Gå til innhold

Uføre, statistikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var den andre AB som tok USA som et eksempel hvor jeg opplyste brukeren om hvordan det egentlig er i USA ;)

Anonymkode: b3682...a7a

Det er andre land i verden enn USA. Som har en mye bedre kulturell sammenligning med Norge.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne besettelsen av uføre? Hvorfor bry dere om hvem som jobber eller ikke. Jeg bryr meg ikke hva du jobber som eller hva du tjener?.........

Anonymkode: 1c6d1...cc4

Det får være opp til deg. Andre har andre interesser enn deg.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er andre land i verden enn USA. Som har en mye bedre kulturell sammenligning med Norge.

Anonymkode: 3b038...489

Du er tom for argumenter ja ;)

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne besettelsen av uføre? Hvorfor bry dere om hvem som jobber eller ikke. Jeg bryr meg ikke hva du jobber som eller hva du tjener?.........

Anonymkode: 1c6d1...cc4

Svaret er: MISUNNELSE 😉

De uføre har inntekt livet ut, mens resten må jobbe med vanskelige kollegaer/sjefer. De vil også slite med å beholde jobben i disse nedgangstider, og risikere å miste huset..

Anonymkode: 9ea96...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret er: MISUNNELSE 😉

De uføre har inntekt livet ut, mens resten må jobbe med vanskelige kollegaer/sjefer. De vil også slite med å beholde jobben i disse nedgangstider, og risikere å miste huset..

Anonymkode: 9ea96...576

Jeg forstår ikke hvorfor noen er misunnelig på å daglig ha vondt, enten psykisk, fysisk eller begge deler og alt det andre det å være eksludert fra arbeidslivet og samfunnet innebærer. De som faktisk er misunnelige på uføre vil jeg si er psyke og bør få hjelp av psykolog snarest. 

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er tom for argumenter ja ;)

Anonymkode: b3682...a7a

Neida. Jeg bare sier at jeg tror du tar feil. Du har ikke et eneste holdepunkt for dine meninger, at Norge skulle ende opp som USA.

Det skal mye til.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor noen er misunnelig på å daglig ha vondt, enten psykisk, fysisk eller begge deler og alt det andre det å være eksludert fra arbeidslivet og samfunnet innebærer. De som faktisk er misunnelige på uføre vil jeg si er psyke og bør få hjelp av psykolog snarest. 

Anonymkode: b3682...a7a

De er sannsynligvis ikke misunnelige på de som er sykest, men helst på snylterne og de som poster bilder på SoMe om hvor aktive og flinke de er.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg bare sier at jeg tror du tar feil. Du har ikke et eneste holdepunkt for dine meninger, at Norge skulle ende opp som USA.

Det skal mye til.

Anonymkode: 3b038...489

Hvis vi tar vekk sikkerhetsnettet vårt, som nav er så vil resten av vår velfersstat falle sammen og bli mer privatisert, dvs. mer likt slik som USA er :)

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er sannsynligvis ikke misunnelige på de som er sykest, men helst på snylterne og de som poster bilder på SoMe om hvor aktive og flinke de er.

Anonymkode: 3b038...489

Og hvor mange prosent tror dere det er som snylter av alle som er uføre? Flertallet snylter ikke.

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi tar vekk sikkerhetsnettet vårt, som nav er så vil resten av vår velfersstat falle sammen og bli mer privatisert, dvs. mer likt slik som USA er :)

Anonymkode: b3682...a7a

Mange uføre ville nok da gått tilbake til jobb.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange prosent tror dere det er som snylter av alle som er uføre? Flertallet snylter ikke.

Anonymkode: b3682...a7a

Dette er en prosent jeg stadig etterspør her. Ingen vil svare.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange uføre ville nok da gått tilbake til jobb.

Anonymkode: 3b038...489

Så var det tilbake til USA da... ;)

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en prosent jeg stadig etterspør her. Ingen vil svare.

Anonymkode: 3b038...489

Jeg vet ikke, men hverken jeg eller de jeg kjenner snylter. Alle er syke og får ufør rettmessig. Du tror det er ingen som snylter som er i arbeidslivet heller? De som er misunnelige på uføretrygdete er vel ganske så tilbøyelig til å misbruke sykemeldinger selv? Hva med de snylterne da?

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Klart at en som har stått i arbeidslivet lenge skal få trygd hvis h*n blir syk, utslitt kropp etter å ha slitt på seg skader etter tungt arbeid og/ eller turnusjobb. 

Jeg mener også -uten skam- at det skal være en viss forskjell på trygdene størrelse på en som har vært yrkesaktiv lenge og en som enten ikke eller nesten ikke har jobbet.

