Gå til innhold

Dere som har blitt satt i gang med ballong


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere lyst til å fortelle litt om opplevelsen? Jeg skal settes i gang i morgen, pga overtid.

Hvorfor ble du satt i gang?

Var du moden/hadde du åpning? Jeg har ikke åpning i det hele tatt, og er veldig umoden.

Hvilke metode ble brukt videre, etter ballongen?

Og ikke minst, hvor lang tid tok det fra start til slutt? Jeg har så lyst til å komme hjem til helgen med baby 

Anonymkode: e2db1...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere lyst til å fortelle litt om opplevelsen? Jeg skal settes i gang i morgen, pga overtid.

Hvorfor ble du satt i gang?

Var du moden/hadde du åpning? Jeg har ikke åpning i det hele tatt, og er veldig umoden.

Hvilke metode ble brukt videre, etter ballongen?

Og ikke minst, hvor lang tid tok det fra start til slutt? Jeg har så lyst til å komme hjem til helgen med baby 

Anonymkode: e2db1...681

Ble satt igang pga svangerskapsforgiftning. Ikke åpning, ikke moden. Da den hadde sittet i makstid, ble det satt inn modningspille. Tror jeg fikk 3 tilsammen.. Fra start til slutt gikk det 2,5 døgn.

Anonymkode: 9391c...cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang med ballong, 13 dager på overtid!

Jeg hadde vel ikke åpning, men livmorhalsen hadde begynt å trekke seg sammen.

Ikke behagelig å sette den inn, og helt i starten klarte jeg nesten ikke være på beina - tydelig at den gjorde jobben og irriterte området! Ble sittende ganske så stille lenge, men så gikk det seg litt til.

Var tilbake på sykehuset etter ca 24 timer uten at det hadde skjedd noe mer. Jordmor dro den ut, med litt makt, og skulle kjenne etter hvordan det lå an før hun skulle sette inn hormontablett. Men, ballongen hadde visstnok kilt seg fast på innsiden, og skulle egentlig ha falt ut, for jeg var plutselig godt i gang og skulle absolutt ikke ha noen tablett allikevel. 🙈

Gikk i rier ca en halvtime etter at ballongen ble tatt ut, og ca fem timer etter var vesla født. 😊

Anonymkode: 5150f...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også visstnok settes igang med ballong i morgen, men aner ingenting om modning for det er det ingen som har sjekket. Så er veldig spent og jeg setter også pris på historier om dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vart satt i gang med ballong, den ramla ut etter ei stund, men eg fekk ingen rier. Dagen etter tok dei fostervatnet, då fekk eg litt rier, men dei var ikkje sterke nok, så eg fekk drypp i tillegg. 12 timar etter dei tok vatnet, var ungen ute :)  Det var ein veldig enkel og fin fødsel. Og eg synes ikkje at i gangsatt fødsel var verre enn spontan fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ballong pga overtid. 

legen jeg var hos kvelden før, sa jeg var moden, legen som satt inn ballongen sa jeg var veldig umoden. Ballongen fallt ut etter to timer. 

Fikk ballongen ca 09.00. Dro hjem, og dro tilbake. Lite fremgang. Vannet ble tatt 22.30 på kvelden og baby var ute 04.09. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første barnet ; ble satt i gang en uke på overtid pga for lite fostervann. Ikke moden eller åpning. Det var litt ubehagelig med en gang ballongen ble satt inn, men gikk fort over. Ble tilbudt smertestillende på ettermiddagen, men følte bare mens-murring da. Ettermiddag dagen etter falt den ut da jordmor dro i den. Da ble det puttet inn hormontråd som falt ut morgenen etter. Da fikk jeg tre runder med modningspiller, gikk kanskje 4 timer mellom hver ? Sent på kvelden den dagen begynte riene og klokken seks kvelden etter var babyen født. Dvs 3 1/2 døgn fra ballong ble satt inn som første tiltak og til barnet var ute. Vi måtte være på sykehuset hele tiden pga lite fostervann. 

 

Med barn nummer to ; satt i gang pga passert uke 42. Modent og 1 cm åpning. Ballong ble satt inn kl 13, reiste hjem. Synes ballongen var vondere enn første gangen. Hadde uregelmessig rier frem til kl 17, da ble de regelmessige hvert 5.minutt, men ikke veldig vondt. Klokken 0030 sa jeg til mannen at jeg ville reise på sykehuset, da begynte riene å bli kraftige. Ballong datt ut før vi reiste. 4 cm åpning da vi kom frem 0130 og klokken 05 var babyen født.

 

Lykke til !! 

