Gå til innhold

Gått ned mye i vekt, utrent, vil komme i god form. Hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det siste halve året gått ned mye i vekt, over 10 kilo, uten trening. Årsaken er stort sett psykiske ting, spist lite. Er 35 år, har små barn og ønsker virkelig å benytte denne muligheten til å komme i god form en gang for alle. 

De siste ukene har jeg hatt fokus på pusting (for psyken) og øvelser fra fysioterapeut for kjernemuskulaturen (som er veldig svak), og gått turer hvor jeg har prøvd å få pulsen litt opp. Synes det er vanskelig å pushe seg og redd for at kroppen ikke takler så mye. Og så har det vært uker med sykdom slik man må begynne på nytt igjen.

Er det noen som har erfaring med å være langt nede, utrent og komme seg oppover? Hvordan kan jeg fortsette? 

Anonymkode: 75455...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du må jobbe med er å tåle å pushe deg. Du er ung, og selv om du ikke er i god form så er det ikke farlig å pushe seg. Kroppen tåler det, og er faktisk skapt for aktivitet.

Da jeg begynte å trene så syntes jeg også det var svært ubehagelig med høy puls og rask puls. Hadde bestemt meg for å bli en løper, og de første turene var knallharde. Klarte knapt å småjogge 500 meter uten å stoppe for å hive etter pusten, og lurte på om noe var galt med meg. Legen beroliget meg med at jeg bare var i dårlig form, men for å bli i bedre form så var jeg nødt til å tåle å ha det ubehagelig.

Dette er fire år siden, og nå har jeg løpt flere halvmaraton og skal delta på mitt første maraton i år. 

Du må finne ut hva du liker, og hvilken trening du ønsker å gjennomføre. Og så bare gå inn for det, men trene deg opp rolig og systematisk. Alle må begynne et sted. Det gode nyheten er at ved regelmessig og strukturert trening så vil man merke rask framgang. Jeg klarte å løpe 5 km sammenhengende etter bare 5 uker, og jeg var helt utrent.

Anonymkode: 22e65...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...