Det er idag veldig lett å skylde på psyken. De klarer så uendelig mye hvis de vil, gå på kafé, reise, være sosiale, bake, vaske hus, trene, pusse opp, helt til det kommer til å jobbe og bidra i samfunnet. De dyrker sine psykiske lidelser og får lov til det. 

Anonymkode: cafc8...962

Synes det du skriver her er veldig generaliserende og gir et veldig feil bilde av psykisk sykdom. 

Selv er jeg ikke ufør, men mulig at dette kanskje kommer til å skje i fremtiden (ikke 100%)..  Jeg har det siste halve året gått på AAP, grunnet psykisk sykdom. Da har jeg ikke fått til å gjøre noen av de tingene du skriver over at psykisk syke greier (gå på kafé, pusse opp, reise, være sosial osv). Tingene du never har heller ikke vært min førsteprioritet å greie heller. 

Jeg har hatt psykiske problemer (bipolar, angst og spiseforstyrrelse) i mange år, og får rett og slett ikke til å jobbe 100%, selv om jeg elsker jobben min. Jobben min er den største gleden i livet mitt. Jeg vil gjøre noe bra for andre og samfunnet rundt meg, ikke bare være en byrde. 

Selv om jeg virkelig elsker jobben min og finner den veldig givende kan jeg ikke jobbe fast mer enn 15% og ta noen ekstra vakter her og der. Antallet vakter varierer fra hvordan psyken min er, og da er det VELDIG fint å ha muligheten til å få litt økonomisk støtte når jeg ikke har mulighet til å jobbe. 

Siden jeg startet med AAP har jeg faktisk fått det litt bedre i livet mitt, ettersom jeg har en bekymring mindre å tenke på. Dette gjør igjen at jeg til tider kan jobbe mer og da ikke trenger AAP den måneden. 

Slik er det også andre som praktiserer når det gjelder AAP og uføretrygd. 

Anonymkode: b738c...9a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var det tilbake til USA da... ;)

Jeg vet ikke, men hverken jeg eller de jeg kjenner snylter. Alle er syke og får ufør rettmessig. Du tror det er ingen som snylter som er i arbeidslivet heller? De som er misunnelige på uføretrygdete er vel ganske så tilbøyelig til å misbruke sykemeldinger selv? Hva med de snylterne da?

Anonymkode: b3682...a7a

Det er utopi å tro at Norge ville blitt som USA,

Sykemeldinger er en stor utgift. Det er også kollektivt. Om noen på et kontor er syke i en uke vil de som jobber sammen med denne også ha 2+ sykedager i etterkant.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er sannsynligvis ikke misunnelige på de som er sykest, men helst på snylterne og de som poster bilder på SoMe om hvor aktive og flinke de er.

Anonymkode: 3b038...489

De fem siste bildene på min facebook er av: 

- en skog med en kommentar om at det er deilig å komme seg ut i sol og frisk luft. (Det er tatt fra trappa hjemme, så jeg gikk ikke akkurat på langtur for å ta det. Det var uansett første gang jeg kom meg dit på ukesvis på det tidspunktet bildet ble tatt.)

-  fire hjemmebakte grovbrød og en skive fersk brød med mandelsmør og en skål med det hjemmelagde mandelsmøret ved siden av. Det fulgte med en kommentar om at det er godt med nybakt brød etter en lang og slitsom dag. (Jeg hadde hatt over 20 epilepsianfall det siste døgnet, hvilket jeg anser som en slitsom dag, og dessuten må jeg ha stort sett alt hjemmelaget på grunn av allergi. Ikke var det jeg som hadde laget hverken brød eller mandelsmør heller, forresten.)

- min nevøs dåp med kommentar om at det var rn flott seremoni og at det var fint å dele dagen med dåpsbarn og foreldre. (Jeg reiste forresten hjem rett etter gudstjenesten, og måtte ha hjelp til å komme meg til sengs fordi jeg hadde så vondt.)

- et landemerke i en europeisk storby med kommentar om at det er godt å komme seg ut i den store verden. (Jeg var der for å ta en operasjon som for tiden ikke utføres i Norge. Jeg kom i rullestol, dro igjen i rullestol og var kun ute av hotellrommet for å dra på sykehuset, men jeg ba taxien stoppe utenfor monumentet så jeg kunne ta bilde av det gjennom bilvinduet.) 

