Gå til innhold

Hva legger dere i ordet snowflakes generasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir de unge sett på som noen som ikke tåler noe? 

Det finnes mange tøffe ungdom også. :kaklehone:

Anonymkode: 6e70c...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er ikke snowflake en som ikke tåler noe. Det er mer en som føler seg så unik og spesiell at "ingen forstår meg". Jeg ser mer på det som en fase som mange unge tenåringer går gjennom, uavhengig av generasjon.

Anonymkode: f678e...9b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om snowflakes generasjonen.

Anonymkode: 9670c...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det at de tror de er så unike og spesielle, hver og en av dem. De er ikke skjøre, men de er heeeeelt spesielle, så de må ha masse tilpasninger uansett hva de skal gjøre. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowflake er vel likestilt med neger som rasistisk ord. Regner med du her tenker på skjøre folk. Jeg tror nok ingen annen generasjon har hatt så store krav til utdannelse, kapital og karriere som de vi dagens unge har. Forventningene er høye, og når man alltid skal hige etter andre gunst er det utmattende. I min mors generasjon ble det noe utav alle. I min generasjon blir man enten vinner eller taper.

 

Har selv vært heldig og flink, men kjenner mange som har bukket under for presset.

Anonymkode: 922c3...61f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker "snowflake" som om at mange av dagens unge ble løyet til av sine foreldre om hvor unike og flinke de er, og at de kan gjøre hva de vil med livet sitt

Så vokser disse opp, og innser at de ikke er spesielle i det hele tatt og dermed er skuffelsen og frustrasjonen stor.

Enten det, eller at man i disse dager bruker følelser istedenfor fakta, noe som er ekstremt skremmende.
Spesielt "journalister" (jeg kaller dem pundits) i MSM som blåser opp enhver sak for clicks og views, og samtidig er VELDIG partiske for å pushe en bestemt agenda.

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på Snowflakes som noen der anser det å unngå ubehageligheter og vanskeligheter i livet, som viktigere enn individuell frihet. 

Folk som dyrker offermentaliteten, fremfor "empowerment" av mennesker og grupper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om før. Leste cornflakes når jeg leste det. Det sier hvor ukjent det ordet er for meg 

Anonymkode: 9b242...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene i dag har foreldre som kjemper alle deres kamper for dem og de blir lært opp til at de fortjener alt det beste i livet fordi de er helt spesielle - dette gjør dem skjøre og ikke klare for det virkelige liv

Anonymkode: 85d96...ba9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Folk som blir fornærmet og krenet for vær minste lille ting.

Ja, dette

Anonymkode: 8c75d...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowflakes er folk som sutrer over ting og utfordringer og som føler at de trenger å bli behandlet annerledes enn vanlige folk. Folk som blir fort krenket og gidder ikke jobbe med seg selv men ønsker at samfunnet og andre mennesker skal tilrettelegge for de. Et godt eksempel er incels. De sutrer fordi de ikke får seg dame, og så synes de at staten skal dekke horeutgifter slik at de også kan "få seg noe". Mange av de ønsker også å gjøre voldtekt lovlig.

Anonymkode: 2a858...0a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snowflakes er folk som sutrer over ting og utfordringer og som føler at de trenger å bli behandlet annerledes enn vanlige folk. Folk som blir fort krenket og gidder ikke jobbe med seg selv men ønsker at samfunnet og andre mennesker skal tilrettelegge for de. Et godt eksempel er incels. De sutrer fordi de ikke får seg dame, og så synes de at staten skal dekke horeutgifter slik at de også kan "få seg noe". Mange av de ønsker også å gjøre voldtekt lovlig.

Anonymkode: 2a858...0a6

Hva for no?😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere andre også har skrevet, er Snowflake-generasjonen pr definisjon en selvsentrert, kravstor og lett krenkbar generasjon, som har en overdreven oppfatning av egen unikhet («et unikt snøfnugg») og betydningsfullhet. 

https://www.nytid.no/blaser-storm-krenkede-folelser-gjennom-verden/

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Generasjon_snøfnugg

Anonymkode: df055...c0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som flere andre også har skrevet, er Snowflake-generasjonen pr definisjon en selvsentrert, kravstor og lett krenkbar generasjon, som har en overdreven oppfatning av egen unikhet («et unikt snøfnugg») og betydningsfullhet. 

https://www.nytid.no/blaser-storm-krenkede-folelser-gjennom-verden/

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Generasjon_snøfnugg

Anonymkode: df055...c0a

Men hvorfor legge en hel generasjon under samme betegnelse? Ikke alle er slik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig i at dagens unge (og middelaldrende) har lett for å bli krenket. Vi hører mye om folk som er krenka, ja, men det er fordi man i dag har sosiale medier til å fortelle verden om det og journalister som gidder å skrive om det. Men folk ble langt oftere krenket før. Bare tenk på alle forfatterne som er blitt stilt for retten i Norge fordi de hadde skrevet noe "usømmelig" eller gudsbespottende? Filmen Life of Brian var forbudt i Norge fordi det var blasfemi. Folk ringte og skjelte ut NRK hvis de viste noe som kunne være krenkende for kristne på TV, f.eks kritikk av religion eller snakk om sex eller alkohol. Man kunne ikke vise en vinflaske på TV engang. I dag leer jo ikke folk på et øyelokk nærmest uansett hva de leser/ser på TV.