Anonymkode: aa50c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt inn ballong 8 dager over termin. Var ingen tegn på at fødsel nærmet seg. Det var ekstremt smertefullt. Mye verre enn å føde syns jeg, men legen var ikke forsiktig heller..

Fikk rier dagen etter. Ballongen datt aldri ut selv om jeg hadde full åpning. Hodet til baby var langt nede, og ballongen satt fast. 

Riene kom ca 18 timer etter innsett av ballong. 

 

Anonymkode: 169fc...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ballong pga misfarget fostervann men ingen rier. Ble satt inn kl 13, og 13:30 startet riene med et pang. Var nok litt moden og med åpning, men skjedde lite så endte med ks 13 timer etter innsett av ballong. 

Anonymkode: 8f34f...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Virker som om jeg må smøre meg med en god dose tålmodighet.

Hadde dere noe vondt mens ballongen satt i? Maserier? Kynnere? Rier?

Jeg skal sette den inn klokken 12 på formiddagen i morgen, så reise hjem og være hjemme til onsdag klokken 21. Da legges jeg inn, og rundt midnatt skulle de da bytte fra ballong til hormoner. Hadde håpet det var flere som hadde klart å komme i fødsel med bare ballong 😅 Litt utålmodig kan du si. 19.02.19 hadde jo vært en veldig fin dato å føde på! 🤓😁

Anonymkode: e2db1...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt igang på overtid, var umoden, baby sto høyt i bekkenet. 

Satt inn ballongen på formiddagen, det var ikke ubehagelig eller smertefullt. Fikk uregelmessige rier etter en time, regelmessige i løpet av natten. Ballongen falt ut rundt midnatt, ble lagt inn. Fødselen tok lenger en tid en forløpet de kalkulerer med, så jeg fikk riestimulerende. Baby var ute ettermiddag dagen etter at de satte inn ballongen. 

Anonymkode: e3964...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt igang på grunn av svangerskapsforgiftning.

Hadde 1 cm åpning og litt modent. Fikk umiddelbart rier. Baby var ute 10 timer etter innsett. Enkel og fin fødsel.

Anonymkode: fd33b...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Virker som om jeg må smøre meg med en god dose tålmodighet.

Hadde dere noe vondt mens ballongen satt i? Maserier? Kynnere? Rier?

Jeg skal sette den inn klokken 12 på formiddagen i morgen, så reise hjem og være hjemme til onsdag klokken 21. Da legges jeg inn, og rundt midnatt skulle de da bytte fra ballong til hormoner. Hadde håpet det var flere som hadde klart å komme i fødsel med bare ballong 😅 Litt utålmodig kan du si. 19.02.19 hadde jo vært en veldig fin dato å føde på! 🤓😁

Anonymkode: e2db1...681

Hun som satte inn ballongen på meg var så forsiktig og bra. Ikke vondt. Ettter noen timer fikk jeg sammentrekninger som varte i et par timer. Deretter kjente jeg ingenting. De som satte inn modningspiller var ikke like forsiktige.  det gjorde irriterende og unødvendig vondt synes jeg. 

Lykke til. Det er åkke som ikke lenge til du har babyen i armene dine :)

Anonymkode: 9391c...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte inn ballong kl 14 (ikke moden), etter 3 timer falt den ut. Ble bestemt å sette modningspille og den ble satt klokken 18 samme dag. Lå i en time etter at modningstablett var satt inn før jeg gikk på toalettet. På toalettet gikk vannet og jeg gikk fra null åpning til 8 cm på 25 minutter. Var helt forferdelig vondt og jeg klarte ikke å komme meg ut av toalettet da riene var konstant. Etter 25 kom jordmor og så etter meg og ble litt stresset når ting gikk så fort. Hun undersøkte meg 19:25 og konstanterte 8 cm, 19:31 var babyen født. Kort, ekstremt vondt og egentlig en sjokkartet fødsel. Livmoren trakk seg heller ikke sammen, jeg fikk styrtblødning, mistet mye blod og det endte med at de måtte fjerne livmoren for at jeg skulle overleve.

Anonymkode: f84ce...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satte inn ballong kl 14 (ikke moden), etter 3 timer falt den ut. Ble bestemt å sette modningspille og den ble satt klokken 18 samme dag. Lå i en time etter at modningstablett var satt inn før jeg gikk på toalettet. På toalettet gikk vannet og jeg gikk fra null åpning til 8 cm på 25 minutter. Var helt forferdelig vondt og jeg klarte ikke å komme meg ut av toalettet da riene var konstant. Etter 25 kom jordmor og så etter meg og ble litt stresset når ting gikk så fort. Hun undersøkte meg 19:25 og konstanterte 8 cm, 19:31 var babyen født. Kort, ekstremt vondt og egentlig en sjokkartet fødsel. Livmoren trakk seg heller ikke sammen, jeg fikk styrtblødning, mistet mye blod og det endte med at de måtte fjerne livmoren for at jeg skulle overleve.