- et julepyntet hus og kommentar om at nå er vi endelig ferdige; nå dufter det grønnsåpe, juletre og gløgg i stua. (Jeg hadde hverken vasket eller pyntet, jeg hadde derimot både skrevet julekort til bestemoren min, hakket mandler til gløggen og pakket inn to gaver til samboeren min. De hadde jeg bestilt på nett og fått levert på døra. Det var mine juleforberedelser det året.)

De femti neste bildene er av samme type. Hvis du ser på de med vrangvilje er det visstnok fullt mulig å føle for å sende meg stygge brev om hva for en snylter jeg er (det mottar jeg jevnlig) og å melde meg til NAV (de ringer meg innimellom for å fortelle meg det og å forhøre seg litt). Jeg lurer på om de(re) kanskje burde funnet seg/dere en jobb eller noe, de(re) som har så god tid til å overvåke folk de(re) ikke egentlig vet noe særlig om? 

Jeg lurer forresten på hva dere mener jeg burde postet bilde av istedenfor? 

- mørket på rommet mitt der jeg ligger alene mens samboeren sitter i stua og spiller brettspill og drikker vin med vennene våre? 

- den væskende eksemen min? 

- doen vår når den er nedspruta av selvlysende gul diaré og blod? Og et ekstra bilde av de nedspruta veggene rundt doen i kommentarfeltet? 

- dosetten min med ikke mindre enn 38 tabletter om dagen og de to flaskene med flytende medisin og dagens sprøyte ved siden av? 

- et nærbilde av føttene mine når de vris i spasmer? 

- det brune, blodige slimet jeg harker opp hver morgen? 

- et bilde av den 800 sider lange journalen min som jeg henta ut bare hos den forrige fastlegen min? 

Har du andre forslag? Hva må egentlig til for å slippe å bli mistenkeliggjort? 

Anonymkode: d13c4...bc0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fem siste bildene på min facebook er av: 

- en skog med en kommentar om at det er deilig å komme seg ut i sol og frisk luft. (Det er tatt fra trappa hjemme, så jeg gikk ikke akkurat på langtur for å ta det. Det var uansett første gang jeg kom meg dit på ukesvis på det tidspunktet bildet ble tatt.)

-  fire hjemmebakte grovbrød og en skive fersk brød med mandelsmør og en skål med det hjemmelagde mandelsmøret ved siden av. Det fulgte med en kommentar om at det er godt med nybakt brød etter en lang og slitsom dag. (Jeg hadde hatt over 20 epilepsianfall det siste døgnet, hvilket jeg anser som en slitsom dag, og dessuten må jeg ha stort sett alt hjemmelaget på grunn av allergi. Ikke var det jeg som hadde laget hverken brød eller mandelsmør heller, forresten.)

- min nevøs dåp med kommentar om at det var rn flott seremoni og at det var fint å dele dagen med dåpsbarn og foreldre. (Jeg reiste forresten hjem rett etter gudstjenesten, og måtte ha hjelp til å komme meg til sengs fordi jeg hadde så vondt.)

- et landemerke i en europeisk storby med kommentar om at det er godt å komme seg ut i den store verden. (Jeg var der for å ta en operasjon som for tiden ikke utføres i Norge. Jeg kom i rullestol, dro igjen i rullestol og var kun ute av hotellrommet for å dra på sykehuset, men jeg ba taxien stoppe utenfor monumentet så jeg kunne ta bilde av det gjennom bilvinduet.) 

- et julepyntet hus og kommentar om at nå er vi endelig ferdige; nå dufter det grønnsåpe, juletre og gløgg i stua. (Jeg hadde hverken vasket eller pyntet, jeg hadde derimot både skrevet julekort til bestemoren min, hakket mandler til gløggen og pakket inn to gaver til samboeren min. De hadde jeg bestilt på nett og fått levert på døra. Det var mine juleforberedelser det året.)

De femti neste bildene er av samme type. Hvis du ser på de med vrangvilje er det visstnok fullt mulig å føle for å sende meg stygge brev om hva for en snylter jeg er (det mottar jeg jevnlig) og å melde meg til NAV (de ringer meg innimellom for å fortelle meg det og å forhøre seg litt). Jeg lurer på om de(re) kanskje burde funnet seg/dere en jobb eller noe, de(re) som har så god tid til å overvåke folk de(re) ikke egentlig vet noe særlig om? 

Jeg lurer forresten på hva dere mener jeg burde postet bilde av istedenfor? 

- mørket på rommet mitt der jeg ligger alene mens samboeren sitter i stua og spiller brettspill og drikker vin med vennene våre? 

- den væskende eksemen min? 

- doen vår når den er nedspruta av selvlysende gul diaré og blod? Og et ekstra bilde av de nedspruta veggene rundt doen i kommentarfeltet? 

