Gå til innhold

Føler meg fanget i arbeidslivet: Hvordan kan jeg reise mer?


Kvinne123

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, noen ganger er det på hosteller, andre ganger er det gårdsarbeid. Hundepassing. Huspassing. Husmaling. Salg. Matlaging. Anything. 

Får ikke arbeidsvisum nei, som regel gjøres slike jobber svart

Anonymkode: 3c236...b2c

Flott med opplevelser, men jeg ville faktisk ikke tatt sjansen på å jobbe svart. Skulle det være kontroll, så kan det innebære store juridiske konsekvenser både for den du jobber for og deg. Og mange land har et ganske strengt rettsvesen og forholdsvis strengt lovverk sammenlignet med Norge. 

Anonymkode: 8929a...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så har ts helt rett. Før var det lettere å få jobb. Kjente flere jeg som reiste som backpackere i et halvår og kom for å jobbe seg opp penger det neste halvåret. Og slik holdt de på. I dagens samfunn finnes det ikke rom for noe som helst. 

Anonymkode: 0840e...bf3

Nei og hvordan har dette skjedd? Dette er fordi mennesker er utrolig talentløse!

Anonymkode: 50211...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Flott med opplevelser, men jeg ville faktisk ikke tatt sjansen på å jobbe svart. Skulle det være kontroll, så kan det innebære store juridiske konsekvenser både for den du jobber for og deg. Og mange land har et ganske strengt rettsvesen og forholdsvis strengt lovverk sammenlignet med Norge. 

Anonymkode: 8929a...6f6

Det finnes ikke sjanser for å bli tatt. Man sørger for aldri ha skriftlige avtaler og man sier at man jobber frivillig om noen spør. 

Anonymkode: 3c236...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva du jobber med, ts. Jeg jobber for et privat firma innen helse, og setter meg opp på vakter ettersom det passer meg. Har mulighet til å jobbe vakter på 14,5 timer, så får fort spart opp til å dra ut å reise. 

Anonymkode: 4e385...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Stiigen skrev:

Hvis det er reising over lengre tid du ønsker så er det det du bør gjøre. Det er din mission - make it happen!  Ellers kommer du definitivt til å angre senere i livet. Som du sier så er du ung, og fri og frank. Du kan alltids finne ny jobb, eller hvis de setter pris på deg burde de gi deg permisjon.  

Jeg reiste masse (3-6 mnd om gangen) før jeg utdannet meg, og etter utdanning så jobbet jeg 1-2 år,sparte penger , sa opp jobben min og reiste rundt jorden i 1,5 år. Angret ikke. Siden den gang har jeg hatt mange nye jobber, som regel 1-2 år, også sier jeg opp, reiser 6mnd og får meg ny jobb. Som barnløs så er det ikke så hardt å spare penger heller. 

Jeg vet akkurat hvordan du føler det med at 25 dager er for lite, har aldri vært nok for meg heller. 

Du spør her, men du vet svaret allerede , følg hjertet og drømmene - reis,ha det moro!  

dette. Jeg elsker profilbildet ditt forresten, du bør se The Sloths. serie på animal planet om dovendyr. Jeg tror du er min sjelevenn😄

Anonymkode: 0079a...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, O.G. skrev:

Permitter deg og så dra på denne jordomreisen som skal gjøre deg til et bedre menneske.

man blir som oftest et bedre menneske av å reise, tro det eller ei. Jeg har endel opphold bak meg, og det gjør noe med deg. Bo i fattige land, få et nytt perspektiv. Gjør hjelpearbeid. Få innblikk i andre kulturer og andre skjebner. Jeg har blitt mer ydmyk. Jeg blir alltid nysgjerrig når jeg møter folk som har reist mye (gjerne hjelpearbeid) og gjerne bodd i andre land, de sitter ofte på mye kunnskap og har et mer helhetlig bilde av hvordan verden fungerer. Veldig ofte empatiske mennesker som har mye å gi andre.  

Anonymkode: 0079a...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er opp til deg selv hvordan du lever livet ditt, det er fult mulig for deg å reise verden rundt og ta deg et lengre jobbavbrekk, men skal du det så må du jo ofre noe for det tenker jeg da slikt koster og er krevende å få til. Tenker at du skal bite i det sure eplet og stå på fanatisk og spare for å oppleve det du vil, det må du jo dersom noe slikt er drømmen.

Jo da, er dem som reiser en del i jobben, men for de fleste av dem er slikt jobb-reiser som ikke er like spennende som det du ser det for deg, snarere er slik et ork for dem. Har selv en jobb hvor jeg kan havne nær sagt hvor som helst i forbindelse med jobben min, Sør-Amerika og Australia har folk på jobben havnet i, men lang flyreise og hotellopphold sees bare som ork for egen del, er ikke akkurat en ferie å bli sent på slike oppdrag så selv vil jeg helst slippe slikt. Jeg tenker at du har et urealistisk syn på hva det innebærer, du som ser slikt nærmest som ferie.

