Gå til innhold

Boblevann ble ruger litt tidligere enn planlagt


boblevann

Anbefalte innlegg

Lille gull er over en måned gammel 😍😍 Han vokser så utrolig fort, har lagt på seg halvannen kilo og er mye mer våken og «med» enn før. Det er så fantastisk 🤩 

Jeg var visst ganske eplekjekk når jeg sa at ammingen gikk bra - etter jeg sluttet å få/ta smertestillende etter fødselen (fikk myye) begynte jeg å kjenne at dette var jo tortur... Store åpne sår, ekstreme smerter, gråt (av meg altså) og å grue seg til hver eneste ammestund har preget den første tiden nå.. Dagene har gått i frustrasjob hos både meg, far og baby, hyppige skype-samtaler med ammehjelpen, pumping, koppmating og sårprosedyre for puppene 🥺 Det eneste positive er vel at det lokale apoteket vil bestå pga mine enorme utgifter på «puppegreier» 😂 Forrige helg bestemte jeg meg for at nå drar vi å sjekker tungebåndet, og hvis det heller ikke er problemet så kutter vi ut ammingen. Veel, det var virkelig problemet! Allerede første ammestund etter klipp gikk det veldig mye bedre, og jeg kan nå - ENDELIG - si at ammingen faktisk går bra ❤️ Jeg er så stolt av meg selv for at jeg holdt ut, jeg aner virkelig ikke hvorfor jeg gjorde det. Nå kan jeg virkelig begynne å nyte denne fine babytiden 🤩 Og ikke minst komme meg ut av huset... Har ikke fristet å dra så langt når hver eneste mating har vært preget av skriking, stønning og mange tårer. Nå er jeg en av dem som kan vippe ut puppen hvor som helst 🙈 Lille har heldigvis ikke vært preget av smertene mine, han har bare fått morsmelk hele veien og legger på seg i rekordfart! Han er fortsatt supersnill og grei, jeg får stort sett sove én runde på 2-3 timer og én runde på 4 timer i strekk om natta. 

Advarsel: TMI!

Ellers må jeg si at jeg er mektig imponert over det kvinnelige underliv! Når jeg etter fødselen fikk høre ordene klipp, dyp vaginalrift, dyp perinealrift og synlige muskelfester tenkte jeg bare «jaja, det var det underlivet. Hallo inkontinens og farvel sexliv» 😅 Men etter bare 1 uke merket jeg ingenting til perinealriften og vaginalriften, etter 14 dager var klippet helt lukket og nå etter 4 uker kjennes alt helt normalt ut! Og jeg har kontroll på alle funksjoner 🙈 Har ikke prøvd å ha sex ennå, men tenker med skrekkblandet fryd at vi skal prøve før jul 😯🤩 Alt ser og kjennes ut helt som før. Hurra for kvinnekroppen! Jeg er målløs over hva den får til 😍

Endret av boblevann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, boblevann skrev:

Lille gull er over en måned gammel 😍😍 Han vokser så utrolig fort, har lagt på seg halvannen kilo og er mye mer våken og «med» enn før. Det er så fantastisk 🤩 

Jeg var visst ganske eplekjekk når jeg sa at ammingen gikk bra - etter jeg sluttet å få/ta smertestillende etter fødselen (fikk myye) begynte jeg å kjenne at dette var jo tortur... Store åpne sår, ekstreme smerter, gråt (av meg altså) og å grue seg til hver eneste ammestund har preget den første tiden nå.. Dagene har gått i frustrasjob hos både meg, far og baby, hyppige skype-samtaler med ammehjelpen, pumping, koppmating og sårprosedyre for puppene 🥺 Det eneste positive er vel at det lokale apoteket vil bestå pga mine enorme utgifter på «puppegreier» 😂 Forrige helg bestemte jeg meg for at nå drar vi å sjekker tungebåndet, og hvis det heller ikke er problemet så kutter vi ut ammingen. Veel, det var virkelig problemet! Allerede første ammestund etter klipp gikk det veldig mye bedre, og jeg kan nå - ENDELIG - si at ammingen faktisk går bra ❤️ Jeg er så stolt av meg selv for at jeg holdt ut, jeg aner virkelig ikke hvorfor jeg gjorde det. Nå kan jeg virkelig begynne å nyte denne fine babytiden 🤩 Og ikke minst komme meg ut av huset... Har ikke fristet å dra så langt når hver eneste mating har vært preget av skriking, stønning og mange tårer. Nå er jeg en av dem som kan vippe ut puppen hvor som helst 🙈 Lille har heldigvis ikke vært preget av smertene mine, han har bare fått morsmelk hele veien og legger på seg i rekordfart! Han er fortsatt supersnill og grei, jeg får stort sett sove én runde på 2-3 timer og én runde på 4 timer i strekk om natta. 

