Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor det er en grense på 12 uker, da er barnet ikke et foster men et embryo, en celleklump. Selvfølgelig skal kvinner få bestemme over sin egen kropp, hvem andre skal bestemme over den. Du?

Anonymkode: df876...5aa

Hva skjer ved den magiske 12-ukersgrensa egentlig? Tror ikke det skjer en dramatisk endring fra uke 11 til 12, med forbehold om at jeg tar feil. Men jeg synes ikke embryoet/fosteret ser ut som en klump ved 11 uker hvert fall.. 

Jeg er for selvbestemt abort, men vil ikke øke grensen for hvor lenge man kan velge det. Jeg blir også direkte provosert over å se hvordan abort "pushes på" en hel haug KG-brukere - ofte har trådstarter ikke nevnt det selv en gang - så lenge alt ikke er "perfekt". Men det blir jammen folk av mennesker som vokser opp med en alenemor, eller i en leid leilighet, eller med foreldre som studerer også... Skjønner ikke at alt skal være en "dødsdom". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt skummelt å se hvordan abortmotstandere synes livet i magen som ikke har noen følelser eller tanker eller noe som helst før abortgrensen er viktigere enn livet til mor. Abort kommer kvinner verden over til å ta uansett hvor ulovlig det er, og det fører til alvorlige skader, infeksjoner og i verste fall død. Så spørsmålet er ikke å unngå abort, for abort vil det være uansett. Spørsmålet er om man bryr seg om kvinnens helse eller ikke. 

Anonymkode: 55522...9ec

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Men det er ikke et barn enda, det er et embryo/foster. Det er derfor det blir så søkt å sammenligne. Det er ikke noe som er levedyktig på lenge enda.

Det er du (og den moderne abortloven) som har definert dere bort fra at fosteret ikke er et menneske. Det er så definitivt et lite menneske. Argumenter i vei om at det ikke er det, fordi det ikke har bevissthet, er levedyktig på egenhånd osv osv. Det gjør det ikke mindre sant.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle du sagt dette om et barn som var født? Drep det, det er bedre enn å vokse opp med en slik mor? Eller da barnet er ufødt, men mor er 6 mnd på vei? 5 mnd? 4? Når er det greit å ta livet av et barn? 

Dette med at kvinner må få bestemme over kropp syns jeg er et merkelig argument. På et visst tidspunkt er det ikke bare kvinnens kropp, men en kvinnekropp og en barnekropp. 

Anonymkode: 95560...feb

Spiser du egg? Fy faen, skjerp deg, du spiser hønas baby! Ser du? Ingen argumentasjon med rot i virkeligheten whatsoever. Kanskje derfor abortmotstandere sliter med å bli tatt seriøst? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort de 12 første ukene. Etter det bør det være tungtveiende medisinske grunner. 

Anonymkode: 500dd...c16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gaea skrev:

Hva skjer ved den magiske 12-ukersgrensa egentlig? Tror ikke det skjer en dramatisk endring fra uke 11 til 12, med forbehold om at jeg tar feil. Men jeg synes ikke embryoet/fosteret ser ut som en klump ved 11 uker hvert fall.. 

Jeg er for selvbestemt abort, men vil ikke øke grensen for hvor lenge man kan velge det. Jeg blir også direkte provosert over å se hvordan abort "pushes på" en hel haug KG-brukere - ofte har trådstarter ikke nevnt det selv en gang - så lenge alt ikke er "perfekt". Men det blir jammen folk av mennesker som vokser opp med en alenemor, eller i en leid leilighet, eller med foreldre som studerer også... Skjønner ikke at alt skal være en "dødsdom". 

Fordi grensen må gå et sted. Mellom uke 12 og 15 begynner sentralnervesystemet å utvikles.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du (og den moderne abortloven) som har definert dere bort fra at fosteret ikke er et menneske. Det er så definitivt et lite menneske. Argumenter i vei om at det ikke er det, fordi det ikke har bevissthet, er levedyktig på egenhånd osv osv. Det gjør det ikke mindre sant.

