Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
19 minutter siden, wintergirl skrev:

Jobbet litt på et sykehus for et par år siden og der var det en operasjonssykepleier som jobbet i gynekologisk, som faktisk selv syns abort var grusomt. Som hun sa, det er flere kvinner som var gjengangere der, og de fikk til slutt en preken av legen. Dette var ikke kvinner som var blitt voldtatt,  ei heller dreide det seg om eventuelle sykdommer. De ville bare ikke ha "det" Så mange i dag tar lett på abort jo. Vi har så mange muligheter,  men alikevel. Og i noen land så er det også senaborter, hvor det faktisk er levedyktig utenfor livmoren. Det er helt forferdelig.  At noen klarer det å gjennomføre det er helt forkastelig. 

Selv om mange kvinner ikke tar lett på abort, så er det tydeligvis også mange som gjør det. Selvsagt sier de ikke det høyt, men når legene selv møter den samme dama for tredje gang, så er det noe galt med dama, eller mannen. Også spesielt at kvinner er de som pusher mest for å heve abortgrensen ytterligere.  En ting er de som har blitt voldtatt,  er alvorlige syke selv, har gener som overføres til barnet så det ikke får noe fullverdig liv, eller de finner ut at barnet er alvorlig sykt. 

Jeg tror at kvinner som er gjengangere der, er kvinner som ikke har det enkelt fra før av og som på generelt grunnlag ikke greier å ta vare på egen helse pga manglende kunnskap og ressurser. Ingen ressurssterke kvinner orker å gjennomgå abort etter abort, det er faktisk et ubehagelig inngrep. Synes det er temmelig hårreisende at en operasjonssykepleier ikke ser disse nyansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller ikke i utgangspunktet for abort. Synes ikke noe om at det er så lettvint å få det gjort. Eller om enkelte tar lett på det.

Men samtidig vet jeg ingenting om hvilken situasjon andre står i og at valget bør være opp til hver enkelt. Når man velger å ta abort så er det bra at det er enkelt å få det gjort. 

Jeg er mot abort. Men likevel for selvbestemt abort. 

Anonymkode: 8d8dc...ba4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet i magen har ingenting det skulle sagt. Ingen rettigheter. Hvem taler barnets sak? Du får selvbestemt til å høres så pent ut. Selvbestemt drap. Og angående det siste: køen for å få lov å adoptere er MILELANG.

Anonymkode: bf711...438

Hvis det er så forferdelig lett å bare adoptere bort et barn - hvorfor i all verden finnes det da så mange barn i dette landet som har det helt for jævlig i hjemmet sitt? Hvorfor ikke bare fjerne disse barna fra det hjemmet som skader dem så vanvittig?

Fordi vi ikke lever på en rosa sky kanskje? 

Hva er det som gjør at DU tenker at du står i posisjon til å bestemme over andres liv? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ikke i utgangspunktet for abort. Synes ikke noe om at det er så lettvint å få det gjort. Eller om enkelte tar lett på det.

Men samtidig vet jeg ingenting om hvilken situasjon andre står i og at valget bør være opp til hver enkelt. Når man velger å ta abort så er det bra at det er enkelt å få det gjort. 

Jeg er mot abort. Men likevel for selvbestemt abort. 

Anonymkode: 8d8dc...ba4

Det er ingen som er FOR abort, det heter pro choice fordi man er for at folk skal få lov til å bestemme over egen kropp.

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera skrev:

Hvis det er så forferdelig lett å bare adoptere bort et barn - hvorfor i all verden finnes det da så mange barn i dette landet som har det helt for jævlig i hjemmet sitt? Hvorfor ikke bare fjerne disse barna fra det hjemmet som skader dem så vanvittig?

Fordi vi ikke lever på en rosa sky kanskje? 

Hva er det som gjør at DU tenker at du står i posisjon til å bestemme over andres liv? 

Skal barn som lider under omsorgssvikt avlives på statens regning? De bør ikke være i live? Det er det du sier her.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså wow: du er i mot å drepe dyr, men dreper gladelig dine egne barn?

Anonymkode: e32c7...3ce

Bare fordi jeg er imot systematisk undertrykkelse og mishandling av dyr betyr det ikke at jeg ikke kan være for selvbestemt abort, som forøvrig er to vidt forskjellige saker. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Forresten, det døvetegnet du viser til er ikke norsk, men heller amerikansk eller noe. De har jo også et helt annet og mer religiøst syn på abort i USA.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal barn som lider under omsorgssvikt avlives på statens regning? De bør ikke være i live? Det er det du sier her.

