Gå til innhold

Hvordan motivere partner til å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 2/18/2019 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Hovedsakelig går det ut på at han spiser store mengder mat, og ofte usunn. Han føler hele tiden vi må «kose oss litt» og «er fysen på noe».

Han er tydelig ubekvem, og uttrykker også dette ovenfor meg. Likevel fortsetter han, og begrunner det med at «han kan jo bare trene». Derimot ser jeg jo at et par økter i uka gjør ikke opp for 4-10 000 kalorier ekstra, ut over vanlig behov. 

Over de to årene vi har vært sammen har han gått opp 17kg. Bikket nå 100kg og merker jeg begynner å bli bekymret for han.

Anonymkode: 8079e...989

Venninna mi hadde litt det samme "problemet" og begynte å bli bekymra for helsa til mannen etter at han hadde gått opp 20+ kg og gått fra å være godt trent til å bli en slabbedask som levde på energidrikk og var deprimert. Hun klarte å motivere han ved at de begge meldte seg inn i treningssenter, begynte å lære å lage sunn mat hjemme, og hadde et mål om å løpe ett eller annet halvmaraton ett år senere. 

Hun kjøpte påmelding til han og seg selv, så da var det ingen vei tilbake. De måtte komme seg i form, begge to! Samtidig jobbet de med årsakene til depresjonen, som hadde mye med at han hadde vært arbeidsløs og hadde vanskelig for å finne seg relevant jobb å gjøre.

Anonymkode: 71995...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok det, men da bør heller ikke mannen til Ts klage og syte til henne over at han har blitt overvektig

Anonymkode: c0244...e8b

Du har aldri vært overvektig da tydeligvis? Det er ikke så enkelt. 

Anonymkode: f43b2...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok det, men da bør heller ikke mannen til Ts klage og syte til henne over at han har blitt overvektig

Anonymkode: c0244...e8b

Noen ganger er man bare ikke i stand til å sette ord på hva man egentlig er misfornøyd med, spesielt hvis det er opplegget til en man er glad i, men å klage over vekta er noe "alle" gjør, så det er "safe". Det løser jo ikke problemet, men ingen andre ideer nevnt i denne tråden gjør det heller. Å finne gode løsninger er opp til den det gjelder, eventuelt paret i fellesskap, ikke den andre partneren alene.

Anonymkode: 8327a...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det skjedd noe i det siste som gjør at han spiser mer enn normalt? Siden han har en historie med overvekt kan det relateres til følelser. Og, ja, menn spiser også følelser. Finn ut hvorfor han har begynt å spise igjen, og gjør noe med årsaken.

Anonymkode: 8564f...ed8

Han har sluttet å snuse for rundt en måned siden. Ellers har han alltid spist mye snacks, og det virker egentlig ikke som det er såå mye mer enn vanlig. Så jeg tror nesten at han spiser når jeg ikke er der også. 

Anonymkode: 8079e...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tussi680 skrev:

Her skrives det ingenting om at han går på medisiner som kan gjøre at han går opp i vekt. Gjør han det? Går på medisiner av noe slag? Kjente ei som ble smellf... en gang, og det var faktisk medisiner.

Han er 24 år og går ikke på noen medisiner. 

Anonymkode: 8079e...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men han har også gått opp 17 kilo etter at dere ble sammen. Kan det være at du har tatt over litt mye av styringa, i beste mening?

Og følelsene trenger ikke engang stikke så dypt. Jeg vet med meg selv, at når jeg føler at jeg ikke helt kan bestemme selv hva jeg skal spise - at mamma, myndighetene, slankeindustrien, matvareindustrien og media "vet best", reagerer jeg med å passivt-aggressivt sabotere - selv mine egne beste hensikter - med å snikspise og overspise.

Anonymkode: 8327a...be7

Jeg har ikke tatt over noe av styringa annet enn at vi kanskje spiser litt sunnere mat enn han gjorde da han bodde med kompiser. Vi skriver handleliste sammen, og handler sammen. 

Anonymkode: 8079e...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi hadde litt det samme "problemet" og begynte å bli bekymra for helsa til mannen etter at han hadde gått opp 20+ kg og gått fra å være godt trent til å bli en slabbedask som levde på energidrikk og var deprimert. Hun klarte å motivere han ved at de begge meldte seg inn i treningssenter, begynte å lære å lage sunn mat hjemme, og hadde et mål om å løpe ett eller annet halvmaraton ett år senere. 

Hun kjøpte påmelding til han og seg selv, så da var det ingen vei tilbake. De måtte komme seg i form, begge to! Samtidig jobbet de med årsakene til depresjonen, som hadde mye med at han hadde vært arbeidsløs og hadde vanskelig for å finne seg relevant jobb å gjøre.

Anonymkode: 71995...9b4

Det har vært "mye" rundt han siste året, men nå har det egentlig begynt å løse seg opp (fått ryddet opp i økonomien, har det stabilt mtp jobb, vi har det bedre i forholdet). Er nå han har begynt å legge ekstremt på seg. Tidligere glemte han å spise + drakk ekstreme mengder alkohol. 