Advarsel: TMI!

Ellers må jeg si at jeg er mektig imponert over det kvinnelige underliv! Når jeg etter fødselen fikk høre ordene klipp, dyp vaginalrift, dyp perinealrift og synlige muskelfester tenkte jeg bare «jaja, det var det underlivet. Hallo inkontinens og farvel sexliv» 😅 Men etter bare 1 uke merket jeg ingenting til perinealriften og vaginalriften, etter 14 dager var klippet helt lukket og nå etter 4 uker kjennes alt helt normalt ut! Og jeg har kontroll på alle funksjoner 🙈 Har ikke prøvd å ha sex ennå, men tenker med skrekkblandet fryd at vi skal prøve før jul 😯🤩 Alt ser og kjennes ut helt som før. Hurra for kvinnekroppen! Jeg er målløs over hva den får til 😍

Åh, herregud, den ammingen hørtes helt grusom ut! Enn at du har holdt ut tenker jeg! Så bra at det endelig ordnet seg med ammingen til slutt ❤️ Hva mente du med at de sjekket tungebåndet? Hva har det med smertefull amming å gjøre? Dette har jeg null peiling på 🙈

 

Altså, den revningen du beskrev der! 😱Hørtes utrolig vondt ut, skjønner godt du tenkte inkontinens og hele pakka. Hadde du grad 4? Kjempebra at alt fungerer som før! Kroppen er ganske fantastisk ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dovendyr1 skrev:

Åh, herregud, den ammingen hørtes helt grusom ut! Enn at du har holdt ut tenker jeg! Så bra at det endelig ordnet seg med ammingen til slutt ❤️ Hva mente du med at de sjekket tungebåndet? Hva har det med smertefull amming å gjøre? Dette har jeg null peiling på 🙈

 

Altså, den revningen du beskrev der! 😱Hørtes utrolig vondt ut, skjønner godt du tenkte inkontinens og hele pakka. Hadde du grad 4? Kjempebra at alt fungerer som før! Kroppen er ganske fantastisk ja. 

Ja det har vært grusomt, jeg aner ikke selv hvordan jeg har holdt ut.. Bare tull egentlig, jeg ville rådet alle andre til å gi seg! Jeg leste om stramt tungebånd på ammehjelpen.no - det er visst en «streng» under tunga som er for kort, det gjør at babyen ikke har så god bevegelighet i tunga, og det er jo tunga som brukes til å «melke» brystet! Stramt tungebånd gir ofte feil sugetak = vondt for mor! Amming er visst en vitenskap, trodde det var bare å stappe puppen i babyen og ferdig med det jeg 😂 Det er det altså ikke.... Så tungebåndet er klippet, det var absolutt ingen godfølelse så se noen KLIPPE (bokstavelig talt, med saks) i babyen min... Men det er visst ikke vondt for de, han tok det veldig fint ❤️

Vet du, det har faktisk ikke vært særlig vondt! Ikke grad 4 nei heldigvis. Gynekologen var litt usikker, men tror hun sa 3A - så kunne jo vært verre! 🤔 Under fødselen var det bare klippet jeg kjente (det var ekkelt, ikke vondt) - riftene kjente jeg ingenting til. Etter fødsel var det sårt og ømt men slett ikke ulidelig, jeg regner med underlivet føles mørbanket like etter en fødsel uansett egentlig 🙈. Etter vi kom hjem er det bare klippet som har vært ubehagelig, men det har vært helt overlevbart! Nå etter bare fire usle uker er det bare litt ømt når jeg står feks på huk. Ellers kjenner jeg ingenting 😍 Er så stolt over kroppen altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, boblevann skrev:

