Gå til innhold

Har søkt på disse studiene. Innspill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir 28 i år og har funnet ut at jeg ikke kan fortsette i samme spor som jeg gjør nå, med en så dårlig betalt jobb at jeg aldri kan kjøpe et eget sted å bo. Har tidligere prøvd å studere, men var vel skolelei og uten motivasjon. Jeg har sett meg ut disse studiene, og lurer på om noen har innspill til dette, særlig mtp videre jobbmuligheter (som er hovedgrunnen til å prøve igjen; lønn til å leve av). Det går mye i IT som dere kan se, men retninger som ikke krever realfag fra VGS. Jeg bare håper at en retning slik som informasjonsstudier ikke blir ansett som mindre verdt enn et rent informatikkstudie etter endt utdanning, for om jeg kaster bort enda flere år av livet mitt vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

1. Informasjonsstudier, HiØ

2. Anvendt datateknologi, Oslomet

3. Webutvikling, NTNU Gjøvik

4. Digitale medier og design, HiØ

5. IT og informasjonssystemer, USN

6. IT og informasjonssystemer, USN (hhv Ringerike og Bakkenteigen)

7. Logistikk, NTNU Gjøvik

8. Skipsfart og logistikk, USN

9. Teknologidesign og ledelse, NTNU Gjøvik

10: Informatikk: språkstudier, UiO (kommer mest sannsynlig ikke inn på dette, pga høyt snitt)

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke kjennskap til alle områdene du har søkt på men tror logistikk er et trygt valg. Nyttig bakgrunn i mange bransjer. Kjenner en som tok lignende utdannelse for noen år siden og hun fikk jobb før hun var ferdig. Hun jobber med logistikken for containere på skip. 

Anonymkode: 217c7...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke kjennskap til alle områdene du har søkt på men tror logistikk er et trygt valg. Nyttig bakgrunn i mange bransjer. Kjenner en som tok lignende utdannelse for noen år siden og hun fikk jobb før hun var ferdig. Hun jobber med logistikken for containere på skip. 

Anonymkode: 217c7...cbb

Fikk hun jobb med bachelor eller mastergrad? Dette er et dilemma som jeg også må ta stilling til etterhvert. 

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har gått skipsfart og logistikk på USN sliter med å få relevant jobb etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Knirke skrev:

De jeg kjenner som har gått skipsfart og logistikk på USN sliter med å få relevant jobb etterpå. 

Det er kjedelig :( Takk for svar!

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 7:11 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir 28 i år og har funnet ut at jeg ikke kan fortsette i samme spor som jeg gjør nå, med en så dårlig betalt jobb at jeg aldri kan kjøpe et eget sted å bo. Har tidligere prøvd å studere, men var vel skolelei og uten motivasjon. Jeg har sett meg ut disse studiene, og lurer på om noen har innspill til dette, særlig mtp videre jobbmuligheter (som er hovedgrunnen til å prøve igjen; lønn til å leve av). Det går mye i IT som dere kan se, men retninger som ikke krever realfag fra VGS. Jeg bare håper at en retning slik som informasjonsstudier ikke blir ansett som mindre verdt enn et rent informatikkstudie etter endt utdanning, for om jeg kaster bort enda flere år av livet mitt vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

1. Informasjonsstudier, HiØ

2. Anvendt datateknologi, Oslomet

3. Webutvikling, NTNU Gjøvik

4. Digitale medier og design, HiØ

5. IT og informasjonssystemer, USN

6. IT og informasjonssystemer, USN (hhv Ringerike og Bakkenteigen)

7. Logistikk, NTNU Gjøvik

8. Skipsfart og logistikk, USN

9. Teknologidesign og ledelse, NTNU Gjøvik

10: Informatikk: språkstudier, UiO (kommer mest sannsynlig ikke inn på dette, pga høyt snitt)

Anonymkode: 8f73b...b36

Bekjent har tatt informasjonssikkerhet bachelor (informatikkretning?) på Gjøvik og hadde sikret jobb med 600k+ i året brutto et halvt år før graden var ferdig. 

Anonymkode: 06ca6...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Knirke said:

De jeg kjenner som har gått skipsfart og logistikk på USN sliter med å få relevant jobb etterpå. 

Har gått et lignende studie. Man får ikke relevant jobb (som regel) med kun en bachelor innenfor shipping/skipsfart/logistikk. Det er med mindre man har en logistikkbachelor fra Høgskolen i Molde. Har man det er det noen muligheter siden skolen har så godt faglig rykte hos arbeidsgivere.

Selv gikk jeg videre på master og fikk jobb et halvt år før jeg var ferdig med studiene.

Endret av Aires
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok jobb med bachelor i Andvendt Datateknologi hvis du har greie resultater og interesse, og du får ekstra poeng hos arbeidsgivere hvis du er jente. De andre IT-studiene kjenner jeg ikke til, så vet ikke om de er bedre/dårligere.

Anonymkode: b0bba...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle studier er det slik at høy innsats og interesse vil kunne videreføres til et arbeidsliv. Hvis du har A eller B i snitt, ligger du meget godt an på arbeidsmarkedet. De som «sliter» etter endt bachelor, har ikke hengt med i svingene. 

