Gå til innhold

Føler meg fanget i arbeidslivet: Hvordan kan jeg reise mer?


Kvinne123

Anbefalte innlegg

Jeg har vært noen få år i arbeidslivet etter endt utdanning, og jeg kjenner jeg begynner å kjede meg. Jeg lengter sterkt etter en reiseopplevelse som byr på personlig vekst, spennende erfaringer, varme og sol. Jeg er ung, og jeg har verken barn, kjæreste eller særlig med ansvar på hjemmebane. Dessuten har jeg relativt sterke økonomiske ressurser. Jeg hører og ser folk som reiser rundt hele året, samtidig som de har faste jobber - og jeg er så sjalu. Jeg vil også!

Jeg vet at jeg har rett på 25 virkedager med ferie hvert år i følge ferieloven. Problemet er bare at det ikke føles nok! Jeg kjenner meg ukonsentrert på jobb. Jeg gjør en god jobb, er engasjert i sakene vi har, samt tar initiativ til å rydde opp der det trengs - men jeg kjenner i hele meg at dette tilfredsstiller meg ikke fullstendig.

Jeg ønsker å søke om ekstraferie for å kunne dra på en jorda-rundt-reise, men jeg vet at dette ikke vil falle i god jord hos sjefen, da hun allerede virker litt irritert for at jeg skal ta fem uker sammenhengende ferie i sommermånedene, pluss at jeg tok noen feriedager i januar. Utenom det skal jeg bare ta fri på røde dager. Jeg har lite muligheter til å arbeide meg opp til avspasering, i alle fall ikke mer enn én dag eller to, så dette er det bare å utelukke. Når jeg tenker på hele situasjonen min så føles det å være en del av arbeidslivet som å være i et trangt, lite bur med få muligheter til frihet. Vil det føles slik for alltid?

Dere som har vært lenger i arbeidslivet, har dere eller har dere hatt det slik? Hvordan skal jeg gå frem for å kunne reise og oppleve livet? Jeg er åpen for alle forslag!

Hjelp en desperat sjel som lengter etter ny stimuli!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok si opp jobben for å få til noe sånt, kjenner ingen som har hatt en sånn livsstil mens de har vært i jobb. Levde slik du ønsker i mange år, ved å jobbe deltid en stund, si opp, reise i et par mnd, jobbe i landene jeg var i, komme hjem, jobbe litt mer, spare, reise. Kan ikke bare ta et års ferie fra jobben, det funker ikke slik.

Anonymkode: d8571...9d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så har ts helt rett. Før var det lettere å få jobb. Kjente flere jeg som reiste som backpackere i et halvår og kom for å jobbe seg opp penger det neste halvåret. Og slik holdt de på. I dagens samfunn finnes det ikke rom for noe som helst. 

Anonymkode: 0840e...bf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spare opp og søke et års ulønnet permisjon. Eller jobbe som hjelpearbeider/reiseleder/ ol i utlandet og satse på at du får ny jobb her når du kommer tilbake. 

Anonymkode: 0840e...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs bare helt hvor du jobber hen og hvilken sjef du har 😊 en kollega av meg fikk permisjon (uten lønn så klart) et halvt år for å gå Norge på langs. Han søkte i god tid slik at det skulle passe med prosjektene hans, men utover det så var det da ingen problemer. 

Anonymkode: 0e7db...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er reising over lengre tid du ønsker så er det det du bør gjøre. Det er din mission - make it happen!  Ellers kommer du definitivt til å angre senere i livet. Som du sier så er du ung, og fri og frank. Du kan alltids finne ny jobb, eller hvis de setter pris på deg burde de gi deg permisjon.  

Jeg reiste masse (3-6 mnd om gangen) før jeg utdannet meg, og etter utdanning så jobbet jeg 1-2 år,sparte penger , sa opp jobben min og reiste rundt jorden i 1,5 år. Angret ikke. Siden den gang har jeg hatt mange nye jobber, som regel 1-2 år, også sier jeg opp, reiser 6mnd og får meg ny jobb. Som barnløs så er det ikke så hardt å spare penger heller. 