Ja det har vært grusomt, jeg aner ikke selv hvordan jeg har holdt ut.. Bare tull egentlig, jeg ville rådet alle andre til å gi seg! Jeg leste om stramt tungebånd på ammehjelpen.no - det er visst en «streng» under tunga som er for kort, det gjør at babyen ikke har så god bevegelighet i tunga, og det er jo tunga som brukes til å «melke» brystet! Stramt tungebånd gir ofte feil sugetak = vondt for mor! Amming er visst en vitenskap, trodde det var bare å stappe puppen i babyen og ferdig med det jeg 😂 Det er det altså ikke.... Så tungebåndet er klippet, det var absolutt ingen godfølelse så se noen KLIPPE (bokstavelig talt, med saks) i babyen min... Men det er visst ikke vondt for de, han tok det veldig fint ❤️

Som jeg skulle sagt det selv😅😂 Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på ammehjelpens nettsider. 

Godt å høre at det går bedre😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Irisiri skrev:

Som jeg skulle sagt det selv😅😂 Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på ammehjelpens nettsider. 

Godt å høre at det går bedre😊👍

Huff ja, jeg har lest alt! Helsesøster har prøvd å komme med gode råd, men jeg har bare svart «vet det, har prøvd det» til alt 😂 Har trålet ammehjelpen, har ikke giddet å lukke fana på telefonen en gang for jeg har vært så hyppig innom... Hvordan går det med dere og amming? Jeg hadde aldri forestilt meg at det kunne være så vondt/vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, boblevann skrev:

Huff ja, jeg har lest alt! Helsesøster har prøvd å komme med gode råd, men jeg har bare svart «vet det, har prøvd det» til alt 😂 Har trålet ammehjelpen, har ikke giddet å lukke fana på telefonen en gang for jeg har vært så hyppig innom... Hvordan går det med dere og amming? Jeg hadde aldri forestilt meg at det kunne være så vondt/vanskelig..

Jeg skrev en (lang) oppdatering i dagboken min nå, men kort fortalt har det vært en ganske frustrerende ammestart. Mye likt som hos deg, med sår, pumping og slikt. Jeg trodde også det skulle være mye enklere🙈 Kroppen er jo laget for å gi babyen morsmelk, så hvorfor gjør det så satans vondt??😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, boblevann skrev:

Ja det har vært grusomt, jeg aner ikke selv hvordan jeg har holdt ut.. Bare tull egentlig, jeg ville rådet alle andre til å gi seg! Jeg leste om stramt tungebånd på ammehjelpen.no - det er visst en «streng» under tunga som er for kort, det gjør at babyen ikke har så god bevegelighet i tunga, og det er jo tunga som brukes til å «melke» brystet! Stramt tungebånd gir ofte feil sugetak = vondt for mor! Amming er visst en vitenskap, trodde det var bare å stappe puppen i babyen og ferdig med det jeg 😂 Det er det altså ikke.... Så tungebåndet er klippet, det var absolutt ingen godfølelse så se noen KLIPPE (bokstavelig talt, med saks) i babyen min... Men det er visst ikke vondt for de, han tok det veldig fint ❤️

Vet du, det har faktisk ikke vært særlig vondt! Ikke grad 4 nei heldigvis. Gynekologen var litt usikker, men tror hun sa 3A - så kunne jo vært verre! 🤔 Under fødselen var det bare klippet jeg kjente (det var ekkelt, ikke vondt) - riftene kjente jeg ingenting til. Etter fødsel var det sårt og ømt men slett ikke ulidelig, jeg regner med underlivet føles mørbanket like etter en fødsel uansett egentlig 🙈. Etter vi kom hjem er det bare klippet som har vært ubehagelig, men det har vært helt overlevbart! Nå etter bare fire usle uker er det bare litt ømt når jeg står feks på huk. Ellers kjenner jeg ingenting 😍 Er så stolt over kroppen altså.