Anonymkode: bf711...438

Jeg tenker ikke at det er det når det ikke har bevissthet eller er levedyktig. Det er jo nettopp det bevisste som skiller oss fra laverestående organismer. I utgangspunktet er jo en fisk mye mer bevisst enn et foster i 12.uke, og mange dreper jo fisk. Man blir også regnet som død når man er hjernedød.

Og dette kommer fra meg som sårt ønsker meg barn, og egentlig blir ganske fortvilet når jeg ser hvor «lett» det er for alle andre. 

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg tenker ikke at det er det når det ikke har bevissthet eller er levedyktig. Det er jo nettopp det bevisste som skiller oss fra laverestående organismer. I utgangspunktet er jo en fisk mye mer bevisst enn et foster i 12.uke, og mange dreper jo fisk. Man blir også regnet som død når man er hjernedød.

Og dette kommer fra meg som sårt ønsker meg barn, og egentlig blir ganske fortvilet når jeg ser hvor «lett» det er for alle andre. 

Har full sympati med deg ang siste avsnitt. Mitt eget syn på abort ble endret nettopp av at jeg som kvinne fikk kjenne det på kroppen, i mitt tilfelle spontanabort. Hvordan kunne jeg sørge slik over "bare en klump med celler"?

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Abort kommer kvinner verden over til å ta uansett hvor ulovlig det er, og det fører til alvorlige skader, infeksjoner og i verste fall død. Så spørsmålet er ikke å unngå abort, for abort vil det være uansett. Spørsmålet er om man bryr seg om kvinnens helse eller ikke. 

Anonymkode: 55522...9ec

Dette.

Provoserte aborter har alltid skjedd og kommer til å fortsette å skje. Det egentlige spørsmålet er om vi ønsker at det skjer på helsefarlige måter eller helt trygt? Eller om det er bare de som har råd til å reise til utlandet og få det gjennomført der som skal få trygge aborter, og andre skal måtte utsette seg for potensielt farlige aborter uten helsefaglig oppfølging?

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i et land som har valgt trygge selvbestemte aborter i svangerskapets første 12 uker. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Absol skrev:

Fordi grensen må gå et sted. Mellom uke 12 og 15 begynner sentralnervesystemet å utvikles.

Det har nylig vært oppe til debatt å heve denne grensen. Det er bare tall på et papir. Kanskje blir abort i 4. trimester lovlig i framtiden? 

Anonymkode: bf711...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Men det er ikke et barn enda, det er et embryo/foster. Det er derfor det blir så søkt å sammenligne. Det er ikke noe som er levedyktig på lenge enda.

Men det er på VEI til å bli et barn. Det er et menneske-embryo. Et frø er ikke på vei til å bli et barn. En bønnespire er ikke på vei til å bli et barn. Et embryo/foster er! Er det så vanskelig å forstå? Også har man hjerte til å drepe det som er av ditt DNA, som avhenger av nettopp deg for å bli levedyktig? 

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt skummelt å se hvordan abortmotstandere synes livet i magen som ikke har noen følelser eller tanker eller noe som helst før abortgrensen er viktigere enn livet til mor. Abort kommer kvinner verden over til å ta uansett hvor ulovlig det er, og det fører til alvorlige skader, infeksjoner og i verste fall død. Så spørsmålet er ikke å unngå abort, for abort vil det være uansett. Spørsmålet er om man bryr seg om kvinnens helse eller ikke. 

Anonymkode: 55522...9ec

Så lenge barnet er 100% friskt og moren er 100% frisk så fins det ingen grunn til å ta abort.

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Vera skrev:

Spiser du egg? Fy faen, skjerp deg, du spiser hønas baby! Ser du? Ingen argumentasjon med rot i virkeligheten whatsoever. Kanskje derfor abortmotstandere sliter med å bli tatt seriøst? 

Du er barnslig. Så du mener at alle som lever under omsorgssvikt ikke kan vokse opp til å bli fantastiske mennesker? Hørt om løvetannbarn? "Hei, moren din er alkoholiker og psykisk syk, så vi dreper deg, vi". Hvor er logikken?

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er på VEI til å bli et barn. Det er et menneske-embryo. Et frø er ikke på vei til å bli et barn. En bønnespire er ikke på vei til å bli et barn. Et embryo/foster er! Er det så vanskelig å forstå? Også har man hjerte til å drepe det som er av ditt DNA, som avhenger av nettopp deg for å bli levedyktig? 