Anonymkode: 15e5c...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Jeg blir 28 i år og har funnet ut at jeg ikke kan fortsette i samme spor som jeg gjør nå, med en så dårlig betalt jobb at jeg aldri kan kjøpe et eget sted å bo. Har tidligere prøvd å studere, men var vel skolelei og uten motivasjon. Jeg har sett meg ut disse studiene, og lurer på om noen har innspill til dette, særlig mtp videre jobbmuligheter (som er hovedgrunnen til å prøve igjen; lønn til å leve av). Det går mye i IT som dere kan se, men retninger som ikke krever realfag fra VGS. Jeg bare håper at en retning slik som informasjonsstudier ikke blir ansett som mindre verdt enn et rent informatikkstudie etter endt utdanning, for om jeg kaster bort enda flere år av livet mitt vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

1. Informasjonsstudier, HiØ

2. Anvendt datateknologi, Oslomet

3. Webutvikling, NTNU Gjøvik

4. Digitale medier og design, HiØ

5. IT og informasjonssystemer, USN

6. IT og informasjonssystemer, USN (hhv Ringerike og Bakkenteigen)

7. Logistikk, NTNU Gjøvik

8. Skipsfart og logistikk, USN

9. Teknologidesign og ledelse, NTNU Gjøvik

10: Informatikk: språkstudier, UiO (kommer mest sannsynlig ikke inn på dette, pga høyt snitt)

Anonymkode: 8f73b...b36

Hei, jeg studerer selv i Gjøvik, og kjenner folk som går på disse linjene.

De som studerer webutvikling har jeg hatt flere fag sammen med, det virker som de syns det er et kjekt studie, men de setter ikke nødvendigvis pris på våre felles fag like mye som jeg gjør, men det har kanskje litt med at de føler det ikke er relevant for dem (selv om også webutviklere bør kunne litt typografi). Lærerne er, såvidt jeg vet, veldig dyktige og engasjerte. Vi har flere bransjedager i året der flere forskjellige store firmaer kommer for å vise seg frem og rekruttere, dessuten er noen av prosjektene sånt som man samarbeider med en faktisk oppdragsgiver om, det blir en slags konkurranse på trinnet om å lage den løsningen som blir brukt. Passer fint inn i bacheloren, bra måte å vise seg frem på. Tredjeåret får man visst ha valgfag, men jeg vet ikke noe om dem.

Logistikk har jeg ikke hørt såå mye om, annet enn at det er ganske tørt og at man bør ha et hode for matte. Langt utenfor mitt interessefelt, men de som går der og er interesserte ser ut til å like det.

Anonymkode: aa7fd...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 7:11 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir 28 i år og har funnet ut at jeg ikke kan fortsette i samme spor som jeg gjør nå, med en så dårlig betalt jobb at jeg aldri kan kjøpe et eget sted å bo. Har tidligere prøvd å studere, men var vel skolelei og uten motivasjon. Jeg har sett meg ut disse studiene, og lurer på om noen har innspill til dette, særlig mtp videre jobbmuligheter (som er hovedgrunnen til å prøve igjen; lønn til å leve av). Det går mye i IT som dere kan se, men retninger som ikke krever realfag fra VGS. Jeg bare håper at en retning slik som informasjonsstudier ikke blir ansett som mindre verdt enn et rent informatikkstudie etter endt utdanning, for om jeg kaster bort enda flere år av livet mitt vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

1. Informasjonsstudier, HiØ

2. Anvendt datateknologi, Oslomet

3. Webutvikling, NTNU Gjøvik

4. Digitale medier og design, HiØ

5. IT og informasjonssystemer, USN

6. IT og informasjonssystemer, USN (hhv Ringerike og Bakkenteigen)

7. Logistikk, NTNU Gjøvik

8. Skipsfart og logistikk, USN

9. Teknologidesign og ledelse, NTNU Gjøvik

10: Informatikk: språkstudier, UiO (kommer mest sannsynlig ikke inn på dette, pga høyt snitt)

Anonymkode: 8f73b...b36

Hei har semv gått nr 9 å da ville jeg faktisk heller valgt maskon ingeniør eller bachelor i økonomi og ledelse.. Du må gjerne gjøre mer med den utdannelsen eksempel master eller andre ting. Mange jeg gikk pp skole med hoppet over til maskin eller tok det også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har noen spesielle interesser eller vet konkret hva du vil jobbe med utover det du lister opp, så ville jeg på bakgrunn av det valgt nr.2. Kjenner flere som har gått dataingeniør på OsloMet (samme datafag), og de virker fornøyd. 

Anonymkode: 34138...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologidesign og ledelse i Gjøvik er et såkalt «tullestudie», så det ville jeg ikke ofret noe tid på. Resten av studiene du listet opp vet jeg ikke noe om.

Anonymkode: d5343...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med alle studier er det slik at høy innsats og interesse vil kunne videreføres til et arbeidsliv. Hvis du har A eller B i snitt, ligger du meget godt an på arbeidsmarkedet. De som «sliter» etter endt bachelor, har ikke hengt med i svingene. 