Mulig du ønsker en jobb med muligheter for jobbreiser, i så fall ser det ut som at du har feil jobb. Men synes du skal tenke mer i baner at en jobb du føler rastløshet i og kanskje kjeder deg med, det er et nødvendig onde som gir deg mulighet til å tjene penger som du kan realisere fine ferieturer med, altså er det fritiden din og hva du gjør i den som bør få din fokus. Er ingenting i veien for å jobbe 150% i fullstilling pluss en deltidsjobb i to til tre år, for å spare opp penger til å klare deg uten en jobb i ett helt år og da reise rundt, det vil være ditt valg og ditt offer i så fall, helt opp til deg.

Å søke ny jobb er også et alternativ, men det begrenser seg jo litt med valg dersom å reise mye i jobben er det du ønsker. Jeg tror da at du vil finne ut at det er slitsomt og tungt, ikke så spennende som det du ser for deg, sant det kommer i grunn an på hvilken jobb det er... Jeg tenker at guide/reiseleder som følger med turister ville vært ideelt for deg, det må jo gi mye mer ferie-følelse på jobb enn hva de fleste som har mange jobbreiser opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke sjanser for å bli tatt. Man sørger for aldri ha skriftlige avtaler og man sier at man jobber frivillig om noen spør. 

Anonymkode: 3c236...b2c

Meget mulig at sannsynligheten er liten i en del land i praksis, men det er nå alltid en risiko. Selvfølgelig finnes det ikke skriftlige avtaler for svart arbeid, det gjør nesten ingen. Men ved kontroll av politi eller immigrasjonsmyndigheter, så fremstår det gjerne åpenbart at man ikke bare er der på ferie under en kontroll. Det andre man må tenke på er dette med forsikring i forhold til ulykker/sykdom som kan oppstå der man jobber. Jobber man svart, har man null rettigheter. 

 

Anonymkode: 8929a...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette. Jeg elsker profilbildet ditt forresten, du bør se The Sloths. serie på animal planet om dovendyr. Jeg tror du er min sjelevenn😄

Anonymkode: 0079a...a3a

Takk :)  Er veldig glad i dovendyr, kan identifisere meg med dem. Bildet tok jeg på et dovendyr reservat i Costa Rica(http://www.slothsanctuary.com/about-us) hvor jeg også jobbet frivillig. Som veterinær finner jeg veldig lett arbeid i veldedigheter over hele verden, nok av dyr som trenger pleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis nå når du er ung! Kombiner det gjerne med studier. Da kan du få støtte fra Lånekassen, og du kan reise litt rundt samtidig. Det trenger jo ikke å være et veldig vanskelig studie.

Kommentar til den som ønsker å jobbe på cruiseskip... De 10 ukene du har fri ønsker du til slutt å bare være hjemme. De fleste jeg kjenner som har reisejobb setter mye mer pris på å være hjemme enn på å reise på fritiden.

Anonymkode: 84131...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Flere muligheter her, forstår du er drittlei tredemøllelivet. Hater det selv, tar meg weekend turer ut i europa så fort jeg kan.

Du kan jobbe som selvstendig om du har mulighet, da kan du jobbe fra data hvor som helst i verden.

Pass på å ikke kjøp bolig, lei heller. Korte leieavtaler så du kan fristille deg når som helst. Ikke tenkt på at du skal ha det trygt å bli gammel, utrolig mange står i en sur jobb hele livet KUN pga pensjon. Det er NÅ livet er! Tenk så mye du kan oppleve før du blir 60. Da er det ikke så farlig om man dør i 60 åra.

Er selv i 40årene, står ved et veiskille selv. Uten barn, i løpet av dette året vil jeg avgjøre om jeg selger alt jeg eier og har. Utenom en ryggsekk med klær for 7 dager. Så kan jeg leie bolig rundt i verden for å kikke meg rundt, evt noen strøjobber på cafe/restaurant. Vil kunne ha ca 4 mill å leve for, det vil holde lenge.

Anonymkode: bac74...4bd

Weee! Jeg datt nesten av stolen da jeg leste dette. Er snart 40 selv, og inni meg bor en liten globetrotter. Muligheten jeg har til å selge leiligheten, som nesten er nedbetalt, og dermed reise for litt over 3 millioner...Det er så herlig frekt at jeg nesten ikke tør tenke tanken 😂Men jeg har barn da. Så det blir vel å takke seg til en uke med all inclusive på Gran Canaria i påsken.

Anonymkode: 67215...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Weee! Jeg datt nesten av stolen da jeg leste dette. Er snart 40 selv, og inni meg bor en liten globetrotter. Muligheten jeg har til å selge leiligheten, som nesten er nedbetalt, og dermed reise for litt over 3 millioner...Det er så herlig frekt at jeg nesten ikke tør tenke tanken 😂Men jeg har barn da. Så det blir vel å takke seg til en uke med all inclusive på Gran Canaria i påsken.

Anonymkode: 67215...72d

Hehe 🙂 Med barn så blir livet ganske låst ja, derfor glad jeg ikke har det. Men du får nok en fin tur til GC, prøv å reis rundt på øya utenom turistbombene. Aldri vært der selv.

Anonymkode: bac74...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke med sjefen din om ulønnet permisjon så kan du reise ? Da kan du også tenke på å finne deg en jobb hvor du reiser litt mer også..? Skjønner deg godt egentlig. 

Anonymkode: a4207...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...