Anonymkode: b3ce0...89d

Men det blir jo helt umulig å forholde seg til denne typen tankeeksperiment. Hvor går da grensen? Er det på vei til å bli et barn bare fordi det er befruktet? Hva med sædceller og eggceller? Skal man la dem gå til spille? De kan jo bli til et barn. Så da bør man ikke bruke spiral heller, slik som f.eks katolikker ønsker at man unngår? Det blir noe helt religiøst over dette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er på VEI til å bli et barn. Det er et menneske-embryo. Et frø er ikke på vei til å bli et barn. En bønnespire er ikke på vei til å bli et barn. Et embryo/foster er! Er det så vanskelig å forstå? Også har man hjerte til å drepe det som er av ditt DNA, som avhenger av nettopp deg for å bli levedyktig? 

Anonymkode: b3ce0...89d

Men det er ikke et barn? Det er en klump med celler uten bevissthet. Eggceller som man blør ut når man har mensen kan også potensielt bli barn. Betyr det at man må leve ut hver mulige graviditet for å unngå å miste potensielt liv?

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet er 100% friskt og moren er 100% frisk så fins det ingen grunn til å ta abort.

Anonymkode: b3ce0...89d

Det er ikke opp til deg å bestemme, kan være mange andre grunner enn sykdom som avgjør om noen vil gjennomføre en abort eller ikke.

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et barn fra første sekund. En dag vil forskning finne ut av dette. Da blir det mange angrende kvinner og menn. Det å ta abort er å drepe et barn. Bare si i mot men en dag kommer det frem at forskning har tatt feil og at det er et barn fra første sekund. Jeg driter i at folk mener jeg tar feil og er bare til å slå løs på meg. I don't care. En dag vil sannheten komme frem. Lykke til til dere som har tatt abort den dagen kommer. Deres tap. 

Anonymkode: cf9d2...2d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir en stadig mer innbitt forkjemper for selvbestemt abort jo eldre jeg blir. Jeg har alltid vært for selvbestemt abort, men jo mer jeg ser av elendigheten som mennesker og spesielt barn i verden opplever, jo klarere blir det for meg at ingen barn skulle behøve å bli satt til verden som uønsket.

Hvor er forresten alle abortmotstanderne når det kommer til å faktisk gjøre en reell innsats for å hjelpe barn som har det vondt? Og da mener jeg ikke å skrive et innlegg om det på FB og andre sosiale medier.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, wintergirl skrev:

Jobbet litt på et sykehus for et par år siden og der var det en operasjonssykepleier som jobbet i gynekologisk, som faktisk selv syns abort var grusomt. Som hun sa, det er flere kvinner som var gjengangere der, og de fikk til slutt en preken av legen. Dette var ikke kvinner som var blitt voldtatt,  ei heller dreide det seg om eventuelle sykdommer. De ville bare ikke ha "det" Så mange i dag tar lett på abort jo. Vi har så mange muligheter,  men alikevel. Og i noen land så er det også senaborter, hvor det faktisk er levedyktig utenfor livmoren. Det er helt forferdelig.  At noen klarer det å gjennomføre det er helt forkastelig. 

Selv om mange kvinner ikke tar lett på abort, så er det tydeligvis også mange som gjør det. Selvsagt sier de ikke det høyt, men når legene selv møter den samme dama for tredje gang, så er det noe galt med dama, eller mannen. Også spesielt at kvinner er de som pusher mest for å heve abortgrensen ytterligere.  En ting er de som har blitt voldtatt,  er alvorlige syke selv, har gener som overføres til barnet så det ikke får noe fullverdig liv, eller de finner ut at barnet er alvorlig sykt. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Føler meg seriøst flau på vegne av mitt eget kjønn. For en gjeng med bortskjemte, egosentrerte NEK den voksne generasjonen i dag er.

Anonymkode: e32c7...3ce

Hvordan forklarer dere det uomtvistelige faktum at aborttallene er stabile og har vært stabile i 40 år? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Betaler man noe for å få utført en abort?

Anonymkode: d5d68...09a

Nei, det er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...