Jeg vet akkurat hvordan du føler det med at 25 dager er for lite, har aldri vært nok for meg heller. 

Du spør her, men du vet svaret allerede , følg hjertet og drømmene - reis,ha det moro!  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad du i det hele tatt har 25 dager du kan ta ut, i vår bransje/bedrift har man i praksis ikke ferie (kun på papiret, men man jobber en del likevel), så har dessverre ikke vært i utlandet på noen år, da man må være tilgjengelig 365/7/24 i dagens arbeidsliv. Ja, det har blitt tøft, og definitivt ikke som det var på slutten av nittitallet da det fortsatt var noe som het anstendig arbeidsliv. 

Anonymkode: 8929a...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for å skaffe deg en jobb der du reiser en del, vet flere som startet å jobbe for div. hjelpeorganisasjoner. Hva slags utdannelse har du? Alternativet er en jobb der du jobber noen uker på/av. Utenom oljerigg kommer jeg bare på prosjektarbeid i utlandet, hadde en kompis som jobbet annenhver mnd i utlandet og fri resten, men der snakker vi veldig spisskompetanse. Ev. innleid konsulent der du tjener godt nok til å ta fri en god stund mellom oppdrag.

Anonymkode: 102d9...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stiigen skrev:

Hvis det er reising over lengre tid du ønsker så er det det du bør gjøre. Det er din mission - make it happen!  Ellers kommer du definitivt til å angre senere i livet. Som du sier så er du ung, og fri og frank. Du kan alltids finne ny jobb, eller hvis de setter pris på deg burde de gi deg permisjon.  

Jeg reiste masse (3-6 mnd om gangen) før jeg utdannet meg, og etter utdanning så jobbet jeg 1-2 år,sparte penger , sa opp jobben min og reiste rundt jorden i 1,5 år. Angret ikke. Siden den gang har jeg hatt mange nye jobber, som regel 1-2 år, også sier jeg opp, reiser 6mnd og får meg ny jobb. Som barnløs så er det ikke så hardt å spare penger heller. 

Jeg vet akkurat hvordan du føler det med at 25 dager er for lite, har aldri vært nok for meg heller. 

Du spør her, men du vet svaret allerede , følg hjertet og drømmene - reis,ha det moro!  

Det kan straffe seg å ha veldig mange opphold i en del bransjer. Jeg ville tenkt meg om, og heller gått for en jobb der man kan ha permisjoner i stedet for å hele tiden bytte jobb som kan fremstå som at man er litt uryddig og ikke helt greier å bestemme seg i arbeidslivet

Anonymkode: 8929a...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si opp jobben, bli veganer og begynne å v-logge på youtube. Masse veganere som lager "What I eat in a day"  (as a vegan on permanent vacation). Trenger ikke engang være noe orginalt. Bare til å pimpe noe havregrøt og reklamere for noen veganske produkter mot penger nå og da.

Anonymkode: 807c4...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiser hele året med fast jobb??? Tror ikke det.....de reiser vel når de har fri. Evt tar ut ulønnet permisjon. Noen søker også om å få overført ferie og tar forskudd på neste års ferie, og reiser. Men det lar seg ikke gjøre i alle jobber.

Anonymkode: 0c278...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Stiigen skrev:

Hvis det er reising over lengre tid du ønsker så er det det du bør gjøre. Det er din mission - make it happen!  Ellers kommer du definitivt til å angre senere i livet. Som du sier så er du ung, og fri og frank. Du kan alltids finne ny jobb, eller hvis de setter pris på deg burde de gi deg permisjon.  

Jeg reiste masse (3-6 mnd om gangen) før jeg utdannet meg, og etter utdanning så jobbet jeg 1-2 år,sparte penger , sa opp jobben min og reiste rundt jorden i 1,5 år. Angret ikke. Siden den gang har jeg hatt mange nye jobber, som regel 1-2 år, også sier jeg opp, reiser 6mnd og får meg ny jobb. Som barnløs så er det ikke så hardt å spare penger heller. 

