Gå til innhold

Foretrekker du innbytte eller privat salg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selge selv gir oftest en bedre pris, men mye styr.

Har bare benyttet meg av innbytte en gang, da hadde de kampanje med 30.000 for eu-godkjent bil med skilt som kom seg til forhandler for egen maskin. 

Tror kanskje det blir innbytte neste gang også :p 

Anonymkode: 55d80...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker innbytte fordi det er så mye styr med å selge selv.

Forstår selvsagt at å selge selv gir flere kroner inn til meg, men den differansen er jeg villig til å betale for den tjenesten det er at forhandler selger bilen for meg så jeg slipper.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger selv og får dermed mye mer igjen enn ved innbytte. Men, ja, det er en del arbeid. Er vel smak og behag, ikke noe i veien med å betale litt for at ting skal være mer lettvinte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de horrible lovene som fins her i landet, som gir kjøperen all makt, må en enten bytte bruktbilen inn hos forhandler mens den ennå er noenlunde brukbar, eller kjøre den helt ut til den må skrotes.
Selger du en eldre bil til rette typen som vet å benytte seg av sine rettigheter, er helvete løst. At bilen er gammel og ting på gamle biler pleier ofte å gå i stykker, kommer du ikke langt med. Du som selger er den som blir sittende med skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tør ikke selge bilen selv. Redd for at det blir noe tull. Hadde jo fått mer for bilen, men syns ikke det er verdt det. 

 

Anonymkode: 1e155...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Vox_populi skrev:

Med de horrible lovene som fins her i landet, som gir kjøperen all makt, må en enten bytte bruktbilen inn hos forhandler mens den ennå er noenlunde brukbar, eller kjøre den helt ut til den må skrotes.
Selger du en eldre bil til rette typen som vet å benytte seg av sine rettigheter, er helvete løst. At bilen er gammel og ting på gamle biler pleier ofte å gå i stykker, kommer du ikke langt med. Du som selger er den som blir sittende med skjegget i postkassa.

Hvordan det? Har aldri skjedd meg.

Anonymkode: 459dc...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan det? Har aldri skjedd meg.

Ok. Det har aldri skjedd deg, og derfor KAN det ikke skje. Uangripelig logikk du kommer med der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Ok. Det har aldri skjedd deg, og derfor KAN det ikke skje. Uangripelig logikk du kommer med der!

Ok, reformulerer slik at du kan komme ned fra den høye hesten din og forklare det litt: Hva er det som skal skje? Hvordan er lovgivningen ufordelaktig for kjøperen?

Skjønner du det nå?

Anonymkode: 459dc...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, reformulerer slik at du kan komme ned fra den høye hesten din og forklare det litt: Hva er det som skal skje? Hvordan er lovgivningen ufordelaktig for kjøperen?

Skjønner du det nå?

Anonymkode: 459dc...018

Den er ufordelaktig for selgeren! Å selge til en som finner det aller minste, som da kjøperen skal klage på, og ha avslag på prisen, henger bare ikke på greip når det er to års ”reklamasjonsrett” v/privatsalg, men bare 3mnd gjerne fra en forhandler! 

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi solgte bil for en måneds tid siden, og i dag har jeg forbannet meg på at jeg aldri mer skal selge bil privat.  Det blir bare dårlig nattesøvn og trøbbel av det.

Det som ikke burde skjedd skjedde, bilen måtte repareres etter kort tid med ny eier, selv om vi hadde gjort alt vi kunne for å forsikre oss om at ingenting var galt.  (EU-kontroll og NAF salgstest), 

Ny eier var klar på at han visste at han ikke hadde et legitimt krav mot oss, men valgte likevel å be oss om å dekke  halvparten av verkstedregningen.  

Som de empatiske menneskene vi er forstår vi selvsagt at dette ble et problem for ny eier, og selv om han ikke hadde krav på noe hadde vi ikke samvittighet til å la dette gå uten videre.  Jeg liker ikke at noe jeg har solgt har  påført andre problemer og bekymringer.