Okei, det gir mening! Så kjapp og enkel løsning da, men skjønner det var fælt å se på ❤️

Jeg får vondt bare av å lese om dette her, men godt å høre at det ikke er så vondt som det kan høres ut som! Jeg bare føler at underlivet er jo så sensitivt at det må da være forferdelig smertefullt når slike ting skjer 🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Irisiri skrev:

Jeg skrev en (lang) oppdatering i dagboken min nå, men kort fortalt har det vært en ganske frustrerende ammestart. Mye likt som hos deg, med sår, pumping og slikt. Jeg trodde også det skulle være mye enklere🙈 Kroppen er jo laget for å gi babyen morsmelk, så hvorfor gjør det så satans vondt??😂

Ja du det spørsmålet har jeg stilt meg selv hundre ganger... «skal jeg ikke egentlig være laget for dette?» 😂 Er så uendelig deilig at det nå har løsnet 🥰

4 minutter siden, Dovendyr1 skrev:

Okei, det gir mening! Så kjapp og enkel løsning da, men skjønner det var fælt å se på ❤️

Jeg får vondt bare av å lese om dette her, men godt å høre at det ikke er så vondt som det kan høres ut som! Jeg bare føler at underlivet er jo så sensitivt at det må da være forferdelig smertefullt når slike ting skjer 🙈

 

Ja det var det, skulle fått gjort det for flere uker siden! Skjønner ikke at ikke HS har nevnt det før når vi har slitt så lenge. Jeg måtte spørre henne selv, jeg synes hun burde foreslått å få sjekka det jeg.. Hun pusha på flaske og MME heller enn å nevne tungebånd? Uendelig glad for Ammehjelpen ❤️ 

Ja det gjorde jeg også før jeg fødte selv! Var helt sikker på at de som sa det ikke var vondt underdrev og ville unngå å skremme liksom 😂 Akkurat når jeg revna tror jeg alt var så vondt og sprengt der nede at kanskje jeg ble litt bedøvd på en måte? Kjente alle fall ingenting! Og etterpå så grodde det superfort - perinealriften rakk jeg aldri å se en gang, for den var grodd før jeg rakk å studere slagmarken med speil 😂 Så den vet jeg faktisk ikke helt hvor var! Det sier litt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lillegull 9 uker 💙 

Bruker denne dagboka litt ennå jeg 🙊 Er så overveldet over hvor høyt jeg elsker denne lille klumpen! Kan ligge på gulvet å leke med han i evigheter, ingenting føles så godt som når han smiler til meg. Vi har lange, dype samtaler på stellebordet, og lykkefølelsen om kvelden når han ligger å koser seg ved puppen mens han stryker meg på brystet 🥰 Han er så god! Så et innslag på TV her om dagen om en dame som mistet babyen sin under fødselen - tårene rant i strie strømmer og jeg klemte lille gutten min så hardt at jeg vekket han 😅 Får tidenes klump i magen av å tenke tilbake på at eg seriøst vurderte abort 🥺 

Hormoner og morsinstinkt er finurlige greier. Melka fosser hvis babyen gråter, og hvis andre holder han mens han gråter så klør det i hele kroppen for å få kost med han 😂 Må konsentrere meg for å la samboer prøve/lære seg å roe han ned når han gråter, vil bare ha han hos meg umiddelbart 🙈 Men vet jeg vil angre senere om jeg ikke slipper samboer til nå, så jeg gjør mitt beste for å «overse» gråtingen, men fy flate så vanskelig! Samboer har spurt meg om nr. 2 noen ganger - ikke noe alvorlig selvsagt - men alá «ser du for deg at vi kan få en til en gang?» men jeg kjenner jeg vil ikke ha en annen baby. Jeg vil bare ha denne babyen -MIN baby - og vie resten av livet til å gjøre hans liv bra 😂 Det går sikkert over det og, det er jo veldig tidlig ennå. Er minimum to år til vi for alvor skal tenke i de baner. Jeg er bare då fascinert over hele dette opplegget 😍

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Lillegull 11 mnd

Dette er helt sykt. Om fire usle uker har vi en ETTÅRING!! Jeg kan ikke fatte det. Føles som det var nå nettopp at jeg satt med skrekkblandet fryd og positiv test. Hva har skjedd? 

