Gå til innhold

Helsepersonell, behandle Breivik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, SupaWoman skrev:

Jeg også....jobber nå med en mannlig svært syk pasient som krever svært mye stell og pleie. Han har bedrevet incest mot sine døtre. 

Så han har skadet barna sine for livet. Jeg driter i hvor profesjonell man er pålagt å være i slike situasjoner. Jeg hadde fått det til å se ut som en ulykke for å si det sånn:)

Anonymkode: bc1ed...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.2.2019 den 4.57, AnonymBruker skrev:

Hvis han fikk muligheten, ville han drepe meg?

Aner ikke. Arbeider du i statsadministrasjonen eller er medlem av AUF, dvs. er folkeforræder (etter hans oppfatning)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et par av mine pasienter er dømt for å forgripe seg på småbarn. Men jeg gir dem helsehjelpen de har krav på. Jeg må.

Anonymkode: 2646f...e55

Så enkelt er det faktisk.

Loven krever at helsepersonell gir korrekt helsehjelp uansett omstendigheter. Uansett hvem pasienten er eller har gjort. 

Jeg skulle lagt min ære i å gi like god hjelp til terroristen som til Kongen - av rent prinsipp. 

Anonymkode: ef4e8...b93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal opptre profesjonell og gjøre jobben din, uavhengig av hvem som er pasienten. Hva du føler om det personlig er en ting, men det skal ikke gå utover jobben din. Da er du isåfall en veldig dårlig sykepleier som burde revurdere valg av yrke. 
Diskriminering er ikke lov i norge, og det å diskriminere på bakgrunn av ens tro, livssyn, handlinger eller meninger er ikke lov. Alle har rett på fri helsehjelp og du da som helsepersonell, skal hjelpe. Er det din egen sikkerhet du tenker på, så burde du vite og forstå at du vil jo aldri settes i en slik situasjon at det er fare for liv og helse. Så akkurat det er ikke god nok grunn til å nekte en pasient helsehjelp, uavhengig av hvem som er pasienten. 

Anonymkode: 45f41...bb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil beholde jobben din så må du nok dessverre bare bite i det.......ja altså med mindre du sier opp jobben din da seff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2019 den 4.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier. Har vært med å pleie en av Norges mest forhatte menn. Det gikk i grunn helt fint. Kom til å tenke på Breivik og jeg vet at jeg ikke ville hatt noen vansker med å gi ham pleie. Tenker at det å være et menneske, har en verdi i seg selv, som ingenting kan endre. Meeeen, så kom jeg til å tenke på.. Han drepte jo utrolig mange, uten å blunke.. Hvis han fikk muligheten, ville han drepe meg? Hvorfor skulle han ikke det?

Nå er jeg søren ikke sikker på om jeg ville gått med på å pleie ham likevel..

Anonymkode: 34323...dd6

Du er sykepleier, ikke dommer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal opptre profesjonell og gjøre jobben din, uavhengig av hvem som er pasienten. Hva du føler om det personlig er en ting, men det skal ikke gå utover jobben din. Da er du isåfall en veldig dårlig sykepleier som burde revurdere valg av yrke. 
Diskriminering er ikke lov i norge, og det å diskriminere på bakgrunn av ens tro, livssyn, handlinger eller meninger er ikke lov. Alle har rett på fri helsehjelp og du da som helsepersonell, skal hjelpe. Er det din egen sikkerhet du tenker på, så burde du vite og forstå at du vil jo aldri settes i en slik situasjon at det er fare for liv og helse. Så akkurat det er ikke god nok grunn til å nekte en pasient helsehjelp, uavhengig av hvem som er pasienten. 

