Gå til innhold

Er det innafor å slippe løs hunden i inngjerdet barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Det du siterer fra dyrevelferdsloven er ikke rettet mot at andre skal stå ansvarlig for å legge til rette for ditt hundehold. 

Bor man slik til at et forsvarlig/godt hundehold er vanskelig, så får man droppe å ha hund, eller flytte.. 

:5:

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne aldri funnet på å lufta hunden min i en barnehage! Alle med vettet i behold må skjønne at det ikke er greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Nei, det er nok av andre steder der det er mindre sannsynlighet for at barn krabber rundt store deler av dagen. 

Dessverre, så ser det ut til at det er en del hundeeiere i dette landet som ikke har mer enn to hjerneceller, og ofte virker det som de to cellene krangler seg imellom konstant, også..

Ehhh.. nei. Det er ikke nok av andre steder hvor hundene kan få være fri. I Oslo så er det er båndtvang store deler av året, selv i marka, og innimellom slik som nå så er det ekstra ordinær tvang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snorkfrøken skrev:

Kunne aldri funnet på å lufta hunden min i en barnehage! Alle med vettet i behold må skjønne at det ikke er greit.

Flott! :blomst:

Dessverre er det ikke alle som skjønner det. 

Jeg har jobbet i flere barnehager over mange år og har sett at dette er et problem. Når en gjør det, så tror andre også at de kan gjøre det. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, malifika skrev:

Ehhh.. nei. Det er ikke nok av andre steder hvor hundene kan få være fri. I Oslo så er det er båndtvang store deler av året, selv i marka, og innimellom slik som nå så er det ekstra ordinær tvang. 

Oslo kommune lister opp ti friområder for hund. Hvis ikke noen av disse er innenfor rekkevidde, så bør hundeholdet revurderes.. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde på fredag mens jeg var på jobb i barnehage at vi hadde oversett en hundebæsj (og plukket opp en annen) på sikkerhetsrunden. En ettåring fikk bæsj på dressen og haka. Vi følger jo med, men denne kunne vi ikke forhindre. Jeg mente at vi må sette opp skilt, men pga at det er kommunalt kan vi ikke det..

bare så det er sagt... jeg synes IKKE det er innafor!  Fy søren for noe griseri! Og skal love at det er verre å fjerne dritten fra barn og dress enn det er å plukke det opp i pose. Uansett synes jeg man bør ha såpass respekt for barna at man ikke bruker barnehagen som luftegård fo hunder.. 

ja, jeg vet at ungene ikke dør av det, men det er lov å tenke litt! Bare fordi skiltet ikke er der betyr det ikke at det er fritt fram! 

Anonymkode: 25fa2...a53

Hvilken kommune er dette? 

Kommunen kan sette opp egne vedtekter om at hunder ikke er lov i barnehager, skoler og kirkegårder. 

Mulig din kommune har denne oppe alt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde på fredag mens jeg var på jobb i barnehage at vi hadde oversett en hundebæsj (og plukket opp en annen) på sikkerhetsrunden. En ettåring fikk bæsj på dressen og haka. Vi følger jo med, men denne kunne vi ikke forhindre. Jeg mente at vi må sette opp skilt, men pga at det er kommunalt kan vi ikke det..

bare så det er sagt... jeg synes IKKE det er innafor!  Fy søren for noe griseri! Og skal love at det er verre å fjerne dritten fra barn og dress enn det er å plukke det opp i pose. Uansett synes jeg man bør ha såpass respekt for barna at man ikke bruker barnehagen som luftegård fo hunder.. 

ja, jeg vet at ungene ikke dør av det, men det er lov å tenke litt! Bare fordi skiltet ikke er der betyr det ikke at det er fritt fram! 

Anonymkode: 25fa2...a53

Jo. Det betyr det faktisk. Kommunen er fritt fram for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i 8 år, men har aldri noensinne gått inn i en barnehages uteareal og sluppet den løs der. Aldri. Det er en jævla uting, og folk som gjør det og lar hunden i tillegg gjøre fra seg der, burde vært saftig bøtelagt.