Anonymkode: bf711...438

Du synes dette er en saklig måte å debattere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her. Barnet i magen har NULL verdi. Gatehunder i Spania får mer sympati enn haugene med aborterte foster.

Anonymkode: bf711...438

Er vesentlig forskjell på et embryo og en hund. 

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal barn som lider under omsorgssvikt avlives på statens regning? De bør ikke være i live? Det er det du sier her.

Anonymkode: bf711...438

Sliter du med argumenter? 

Skaff deg en skikkelig måte å diskutere på, så kan vi fortsette 😊

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være mye bedre at slike kvinner faktisk tar abort enn å tvinge de stakkars barna til å vokse opp med dem som mor, når de er helt uønsket. Det skaper bare voksne som er fucked up.

Anonymkode: 4df0e...ac7

Skulle du sagt dette om et barn som var født? Drep det, det er bedre enn å vokse opp med en slik mor? Eller da barnet er ufødt, men mor er 6 mnd på vei? 5 mnd? 4? Når er det greit å ta livet av et barn? 

Dette med at kvinner må få bestemme over kropp syns jeg er et merkelig argument. På et visst tidspunkt er det ikke bare kvinnens kropp, men en kvinnekropp og en barnekropp. 

Anonymkode: 95560...feb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som er FOR abort, det heter pro choice fordi man er for at folk skal få lov til å bestemme over egen kropp.

Anonymkode: df876...5aa

Eller det barnet som er i mors kropp. 

Anonymkode: 95560...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle du sagt dette om et barn som var født? Drep det, det er bedre enn å vokse opp med en slik mor? Eller da barnet er ufødt, men mor er 6 mnd på vei? 5 mnd? 4? Når er det greit å ta livet av et barn? 

Dette med at kvinner må få bestemme over kropp syns jeg er et merkelig argument. På et visst tidspunkt er det ikke bare kvinnens kropp, men en kvinnekropp og en barnekropp. 

Anonymkode: 95560...feb

Det er jo derfor det er en grense på 12 uker, da er barnet ikke et foster men et embryo, en celleklump. Selvfølgelig skal kvinner få bestemme over sin egen kropp, hvem andre skal bestemme over den. Du?

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, deedee_ skrev:

Bare fordi jeg er imot systematisk undertrykkelse og mishandling av dyr betyr det ikke at jeg ikke kan være for selvbestemt abort, som forøvrig er to vidt forskjellige saker. 

Vet du hva: jeg klarer ikke se noe annet en total inkonsekvens i å ikke kunne spise honning fordi huffameg: det er biproduktet til en liten stakkars bie!! Og ikke kunne spise en høne, fordi den er ikke på jorda for at vi skal spise den opp med har sin egen agenda. Også på den andre siden kunne abortere barn: bare fordi man kan det hvis man har lyst. Det barnet må da ha de samme rettighetene som den høna?? Syns absolutt dette har noe med veganisme som livssyn å gjøre. Det fosteret er da for faen et liv det og??

Anonymkode: e32c7...3ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva: jeg klarer ikke se noe annet en total inkonsekvens i å ikke kunne spise honning fordi huffameg: det er biproduktet til en liten stakkars bie!! Og ikke kunne spise en høne, fordi den er ikke på jorda for at vi skal spise den opp med har sin egen agenda. Også på den andre siden kunne abortere barn: bare fordi man kan det hvis man har lyst. Det barnet må da ha de samme rettighetene som den høna?? Syns absolutt dette har noe med veganisme som livssyn å gjøre. Det fosteret er da for faen et liv det og??

Anonymkode: e32c7...3ce

Jeg mener det er uetisk å avle opp dyr for å spise dem og bruke kroppene deres. Mener også det er uetisk å tvinge kvinner til å føde uønskede barn, det er både uetisk for moren og for barnet. Det er to forskjellige saker. Det er ikke opp til meg å bestemme hva en kvinne skal gjøre med kroppen sin, samme som at jeg ikke har rett til å bestemme at et dyr skal dø for mine smaksløker. Bare fordi jeg er for SELVBESTEMT abort, betyr ikke det at jeg nødvendigvis ville klart å gjennomføre det eller valgt det selv. Men JEG har ingenting med hva andre kvinner velger! Må da vitterlig gå an å ha to tanker i hodet på en gang. Det blir for dumt når du skal dra inn veganisme i en aborttråd, da disse sakene ikke henger sammen i det hele tatt. 

