Gå til innhold

Syntomer på MA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Dere som har vært igjennom en MA, eller begynnende SA. Merket dere at dere hadde lite symptomer eller ingen symtomer? Eller var det flere symtomer og dere merket ingenting overhodet?

Anonymkode: d0d31...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde alle symptomer. Kastet opp hver dag. Hadde vonde pupper, og hcg nivået steg fint..  UL i uke 12 viste at embryoet døde i uke 6/7, og jeg tok hcg-prøver gjennom uke 8. Ble derfor veldig overrasket i uke 12 på ultralyden. Ingen smerter, blødning eller andre tegn på at kroppen var i gang med å ordne opp selv. 

De graviditetene mine som har ført til barn har vært mer «ustabil» i starten med symptomer. Med mitt første barn blødde jeg flere ganger før uke 12. Legekontoret ga den gang beskjed om at hcg-nivået steg for lite, og at jeg skulle forberede meg på at det var en ny MA. Ultralyd viste et perfekt foster, og barnet kom frisk til termin.  

Også hatt en vellykket graviditet med blødninger gjennom alle trimesterne uten noe fare. Blødde etter hvert samleie. I min siste graviditet fikk jeg en stor blødning i uke 8. Etter den forsvant alle symptomer. Brystene ble «normale», kvalmen gav seg helt, og følelsen av å være gravid forsvant over natta. Var bombesikker på MA ved ultralyden, men alt var fint. Symptomene kom og gikk mye i akkurat den graviditeten. 

 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Dere som har vært igjennom en MA, eller begynnende SA. Merket dere at dere hadde lite symptomer eller ingen symtomer? Eller var det flere symtomer og dere merket ingenting overhodet?

Anonymkode: d0d31...fc8

Hadde alle symptomer på et helt normalt svangerskap og ingen blødning, magen vokste og alt var som det skulle. Fant det ut på ultralyd. (hatt flere MA + har født flere barn også)

Anonymkode: 11734...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to MA. Begge oppdaget to uler etter utviklingen stoppet opp. Hadde alle symptomer. De varte helt til alt var ute etter cytotec-behandling. 

Første gang, hadde jeg små blødninger. Like lite som det er helt normalt å ha i et svangerskap som går helt bra. Men jeg hadde en dårlig følelse, ingen overraskelse da jeg to uker senere var på TUL. 

Andre gangen var alt helt normalt, men følte likevel at det ikke var bra. Antageligvis bare pga min forrige erfaring. 

Jeg håper du ikke opplever en MA. Det er helt normalt at gravid-symptomene kommer og går! Bestill ultralyd hvis du er usikker. 

Anonymkode: 17ede...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff er jo ekkelt med dette MA opplegget... 😳😳

Hvis man skal ta tidlig UL når bør man gjøre dette? Jeg er 8+1 nå😊

Anonymkode: d0d31...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket veldig godt at det var noe som var galt. Jeg tenkte at jeg kom til å miste alt ved positiv test. Jeg hadde brun utflod alt før positiv test og frem til fosteret var ute, i tillegg til svært svake symptomer eller ingen symptomer på graviditet.

Anonymkode: 10591...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde diare, brun/mørkebrunt utflod små blødiger med rødt blod. magesmerter og rygg, feber vonde harde pupper.

Anonymkode: cc7ea...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hjertet slår på tidlig ultralyd vil det mest sannsynlig gå bra. Så i uke 8 skal det være greit med ultralyd. Hvis alt er bra da blir det nok en liten baby. 

Anonymkode: 68694...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff er jo ekkelt med dette MA opplegget... 😳😳

Hvis man skal ta tidlig UL når bør man gjøre dette? Jeg er 8+1 nå😊

Anonymkode: d0d31...fc8

Jeg ville tatt i 9+, da er du over den verste faren!

Anonymkode: 17ede...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt i 9+, da er du over den verste faren!

Anonymkode: 17ede...47b

Ok!!! Takk for tips!!

 

Er det noen grunn til at det er større fare i uke 8? 🤷🏼‍♀️ Eller over den største faren?

Anonymkode: d0d31...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog sier at når hjertet slår (har vært der i uke 7/8) så er det like sikkert som uke 12. Når jeg har hatt MA så har utviklingen stoppet i uke 6-7, da har aldri hjertet startet. Oppdaget ikke MA før i uke 12. 

Anonymkode: 68694...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde diare, brun/mørkebrunt utflod små blødiger med rødt blod. magesmerter og rygg, feber vonde harde pupper.

