Gå til innhold

Sykt rådyr?


Saraiha

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kommer de til å avlive den uansett? 😞 Synes det er så trist. Den kan jo bli frisk og lykkelig igjen sikkert. Folk tar så lett på det å drepe for å slippe smerte akkurat der og da. Ring dyrelegen og spør om han kan komme og se på den.

Anonymkode: 9d5a1...f93

Det er typisk norsk innstilling å ty til avliving. Tror vi er mer begrenset når det kommer til å hjelpe dyr faktisk. Det går nok i det minste an å gi dyret pleie, medisin og mer næring så det kommer seg. At det hjelper skal jeg ikke påstå, men det vet man ikke før man har prøvd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror alle dere som bekymrer dere, og holder på å fyre dere opp skal roe helt ned nå.

Viltnemda er veldig godt i stand til å vurdere som første instans. Det jeg kan love dere er at første prioritet er å avdekke om dyret har CWD. 

Gjennom 25 år i viltnemda er min erfaring at vi friskmelder over 50% av tilfellene.

Å tro at man får veterinærer til å bruke tid på sykt hjortevilt er imidlertid utopi.

Google Skrantesjuke så forstår dere alvoret, omfanget og viktigheten av å undersøke nettopp slike tilfeller som det her.

Anonymkode: 8205b...a97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kommer de til å avlive den uansett? 😞 Synes det er så trist. Den kan jo bli frisk og lykkelig igjen sikkert. Folk tar så lett på det å drepe for å slippe smerte akkurat der og da. Ring dyrelegen og spør om han kan komme og se på den.

Anonymkode: 9d5a1...f93

Er ingen som vil hjelpe ville dyr i Norge, det er ingen som har lov til å ta imot dyrene og ta vare på de til de er friske. Da må man evt ta på seg hele ansvaret selv (kan bli dyrt), og det er mange dyrleger som ikke vil eller kan behandle ville dyr. Viltnemda/mattilsynet kan ikke gjøre noe annet enn å avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tvist skrev:

Er ingen som vil hjelpe ville dyr i Norge, det er ingen som har lov til å ta imot dyrene og ta vare på de til de er friske. Da må man evt ta på seg hele ansvaret selv (kan bli dyrt), og det er mange dyrleger som ikke vil eller kan behandle ville dyr. Viltnemda/mattilsynet kan ikke gjøre noe annet enn å avlive.

Men viltnemda foretar kritiske vurderinger. Det er ikke slik at enhver sak ender med avliving.

Ett eksempel fra i fjor sommer er ei rådyrgeit som gikk på tre bein. Den ble ikke avlivet fordi den så ut til å greie seg greit (selv om den trolig hadde smerter) og fordi den hadde to små kje som sloss om plass for å die.

Hele høsten fulgte vi med rådyrgeita og den greide seg fint med tre bein og to småttiser på slep. Forrige uke ble trekløveret igjen observert til tross for en del snø i området. 

 

Anonymkode: 8205b...a97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg tipper at tråd-starter ikke gidder å kontakte noen som helst. 

 Men å skrive en kommentar om det her på Kvinneguiden, det gidder hun.    

Anonymkode: e0b99...eec

Bruk hodet nå. TS snakker om at "mamma sa", etc. Dette tyder på at TS sannsynligvis er ganske ung, og det er ikke å forvente at hun skal ha full kontroll på hva som bør gjøres i slike situasjoner. Men hun har spurt om råd, og det tyder på at hun har hjertet på rette plassen selv om kunnskapen ikke er der enda. I ettertid har vi også fått vite at det har blitt gjort tiltak, selv om TS ikke har sagt akkurat hvem som ble kontaktet. (Det er ikke sikkert hun vet engang - fullt mulig at det var mamma som tok seg av saken.) 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kommer de til å avlive den uansett? 😞 Synes det er så trist. Den kan jo bli frisk og lykkelig igjen sikkert. Folk tar så lett på det å drepe for å slippe smerte akkurat der og da. Ring dyrelegen og spør om han kan komme og se på den.

Anonymkode: 9d5a1...f93

Nei, et vilt dyr som er så sykt som dette rådyret ser ut til å være kan sannsynligvis ikke bli friskt og lykkelig igjen. Skal det undersøkes og pleies må det fanges inn og holdes fanget, noe som kan være en enorm påkjenning for et dyr som i utgangspunktet forbinder mennesker med fare. 

Men viltnemnda vil vite hva som er det rette å gjøre, og om det er noe håp for rådyret. Hvis ikke er det aller beste en rask og smertefri avlivning. 

Anonymkode: a409f...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi oss en oppdatering på hva som skjer ts? Jeg klarer ikke å slutte å tenke på dette dyret nå, har tenkt på det siden i går kveld når jeg leste tråden.. ❤️ 

Anonymkode: 77820...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎18‎.‎02‎.‎2019 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Kan du gi oss en oppdatering på hva som skjer ts? Jeg klarer ikke å slutte å tenke på dette dyret nå, har tenkt på det siden i går kveld når jeg leste tråden.. ❤️ 

Anonymkode: 77820...e6e

Garantert at små-troll har vært ute. For alt vi vet er rådyret tatt vare på i en dyrepark. 

 

Anonymkode: ff162...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...