Anonymkode: 45f41...bb9

Som helsepersonell kan man faktisk la være å behandle enkelte mennesker om man har særlige grunner for det, enten det er familiemedlemmer, tidligere mobbere eller mennesker man merker man ikke klarer å gi forsvarlig helsehjelp til. Slik er det f.eks med psykologer også. Noen må henvise de videre fordi de ikke klarer å behandle dem av ulike personlige grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På ‎18‎.‎02‎.‎2019 den 4.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier. Har vært med å pleie en av Norges mest forhatte menn. Det gikk i grunn helt fint. Kom til å tenke på Breivik og jeg vet at jeg ikke ville hatt noen vansker med å gi ham pleie. Tenker at det å være et menneske, har en verdi i seg selv, som ingenting kan endre. Meeeen, så kom jeg til å tenke på.. Han drepte jo utrolig mange, uten å blunke.. Hvis han fikk muligheten, ville han drepe meg? Hvorfor skulle han ikke det?

Nå er jeg søren ikke sikker på om jeg ville gått med på å pleie ham likevel..

Anonymkode: 34323...dd6

Yeah right at du sykepleier og deler dine synspunkter på KG...Fordi han er norsk så er han pleietrengende og man skal føle empati med han?

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hjelpes. Kan du ikke bare slutte?

Jo, den personen finnes og den personen er profesjonell i jobben sin. Alle pasienter skal behandles likt, med respekt og forståelse. Ja - man kan tenke i sitt stille sinn at hundre år gamle Magda er et nydelig menneske og Guri er et troll, men som helsepersonell skal man behandle de likt og på ingen måte vise at du synes mer om den ene enn den andre. 

Anonymkode: cb39a...916

Pasienter skal IKKE behandles likt, men individuelt. De har selvsagt samme krav på respekt, at folk overholder taushetsplikt etc, men det er skivebom å kreve eller forvente at helsepersonell skal ha en like "hjertelig" omgang med envher pasient. Å behandle dem individuelt, og ikke minst å være ærlig om at det kan være etisk vanskelig å gi helsehjelp til kriminelle, ER å være profesjonell.

Taushetsplikten er streng, men jeg ser ikke hvordan den er blitt brutt her. Når helsepersonell snakker med annet helsepersonell om pasienter privat, er min erfaring at de ofte forandrer detaljer som kjønn, alder, avdeling osv for å anonymisere dem. Det gjelder først og fremst helsepersonell med utdanning som har blitt drillet i hva taushetsplikt innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Som helsepersonell kan man faktisk la være å behandle enkelte mennesker om man har særlige grunner for det, enten det er familiemedlemmer, tidligere mobbere eller mennesker man merker man ikke klarer å gi forsvarlig helsehjelp til. Slik er det f.eks med psykologer også. Noen må henvise de videre fordi de ikke klarer å behandle dem av ulike personlige grunner. 

Dette er et viktig poeng. Jeg har ingen tilknytning til 22. juli. Jeg kjenner noen som kjenner noen som ble berørt, men for meg er det likevel fjernt nok til at jeg ville vært i stand til å yte korrekt helsehjelp. Jeg kan ikke si med sikkerhet at det hadde vært tilfelle om han hadde frarøvet meg noen av mine.

Anonymkode: ef4e8...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et viktig poeng. Jeg har ingen tilknytning til 22. juli. Jeg kjenner noen som kjenner noen som ble berørt, men for meg er det likevel fjernt nok til at jeg ville vært i stand til å yte korrekt helsehjelp. Jeg kan ikke si med sikkerhet at det hadde vært tilfelle om han hadde frarøvet meg noen av mine.

Anonymkode: ef4e8...b93

Nettopp. Det er menneskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Pasienter skal IKKE behandles likt, men individuelt. De har selvsagt samme krav på respekt, at folk overholder taushetsplikt etc, men det er skivebom å kreve eller forvente at helsepersonell skal ha en like "hjertelig" omgang med envher pasient. Å behandle dem individuelt, og ikke minst å være ærlig om at det kan være etisk vanskelig å gi helsehjelp til kriminelle, ER å være profesjonell.