Anonymkode: cc7ea...a6d

Diare, vonde pupper og rygg er vel helt vanlige graviditetssymptomer? 

 

Anonymkode: 9bd22...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min gynekolog sier at når hjertet slår (har vært der i uke 7/8) så er det like sikkert som uke 12. Når jeg har hatt MA så har utviklingen stoppet i uke 6-7, da har aldri hjertet startet. Oppdaget ikke MA før i uke 12. 

Anonymkode: 68694...723

Det er ikke helt korrekt faktisk. Det er fortsatt mange organer som utvikles frem mot uke 12, slik at det hjelper ikke å se hjerteslag i uke 7 dersom noe annet svikter i uke 9. Jeg har selv opplevd flotte hjerteslag i uke 7, men spontanabort i uke 9. Derimot er det sant at det er et veldig godt tegn å se hjerteaktivitet uke 7/8, men sikrest er det uansett etter uke 12.

Anonymkode: e9b58...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen endring i symptomene. MA i uke 12. Hjertet slo i uke 8, men hadde stoppet da vi var der i uke 12 :(

Anonymkode: 026f0...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok!!! Takk for tips!!

 

Er det noen grunn til at det er større fare i uke 8? 🤷🏼‍♀️ Eller over den største faren?

Anonymkode: d0d31...fc8

Veldig mange MA-skjer i uke 7-8. Og min gynekolog sa at dersom jeg klarte å komme meg til uke 9, da kom det nok til å gå bra. Så tror det skjer mye kritisk i perioden før det. Begge mine MA skjedde i 7+2. 

Anonymkode: 17ede...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar😊👍🏼 Er mye forskjellige erfaringer og svar✌🏼👶🏼

Anonymkode: d0d31...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange MA-skjer i uke 7-8. Og min gynekolog sa at dersom jeg klarte å komme meg til uke 9, da kom det nok til å gå bra. Så tror det skjer mye kritisk i perioden før det. Begge mine MA skjedde i 7+2. 

Anonymkode: 17ede...47b

Trist at du har hatt to MA😢 Eg lurte bare på, korleis veit du at dei skjedde 7+2? Ved ein MA støter jo ikkje kroppen ut graviditeten, dermed er det jo vanskelig å vite? Livredd for MA, synes det er så skummelt at ein kan gå rundt og ane fred og ingen fare sjølv om graviditeten har gått til grunne...

Anonymkode: ca358...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler fosteret, og ut fra det kan man si når det sluttet å utvikle seg. 

Ved hjerteslag i uke 7-8 vil det mest sannsynlig gå bra, men noen garanti får man aldri. Når du nå ts er 8+1 kan du jo vente til uke 9, sannsynligheten for at det går bra er litt større da enn nå. Jeg forstår bekymringene, har absolutt vært der selv, men det hjelper ikke å gå å bekymre seg. For når skal man slutte med det? Etter uke 9 når man har sett liv, ordinær ultralyd, når man kjenner liv, når barnet er født, etter det første leveåret? Det er en million ting som kan skje, og vi må leve med det. Men å få bekreftet liv er jo greit, tenker at det er ett fett om du gjør det nå eller i uke 9.

Anonymkode: 68694...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist at du har hatt to MA😢 Eg lurte bare på, korleis veit du at dei skjedde 7+2? Ved ein MA støter jo ikkje kroppen ut graviditeten, dermed er det jo vanskelig å vite? Livredd for MA, synes det er så skummelt at ein kan gå rundt og ane fred og ingen fare sjølv om graviditeten har gått til grunne...

Anonymkode: ca358...7e7

Som en over skriver, embryo ble målt til 7+2 begge gangene. Oppdaget det ikke før i uke 9. Skjønner at du er livredd for MA, jeg gruer meg veldig for å blir gravid igjen selv. Men det går jo bra med de aller fleste, sikkert deg også! 😊 prøv å slapp av. 

Anonymkode: 17ede...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren!! Føler så sykt at man tenker at jeg skal ikke være redd neste svangerskap... men alt jeg gjør er å se etter blod etter hvert dobesøk, kjenne etter symptomer, finne svar fra andres erfaringer..

Vet at det som skjer, det skjer. Og hvis det skjer så er det mest sannsynlig fordi kanskje det var sykdom inni bildet. Men allikevel er neimen ikke lett å la være uansett.... 

Anonymkode: d0d31...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...