Hvorfor i huleste må man inn på barnehagens område? Har man så liten kontroll på bikkja at man ikke kan gå i skogen eller lignende steder og gjøre dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår jo fullstendig. Det er ingen som dømmer deg. Det er handlingen din som dømmes. Det betyr ikke at du er forferdelig. Det betyr at folk reagerer på at du gjør noe som de fleste ikke syns er greit. I denne tråden har du fått mange svar på hvorfor dette ikke er greit. Kanskje du skal ta det til deg da. 

Anonymkode: 3e251...0c0

Fortsatt ingen som kan forklare hva som er galt med at jeg trener hunden min i 20-30 min et par ganger i halvåret. Da kan jeg aldri få barn og ha den sammen med hunden i hagen? Eller? Og det er flere her som er enig med meg. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, malifika skrev:

Jo. Det betyr det faktisk. Kommunen er fritt fram for alle.

Nei faktisk så kommer det ann på hvilke forskrifter den aktuelle kommunen har lagt ned! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, malifika skrev:

Jo. Det betyr det faktisk. Kommunen er fritt fram for alle.

Spørs om vedtekter/lover/regler i kommunene må oppdateres da. Når folk har slike holdninger. 

De aller fleste forstår jo at det ikke er greit å slippe hunder løs i barnehager. Men så har man den lille prosenten som ikke skjønner det da, og gjør livet surt for barn og ansatte i barnehagene. 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, malifika skrev:

Jo. Det betyr det faktisk. Kommunen er fritt fram for alle.

Men det er likevel ikke et totalt fritak for bruk av normal folkeskikk, og hensyn til andre.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Oslo kommune lister opp ti friområder for hund. Hvis ikke noen av disse er innenfor rekkevidde, så bør hundeholdet revurderes.. 

 

Vel. Da får vi være enig om å være uenig. Jeg mener at hunder og dyr generelt er en like stor del av samfunnet som mennesker, og at de følgelig skal behandles deretter. Å nekte en hund å få leke inne i en inngjerdet barnehage sammen med eier blir helt feil for meg så lenge barnehagen er stengt for dagen og eier tar ansvar. Katter går hvor de vil så da bør det egentlig nedfelles et lovverk som regulerer hvor katter får befinne seg også. I barnehagen til mitt barn ble det funnet både knuste ølflasker, brukte kondomer og blodige sprøyter. Det er overhodet ikke greit men, hva skal man gjøre da??? Nekte mennesker som faktisk kan oppføre seg tilgang til plassen for at noen ikke oppfører seg??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ingen som kan forklare hva som er galt med at jeg trener hunden min i 20-30 min et par ganger i halvåret. Da kan jeg aldri få barn og ha den sammen med hunden i hagen? Eller? Og det er flere her som er enig med meg. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Hva du velger å gjøre med din egen hund i din egen hage, er din sak. Hvis du vil la ungen din krabbe rundt i avføring der, så er det opp til din egen samvittighet. Det er det få som bryr seg om, i grunn.. 

Majoriteten i tråden er ganske klare på at dette ikke er innafor, og resten virker til å bekrefte teorien om en del hundeeiere.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:

Jeg har hatt hund i 8 år, men har aldri noensinne gått inn i en barnehages uteareal og sluppet den løs der. Aldri. Det er en jævla uting, og folk som gjør det og lar hunden i tillegg gjøre fra seg der, burde vært saftig bøtelagt.

Hvorfor i huleste må man inn på barnehagens område? Har man så liten kontroll på bikkja at man ikke kan gå i skogen eller lignende steder og gjøre dette?

Det er ikke alle hunder som kan løpe fritt. Det finnes hunder som stikker av hvis ikke det er gjerde der. Og før du tenker tanken på å slenge ut av deg at folk må ha kontroll, oppdragelse osv på hunden sin så tenk at det kan være andre årsaker enn dårlig oppdragelse som gjør at en hund stikker av og er vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ingen som kan forklare hva som er galt med at jeg trener hunden min i 20-30 min et par ganger i halvåret. Da kan jeg aldri få barn og ha den sammen med hunden i hagen? Eller? Og det er flere her som er enig med meg. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Det er mange som har forklart deg det. Opptil flere ganger også. 