Har ikke skrevet i denne dagboken på lenge, men nå som lille har avsluttet ammingen følte jeg for det igjen. Er så lei meg! Skal vi aldri få den kosen igjen? Jeg må si at det er mitt valg å avslutte. Selv om ammingen gikk helt vanvittig mye bedre etter tungebåndsklipp så var sugetaket aldri optimalt. Det gikk fint helt frem til tennene kom. Nå i sommer kom det 6 tenner på rappen, og for hver tann kjente jeg sårheten komme tilbake. Etter hvert som de kom lenger ut fikk jeg mer og mer flashbacks til blod, tårer og å grue seg til hver amming. Bestemte meg for at jeg orker ikke en runde til, det er ikke verdt det. Nå er han straks ett år - og anbefalingen om amming til ett år er nesten nådd. Avvenningen gikk overraskende greit. Jeg valgte «cold turkey», og det var egentlig helt uproblematisk. Han gav seg på dagtid ved 8 mnd, og nå en kveld da jeg bestemte meg så snudde han bare ryggen til og sovnet 🤷🏽‍♀️ Jeg som trodde han var såååå avhengig av nattapuppen. Det var feil 😂 

Men likevel føler jeg en slags sorg. Vi får aldri den kosen mer, han er blitt så stor. Lille babyen som plutselig ikke er avhengig av mamma mer 😭 Det er såå godt og såå trist på samme tid... Tidvis tar jeg meg i å savne barseltiden. Noen som har hatt det likens?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese noen ord fra deg❤️ Ja, tenk, snart ett år. Det er helt sprøtt!

Jeg har stor forståelse for at ammeslutt kan være vemodig. Da du tok kampen med blod og tårer sist, så kom det mer godt ut av det enn det ville gjort nå. Men selv om du vet at det er riktig valg for dere, så skjønner jeg hva du mener. Amming er så utrolig fint og koselig - når det går knirkefritt! Klarer du å lage en liten kosestund med ei flaske og nærhet, kanskje? Eller har han ikke ro i rumpa, sånn som jenta vår?😅

Nærmer deg seg barnehagestart for dere, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.10.2020 den 16.34, Irisiri skrev:

Så fint å lese noen ord fra deg❤️ Ja, tenk, snart ett år. Det er helt sprøtt!

Jeg har stor forståelse for at ammeslutt kan være vemodig. Da du tok kampen med blod og tårer sist, så kom det mer godt ut av det enn det ville gjort nå. Men selv om du vet at det er riktig valg for dere, så skjønner jeg hva du mener. Amming er så utrolig fint og koselig - når det går knirkefritt! Klarer du å lage en liten kosestund med ei flaske og nærhet, kanskje? Eller har han ikke ro i rumpa, sånn som jenta vår?😅

Nærmer deg seg barnehagestart for dere, eller? 

Ja det er galskap.. Jeg husker jo alt som om det var i går! Nå i disse dager går jeg jo med den samme nervøsiteten og spenningen som jeg hadde i fjor - i dag ville det vært to dager til termin 😂 Har attpåtil en venninne som har termin i år samme dato som jeg hadde i fjor, og jeg føler så ekstremt med henne! 🙈

Nei her er det ikke mye kos og nærhet nei! Det har han aldeles ikke tid til 😂 Det har faktisk kommet seg litt etter jeg begynte å jobbe igjen, nå kommer han faktisk bort innimellom og gir meg en kos. Men det er kortvarig da! Her en kveld var han ganske urolig og sovnet faktisk på brystet mitt i lenestolen. Første gang på et halvt år og jeg nøt hvert eneste sekund 🥰 Selv om jeg savner babykosen er det jo faktisk veldig mye som er både enklere og gøyere nå. Han er mer selvstendig, kan leke alene, kan sitte på gulvet med en badeand mens jeg dusjer, spiser selv slik at vi kan spise sammen osv. Og han forstår hva jeg sier, så selv om han ikke snakker selv ennå føler jeg vi har en samtale av og til 🤩 Jeg savner babykosen, men jeg savner ikke det hjelpesløse vesenet som bare lå der og gryntet liksom. Veldig rar følelse 🤷🏽‍♀️
 

Her blir det ikke barnehage før 01.12, jeg teller sekunder omtrent 😂 Det høres fælt ut, men lillemann er så vanvittig aktiv HELE dagen at jeg tror han kommer til å elske bhg. Han elsker å ha folk rundt seg, han elsker andre barn, han elsker å herje og leke. Så jeg tror bhg blir bra for han :) Har jenta deres startet? 🤩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er så enig i det du skriver, savner ikke babytiden, godt det er over 😅 Jenta vår startet nylig i barnehage, og hun stortrives. Det er så godt å se henne løpe rundt og le med andre barn!🥰 Men hun ble selvfølgelig syk for første gang etter tre dager der da, så det klusset til oppstarten🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...