Jeg vet akkurat hvordan du føler det med at 25 dager er for lite, har aldri vært nok for meg heller. 

Du spør her, men du vet svaret allerede , følg hjertet og drømmene - reis,ha det moro!  

Dette hørtes perfekt ut! Hvordan klarte du å holde deg økonomisk stabil under det halvannede året du var på reisefot?

Mange sier det er problematisk med hull i CVen, og jeg har i grunn vært veldig opptatt av slikt, da jeg er en klassisk flink-pike (som gjør opprør nå). Hvordan svarer du for deg hvis du potensiell arbeidsgiver spør hva du gjorde de månedene eller årene du ikke har vært i arbeid? Har du hatt problemer med arbeidsgivere som opplever det som en risiko å ansette deg pga oppsigelses- og reisemønsteret ditt?

Hva gjør du nå arbeidsmessig og når blir neste reise?

Takk for svaret ditt, godt å vite at det er likesinnede venner her i verden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Kvinne123 skrev:

Dette hørtes perfekt ut! Hvordan klarte du å holde deg økonomisk stabil under det halvannede året du var på reisefot?

Mange sier det er problematisk med hull i CVen, og jeg har i grunn vært veldig opptatt av slikt, da jeg er en klassisk flink-pike (som gjør opprør nå). Hvordan svarer du for deg hvis du potensiell arbeidsgiver spør hva du gjorde de månedene eller årene du ikke har vært i arbeid? Har du hatt problemer med arbeidsgivere som opplever det som en risiko å ansette deg pga oppsigelses- og reisemønsteret ditt?

Hva gjør du nå arbeidsmessig og når blir neste reise?

Takk for svaret ditt, godt å vite at det er likesinnede venner her i verden!

Hvor gammel er du og hva slags utdannelse har du?

Anonymkode: 5aa2e...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer for å skaffe deg en jobb der du reiser en del, vet flere som startet å jobbe for div. hjelpeorganisasjoner. Hva slags utdannelse har du? Alternativet er en jobb der du jobber noen uker på/av. Utenom oljerigg kommer jeg bare på prosjektarbeid i utlandet, hadde en kompis som jobbet annenhver mnd i utlandet og fri resten, men der snakker vi veldig spisskompetanse. Ev. innleid konsulent der du tjener godt nok til å ta fri en god stund mellom oppdrag.

Anonymkode: 102d9...780

Dette kunne vært en mulighet, takk for gode tips! Jeg har utdannelse og arbeidserfaring innen digital markedsføring. Jeg har tenkt på å søke jobb i utlandet eller jobbe gjennom en frivillig organisasjon, men hvis jeg skal jobbe gratis må jeg få bosted og mat gjennom organisasjonen. Hittil har jeg bare funnet frivillig arbeid man må betale for, faktisk opptil 30.000-40.000 tusen for, og derfor har jeg utelukket det.

Å gjøre slik kompisen din hadde krevd mer arbeidserfaring, mer spisskompetanse og et sterkere navn i bransjen. Jeg er nokså ung og uerfaren, foreløbig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du og hva slags utdannelse har du?

Anonymkode: 5aa2e...44a

Jeg er 24 år og har en bachelorgrad og arbeidserfaring innen digital markedsføring. Jeg har også jobbet som frilans bryllupsfotograf og skribent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær glad du i det hele tatt har 25 dager du kan ta ut, i vår bransje/bedrift har man i praksis ikke ferie (kun på papiret, men man jobber en del likevel), så har dessverre ikke vært i utlandet på noen år, da man må være tilgjengelig 365/7/24 i dagens arbeidsliv. Ja, det har blitt tøft, og definitivt ikke som det var på slutten av nittitallet da det fortsatt var noe som het anstendig arbeidsliv. 

Anonymkode: 8929a...6f6

Dette hørtes surt ut. Trives du med en slik arbeidsmengde? Og hva jobber du med? Jeg vet ikke med deg, men jeg ønsker ikke å leve et liv der jeg må tvinge meg selv til å være fornøyd med noe som får meg til å føle meg som en moderne slave.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...