Anonymkode: 15e5c...4a3

Jeg har en bachelorgrad og har helt ok karakterer, C i snitt. Gikk rett ut i arbeidslivet og har til nå aldri blitt spurt om karaktererkort. Heldigvis var jeg smart nok til å ta på meg verv og relevant arbeid gjennom hele studieperioden for å få mer erfaring enn konkurrerende medstudenter, det er det som har gitt meg jobb mens studievenner som gikk ut med A/B i snitt har vært nødt til å omskolere seg.

Ikke innen IT her, men jeg mener det er litt misvisende å konkludere med at du bare må ha gode karakterer for å ligge godt an på arbeidsmarkedet. Jeg vil si at relevant erfaring på CVen er viktigere.

Anonymkode: 23f05...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Teknologidesign og ledelse i Gjøvik er et såkalt «tullestudie», så det ville jeg ikke ofret noe tid på. Resten av studiene du listet opp vet jeg ikke noe om.

Anonymkode: d5343...017

Takk for svar! Jeg er redd for å ende opp med et "tullestudie". Synd å kalle noe det, men det er vel en realitet at ikke alt av høyere utdanning fører fram

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke har noen spesielle interesser eller vet konkret hva du vil jobbe med utover det du lister opp, så ville jeg på bakgrunn av det valgt nr.2. Kjenner flere som har gått dataingeniør på OsloMet (samme datafag), og de virker fornøyd. 

Anonymkode: 34138...462

Takk for svar. Ser nå at fjorårets poenggrense ved ordinært opptak er høyere enn hva jeg har (anvendt datateknologi, altså). Fint at du kjenner folk som er fornøyde uansett, da. Det jeg frykter er at en framtidig arbeidsgiver sorterer vekk de data-studentene som ikke har realfaglig bakgrunn (dataingeniør krever realfag, anvendt datateknologi gjør ikke det)

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, buffyjenta skrev:

Hei har semv gått nr 9 å da ville jeg faktisk heller valgt maskon ingeniør eller bachelor i økonomi og ledelse.. Du må gjerne gjøre mer med den utdannelsen eksempel master eller andre ting. Mange jeg gikk pp skole med hoppet over til maskin eller tok det også 

Så teknologidesign og ledelse er, som en annen kommenterte, et "tullestudie"? Veldig synd for deg og andre i samme situasjon, og jeg takker for at du deler opplevelsen din :) 

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg studerer selv i Gjøvik, og kjenner folk som går på disse linjene.

De som studerer webutvikling har jeg hatt flere fag sammen med, det virker som de syns det er et kjekt studie, men de setter ikke nødvendigvis pris på våre felles fag like mye som jeg gjør, men det har kanskje litt med at de føler det ikke er relevant for dem (selv om også webutviklere bør kunne litt typografi). Lærerne er, såvidt jeg vet, veldig dyktige og engasjerte. Vi har flere bransjedager i året der flere forskjellige store firmaer kommer for å vise seg frem og rekruttere, dessuten er noen av prosjektene sånt som man samarbeider med en faktisk oppdragsgiver om, det blir en slags konkurranse på trinnet om å lage den løsningen som blir brukt. Passer fint inn i bacheloren, bra måte å vise seg frem på. Tredjeåret får man visst ha valgfag, men jeg vet ikke noe om dem.

Logistikk har jeg ikke hørt såå mye om, annet enn at det er ganske tørt og at man bør ha et hode for matte. Langt utenfor mitt interessefelt, men de som går der og er interesserte ser ut til å like det.

Anonymkode: aa7fd...7d1

Takk for et godt og utfyllende svar! 

Da er det meget mulig at logistikk utgår for min del 😛 Matte og jeg har aldri vært venner

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bekjent har tatt informasjonssikkerhet bachelor (informatikkretning?) på Gjøvik og hadde sikret jobb med 600k+ i året brutto et halvt år før graden var ferdig. 

Anonymkode: 06ca6...44e

Tok en rask titt på dette, og realfag var dessverre et krav. Takk for svar uansett :) 

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får nok jobb med bachelor i Andvendt Datateknologi hvis du har greie resultater og interesse, og du får ekstra poeng hos arbeidsgivere hvis du er jente. De andre IT-studiene kjenner jeg ikke til, så vet ikke om de er bedre/dårligere.

Anonymkode: b0bba...67c

Etter en nøyere sjekk ser jeg at grensa for ordinær kvote i fjor er høyere enn hva jeg har, og det er synd. Jeg synes IT er "ok", men det er ikke noe jeg har en sterk lidenskap for. Uansett hvor jeg ender, er det tanken på resultatene som bekymrer meg litt; om jeg klarer det, er smart nok, flink nok.

Jeg ser ut som den hackeren på jobb, der jeg bruker Ctrl F og Ctrl P, og kollegene er svært forbløffet! "Ser ut som", for jeg regner med at nivået på andre IT-studenter - uansett hvor jeg ender opp - kommer til å være mye høyere.

Anonymkode: 8f73b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...