Anonymkode: 8079e...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 6.05, AnonymBruker skrev:

Dette sier jo litt. 

Anonymkode: f43b2...67a

Det er ikke alle som ser poenget i å gå på treningssenter. Det betyr ikke at vi er usunne.

Hva ER det med dette kravet om at alle MÅ gå på treningssenter????

Anonymkode: 1fa22...0a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som ser poenget i å gå på treningssenter. Det betyr ikke at vi er usunne.

Hva ER det med dette kravet om at alle MÅ gå på treningssenter????

Anonymkode: 1fa22...0a2

Ingen må noenting. Men det er krevende å trene variert aleine. Å bevege seg mye på jobb er mosjon, men som regel ensidig f.eks mye gåing. 

Anonymkode: 1c162...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen må noenting. Men det er krevende å trene variert aleine. Å bevege seg mye på jobb er mosjon, men som regel ensidig f.eks mye gåing. 

Anonymkode: 1c162...18d

Men for å sette det på spissen så er det han som har lagt på seg mye vekt og ikke jeg. Selvfølgelig trenger jeg mosjon, men med alt det andre jeg har gående nå så er det virkelig ikke sånn at det er en pressende krise-greie, eller at jeg bør begynne å trene for å få han med på lasset.

Anonymkode: 8079e...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for å sette det på spissen så er det han som har lagt på seg mye vekt og ikke jeg. Selvfølgelig trenger jeg mosjon, men med alt det andre jeg har gående nå så er det virkelig ikke sånn at det er en pressende krise-greie, eller at jeg bør begynne å trene for å få han med på lasset.

Anonymkode: 8079e...989

Du hverken må eller bør gjøre noe som helst. Heller ikke han. Han velger å ikke trene. Du velger å ikke trene. Det fine og vanskelige er at alle velger selv. 

Anonymkode: 1c162...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tatt over noe av styringa annet enn at vi kanskje spiser litt sunnere mat enn han gjorde da han bodde med kompiser. Vi skriver handleliste sammen, og handler sammen. 

Anonymkode: 8079e...989

Der har du det, tenker nå jeg. Sunn mat som smaker godt, beskrives ikke som sunn mat, men som god mat som også er sunn. Han blir fysen, og føler behov for å kose seg? Helt normal menneskelig reaksjon. Han trenger noe som smaker, og han trenger å sitte i førersetet. Og uansett om jeg er helt på jordet med den biten, er det ingenting du får gjort. Man går ned i vekt, selv, når man er klar for det

Anonymkode: 8327a...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har du det, tenker nå jeg. Sunn mat som smaker godt, beskrives ikke som sunn mat, men som god mat som også er sunn. Han blir fysen, og føler behov for å kose seg? Helt normal menneskelig reaksjon. Han trenger noe som smaker, og han trenger å sitte i førersetet. Og uansett om jeg er helt på jordet med den biten, er det ingenting du får gjort. Man går ned i vekt, selv, når man er klar for det

Anonymkode: 8327a...be7

Jeg glemte dette: Å gå ned i vekt er på noen områder mye vanskeligere nå enn i gamle dager, da var det å spise det som ble servert, eller gå sulten. Den sunne maten deres konkurrerer faktisk mot kebab, potetgull, sjokoladesnop og pølser, og for en fortvilet, tjukk person, taper den sunne maten, hver gang. Jeg sier verken at de tingene er usunne (det er bare porsjoner og proporsjoner som er usunne) eller at du skal servere kebab og pizza annenhver dag, men tenk på det - hva skal til for at han skal foretrekke hjemmelaget mat, og være fornøyd med akkurat så mye at han går ned, nå, og holder vekta, senere?

Anonymkode: 8327a...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanlig fyr
On 2/18/2019 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Hvordan motivere partner til å gå ned i vekt?

Anonymkode: 8079e...989

 

Jeg har intet forhold til "dænsband" og hører aldri på det, men det første jeg tenkte på var denne sangen når jeg leste innlegget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kg svar: Feite folk vet det selv og må ta ansvar selv. Eller, tydeligvis gjelder det kun venninner, familie og bekjente.. Men ikke parter. 

Anonymkode: 16d77...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der har du det, tenker nå jeg. Sunn mat som smaker godt, beskrives ikke som sunn mat, men som god mat som også er sunn. Han blir fysen, og føler behov for å kose seg? Helt normal menneskelig reaksjon. Han trenger noe som smaker, og han trenger å sitte i førersetet. Og uansett om jeg er helt på jordet med den biten, er det ingenting du får gjort. Man går ned i vekt, selv, når man er klar for det

Anonymkode: 8327a...be7

Altså, han levde på biff, bernaise og pommes frittes, grandis og taco uten grønnsaker når han bodde i kollektiv med to kompiser. Det skal ikke så mye til at det er "sunnere" enn det. 

Han har behov for å kose seg 24/7. Han er med å velger middagene selv, så jeg har ikke vondt av han for det.

Anonymkode: 8079e...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...