jeg oppfatter det som helt usaklige kommentarer. Anne har en kropp, den virker, så bra. Hvorfor er det noens sak hvor mye Annes kropp veier?

Hvis noen bruke andres kropp som samtaleemne på den måten du beskriver, så tenker jeg automatisk at jeg og vedkommende har veldig ulike verdier. Hvis jeg likte deg i utgangspunktet hadde jeg ikke brydd meg p dette ikke skjedde hele tiden, men hvis dette var førsteinntrykket mitt av deg, så hadde jeg nok ikke vært interessert i å bli bedre kjent. 

Anonymkode: 2a44e...460

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt meg at personen ville ha følt seg truffet og veldig ukomfortabel. Dette er ikke enestående for overvekt, men gjelder alle komplekser man måtte ha. Generelt synes jeg man skal være forsiktig med å prate om andres vekt og utseende. Med de nærmeste kan jeg prate om det meste, men med de fleste andre blir jeg ukomfortabel om noen påpeker at andre har lagt på seg. Jeg er ikke overvektig og synes ikke det er et sårt tema, men jeg synes det er ganske upassende. 

Anonymkode: 00368...a3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Så, til deg som er overvektig, med mange, mange kilo for mye, hvordan reagerer du når de rundt deg prater om vekt, av type "har dere sett Anne i det siste, hun har gått ned mange kilo nå!" eller "June har virkelig lagt på seg". Det er ikke eksempler på "skjult mobbing" eller latterligjøring, bare prat om andre mennesker. 

Anonymkode: b8b36...250

Jeg reagerer veldig negativt på det, og jeg er helt normalvektig. Å snakke om andres kropp er unødvendig, uavhengig av kontekst og tone. Snakk om noe annet, da vel. Det er ikke akkurat mangel på temaer å ta av...

Anonymkode: a39b4...cbe

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uavhengig av hun venninnen som er overvektig, syns jeg det er ufint og på grensen til slemt å kommentere andres vekt. 

Hva så om noen har gått opp/ned i vekt siden sist du såg de? Har opplevd selv at folk har snakket om vekten min, og det ironiske er at de var bekymret for at jeg hadde lagt på meg noen kg, men grunnen var at jeg gikk på medisiner, og pga det var jeg mye friskere og i bedre psykisk form enn noensinne. Så det at jeg sprudlet og var generelt mer harmonisk og fornøyd gikk dem hus forbi. Så jeg syns folk burde være mindre opptatt av utseende generelt og heller bry seg om hvordan andre har det.  

Jeg var feks tynn og ulykkelig, men da var det ingen som bekymret seg for meg. Rart det der...

Anonymkode: eb86a...664

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvorfor må man snakke om andres vekt i det hele tatt? Fryktelig uoppdragent.

Ellers, som overvektig, blir jeg mer lei meg når det står en berte med nydelig kropp og klager over en kilo for mye. 

Men en nydelig kropp i dine øyne er vel ikke det i de slanke sine øyne nødvendigvis. Jeg er ikke tjukk egentlig, men har gått opp en buksestr. Bruker small og medium i noen plagg. Skulle ikke jeg fått lov å klage når vekta bikker over min komfortsone? Jeg slanker meg nå selvom venninna mi på 80 kilo sikkert ville vært dritfornøyd med min vekt (samme høyde). Uansett kommenterer jeg ikke min vekt foran andre eller andre sin. Er mitt ansvar å ta tak når jeg begynner bli ukomfortabel i kroppen min og det samme gjelder jo andre.. 

Anonymkode: 1d37c...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hun venninnen som er overvektig, syns jeg det er ufint og på grensen til slemt å kommentere andres vekt. 

Hva så om noen har gått opp/ned i vekt siden sist du såg de? Har opplevd selv at folk har snakket om vekten min, og det ironiske er at de var bekymret for at jeg hadde lagt på meg noen kg, men grunnen var at jeg gikk på medisiner, og pga det var jeg mye friskere og i bedre psykisk form enn noensinne. Så det at jeg sprudlet og var generelt mer harmonisk og fornøyd gikk dem hus forbi. Så jeg syns folk burde være mindre opptatt av utseende generelt og heller bry seg om hvordan andre har det.  

Jeg var feks tynn og ulykkelig, men da var det ingen som bekymret seg for meg. Rart det der...

Anonymkode: eb86a...664

Har opplevd det samme. Var på mitt tynneste som deprimert, da fikk jeg høre hvor tynn jeg var, men ingen som lurte på hvordan jeg hadde det etter bruddet mitt. 

Nå har jeg kjæreste, veier litt mer og har det okei de fleste dager. 

Anonymkode: 1d37c...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig reagerer ikke nødvendigvis, men jeg synes ikke det er så fryktelig kult at vekt til folk er et samtaleemne. Uansett om det er fordi noen har blitt tjukk eller tynn. Hvorfor skal alle fokusere så sykt på utseende og ikke kvalitetene hos personen  (som hvor flink hun er til det eller det)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...