Gå til innhold

Uføre, statistikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Klart at en som har stått i arbeidslivet lenge skal få trygd hvis h*n blir syk, utslitt kropp etter å ha slitt på seg skader etter tungt arbeid og/ eller turnusjobb. 

Jeg mener også -uten skam- at det skal være en viss forskjell på trygdene størrelse på en som har vært yrkesaktiv lenge og en som enten ikke eller nesten ikke har jobbet.

Det er idag veldig lett å skylde på psyken. De klarer så uendelig mye hvis de vil, gå på kafé, reise, være sosiale, bake, vaske hus, trene, pusse opp, helt til det kommer til å jobbe og bidra i samfunnet. De dyrker sine psykiske lidelser og får lov til det. 

Anonymkode: cafc8...962

Blir så lei av stigmatiseringen av psykisk sykdom. Ingen har valgt selv å bli syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er skikkelig spennende at veldig mange virker å tro at det er enkelt å få innvilga uføretrygd. 
 (Ut ifra tråden her, og generelle kommentarfelt hver gang noe relatert blir debattert)

Anonymkode: 220dc...02e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Klart at en som har stått i arbeidslivet lenge skal få trygd hvis h*n blir syk, utslitt kropp etter å ha slitt på seg skader etter tungt arbeid og/ eller turnusjobb. 

Jeg mener også -uten skam- at det skal være en viss forskjell på trygdene størrelse på en som har vært yrkesaktiv lenge og en som enten ikke eller nesten ikke har jobbet.

Det er idag veldig lett å skylde på psyken. De klarer så uendelig mye hvis de vil, gå på kafé, reise, være sosiale, bake, vaske hus, trene, pusse opp, helt til det kommer til å jobbe og bidra i samfunnet. De dyrker sine psykiske lidelser og får lov til det. 

Anonymkode: cafc8...962

Nå er ikke akkurat uføretrygdstønaden så veldig høy i utgangspunktet, og det er ganske kjekt å ha  muligheten til å overleve selv om jeg ikke har vært yrkesaktiv før. 

Anonymkode: 220dc...02e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som topper statistikken nå, vet jeg ikke, men jeg vet hvilke sykdommer som er på helt ekstrem opptur. Det gjelder alle såkalte "autoimmune" sykdommene og alle mystiske lidelser som ingen noensinne finner ut av. Sykdommer der unge mennesker må ligge på et mørkt rom og ikke tåler noen inntrykk. Sykdommer der man har uforklarlig lammelse, muskelsvinn, ekstreme tarmproblemer osv, alt uten årsak, alt bare "genetisk" og "autioimmun".

Skulle nesten tro vi ble kollektivt forgiftet.

Anonymkode: 44707...9df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, alt for å overleve! Hvorfor tror du jeg tok USA som et eksempel? Der hvor syke ikke har særlig rettigheter eller hjelp, er det mye kriminalitet. Dere tror at flere ville ha jobbet, men dette er feil. Det ville ha ført til det scenario jeg beskriver. Det er ikke noe jeg finner på heller. Som sagt bare se til andre land og hvordan det står til der... Begynn med USA.

Anonymkode: b3682...a7a

Mange hjemløse også.

Anonymkode: 44707...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alt for å overleve! Hvorfor tror du jeg tok USA som et eksempel? Der hvor syke ikke har særlig rettigheter eller hjelp, er det mye kriminalitet. Dere tror at flere ville ha jobbet, men dette er feil. Det ville ha ført til det scenario jeg beskriver. Det er ikke noe jeg finner på heller. Som sagt bare se til andre land og hvordan det står til der... Begynn med USA.

Anonymkode: b3682...a7a

Å leve av kriminalitet er jo heldagsjobb. Det klarer man ikke hvis man er alvorlig syk. Da blir det vel heller hjemløs under en bru.

Anonymkode: d4b1d...392

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som topper statistikken nå, vet jeg ikke, men jeg vet hvilke sykdommer som er på helt ekstrem opptur. Det gjelder alle såkalte "autoimmune" sykdommene og alle mystiske lidelser som ingen noensinne finner ut av. Sykdommer der unge mennesker må ligge på et mørkt rom og ikke tåler noen inntrykk. Sykdommer der man har uforklarlig lammelse, muskelsvinn, ekstreme tarmproblemer osv, alt uten årsak, alt bare "genetisk" og "autioimmun".

Skulle nesten tro vi ble kollektivt forgiftet.