Taushetsplikten er streng, men jeg ser ikke hvordan den er blitt brutt her. Når helsepersonell snakker med annet helsepersonell om pasienter privat, er min erfaring at de ofte forandrer detaljer som kjønn, alder, avdeling osv for å anonymisere dem. Det gjelder først og fremst helsepersonell med utdanning som har blitt drillet i hva taushetsplikt innebærer.

Takk, du satte ord på det jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må nyansere litt det jeg skrev om at helsepersonell er flinke til å overholde taushetsplikt. Et punkt i loven det syndes mye mot er at man har taushetsplikt om det man får vite i egenskap av å være helsepersonell. Det vil si at om du snakker med noen på en fest og de forteller deg om et utslett de har fordi du er sykepleier e.l, har du faktisk streng taushetsplikt om det, selv om det ikke er din pasient og du ikke er på jobb. Hvis pasienten er anonymisert kan du i prinsippet dele hva du vil, men bor du på et lite sted må du være ekstremt tilbakeholden med hva du deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Kan du ikke bare slutte?

Jo, den personen finnes og den personen er profesjonell i jobben sin. Alle pasienter skal behandles likt, med respekt og forståelse. Ja - man kan tenke i sitt stille sinn at hundre år gamle Magda er et nydelig menneske og Guri er et troll, men som helsepersonell skal man behandle de likt og på ingen måte vise at du synes mer om den ene enn den andre. 

Anonymkode: cb39a...916

Må strekes under at det ikke er vårt ansvar å dømme. Den jobben tilhører domstolen. Vi behandler MENNESKET vi har foran oss, ikke det han/hun har gjort eller kommer til å gjøre. Alle har rett på helsehjelp. Også i krig. Har vær medic selv og det spiller ingen rolle om det er venn eller fiende. Den som ligger der er bare et menneske i nød som trenger hjelp til å fortsette å være et menneske.

Anonymkode: 42afb...3a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg må nyansere litt det jeg skrev om at helsepersonell er flinke til å overholde taushetsplikt. Et punkt i loven det syndes mye mot er at man har taushetsplikt om det man får vite i egenskap av å være helsepersonell. Det vil si at om du snakker med noen på en fest og de forteller deg om et utslett de har fordi du er sykepleier e.l, har du faktisk streng taushetsplikt om det, selv om det ikke er din pasient og du ikke er på jobb. Hvis pasienten er anonymisert kan du i prinsippet dele hva du vil, men bor du på et lite sted må du være ekstremt tilbakeholden med hva du deler.

Hva? Man har vel ikke taushetsplikt om det man hører utenom jobb. Hvis en lege blir fortalt på fritiden at en bekjent har fått en sykdom, så er jo ikke det taushetsbelagt rundt bekjente. Det er ikke legens pasient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hva? Man har vel ikke taushetsplikt om det man hører utenom jobb. Hvis en lege blir fortalt på fritiden at en bekjent har fått en sykdom, så er jo ikke det taushetsbelagt rundt bekjente. Det er ikke legens pasient. 

Hvis jeg nevner til en bekjent at jeg har influensa, så er det ikke taushetsbelagt uansett hvilken profesjon min bekjente har. Om en bekjent av meg er sykepleier og jeg ber vedkommende om å ta en uoffisiell kikk på et utslett eller sår så er det i prinsippet taushetsbelagt fordi vedkommende ble spurt i egenskap av profesjon. 

Anonymkode: ef4e8...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som helsepersonell ville jo ikke kommet inn som den første personen som hadde møtt Brevik etter at han ble insatt, så hvorfor tenker du at han ville prøvd å drepe deg og ikke de andre som har vært på hos han?

Og du ville jo heller ikke vært helt alene, det ville vært folk i nærheten, klare til å gripe inn om han nå skulle funnet på noe. Som å prøve å rømme.

Skjønte egentlig ikke hva du ville frem til med innlegget ditt, for det er jo ganske innlysende at mulighetene og lysten Brevik har til å drepe akkurat deg, er sammensatt ekstremt liten. 

 

Anonymkode: 361ad...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...