Gå til innhold

Forferdelig ensom - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg føler meg helt forferdelig ensom på studiestedet mitt. Jeg har gått på studiet i 2,5 år og har prøvd å fått meg venner, men jeg opplever at folk snakker med meg og så snakkes vi aldri igjen, uten at jeg forstår hvorfor. Har begynt å tenke kanskje det har noe med at folk har funnet vennegjengene sine, og det er forferdelig vanskelig å prøve å komme inn i slike gjenger. Jeg har gjort alt jeg kan gjøre, alt fra å være med arrangementer til å være aktiv i studentklubber. Likevel blir jeg værende alene på universitetet hver eneste dag, selv om jeg prøver å gå bort til folk i forelesningene (men føler jeg alltid blir ignorert, siden de allerede sitter i vennegjengene sine). Jeg har på en måte funnet ut at det får være, kanskje jeg får venner når jeg blir ferdigutdannet. Men trenger noen tips for å "overleve", altså ikke føle seg så ensom når man sitter alene. Værst er det jo når man har gruppegreier (jeg har havnet i en gruppe som består av en vennegjeng), så jeg prøver å snakke men blir ignorert, så da sitter jeg bare og tegner kruseduller. Har noen tips til å gjøre situasjonen bedre? 

Anonymkode: 89ec1...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nok en tråd, gud hjelpe. Når stopper det.

Ingen her inne kan hjelpe deg, fokuser på ditt studie. Vil du noe mer enn dette må DU prøve selv, så enkelt er det. Skl du få kontakt med noen må du prøve. Vi bor i Norge, det er veldig vanskelig å komme inn på noen eller inn i en flokk.

Anonymkode: 0f93d...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bytte studiested til en mindre sted? 

En undersøkelse som ble gjort for noen år siden, viste at ensomheten blant studenter var prosentvis størst i de største byene. De slet også mest med depresjoner under studiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en artikkel, kanskje du kan finne de andre ensomme. Jeg er sikker på at det ikke tok slutt, rett etter at artikkelen ble skrevet https://www.nrk.no/norge/naer-en-av-tre-studenter-er-ensomme_-_-tok-trikken-gjennom-oslo-for-at-noen-skulle-se-meg-1.14167672

 

og en til https://universitas.no/sak/61095/utbredt-ensomhet-blant-studenter/

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beseire dørstokkmilen blir mitt beste tips, så får du tolke det som du vil... Poenget er at du må ta grep og initiativ selv, andre kommer ikke og banker på den for de ukjente døren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Made4u skrev:

Å beseire dørstokkmilen blir mitt beste tips, så får du tolke det som du vil... Poenget er at du må ta grep og initiativ selv, andre kommer ikke og banker på den for de ukjente døren din.

Leste du innlegget hennes? Hun skriver jo at hun har prøvd alt hun kan, vært med i arrangementer og studentklubber. Det syns iallefall jeg er et bra grep og initiativ, og har vel vært godt over dørstokkmila da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare har et halvt år igjen, tror jeg du bare skal fokusere på å holde ut, selv om det er tungt. Skal du gå et lengre studie kan du jo vurdere å bytte studiested.

Anonymkode: 33414...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hoppsideisy skrev:

Leste du innlegget hennes? Hun skriver jo at hun har prøvd alt hun kan, vært med i arrangementer og studentklubber. Det syns iallefall jeg er et bra grep og initiativ, og har vel vært godt over dørstokkmila da. 

Tenker at h*n ikke har forsøkt godt nok eller fremstått interessant nok, om h*n ønsker venner så er det bare å komme seg ut døren og forsøke igjen. Som fisking det, man får ofte ikke fisk på de første kastene og tålmodighet er det som kreves, det siste TS må er å kapitulere og si til seg selv at det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte ved en stor by i utlandet. Hadde ingen venner på studiet mitt, men etter lang tid fikk jeg venner gjennom felles interesser. F.eks. jeg er veldig interessert i musikk, og hadde ofte band-t-skjorter. Så var det en som kommenterte t-skjorta mi, og vi begynte å prate om musikk, og hadde mye felles. Møtte ham igjen på en konsert (jepp, selvsagt gikk venneløse merg alene på konsert), og så tok vi en øl sammen etter konserten. Så avtalte vi å dra på en annen konsert igjen, og slik ble jeg kjent med hans venner, og ble med i gjengen der.

Hadde også medlemskort på filmklubb, hvor jeg dro (også alene). Det viste seg snart at jeg ikke var den eneste som gikk alene på film - og disse andre lonerne kan man komme i kontakt med hvis man nikker gjenkjennende og etter hvert begynner å si hei.

Med så kort tid igjen av studiet må du bare komme deg igjennom det. Men det er lettere hvis du får mindre tid til å føle deg ensom. Ta en ekstrajobb (selv om du kanskje ikke trenger pengene), bli med i et kor/bokklubb/treningsstudio/hva som helst som du føler deg vel i. Selv om du går alene der, og kanskje ikke blir mer kjent med folk enn at du kanskje kommer på hils, så er det i allefall noe som gjør at du ikke sitter helt alene og reflektere over dette.

Anonymkode: 5c738...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hoppsideisy skrev:

Leste du innlegget hennes? Hun skriver jo at hun har prøvd alt hun kan, vært med i arrangementer og studentklubber. Det syns iallefall jeg er et bra grep og initiativ, og har vel vært godt over dørstokkmila da. 

Made4u har kommet med mange dårlige svar når det kommer til relasjoner og mennesker. Sjekk brukeren selv, dette er et menneske som lever i sin egen verden uten empati.

Anonymkode: 0f93d...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...