Gå til innhold

Forsvaret: Over 160 sier de har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt det siste året


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en stor undersøkelse har forsvarspersonell svart på spørsmål om mobbing og seksuell trakassering siste 12 måneder.

https://www.nrk.no/norge/forsvaret_-over-160-sier-de-har-blitt-voldtatt-eller-forsokt-voldtatt-det-siste-aret-1.14432362

 

Forstår ikke at kvinner tørr å gå inn i militæret.

Anonymkode: 6ac45...588

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en stor undersøkelse har forsvarspersonell svart på spørsmål om mobbing og seksuell trakassering siste 12 måneder.

https://www.nrk.no/norge/forsvaret_-over-160-sier-de-har-blitt-voldtatt-eller-forsokt-voldtatt-det-siste-aret-1.14432362

 

Forstår ikke at kvinner tørr å gå inn i militæret.

Anonymkode: 6ac45...588

....eller menn. 

«44 personer sier at de har blitt voldtatt. 24 kvinner og 20 menn»

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vintage skrev:

....eller menn. 

«44 personer sier at de har blitt voldtatt. 24 kvinner og 20 menn»

Dette heter jo tross alt KVINNEguiden da. Flertallet av brukerne her gir sannsynligvis blanke pokker i mannfolkene, og snakker utelukkende om kvinnene. 

Eller de kommer med noe piss om "menn kan aldri bli voldtatt!" og lignende kommentarer...               

Anonymkode: 46955...7c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det kun folk i militæret som var overgriperne eller var det sivile òg?

Mener det ikke stod noe om det i avisen, og tenker det er relativt kjekk kunnskap mtp hva man står ovenfor.

(Misforstå meg rett: Jeg synes at alt og alle overgrep/overgriper burde få alvorlige konsekvenser.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette heter jo tross alt KVINNEguiden da. Flertallet av brukerne her gir sannsynligvis blanke pokker i mannfolkene, og snakker utelukkende om kvinnene. 

Eller de kommer med noe piss om "menn kan aldri bli voldtatt!" og lignende kommentarer...               

Anonymkode: 46955...7c7

Nei, det gjør vi ikke. Men jeg ser rett som det er at det blir påstått at vi gjør det, slik som du gjør her.

Voldtekt og andre seksuelle overgrep er onder som både kan og må utryddes, samme hvem overgripere og ofre er. Det er et onde som kan finnes nær sagt hvor som helst ellers i samfunnet, derfor er ikke Forsvaret noe unntak. Selv tenker jeg det er mye grums som enkelte tar med seg samme hvor de er, og utsetter andre for.

Men Forsvaret må ta tak i det som skjer i deres domene, og få klart frem hva slags holdninger og hva slags kultur de ønsker å fremme, hva slags samfunnsinstitusjon det skal være.

Anonymkode: e4193...544

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hyggelig lesing og jeg håper de kommer til bunns i hva slags saker dette er.

Samtidig stusser jeg på at undersøkelsen ser ut til å inkludere tilfeller der noen har blitt voldtatt i sammenhenger Forsvaret ikke har noe ansvar for, gitt at en presiserer at det også dreier seg om tilfeller utenfor tjenestetiden. Da lurer jeg på hvor stor andel av tilfellene som forekommer under en ekstra hard rangel på en helgeperm osv. og Forsvaret ikke kan lastes for. 

Ellers blir det også vanskelig å si noe om dette er et særskilt problem for Forsvaret uten sammenligningsgrunnlag. Er dette et høyt tall sammenlignet med 19/20-åringer som ikke tjenestegjør i Forsvaret?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Var det kun folk i militæret som var overgriperne eller var det sivile òg?

Mener det ikke stod noe om det i avisen, og tenker det er relativt kjekk kunnskap mtp hva man står ovenfor.

(Misforstå meg rett: Jeg synes at alt og alle overgrep/overgriper burde få alvorlige konsekvenser.)

Interessant observasjon av deg. Men dette må jo handle om innenfor forsvaret? Eller hva tenker du? 