En barnehage er ikke en arena for hunder. Derfor har mange barnehager eget skilt med hunder uønsket. Mange kommuner har vedtekter som sier at hunder ikke skal oppholde seg i barnehager. 

Hvorfor? Fordi hundene driter og tisser på barnas lekeområde. Mulig at din hund ikke gjør det, men når du slipper din hund løs i barnehagen, så ser andre det og tror også at det er fritt fram for løse hunder. Dermed må ansatte bruke tid på å fjerne hundeskit slik at ikke barna skal få det på seg. Innimellom får barna dritten på seg og. Det er i beste fall ekkelt og uhygienisk. I verste fall kan det gi sykdom og alvorlige allergiske reaksjoner. 

Når du trener hunden din inne på barnehagens område så bidrar du til dette problemet. Det er rett og slett så enkelt at hunder ikke har noe inne på barnehagens område å gjøre. 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå da? 

Anonymkode: 3e251...0c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, malifika skrev:

Vel. Da får vi være enig om å være uenig. Jeg mener at hunder og dyr generelt er en like stor del av samfunnet som mennesker, og at de følgelig skal behandles deretter. Å nekte en hund å få leke inne i en inngjerdet barnehage sammen med eier blir helt feil for meg så lenge barnehagen er stengt for dagen og eier tar ansvar. Katter går hvor de vil så da bør det egentlig nedfelles et lovverk som regulerer hvor katter får befinne seg også. I barnehagen til mitt barn ble det funnet både knuste ølflasker, brukte kondomer og blodige sprøyter. Det er overhodet ikke greit men, hva skal man gjøre da??? Nekte mennesker som faktisk kan oppføre seg tilgang til plassen for at noen ikke oppfører seg??

Å argumentere med at dette er greit fordi andre gjør ting som er verre der, blir for dumt. 

Jeg er av samme oppfatning når det gjelder katter. Det er langt i fra alle steder det er egnet å ha katt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MissPierce skrev:

Nei faktisk så kommer det ann på hvilke forskrifter den aktuelle kommunen har lagt ned! 

Ja. Men da må man skaffe vedtak og skilte. Er det ikke skiltet så foreligger det nok ikke noe vedtak og da er det fritt frem på kommunal grunn. Ts skrev jo at hennes barnehage ikke kunne skilte med det fordi at de var kommunale og ikke hadde vedtaket i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med at hundeeiere "tar seg til rette" i barnehager, fotballplasser og hockeybaner er jo rett og slett fordi kommunene ikke tilbyr oss noen bedre alternativer! Det er INGEN hundepark eller friområde for hund i den kommunen jeg bor i, samtidig som det er ordinær båndtvang fra 1. april til 20. august. Fire og en halv måned er det... 

Samtidig står det i dyrevelferdsloven over hundehold at alle hunder har rett på bevegelse og mosjon som stimulerer naturlig atferd. Deriblant lek og løping. Hvor skal vi få gjort dette? 

Ja - barnehager er ikke hundegårder. Men jeg kan faktisk forstå at noen ikke ser andre muligheter. Kommunene driter så langt faen i oss og bruker penga på parker ingen bruker istedet. Dersom både hundeeiere og andre folk satte krav til kommunene om friområder og parker til hund så hadde barnehagene fått mange færre besøk av hundeeiere. 

Anonymkode: 6d52e...ff9

Da får du enten: 

a) Skaffe deg egen hage som hunden kan løpe i 

eller

b) Revurdere hundeholdet ditt. 

 

 

Anonymkode: 92ba6...f4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, malifika skrev:

Ehhh.. nei. Det er ikke nok av andre steder hvor hundene kan få være fri. I Oslo så er det er båndtvang store deler av året, selv i marka, og innimellom slik som nå så er det ekstra ordinær tvang. 

Ja, selvfølgelig spesielt i marka i og med at ordinær båndtvang er til for å beskytte fugl og vilt. Hva tror du eller båndtvangen er for? 

Anonymkode: be9be...891

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...