- dosetten min med ikke mindre enn 38 tabletter om dagen og de to flaskene med flytende medisin og dagens sprøyte ved siden av? 

- et nærbilde av føttene mine når de vris i spasmer? 

- det brune, blodige slimet jeg harker opp hver morgen? 

- et bilde av den 800 sider lange journalen min som jeg henta ut bare hos den forrige fastlegen min? 

Har du andre forslag? Hva må egentlig til for å slippe å bli mistenkeliggjort? 

Anonymkode: d13c4...bc0

Prøv å forstå at jeg snakker om snylterne. Hvilke jeg regner med du er enig i finnes?

Reelle uføre er reelle uføre. Det er snylterne som gjør til at veldig mange uføre på et nivå blir mistenkeliggjort.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Klart at en som har stått i arbeidslivet lenge skal få trygd hvis h*n blir syk, utslitt kropp etter å ha slitt på seg skader etter tungt arbeid og/ eller turnusjobb. 

Jeg mener også -uten skam- at det skal være en viss forskjell på trygdene størrelse på en som har vært yrkesaktiv lenge og en som enten ikke eller nesten ikke har jobbet.

Det er idag veldig lett å skylde på psyken. De klarer så uendelig mye hvis de vil, gå på kafé, reise, være sosiale, bake, vaske hus, trene, pusse opp, helt til det kommer til å jobbe og bidra i samfunnet. De dyrker sine psykiske lidelser og får lov til det. 

Anonymkode: cafc8...962

Igjen glemmer en del at det faktisk er mennesker som er syke, mennesker som faktisk har lov å ha en livskalitet og livsglede det går ann å leve av. Det er ikke enkelt å gå hjemme dag inn og dag ut å slite med fysisk eller psykisk sykdom. Jeg skulle mer enn gjerne heller vært i jobb, men slik ble det nå ikke. Sleit meg igjennom både med skole og jobb, med mye hull før helsen sa helt stopp i en alder av 24 år. Tror du virkelig jeg vil tilbringe 98% av min tid inne i leiligheten min? Siden det ikke ble lange arbeidserfaringen på meg, endte jeg opp med laveste sats på uføre og fikk avslag på ung uføre tillegget siden jeg manglet nok dokumentasjon på sykdom før fylte 26 år. Selv om jeg har slitt med helsen siden 13 års alderen.

Ikke nok med at jeg lever på den laveste satsen, blir det hvert år kuttet ut måter for oss som er syke til å få det litt lettere økonomisk. Da er det kjekt med diagnoser som man kun får medisiner på hvit resept i fra utlandet... Ikke får vi søke om å få igjen for store medisinske utgifter om du ikke får de på blå resept. Fra i år av får du heller ikke muligheten til å kunne søke om skattebegrensning om du tidligere ikke har fått det innvilget. Som er til stor hjelp til å kunne ha i bakkant om man skulle trenge en tur til tannlegen f.eks. For det er ikke akkurat gratis.

Så hva skal man gjøre for å kunne overleve om du mener slike som meg ikke fortjener å få uføre bidrag? Skal man visne enda mere bort? For jeg lever ikke, jeg bare eksisterer.

Anonymkode: 19084...388

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å forstå at jeg snakker om snylterne. Hvilke jeg regner med du er enig i finnes?

Reelle uføre er reelle uføre. Det er snylterne som gjør til at veldig mange uføre på et nivå blir mistenkeliggjort.

Anonymkode: 3b038...489

Det kommer alltid til å være de som utnytter systemet, de finnes over alt. Derfor synd det skal gå utover det som ikke gjør det, vil tro andelen av de som utnytter systemet ikke stiger akkurat. For det er ikke akkurat lett å få innvilget uføre eller APP for den del slik som det er nå.

Anonymkode: 19084...388

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer alltid til å være de som utnytter systemet, de finnes over alt. Derfor synd det skal gå utover det som ikke gjør det, vil tro andelen av de som utnytter systemet ikke stiger akkurat. For det er ikke akkurat lett å få innvilget uføre eller APP for den del slik som det er nå.

Anonymkode: 19084...388

Og det bør det heller ikke være. Det skal noe til å vedta at et menneske ikke kommer til å sette sin fot i arbeidslivet noensinne igjen.

Anonymkode: 3b038...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det bør det heller ikke være. Det skal noe til å vedta at et menneske ikke kommer til å sette sin fot i arbeidslivet noensinne igjen.

Anonymkode: 3b038...489

Du har stor kunnskapsmangel på flere områder ser jeg. Det du sier her stemmer ikke ;) 

Anonymkode: b3682...a7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...