Gå til innhold

Er det innafor å slippe løs hunden i inngjerdet barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det innafor å lufte hunden og la den løpe fritt innenfor gjerdet til uteområdet til en barnehage synes dere?

 

Anonymkode: 25fa2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det ofte på kveldene. Men noen har skilt med at hunder er forbudt og da går jeg ikke dit;)

Anonymkode: 1b9b9...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov uansett, hunder pisser og driter, bakterier kan komme i sår og barn kan bli syke. Et barn i barnehagen min ble veldig sykt fordi hun slo seg og fikk kattedritt bakterier i såret.

Anonymkode: 3189e...59f

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med tissingen og skvettingen? For ikke å snakke om bæsjen?

Anonymkode: 25fa2...a53

Vi går en lengre tur først så han gjør fra seg. Aldri bæsja i barnehagen, men hvis han gjør det plukker jeg jo opp. Tisser ikke så mye heller, vi leker og trener. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Da har ungene litt brunt kitt og litt gul snø å leke med neste dag...? 

Det er en uting å lufte hunder på områder der det er stor sannsynlighet for at barn krabber rundt på bakken! 

Hundeeiere som gjør slikt burde miste retten til å ha hund.

Hysteri. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi går en lengre tur først så han gjør fra seg. Aldri bæsja i barnehagen, men hvis han gjør det plukker jeg jo opp. Tisser ikke så mye heller, vi leker og trener. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Det har ikke noe å si om fu har plukker det opp, bakteriene ligger igjen der fortsatt, i sand og grus. 

Anonymkode: 3189e...59f

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si om fu har plukker det opp, bakteriene ligger igjen der fortsatt, i sand og grus. 

Anonymkode: 3189e...59f

👍🏾

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer litt ann på hvordan man er som hundeeier. Jeg har sluppet mine løs for lek i barnehage noen ganger. Men, jeg går alltid en god tur med dem først for å unngå at de gjør fra seg der. Og når vi først er der så er det bare en 15-20 min for å leke og de har full fokus på meg og leken, da jeg leker sammen med dem. Hvis man som hundeeier bare går 2 min til første barnehage, slipper hunden løs og lar den herje vilt der inne mens man selv ikke følger med å sitter og glor på mobilen sin så er det ikke ok. Jeg mener å ha lest et sted at hvis barnehagen er på kommunens eiendom så kan ikke barnehagen forby hunder å være der så lenge det er utenom åpningstid. Var noe med at kommunale plasser skal kunne brukes av alle. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri. 

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Nei, det er normal folkeskikk å ikke la bikkja pisse der barn leker. 

 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Nei, det er normal folkeskikk å ikke la bikkja pisse der barn leker. 

 

Så da må hunder alltid være inne da? 😂

Anonymkode: 1b9b9...3fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da må hunder alltid være inne da? 😂

Anonymkode: 1b9b9...3fd

Nei, det er nok av andre steder der det er mindre sannsynlighet for at barn krabber rundt store deler av dagen. 

Dessverre, så ser det ut til at det er en del hundeeiere i dette landet som ikke har mer enn to hjerneceller, og ofte virker det som de to cellene krangler seg imellom konstant, også..

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det innafor å lufte hunden og la den løpe fritt innenfor gjerdet til uteområdet til en barnehage synes dere?

 

Anonymkode: 25fa2...a53

NEI. 

Hunder og katter har ingenting i en barnehage å gjøre. Små barn kryper rundt i bh og spiser på alt de finner. 

Finn andre steder å lufte dyret ditt. Båndtvangen gjelder i byer og på tettsteder hele året, også for hunder på barnehagenes areal. Klarer du ikke lufte bikkja di andre steder så får du kvitte deg med dyret. 

Anonymkode: 12ae3...272

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI. 

Hunder og katter har ingenting i en barnehage å gjøre. Små barn kryper rundt i bh og spiser på alt de finner. 

Finn andre steder å lufte dyret ditt. Båndtvangen gjelder i byer og på tettsteder hele året, også for hunder på barnehagenes areal. Klarer du ikke lufte bikkja di andre steder så får du kvitte deg med dyret. 

Anonymkode: 12ae3...272

Måtte lese den setninga et par ganger 😂

Anonymkode: 3189e...59f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI. 

Hunder og katter har ingenting i en barnehage å gjøre. Små barn kryper rundt i bh og spiser på alt de finner. 

Finn andre steder å lufte dyret ditt. Båndtvangen gjelder i byer og på tettsteder hele året, også for hunder på barnehagenes areal. Klarer du ikke lufte bikkja di andre steder så får du kvitte deg med dyret. 

Anonymkode: 12ae3...272

Kan du linke til dette med båndtvangen? For du er vel en av dem som ikke skjønner at båndtvangen er der for å beskytte ville dyr når de er sårbare, som på våren/sommeren når de har barn eller når det er mye snø. 

 

Anonymkode: 0c2ee...a18

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til dette med båndtvangen? For du er vel en av dem som ikke skjønner at båndtvangen er der for å beskytte ville dyr når de er sårbare, som på våren/sommeren når de har barn eller når det er mye snø. 

 

Anonymkode: 0c2ee...a18

Regler om båndtvang er nedfelt i stedets politivedtekter. Så du kan selv fint klare å bruke google om du vil..

Politivedtekter varierer fra distrikt til distrikt, men båndtvangen er lik på tettsteder og i byer. Ellers er det meget mulig at der også finnes lover om båndtvang, men mitt lovbokoppslagsverk sover. 

Anonymkode: 12ae3...272

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale barnehager må følge kommunens vedtekter. Hvis kommunen bestemmer at hunder ikke skal være på uteområdet etter stengetid må det ett vedtak på det og det gjelder da alle de kommunale barnehagene i kommunen. Det skal også skiltes. 

Private barnehager kan bestemme for seg selv men også de må sette opp skilt om forbudet. 

I de kommunale barnehagene kommer slike forbud først når de har over tid hatt problemer med avføring på uteområdet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til dette med båndtvangen? For du er vel en av dem som ikke skjønner at båndtvangen er der for å beskytte ville dyr når de er sårbare, som på våren/sommeren når de har barn eller når det er mye snø. 

 

Anonymkode: 0c2ee...a18

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,
b) i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,
c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,
d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,
e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller
f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder eller gravplasser.

0 Endret ved lov 26 aug 2011 nr. 40 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 26 aug 2011 nr. 866).

🔗Del paragraf

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...