At mange i dag virker veldig opptatte av hvor spesielle og unike de er, er jeg enig i. Men det gjelder langt fra bare ungdommer - folk godt opp i årene er helt like. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om snowflakes generasjonen.

Anonymkode: 9670c...c01

Veike, Svake og Selvsentrerte Sveklinger Som sipper ved første ¨fartsDUMP¨ I livet.

MEN, -Jeg finner trøst i Darvins LOV Survival of the fittest – Wikipedia

ALLE Ser vel veien forran oss... Stor-krig nr. 3. -Sosial uro ingen noensinne har hørt om. MED MER, ---Snart. Prøv å rope på PsYK, -OG NAV, Da... :ler:

...

Robert Shaw, the American child psychiatrist whose tome on bad parenting, The Epidemic, has taken the US by storm, has an uncomfortable message. Today's children are emotionally stunted individuals whose every whim has been indulged to create a generation that has lost the capacity to appreciate the feelings and needs of other people. All around us, he says, are whining, nagging, complaining youngsters who are being brought up in the lap of economic luxury but without the moral input of parents

...

Fra https://www.theguardian.com/books/2004/apr/21/booksonhealth.lifeandhealth

Trenger en ¨Vask, -i Gen Banken¨ IMHO ... Kommer SNART.   ...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Men hvorfor legge en hel generasjon under samme betegnelse? Ikke alle er slik 

Selvsagt er ikke alle i en hel generasjon like, selv om navnet er generaliserende og peker på det mange ser på som særtrekk. Å navngi generasjoner har vært vanlig i mange tiår. 

Anonymkode: df055...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de med foreldre som har beskyttet dem litt for mye fra å takle negative følelser og motgang. 

Det er bra å anerkjenne barns følelser, men det trenger ikke å resultere i ting som dette: 

Forelder: Anne, kan du være så snill å gå ut med søplet?

Anne: Nei, det er så kjedelig og ekkelt, dessuten chatter jeg med Mia nå, jeg skjønner ikke hvorfor dere vil ha meg til å jobbe hele tiden, jeg tok jo ut søpla i forrige uke. Dere er verdens verste foreldre! 

Forelder: Jeg skjønner jo at du heller vil snakke med Anne og at det er litt ekkelt. Hvorfor synes du at vi er så ille da? Jeg kan bære ut søplet nå og så kan du ta den minst ekle søpla? 

Av og til er det viktig å lære seg til å « Suck it up» ..som de sier. - Noen ganger må man bare lære seg å gjøre det som skal til, uavhengig av hva man føler om det. Det er ikke alltid følelsene dine er så viktig som du føler ;) 

 

Endret av absinthia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Er helt uenig i at dagens unge (og middelaldrende) har lett for å bli krenket. Vi hører mye om folk som er krenka, ja, men det er fordi man i dag har sosiale medier til å fortelle verden om det og journalister som gidder å skrive om det. Men folk ble langt oftere krenket før. Bare tenk på alle forfatterne som er blitt stilt for retten i Norge fordi de hadde skrevet noe "usømmelig" eller gudsbespottende? Filmen Life of Brian var forbudt i Norge fordi det var blasfemi. Folk ringte og skjelte ut NRK hvis de viste noe som kunne være krenkende for kristne på TV, f.eks kritikk av religion eller snakk om sex eller alkohol. Man kunne ikke vise en vinflaske på TV engang. I dag leer jo ikke folk på et øyelokk nærmest uansett hva de leser/ser på TV.

At mange i dag virker veldig opptatte av hvor spesielle og unike de er, er jeg enig i. Men det gjelder langt fra bare ungdommer - folk godt opp i årene er helt like. 

Husk at generasjonsbegrepet betegner den oppvoksende generasjon, dvs ungdom og unge voksne. Det var ikke ungdom og unge voksne som ble krenket av og forbød Life of Brian i 1980. Det var heller ikke ungdom og unge voksne som ble krenket og sørget for at forfatter Jens Bjørnebo ble fengslet i 1967. 

Anonymkode: df055...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...