Anonymkode: 44707...9df

 

Byrden av forurensning blir bare større, og at noen individer er mer sårbare for den er tenkelig. Det er jo læren om naturlig artsreduksjon i et økosystem. Dess flere individer av arten, dess større forurensning, økt kamp om ressurser, og stress, og så blir det økt sykdom, som igjen reduserer populasjonen. 

Anonymkode: d4b1d...392

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men psykiske problemer kan jo være svært alvorlig, de kommer jo i alle variasjoner og grader. En som bare er litt deprimert, får ikke uføretrygd. Og de må jo alle gå i behandling i flere år, før de kan søke om uføretrygd.

Nå er jeg i 40 årene, og skal søke om uføretrygd. Grunnet fysisk sykdom, som jeg har hatt fra jeg var barn. Veien for å få søke, har virkelig ikke vært lett. 

Hadde vi ikke hatt de ordningene her i landet, så hadde jeg tatt livet av meg. 

Anonymkode: 5af69...74d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdede etter kjønn og alder, og nye uføretrygdede, 18-67 år.Publisert 19. oktober 2018
  2017
Uføretrygdede Uføretrygdede i prosent av befolkningen
Begge kjønn 337 555 9,8
Menn 139 973 8,0
Kvinner 197 582 11,8
     
18-24 år 6 980 1,5
25-34 år 19 804 2,7
35-44 år 38 089 5,4
45-54 år 83 973 11,4
55-61 år 88 286 19,8
62-67 år 100 423 29,5
     
Nye uføretrygdede 29 222 0,9

Anonymkode: 38559...81f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva som topper statistikken nå, vet jeg ikke, men jeg vet hvilke sykdommer som er på helt ekstrem opptur. Det gjelder alle såkalte "autoimmune" sykdommene og alle mystiske lidelser som ingen noensinne finner ut av. Sykdommer der unge mennesker må ligge på et mørkt rom og ikke tåler noen inntrykk. Sykdommer der man har uforklarlig lammelse, muskelsvinn, ekstreme tarmproblemer osv, alt uten årsak, alt bare "genetisk" og "autioimmun".

Skulle nesten tro vi ble kollektivt forgiftet.

Anonymkode: 44707...9df

Vår moderne livsstil gjør oss mer mottakelige for noen sykdommer. Skal sies at noen sykdommer er mer vanlige i Norge enn ellers, som for eksempel multippel sklerose som man kan påvise ved tester og er en reell sykdom. 

Cøliaki er mer vanlig i Norge fordi vi har mindre av en viss parasitt i magene som er med på å forebygge mot cøliaki. Maten for er for ren. 

Høyt inntak av kjøtt, prosessert mat og alkohol øker sjansen betydelig for å bli syk i 40 og 50-årene. Sannsynligvis gjør et dårlig kosthold oss mer mottakkelige for autoimmune sykdommer og mageproblemer (mageproblemer kan være så alvorlig at man må gå med bleie fordi man aldri vet når det kan renne ut avføring)

Anonymkode: 50791...69b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjensgjerningene består: Vi har verdens høyeste sykefravær. Vi har verdens høyeste sykelønn. Det er en sammenheng!

fra: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/yvrVBa/Dagens-velferdsytelser-er-ikke-barekraftige--Jorgen-Skavlan

det sier seg selv at når folk er mer syke jo mer penger de får, så er det noe som skurrer. Jeg tror mange selv ikke tenker de er snyltere men har lettere for tolke kroppens signaler i retning: jeg må ligge i sengen heller enn å gå på jobb. 

Anonymkode: 37252...4cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er disse snylterne dere prater om, egentlig? Er ikke det bare et bilde som med vilje er skap av regjeringa for å slippe å få motstand fra folket, når de nå kutter i velferdsgodene ? Er det ikke da manipulering ?

Det å bevisst blåse opp en sak, eller gi et bilde av at det finnes veldig mange "snyltere" som ikke skulle hatt uføretrygd, som har lurt til seg dette. Det er dette vi får presentert. Det er dette dere tror på. Selv om statistikken viser at trygdesvindel faktisk først og fremst blir begått av bedrifter som lurer til seg penger fra NAV og utnytter folk på tiltaksplasser.

Det er lov å tenke selv. Det er lov å være kritisk til de "sannhetene" du får presentert. 

Anonymkode: edb56...c96

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har stor kunnskapsmangel på flere områder ser jeg. Det du sier her stemmer ikke ;) 

Anonymkode: b3682...a7a

Det stemmer 100%. Når en person får innvilget 100% uføretrygd, er det opplest og vedtatt at dette er for livet ut. Altså til pensjonen trer i kraft ved 67 år.

Det er ingenting annet som tilsier noen ting, uføretrygd blir gitt som livslang stønad. Altså forventer ikke NAV at denne personen noensinne kommer i jobb i gjen.