Tenker ang forsvarssjefens uttalelse.

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Interessant observasjon av deg. Men dette må jo handle om innenfor forsvaret? Eller hva tenker du? 

Tenker ang forsvarssjefens uttalelse.

Jeg tenker det er naturlig mtp hvordan de fremlegger det. Men jeg er likevel et fan av å ha alle fakta på bordet.

There are three kind of lies: Lies, damned lies, and statistics.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette heter jo tross alt KVINNEguiden da. Flertallet av brukerne her gir sannsynligvis blanke pokker i mannfolkene, og snakker utelukkende om kvinnene. 

Eller de kommer med noe piss om "menn kan aldri bli voldtatt!" og lignende kommentarer...               

Anonymkode: 46955...7c7

Regner med at kvinnen som skrev "forstår ikke at kvinner tørr gå inn i militæret" tenkte ut i fra at hun var kvinne selv?  Selvfølgelig blir menn også voldtatt og utsatt for seksuell trakasering. Men ut i fra at kun 12% av militær personell er kvinner, ser statistikken mye verre ut for kvinner enn for menn. Den er vel ikke så ulik slik det er ellers i samfunnet? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg tenker det er naturlig mtp hvordan de fremlegger det. Men jeg er likevel et fan av å ha alle fakta på bordet.

There are three kind of lies: Lies, damned lies, and statistics.

Ja... enig i at alle fakta må fram. Men så hvorfor må forsvarssjefen "forsvare" seg? Hm. Vi får se da. Hva det *egentlig* handler om her. Jeg blir lite sjokkert om tingenes tilstand lenger. Være seg her ellet der, men må innrømme at jeg svelget kaffen i vrangstrupen av denne nyheten i dag. Så kan en spørre hvorfor. Men noen er en på en måte avhengig av å ha mer tillit til enn andre... føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en stor undersøkelse har forsvarspersonell svart på spørsmål om mobbing og seksuell trakassering siste 12 måneder.

https://www.nrk.no/norge/forsvaret_-over-160-sier-de-har-blitt-voldtatt-eller-forsokt-voldtatt-det-siste-aret-1.14432362

 

Forstår ikke at kvinner tørr å gå inn i militæret.

Anonymkode: 6ac45...588

Dette handler da ikke bare om kvinner! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trimsi skrev:

Regner med at kvinnen som skrev "forstår ikke at kvinner tørr gå inn i militæret" tenkte ut i fra at hun var kvinne selv?  Selvfølgelig blir menn også voldtatt og utsatt for seksuell trakasering. Men ut i fra at kun 12% av militær personell er kvinner, ser statistikken mye verre ut for kvinner enn for menn. Den er vel ikke så ulik slik det er ellers i samfunnet? 

Jeg er så drit lei denne «konkurransen» om hvem som har det verst!

Anonymkode: 351dc...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at det ikke er flere! 0,5 prosent er da mye færre voldtekter enn i samfunnet forøvrig? Men når det er sagt synes jeg det er fint at forsvarssjefen er så tydelig på holdninger.

Anonymkode: c2f91...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Forsvaret for 4 år siden. Hovedproblemet der var seksuell trakassering av menn gjort av kvinner + homofile mot menn. Tror det store feilen er at menn ikke melder. Menn må finne seg i mye dritt og de blir ikke tatt på alvor når de melder.

Anonymkode: 44719...df6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hentacruel skrev:

Javel, det skal du få lov til. 

Jeg trenger strengt tatt ikke din godkjennelse. Men det er alltid en fordel at de som ytrer en mening kan begrunne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør vi ikke. Men jeg ser rett som det er at det blir påstått at vi gjør det, slik som du gjør her.

Voldtekt og andre seksuelle overgrep er onder som både kan og må utryddes, samme hvem overgripere og ofre er. Det er et onde som kan finnes nær sagt hvor som helst ellers i samfunnet, derfor er ikke Forsvaret noe unntak. Selv tenker jeg det er mye grums som enkelte tar med seg samme hvor de er, og utsetter andre for.