Vi har ikke økonomi til å gi så mye som han ba om, men vi tilbød halvparten.

Det godtok han, og han har fått en god billig bil, til tross for ekstrautgiften han fikk, og jeg er kvalm og uvel fordi denne uforutsette utgiften blir vanskelig å takle akkurat nå.

Jeg understreker at dette går på meg, og ikke på ham.  Han har ikke gjort noe galt.  Han ba om hjelp men tøff tid, og det er lov!  

Jeg er alt for samvittighetsfull (av mangel på et bedre ord) til å selge bruktbil privat, så heretter kjøres biler til de er vrak, eller de selges til forhandler.

Anonymkode: f1449...0ee

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd.

Anonymkode: 1a8dc...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tdm900 skrev:

Den er ufordelaktig for selgeren! Å selge til en som finner det aller minste, som da kjøperen skal klage på, og ha avslag på prisen, henger bare ikke på greip når det er to års ”reklamasjonsrett” v/privatsalg, men bare 3mnd gjerne fra en forhandler! 

Men det er jo bare tull. Det ligger mange føringer i denne loven, slitasje og synlige mangler f.eks. får du ikke reklamere på i det hele tatt. Ellers er bilens alder og kilometerstand noe man tar høyde for. Og til syvende og sist kan man fraskrive seg store deler av reklamasjonsretten i kontrakten, f.eks. når man selger en gammel bil i dårlig stand.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Så med mindre du bevisst holder noe tilbake skal det være helt greit å selge bilen slik den er. 

Anonymkode: 459dc...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd.

Anonymkode: 1a8dc...d0c

Dette var en dumsnill selger. Hyggelig gjort med kjøper, men det har ingenting med reklamasjonsretten å gjøre.

Anonymkode: 459dc...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en dumsnill selger. Hyggelig gjort med kjøper, men det har ingenting med reklamasjonsretten å gjøre.

Anonymkode: 459dc...018

Det har ingenting med reklamasjonsretten å gjøre, men jeg besvarer TS spørsmål som er om jeg foretrekker innbytte eller privat salg.

Jeg vil ikke gå for privat salg flere ganger, jeg er alt for dum til det!

Anonymkode: 1a8dc...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Den er ufordelaktig for selgeren! Å selge til en som finner det aller minste, som da kjøperen skal klage på, og ha avslag på prisen, henger bare ikke på greip når det er to års ”reklamasjonsrett” v/privatsalg, men bare 3mnd gjerne fra en forhandler! 

Det er like lang reklamasjonstid enten bilen blir kjøpt privat eller av forhandler. Garanti derimot gir gjerne en forhandler i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en dumsnill selger.

En ærlig og redelig selger, tenker jeg vi sier. En som ikke er det, samt den som forsvarer slike, bruker man stikk motsatte begreper om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Den er ufordelaktig for selgeren! Å selge til en som finner det aller minste, som da kjøperen skal klage på, og ha avslag på prisen, henger bare ikke på greip når det er to års ”reklamasjonsrett” v/privatsalg, men bare 3mnd gjerne fra en forhandler! 

Øhh nei? Forhandle har 5 års reklamasjonsrett og 3 måneder garanti. Men ja selger sitter med ansvaret, sida han er den med mest kunskap om bilen.. 

Anonymkode: 91ad3...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

En ærlig og redelig selger, tenker jeg vi sier. En som ikke er det, samt den som forsvarer slike, bruker man stikk motsatte begreper om.

Nei, en dum selger. 

Man må være temmelig blåst for å betale for reparasjoner man ikke er ansvarlig for på en bil man har solgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FrodeF skrev:

Nei, en dum selger. Man må være temmelig blåst for å betale for reparasjoner man ikke er ansvarlig for på en bil man har solgt. 

Andre er blåst for moral. Det er mye verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...