Hva som er kunnskapsmangel ved dette, må du gjerne forklare. Du er veldig flink å kommentere at "du tar feil" og "stor kunnskapsmangel", men det er stort sett det du har å komme med. Motargumentene savnes.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer 100%. Når en person får innvilget 100% uføretrygd, er det opplest og vedtatt at dette er for livet ut. Altså til pensjonen trer i kraft ved 67 år.

Det er ingenting annet som tilsier noen ting, uføretrygd blir gitt som livslang stønad. Altså forventer ikke NAV at denne personen noensinne kommer i jobb i gjen.

Hva som er kunnskapsmangel ved dette, må du gjerne forklare. Du er veldig flink å kommentere at "du tar feil" og "stor kunnskapsmangel", men det er stort sett det du har å komme med. Motargumentene savnes.

Anonymkode: 3b038...489

Bir man frisk kan man begynne å jobbe og si fra seg uføretrygden. Man kan bli bedre og så kan man jobbe 50%, ha 50% uføre trygd ;) Hehe, motargumenter er det vel heller du som mangler ;)

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer 100%. Når en person får innvilget 100% uføretrygd, er det opplest og vedtatt at dette er for livet ut. Altså til pensjonen trer i kraft ved 67 år.

Det er ingenting annet som tilsier noen ting, uføretrygd blir gitt som livslang stønad. Altså forventer ikke NAV at denne personen noensinne kommer i jobb i gjen.

Hva som er kunnskapsmangel ved dette, må du gjerne forklare. Du er veldig flink å kommentere at "du tar feil" og "stor kunnskapsmangel", men det er stort sett det du har å komme med. Motargumentene savnes.

Anonymkode: 3b038...489

Nei, man kan si ifra seg deler av uføretrygden og ha en deltidsjobb, f.eks 50 %. Og si den fra seg fullstendig dersom man faktisk skulle bli bedre/frisk. Er selv i prosess med å søke uføretrygd (er attpåtil  ung og psykisk syk), etter AAP sida jeg var 18. 

Anonymkode: 220dc...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er sannsynligvis ikke misunnelige på de som er sykest, men helst på snylterne og de som poster bilder på SoMe om hvor aktive og flinke de er.

Anonymkode: 3b038...489

Ja, noen av de kan provosere.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 hours ago, AnonymBruker said:

De er sannsynligvis ikke misunnelige på de som er sykest, men helst på snylterne og de som poster bilder på SoMe om hvor aktive og flinke de er.

Anonymkode: 3b038...489

Hvor mange bilder av hyggelige aktiviteter kan man som ufør legge ut hver uke/måned, uten at det skal provosere folk da?

Er det vedtatt noen grense for det?

Og hvis aktiviteten er ekstra hyggelig, så må man passe på å begrense seg resten av måneden også, kanskje?

Hvor hyggelig skal en ufør egentlig ha lov til å ha det?

Eller er det det samme, så lenge de holder det for seg selv?

Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 73ad9...d8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bir man frisk kan man begynne å jobbe og si fra seg uføretrygden. Man kan bli bedre og så kan man jobbe 50%, ha 50% uføre trygd ;) Hehe, motargumenter er det vel heller du som mangler ;)

Anonymkode: b3682...a7a

Dat kan man gjøre i en drømmeverden, men det skjer ikke i praksis. Det vet vi pga forskning på dette. Ufør er meningen skal vare livet ut.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan si ifra seg deler av uføretrygden og ha en deltidsjobb, f.eks 50 %. Og si den fra seg fullstendig dersom man faktisk skulle bli bedre/frisk. Er selv i prosess med å søke uføretrygd (er attpåtil  ung og psykisk syk), etter AAP sida jeg var 18. 

Anonymkode: 220dc...02e

Hva man kan gjøre, har fint lite med det virkelige liv å gjøre. Det blir ikke gjort i praksis.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange bilder av hyggelige aktiviteter kan man som ufør legge ut hver uke/måned, uten at det skal provosere folk da?

Er det vedtatt noen grense for det?

Og hvis aktiviteten er ekstra hyggelig, så må man passe på å begrense seg resten av måneden også, kanskje?

Hvor hyggelig skal en ufør egentlig ha lov til å ha det?

Eller er det det samme, så lenge de holder det for seg selv?

Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 73ad9...d8b

Individuelt. Noen reagerer fint lite, mens andre blir rasende. Det går begge veier: De uføre hisser seg opp over at folk blir provosert, folk blir provosert av uføre som oppfører seg som om de er friske.

Hvem har rett til hva?

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...