Med din logikk burde du jo vært vegnaer selv, du som er så imot å i dine ord "drepe foster" (som forøvrig er embryo, og forskere har enda ikke bevis på om embryo er "sentient") - men syns det er helt ok å betale for å drepe tusenvis av levende dyr. Du er HYKLER! (Mener ikke dette, men bruker bare den samme tomme logikken din mot deg i dette tilfellet. Så du skjønner at det er to forskjellige saker.)

Endret av deedee_
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du hva: jeg klarer ikke se noe annet en total inkonsekvens i å ikke kunne spise honning fordi huffameg: det er biproduktet til en liten stakkars bie!! Og ikke kunne spise en høne, fordi den er ikke på jorda for at vi skal spise den opp med har sin egen agenda. Også på den andre siden kunne abortere barn: bare fordi man kan det hvis man har lyst. Det barnet må da ha de samme rettighetene som den høna?? Syns absolutt dette har noe med veganisme som livssyn å gjøre. Det fosteret er da for faen et liv det og??

Anonymkode: e32c7...3ce

Fordi før uke 12 så er det ikke et barn enda, det er et embryo. Jeg er ikke for sen abort, da legene etterhvert nå begynner å kunne redde barn såpass tidlig at det begynner å bli uforsvarlig med for sen abort, med mindre det er av medisinske grunner. Men frem til uke 12 er det ikke utviklet nok enda, og man bør få bestemme selv om man ønsker å beholde barnet eller ei. Er det da bedre at barnet vokser opp hos foreldre som ikke ønsker det eller som ikke klarer å ta seg av det?

Anonymkode: fbf98...e7a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at det er de abortkritiske argumentene som blir beskyldt for å være uanstendige. Er det så søkt å sammenligne ufødte barn og større barn? Merker dere noe skurrer når man bruker abortretorikken på de allerede fødte barna?

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Interessant at det er de abortkritiske argumentene som blir beskyldt for å være uanstendige. Er det så søkt å sammenligne ufødte barn og større barn? Merker dere noe skurrer når man bruker abortretorikken på de allerede fødte barna?

Anonymkode: bf711...438

Men det er ikke et barn enda, det er et embryo/foster. Det er derfor det blir så søkt å sammenligne. Det er ikke noe som er levedyktig på lenge enda.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal barn som lider under omsorgssvikt avlives på statens regning? De bør ikke være i live? Det er det du sier her.

Anonymkode: bf711...438

Dette er bare dumt.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvbestemt heter det ja, men man fjerner et liv som ikke akkurat har «selvbestemt» noe som helst... 

Skjønner ang. voldtekt og komplikasjoner, tror de fleste er enige der, men at såkalt «fosterreduksjon» i det hele tatt er et tema har fått meg til å innse hvor gal denne verden har blitt. Ta å se en video av en abort dere. Fikk meg til å sperre opp øynene kraftig.

Anonymkode: 1d7ea...793

Dette er så hyklersk!!! Hvis embryoer har en egen verdi som skal beskyttes av lov til tross for hva moren ønsker så bør det vel beskyttes til tross for hva faren har gjort også? Eller er det plutselig ikke en forsvarsløs baby lengre når det er resultat av en voldtekt? Hvor går grensen for hvilken start som gir embryoer verdi og hvilken som ikke gir det? Og hvem skal sette den grensen om ikke kvinnen som skal leve med valget hun gjør resten av livet?

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle du sagt dette om et barn som var født? Drep det, det er bedre enn å vokse opp med en slik mor? Eller da barnet er ufødt, men mor er 6 mnd på vei? 5 mnd? 4? Når er det greit å ta livet av et barn? 

Dette med at kvinner må få bestemme over kropp syns jeg er et merkelig argument. På et visst tidspunkt er det ikke bare kvinnens kropp, men en kvinnekropp og en barnekropp. 

Anonymkode: 95560...feb

Derfor har vi grensen på 12 uker. Før det er det snakk om et embryo.

Jeg bestemmer over min kropp, inkludert hva som får vokse inni den.

Endret av Absol
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...