Men Forsvaret må ta tak i det som skjer i deres domene, og få klart frem hva slags holdninger og hva slags kultur de ønsker å fremme, hva slags samfunnsinstitusjon det skal være.

Anonymkode: e4193...544

Rett skal være rett, mange kvinner her inne gjør det, liksom mange menn her inne bagatelliserer menns overgrep mot kvinner. Har du f.eks lest tråden som omhandler kvinners overgrep mot guttebarn? Der får du vite at kvinner ikke kan være pedofile, og at kvinner ikke kan voldta - og nei, ikke alle mener det, men nok til at det er skremmende. 

Når det kommer til forsvaret er det flott at de tar tak i dette, men igjen, det skulle tross alt bare mangle. Det er forøvrig flott å se jenter bidra i forsvaret, og spesielt innenfor de mer kommunikative områdene - hvor kvinner virkelig skinner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Rett skal være rett, mange kvinner her inne gjør det, liksom mange menn her inne bagatelliserer menns overgrep mot kvinner. Har du f.eks lest tråden som omhandler kvinners overgrep mot guttebarn? Der får du vite at kvinner ikke kan være pedofile, og at kvinner ikke kan voldta - og nei, ikke alle mener det, men nok til at det er skremmende. 

Når det kommer til forsvaret er det flott at de tar tak i dette, men igjen, det skulle tross alt bare mangle. Det er forøvrig flott å se jenter bidra i forsvaret, og spesielt innenfor de mer kommunikative områdene - hvor kvinner virkelig skinner. 

Kvinner sextrakasserer også. I stor grad etter min erfaring. Jeg har vært i to felt og kvinnene har vært verst på trakassering. 

Anonymkode: 44719...df6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner sextrakasserer også. I stor grad etter min erfaring. Jeg har vært i to felt og kvinnene har vært verst på trakassering. 

Anonymkode: 44719...df6

Alle oppegående folk vet heldigvis det, og de fleste som har vært på byen et antall ganger har opplevd kvinner som f.eks tar en i skrittet uoppfordret, og oftest når de går forbi som om de vil fremprovosere en slags reaksjon de opplever som morsom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Alle oppegående folk vet heldigvis det, og de fleste som har vært på byen et antall ganger har opplevd kvinner som f.eks tar en i skrittet uoppfordret, og oftest når de går forbi som om de vil fremprovosere en slags reaksjon de opplever som morsom. 

Ja alle oppegående folk vet dette, men jeg tviler på at de fleste er oppegående. Jeg er selv kvinne, men er mer imot kvinners behandling av menn enn menns behandling av kvinner. Kvinnfolk har alle retter og menn er alltid dyr.

Faktum er at den dagen(om den kommer) menn begynner å faktisk fortelle hva de gjennomgår, så stiller vi 50/50. Eller i negativ favør til kvinner..

Anonymkode: 44719...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja alle oppegående folk vet dette, men jeg tviler på at de fleste er oppegående. Jeg er selv kvinne, men er mer imot kvinners behandling av menn enn menns behandling av kvinner. Kvinnfolk har alle retter og menn er alltid dyr.

Faktum er at den dagen(om den kommer) menn begynner å faktisk fortelle hva de gjennomgår, så stiller vi 50/50. Eller i negativ favør til kvinner..

Anonymkode: 44719...df6

Selv om jeg brenner for mannsrelaterte problemer, for gudene skal vite de blir bagatellisert i den offentlige debatten (slik du impliserer), så er allikevel menns overgrep mot kvinner langt grovere av karakter - og som alt for ofte kulminerer i voldelig voldtekt eller drap. Men ja, absolutt, det er massive mørketall når det kommer til kvinnelige overgripere av ymse slag. Jeg tror debatten er best tjent med mer empati på tvers av kjønnene, og at vi i større grad lytter til hverandres utfordringer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...