Anonymkode: f84ce...f17

Herregud nå ble jeg redd for igangsettelse, men takk for at du deler realiteter også. Jeg ble igangsatt sist og da gikk det veldig fort, vet ikke om det blir igangsettelse denne gangen også. Håper det går på naturlig vis.

Anonymkode: 6f38e...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble satt igang på overtid. Var umoden, ingen modnignstegn.

Fikk balong rundt kl. 14. Fikk noen milde rier om kvelden og ballongen falt ut om morgenen. Fikk beskjed om å møte på sykehuset morgenen etter for å bli lagt inn. Fikk da modningkrem (noe som skulle bli gjentatt etter 7-8 timer dersom det var behov. Jeg fikk da litt rier (gikk veldig greit å puste seg gjennom dem), og da de sjekket etter 7-8 timer hadde jeg 2-3 cm åpning, tror jeg, og det ble det bestemt at vannet skulle tas. Ca. Kl. 19 tok de vannet, og jeg fikk også drypp for å få i gang riene. Babyen fikk en elektrode på hodet slik at de hele tiden kunne se om hen hadde det bra. Det var veldig betryggende.

Jeg hadde en tung fødsel, kastet opp stort sett hele tiden, fikk etter hvert stormrier (rier uten pause) og ville bare besvime eller dø. Etter rundt time med stormrier fikk jeg epidural (Gud gave til fødekvinnen). Gikk fra 4 cm til 10 på den timen, jeg fikk jeg endelig en pause, fikk puste, åt litt og hentet meg inn igjen. Måtte stå og gå mye fordi barnet lå høyt (vår jo egentlig ikke klar til å føde).

Etter 2-3 timer hadde barnet kommet langt nok ned, og det var tid for å presse. Epiduralet ble skrudd av, og jeg tror dryppet ble skrudd opp. Jeg kjente ikke når pressriene kom, og jordmor og jeg selv måtte kjenne etter på magen når de kom slik at jeg kun presset samtidig med at riene kom. Jeg hadde litt lengre pressfase enn anbefalt, men takket være elektroden så de at barnet hadde det bra. Jeg ble satt i gang med ballong ca kl. 14 en tirsdag, og barnet ble født kl. 5:25 på torsdag.

Tror min igangsatte fødsel ble tyngre enn om hadde kommet i gang selv. Det positive var at de ansatte var kjempedyktige og hyggelige. Det var alltid en jordmor hos oss, og jeg måtte ikke vente lenge på epidural. Jeg ble godt ivaretatt og gruer meg ikke til å føde igjen, heller ikke dersom jeg må settes i gang.

Anonymkode: fc9db...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt inn ballongen og er på vei hjem. Selve innsetting av ballong var kjente jeg knapt. Ellers er jo resten av prosedyren som ved vanlig GU, som jeg absolutt ikke er noe fan av, så det var verst. Merker ikke noe til ballongen nå. Bittelitt murringer. Håper jeg er ferdig i løpet av et par dager.

Anonymkode: e2db1...681

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang med ballong grunnet Max overtid. Ingen som helst modning av livmorhalsen. Den var så stram at de nesten ikke fikk den inn. Likevel skulle de ha den der 😡og sende meg hjem. Det var smertehelvete å få en ballong i en helt stram og umoden muskel. Kan beskrives  som muskelkrampe som aldri gikk over. Var så vondt, ringte å trygla om å få komme tilbake for å bli smertelidret men fikk bare beskjed om å holde ut. Fikk ikke sove, fikk ikke spise, var vondt hele tiden. Og måtte ha den ikke i 24 timer.  Og man var utslitt til dag to av «fødselen». Ballongen hadde ikke åpnet noe, helt bortkastet.

men kroppen min reagerte ikke på tiltak. Verken hormoner eller noe annet de ga den helgen ga mer åpning. Bare intense rier i 17 timer før de endelig ga opp å sa keisersnitt. Igangsettelsen starta fredag morgen, søndag kveld tok de han med keisersnitt. 

gravid på nytt igien nå og skal søke planlagt keisersnitt.

Endret av Cyndaquil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ballong grunnet overtid. Var helt umoden, og de startet prossessen en tirsdag. Lørdag ved midnatt ble barnet født med hastekeisersnitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...